Jamina 5 månader har börjat gå på toa

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Jamina 5 månader har börjat gå på toa

Inläggav shalita » fre dec 22, 2006 16:50

Har funderat på att potträna sen hon var ca 2 veckor, då man oftast märkte att nu är det bajs på gång... Men eftersom vi inte haft någon potta så har det dröjt länge (när hon var så liten så har vi inte velat hållt hon ovanför toan). Men så fick vi en gammal potta för kanske 1-2 månader sen som vi provat nå gånger, men då har hon inte riktigt fattat vad hon ska göra där. Sen när hon fått in lite mer rutiner så har vi tydligt märkt att varje morgon när hon vaknat så bajsar hon... Så då har jag länge tänkt att jag måste sätta hon på pottan direkt när hon vaknar på morron, men det har dröjt länge, eftersom jag oftast är så lat och trött på morronen!! :zzz:

Men så i måndags morse så provade jag, och hon bajsade och kissade i pottan. Jag blev så till mig att jag fortsatte sätta hon på pottan typ varje gång hon var missnöjd under dagen (om det inte funkade med bröstet), och det funkade så gott som varje gång. Så nu är det fredag eftermiddag och det är otroligt vad lite blöjor det gått den här veckan!! Det är ju nästan jämt att hon vill kissa när hon är missnöjd. Och det verkar som att hon vant sig vid att gå på potta (eller toa som jag började med i morse och som är skönt, för man slipper skölja pottan) för det är som att hon väntar att göra sina behov tills hon blivit satt där.

Vill uppmuntra andra att prova!! Men givetvis är ju alla barn individer, och det är inte säkert att det alltid går så lätt. Men jag blev inspirerad härom veckan då jag läste i Vi föräldrar/Föräldrar & barn vilken det nu var, om lilla Nora, som är med i det här forumet!! Där stod det att det bästa är att börja med potträningen innan 6 månaders-åldern... så jag skyndade mig!!

Det enda kruxet nu är att hon kissar så ofta!! Typ hela tiden. Om hon ändå kunde kissa, bajsa och kissa lite mer på en gång. Istället för att ha 5-10 minuters mellanrum... Blir så mycket av och på hela tiden. Men har börjat med träningsbyxa nu (en sorts blöjbyxa av frotté som gör att ingen katastrof är skedd om man missar signaler, lätt att dra upp och ner som vanlig byxa också). Den är dock storlek 13-17 kg eller nåt sånt (2-3 år) och lilljäntan är ju bara 5 månader. Så skulle behöva några stycken i mer lämplig storlek. Ska vi iväg så tar jag ändå på blöja... (engångs). På natten tar jag också blöja men då blir det tygvarianten. Och har det skett en olycka i träningsbyxan så blir det tygblöjor hemma. Så skönt att minska blöjtvätt och blöjsopor!!

Ja, ville bara dela med mig. Kom ju åt internet för en gångs skull, inte ofta!! Visste inte att det fanns ett sånt här forum och en sån här hemsida som EC-Sweden!! Häftigt!!
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav tinaw » fre dec 22, 2006 17:26

Välkommen hit! Och roligt att ni börjat ECa :D Det blir verkligen så att de börjar hålla sig efter ett tag.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » fre dec 22, 2006 18:21

Instämmer med tinaw och ropar välkommen! :hello:

det låter ju som att ni verkligen fått en finfin start på er EC.ande, så kul att höra!
Träningsbyxor finns i minsdre storlekar, kika på allt-i-tyg.se eller den engelska siten twinkletwinkle.uk (tror jag det är).
Sen har Babyheaven en EC-blöja också, babyheaven har sin länk här till höger ->

Lycka till i fortsättningen och hoppas att du tittar in och berättar då och då hur det går! :-D
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

uppdatera lite!!

