En bebis och .....................blöjor (född 4 sept 06)

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

En bebis och .....................blöjor (född 4 sept 06)

Inläggav Yonez » lör sep 09, 2006 19:07

:hide:
Nu är den efterlängtade bebisen på plats, men dessvärre även de länge ratade blöjorna. :hide: Är ju så svårt att veta vart vi skall börja.

Kasper bajsar ca 15ggr per dag. Kissar betydligt mer sällan och oftast på skötbordet :vågen: Försöker säga kssksskss när han kissar och jag ser det. Erbjudit honom engång och då prickade vi pottan (tur...???)

Men hur ska vi göra sen, ser inga tecken och bajs kommer ständigt.
Senast redigerad av Yonez mån dec 18, 2006 19:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Re: En bebis och .....................blöjor

Inläggav SkogsKajsa » lör sep 09, 2006 21:12

Yonez skrev::hide:
Nu är den efterlängtade bebisen på plats, men dessvärre även de länge ratade blöjorna. :hide: Är ju så svårt att veta vart vi skall börja.

Kasper bajsar ca 15ggr per dag. Kissar betydligt mer sällan och oftast på skötbordet :vågen: Försöker säga kssksskss när han kissar och jag ser det. Erbjudit honom engång och då prickade vi pottan (tur...???)

Men hur ska vi göra sen, ser inga tecken och bajs kommer ständigt.

GRATTIS till efterlängtad Kasper! :vågen: :ls: :vågen:
Såklart det inte är självklart ibörjan, det är ju inget när det gäller nu bebis!
Jag bestämde mej för att testa EC redan innan Lukas var född, men när han väl anlänt så var allt så mycket så vi började inte föränn han var 2 månader. Men precis som du så startade vi direkt med att säga kiss-ljudet när vi märkte att han gjorde nått...så det var väl rotat när vi väl kände att vi orkade börja!

Mitt tips är att ta det lugnt och komma in i det! Lär känna varann och känn efter när ni tycker att det passar och ni känner att ni kanske förstår honom bättre eller han börjar signalera bättre.
Kanske är han en sån som inte signalerar och då är det rutin som gäller om man vill EC:a.

Hoppas det inte blev för rörigt, ska lägga mej nu och sova bort min migränkänning.
Ha det så bra! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Yonez » sön sep 10, 2006 17:06

tackar för tipsen

Vi kör på och håller koll på :piss: :bajs:
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav liv » sön sep 10, 2006 20:53

Grattis, grattis, jättegrattis till Kasper! :ls: :ls:

Hoppas att ni alla mår bra!

Jag kan bara instämma i vad Kajsa skrev. Ta det lungt, lär känna varandra. De två första månaderna hade vi blöja och gjorde som så att när vi märkte att Edvin kissade eller bajsade, så sade vi "ksss". När vi bytte blöja så höll vi honom över handfatet för att ge honom möjlighet att kissa/bajsa mera om han behövde det, så han skulle få känna hur torr och trevlig han fortsatte vara när det kom i handfatet och inte i blöjan! :-D

Edvin bajsade också sådär enormt många gånger per dag i början, och jag skulle inte ha velat ha allt det bajset överallt! (Det räckte med de gånger han bajsade igenom tygblöjorna...)

Ta god hand om er!!!
liv
70 - Pissmyra

Inläggav Emma2 » mån sep 11, 2006 07:50

Grattis till bebisen :heart:

Vigo bajsade HELA tiden när han var nyfödd :piss:
Vi hade ingen aning om vad EC var....men utan blöja var han mest hela tiden när vi var hemma för han hade stora sår i rumpan av allt bajsande...såg förskräckligt ut. Det enda tips vi fick var lufta, lufta o lufta...så vi luftade ;-) Vi hade trasor under honom så att vi direkt kunde byta om det kom kiss el bajs. man märkte tidigt att han var medveten om kissandet...för han såg sååå nöjd ut när det kom.

