En bebis och .....................blöjor (född 4 sept 06)

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Yonez » mån okt 16, 2006 18:20

tack för tipsen.

vi märker stor skillnad nu när vi börjat friskna till :lol:
han är mer intresserad av att säga till och jag är mer uppmärksam
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Veronica » tor okt 19, 2006 18:04

Ja visst märker man att det handlar om kommunikation! Det är så häftigt. :app:
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Yonez » fre okt 20, 2006 21:51

Vi hämtade oss inte riktigt från vår förkylningssvacka men i dag!!!!!!
Då gick ECandet kanonbra. Endast ngn enstaka miss under dagen :urule: :vågen: :rock: Det ända jag kan tänka då är, guuud vad det är häftigt att det fungerar!!!!!! Och han är så himla duktig min lilla plutt, ibland tar han i så mycket när han skall bajsa så att han spyr (då får jag som mamma lite dåligtsamvete :hide: , kanske bättre han fått bajsa i blöjan).

Men tänker som så här att även de dagar när EC inte verkar fungera alls så blir det i allafall kiss på pottan ngn gång på dagen och det är ju bättre än de stackars ugar som enbart får kissa i blöjan och där blöjan blir jättefull. Här byts den iallafall väldigt ofta. (förutom på natten då vi gärna sover)
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Yonez » ons okt 25, 2006 20:58

I dag har vi tagit nästa steg i vår EC karriär. Haft papper och penna framme hela dagen och antecknat ammning, kiss, bajs och sovstunder.

Min lilla prins sov bara 1,5timmar på hela dagen (7veckor gammal). Hoppas detta betyder att han sover gott hela natten :-)

Vi fortsätter nog att föra anteckningar några dagar till för att se om vi hittar några mönster som vi kan utgå ifrån.
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav little_me » mån okt 30, 2006 11:39

Det verkar ju gå jättebra för er! Vad duktiga ni är!
Föra anteckningar är nog bra, har tänkt att jag ska göra det också men det blir aldrig av... :ops:
Användarvisningsbild
little_me
10 - Skitnyfiken

Inläggav Yonez » tis okt 31, 2006 20:07

vi förde anteckningar under 3dagar. Fick fram att han kissar ungefär var 20de minut.

Testade sedan att kíssa honom med dessa inteervall men då var han inte alls kissig. Kanske så att när jag kissar honom tömmer han mer än när han "kissar på sig" och därför inte behöver kissa lika ofta.

Så nu har vi lagt anteckningarna åt sidan och kör på känsla ett tag. Och det har gått superbra de senasye dagarna :eld: :eld: :eld:

Men är endå glad att vi förde anteckningar för man får lite bättre koll på ecandet trotts allt
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Yonez » ons nov 01, 2006 12:50

vi är mer vågade nu och kör nästa alltid utan blöja hemma. vad gör det om det kommer :piss: och :bajs: på golvet, mamma städar så gärna :-) Vi sätter ju ingen mun blöja för allt kräks som kommer utan torkar glatt så varför inte göra lika dant med :piss: och :bajs: tänkte jag. Men har vi gäster hemma så brukar blöja åka på (de har ju kanske inte ombyte med sig :-D ) Sen kör vi blöja på natten och när vi är ute (om det inte är kortare sträckor vi ska)
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Veronica » ons nov 01, 2006 23:40

Jag resonerar likadant, att byta kläder är inte jobbigare än att byta blöja. Och vi använder ju tygisar så att tvätta kläderna är inte jobbigare än att tvätta blöjorna heller! :-D

Om folk kommer hit så får de hålla i Nora på egen risk. ;-)
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Yonez » tor nov 02, 2006 07:49

Veronica skrev:

Om folk kommer hit så får de hålla i Nora på egen risk. ;-)

får se om vi blir så vågade med tiden
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Yonez » fre nov 03, 2006 19:14

känns skönt för känner att EC börjar bli mer och mer endel av vardagen.

tycker fortfarande att det är svårt att se Kaspers signaler när vi har gäster hemma. Någon mer som känner så och har ni några tips?
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Veronica » fre nov 03, 2006 22:19

Yonez skrev:känns skönt för känner att EC börjar bli mer och mer endel av vardagen.

tycker fortfarande att det är svårt att se Kaspers signaler när vi har gäster hemma. Någon mer som känner så och har ni några tips?

Ja det tar ett tag, för man är så inmotad i den "vanliga" modellen för föräldrar! Men nu är vi så vana vid att Nora är blöjfri att vi inte alls funderar. Till och med maken har slutat oroa sig för att hon ska kissa i bilbarnstolen (det gör hon aldrig, hon gallskriker tills vi stannar och hjälper henne) och det är rutin att packa extra byxor istället för blöjor.

När vi har gäster så blir jag ofta överspänd, för jag är så rädd att hon ska kissa på sig just då. Men det hjälper ju inte, utan stör snarare bara kommunikationen så att det lättare blir missar. Där har jag inga tips, man får försöka vara så avslappnad man kan!
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Yonez » lör nov 04, 2006 08:15

Veronica skrev:
När vi har gäster så blir jag ofta överspänd, för jag är så rädd att hon ska kissa på sig just då. Men det hjälper ju inte, utan stör snarare bara kommunikationen så att det lättare blir missar. Där har jag inga tips, man får försöka vara så avslappnad man kan!

Vi kör nog med blöja på vi ve tillfällena för att inte stressa upp oss. (iallafall ett tag till)
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Yonez » lör nov 04, 2006 18:59

"Bättre lite EC än inget alls" som någon sagt här, så idag när det bara inte ville funka åkte blöjan på och vi tar nya tag i morgon igen.

Hur gör ni andra när det verkar vara en sån där EC-hopplös-dag?
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Helen » sön nov 05, 2006 00:51

Jag är klart imponerad! :urule:
www.babyheaven.se
Sjalar, selar, sveriges häftigaste tygblöjor, tygbindor och en massa annat trevligt.
Användarvisningsbild
Helen
www.babyheaven.se

Inläggav Yonez » sön nov 05, 2006 11:15

Helen skrev:Jag är klart imponerad! :urule:

Tack, det värmer :-)
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

FöregåendeNästa

Återgå till EC-Berättelser