Inläggav shalita » tis jan 02, 2007 16:18

hejhej.

nu när jag kommer åt internet på biblan ska jag uppdatera lite tänkte jag. vet aldrig när jag kommer åt internet igen.

har i och för sig inte så mycket mer att skriva än att det går hur bra som helst. evigheter sen jag tog rätt på bajs, kiss missar jag dock lite nu och då. men allt som oftast går det bra. har gått över till att använda enbart träningsbyxor (köpt av en på EC-forumet) hemma, dag som natt. men när jag går ut utomhus tar jag på en engångsblöja som gardering. är så kallt ute så om jag inte hinner till toa i tid så vill jag inte att det ska bli så kallt och blött. men hittills har jag använt samma engångsblöja hela veckan (dom FÅ gånger jag gått ut har det alltså aldrig blivit nåt i den, hon går på toa istället).

så är det. ha det bra alla och tack för kommentarer till min ec-berättelse.
/Shalita o lilla Jamina 5,5 månader.
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav SkogsKajsa » tis jan 02, 2007 20:53

Kul att du tittade in så snart igen, tråkigt att du bara kommer åt internet från bibblan. Jätteroligt att höra om hur bra det går för er! :vågen:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav shalita » fre jan 19, 2007 15:51

Nu är det Shalitas man Johnny som skriver.
Det går ganska bra fortfarande, men vissa dagar har vi gjort många missar! Jättefrustrerande, men vi fortsätter med att använda bara "training pants" hemma. Hon är inne i en aktiv period (när är hon inte det??) och ska krypa och ställa sig upp mot allt möjligt, slår sig ofta..

Mycket beror nog på att vi varit så trötta. Lilla Jamina sover inte bra på nätterna nu. Vi har t o m börjat använda engångsblöja på nätterna ibland, eftersom hon sover så oroligt och vi inte orkar ta upp henne varje gång hon gör sina ljud. Hon vaknar också ofta, t ex som i natt kl 04.00 och står klarvaken i sängen och tittar på oss. :) Då är det bara att ta upp henne och låtsas vara pigg tilldess hon blir sömning igen efter någon timme. Men oftast gör hon inget i blöjan på natten.

Shalita hälsar!
/Johnny
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav SkogsKajsa » fre jan 19, 2007 19:20

Hej Johnny! :hello:
Kul med ännu en pappa som vågar sig in här (om än under täckmantel ;-) )

Visst är det svårt att ha ork till EC alltid, ta det lugnt och försök att inte se det som misslyckanden. Frustration gör det bara ännu svårare. Känner ni att det börjar kännas lönlöst och tungt så är det bättre att strunta i det ett tag tills ni samlat ny ork och kommit i bättre fas.
Det är bara sunt att orka ta en paus om det blir jobbigt :-D

Hälsa Shalita :hello:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav miriel » sön jan 21, 2007 20:24

Hej Shalita, Johnny och Jamina! :hello:

Kul att få höra hur det går, har tänkt på er. Fungerar byxorna bra?

Håller tummarna för att ni ska få sova lite mer framöver. Kan ju glädja er med att de kissar mindre å mindre på natten ju äldre de blir (ivarjefall mina barn).

Lycka till med fortsättningen! :-D
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

update!!

Inläggav shalita » lör feb 03, 2007 13:10

hej jo nu har jag kommit åt internet ännu en gång.

det går bättre nu med potträningen. nätterna kör vi trainingpants, så som dagarna. fungerar bra. pappa var bortrest en vecka så sen han kom hem igen inbillar jag mig att jamina blivit bättre på att säga till. hon är ju alltid bättre på att säga till när man är borta nånstans också. blir typ aldrig några missar då.

men sover dåligt, det gör hon ju jämnt, har hon gjort sen första levnadsdagen. nu har hon och jag varit förkylda en vecka snart också, men det börjar vända så smått.

hon kan även stå utan att hålla i sig ibland, har jag testat. men när hon kommer på det (efter några sekunder) tar hon fort tag i nåt eller sätter sig ner. tror säkert hon kan gå vid 8 månaders ålder, kanske tidigare! :love:

nu ska jag kika vidare på internet.
ha det fint allt gott folk!
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

update

Inläggav shalita » tor jul 12, 2007 18:06

tänkte uppdatera lite
nu är tjejen snart 1 år. hon har haft en lång svacka. vi minns hur vi inte använda blöjor varken dag eller natt när hon var 6 månader!