Vigo har aldrig gjort några signaler innan så när vi läste om EC så tänkte vi mest att så gör vi ju redan....fast vi aldrig hört talas om det. Det som EC förde med sig till oss var att vi bytte trasorna mot en potta :tumsup: Var väl när han var några månader minns ej riktigt.

Mitt tips är att ha blöja nu i början o kolla av läget liksom...lufta rumpan så mkt som möjligt, så kan du börja så smått när det känns som om det skulle funka
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Yonez » sön sep 24, 2006 17:47

Nu är vi tillbaka här igen efter datorhaveri.

Vi kör på i lugn takt. ´Rumpan bar när vi är hemma och utan gäster (har varit mycket folk här det senaste). Har lyckats få några :piss: i pottan :rock:
Skall testa att erbjuda pottan varje gång jag byter blöja.

Tach för stöttande ord o tips!
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav melon » sön sep 24, 2006 20:09

Grattis till Kasper! Fint namn må jag säga, det stod högt på vår namnlista men vi fick ju en flicka så det står kvar...

Vi hittade inte till EC-världen förrän Siri var 3 månader så jag vet inte om jag kan ge er något råd ni inte redan fått. Ni verkar ha kommit igång rätt bra och jag hoppas att det fortfarande flyter på (eller i? :Hahaa: )
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav Yonez » mån sep 25, 2006 14:07

Måste säga att jag är så glad att jag hittat hit för hur superhäftigt är det inte när man säger kskssss och han kissar i pottan. Man blir så stolt :-D
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Emma2 » tis sep 26, 2006 06:20

Måste säga att jag är så glad att jag hittat hit för hur superhäftigt är det inte när man säger kskssss och han kissar i pottan. Man blir så stolt
:ls: :ls: :ls:
Visst e det coooooooooolt :tumup: :rock: :rock:
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Yonez » ons sep 27, 2006 07:31

Vill ju ha Kasper utan blöja så mycket som möjligt. Han tycker inte om att ligga själv så jag bär omkring på honom hela tiden. Brukar ha en vikblöja under honom och sen en liten filt.

Någon som har någon annan bra ide på hur man kan ha honom blöjfri utan att vi blir helt nerkissade?
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav SkogsKajsa » ons sep 27, 2006 09:08

Yonez skrev:Vill ju ha Kasper utan blöja så mycket som möjligt. Han tycker inte om att ligga själv så jag bär omkring på honom hela tiden. Brukar ha en vikblöja under honom och sen en liten filt.

Någon som har någon annan bra ide på hur man kan ha honom blöjfri utan att vi blir helt nerkissade?

Bär du i sjal och isåfall, kissar han glatt i den? :hmm:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Yonez » ons sep 27, 2006 15:31

Har bara testat att bära honom i ringsjalen utan blöja och verkar kissa utan problem i den. Vågar inte riktigt testa blöjfritt i långsjalen.
Har hört att det är flera som har barn som inte kissar när de sjalas men är lite för feg för att testa, men kanske skall ta mig samman och göra ett försök även i långsjalen.
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav liv » tor sep 28, 2006 07:10

Jag har också hört att de flesta barn inte kissar i sjal, men vill bestämt hävda att det finns undantag! T ex min bäbis. Han har aldrig haft några som helst problem med att kissa i sjalen!!! :hellu:
liv
70 - Pissmyra

Inläggav Yonez » tor sep 28, 2006 07:11

Vi fortsätter våra framsteg. I natt prickade vi första :bajs: i pottan :vågen: :vågen: :vågen:

Sen har vi fortsatt med två :piss: på rätt ställe :tumsup: :tumsup:

Men nu blir det tyvärr blöjan på för vi skall hälsa på på mitt jobb.

Men vad häftigt det är att det fungerar, heelt otroligt!!! :ls:
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Yonez » tor sep 28, 2006 18:29

testade i sjalen i dag men med blöja som backup, kom protester och mycket riktigt när jag erbjöd handfatet kom det :bajs:
får se om det är en trend som håller i sig
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Nästa

Återgå till EC-Berättelser