men nu använder vi nästan jämt tygblöjorna. men nån gång ibland när det är varmt och det går bra har hon träningsbyxor hemma på dagen.

hoppas det kommer gå lättare och lättare framöver, framförallt att hon börjar säga tydligare att hon behöver gå. kanske med ord framöver? det hänger mycket mycket på oss att vara uppmärksamma som det är nu. och sätta henne ofta.... det är ju det att när vi väl missat en gång kan man lätt missa 3-4 ggr till. de e ju det att hon kniper åt satt så fort hon gör i blöja så slutar hon när hon känner att det kommer där. så då efter en stund igen kommer nästa skvätt, om man inte hunnit märka att hon behövde gå. o nästa skvätt, osv. men när hon väl gör på potta gör hon de riktigt, tömmer blåsan helt.

nu måste jag gå. kom gärna med tankar!
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav SkogsKajsa » tor jul 12, 2007 19:06

Mitt bästa tips är "Våga slopa blöjan!"
Det är först när man slopar blöjan som barnet verkligen märker vad som händer och hur tråkigt det blir att byta kläder och torka pölar.
Det blir lite jobbigt för er en tid men det lönar sig nog i det långa loppet för både er och henne.

Försök även att ge henne ett enkelt och rolit sätt att säga till, teckenspråk eller ett roligt ord. Tillochmed att banka på pottan med en trumpinne skulle ju kunna funka om den står tillgängligt. :-D
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Jamina 13 månader UPDATE

Inläggav shalita » fre aug 24, 2007 15:47

för ca 1 månad sedan vände svackan och jamina lärde sig säga toa (alt oa,poa eller boa). sedan några dagar har vi slopat blöjan helt på dagtid (inte för att det brukar bli någon miss på natten men OM det blir det så vill man slippa alltför mycket arbete, därför kör vi med tygblöjan då). annars har hon träningsbyxa på dagen. mellan 0-3 missar per dag. alldeles lagom!! snart dags för inskolning på dagis så får väl uppdatera hur det går sen..... :-S

annars, bra!! :tumsup:
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Yonez » fre aug 24, 2007 17:52

så kul att det går så bra
Vill Själv!
Designa själv barnkläder och bärhjälpmedel.
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav SkogsKajsa » fre aug 31, 2007 20:18

:vågen: :vågen: :vågen:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

en sen uppdatering!!

Inläggav shalita » lör nov 24, 2007 21:50

skriver inte ofta här!! har gått över mer till sjalbarn. :hide:

men vill uppdatera då vi är glada över senaste tidens resultat! :vågen:

sedan några veckor tillbaka är Jamina torr nästan jämt. hemma har vi helt gått över till träningsbyxorna som vi köpte för ca ett år sen av miriel (tack miriel, är supernöjd med dom :peace: ) här på ecsweden. de är perfekta nu! vi hade ju dom från början när lillan va bara 5-6 månader men sen när hon kom in i svacka runt 7-8 månader så har det blivit mer vanliga (tyg-)blöjor, då hon pissat på sig för mycket och för ofta. men sista veckorna har hon åtminstone hälften av missarna pissat just bara en liten skvätt, o då har träningsbyxorna varit suveräna, då inte ens långbyxorna hunnit bli blöta.

annars tygblöja inför sova middag (om hon inte pissat precis innan på pottan) eller på utflykt (om hon inte pissat precis innan) och på natten. inte för att hon pissar på sig i sömnen, det har hon aldrig gjort vad jag märkt. men om hon pissar under nattningen (hon brukar få vara ensam i rummet) så kan det bli förödande om hon inte har blöja, o läggningen kan ta 5 ggr så lång tid. då går det ju smidigare att bara byta blöja.

ja, så det var lite up to date. glad att vi ec:at! alla andra sätt känns onaturliga! :hellu: hoppas vi snart vågar sluta helt med blöjor, det blir ju så bylsigt. hon vill hellre ha träningsbyxan - ibland har hon kommit med en sån o försökt trä på foten som för att säga åt oss att ta bort blöjan! :bajs:
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Nästa

Återgå till EC-Berättelser