EC-tjej född i september 2006

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

EC-tjej född i september 2006

Inläggav Kolsyra » mån jan 15, 2007 18:30

Hej på er!

Jag är alldeles nyregistrerad och känner att jag vill presentera mig någonstans. Än så länge har jag dålig koll på allt här inne, men jag har smugit runt och läst en del som oregistrerad. Helst skulle jag ta ledigt från mitt vanliga liv i sisådär en vecka och läsa precis allt härinne, men det går ju inte... en kvart då och då är vad jag hinner.

Jag är föräldraledig med dottern A, snart fyra månader. I Gästrummet har jag skrivit en del om vårt EC:ande, men jag drar en kort version om hur läget är just nu:

A rutinpottas plus att jag hela tiden försöker öka dosen intuition-pottningar. Jag har blivit lite bättre på att se hennes signaler och hennes pappa har också blivit mer uppmärksam, så det går faktiskt rätt bra även om det går åt flera blöjor per dag fortfarande. Hon har Libero som backup. Tygisarna vi hade har hon vuxit ur och tanken är att jag ska leta reda på skal till vikisar och varva med sådana, men än så länge kör vi bara Libero.

A kissar i sin BabyBjörn (den med löstagbar potta) och bajsar helst sittande framför oss på vanliga toan, även om hon de senaste dagarna tillåtit sig att småbajsa i pottan också.

Jag känner inga andra IRL som EC:ar sina barn eller ens känner till EC. Några jättenegativa reaktioner har vi inte fått, men visst undrar folk då och då. A:s farmor är väldigt förundrad men tar det hela med ro. Hon berättar i alla fall för alla hon känner om A:s framsteg (tidig med att vända sig, väldigt aktiv och uppmärksam enligt bvc) och glömmer aldrig att berätta att A minsann inte bajsar i blöjan och dessutom kissar en hel del på pottan också.

Mina föräldrar, A:s mormor och morfar, är inte lika lugna och sansade som farmor och farfar, så de är helt i extas över att A kan kissa och bajsa så kontrollerat. När de är på besök vill de helst vara med på toa och fotografera... :-D Självklart berättar de också vitt och brett om hur duktig A är. Det hjälper inte att jag har förklarat tusen gånger att det egentligen inte handlar om duktighet utan om något helt naturligt som vi valt att bejaka.

När vi har besök av folk som inte är jättenära kompisar och om vi själva är på besök så EC:ar vi sällan, annat än vid blöjbyte... dels är vi inte lika uppmärksamma då och dels orkar jag inte alltid vara den där märkvärdiga mamman som inte "låter" sitt barn göra ifrån sig i blöjan. Jag märker dock att jag redan är rätt EC-skadad och håller på mer och mer, oavsett var vi är eller vem som besöker oss.

EC har blivit något väldigt naturligt för oss och jag ägnar ingen tankemöda åt att det skulle vara konstigt eller fel, det enda jag tänker på är hur A signalerar, hur jag ska göra för att vara mer uppmärksam o.s.v. Döm om min förvåning när hon en dag råkade bajsa ett stort lass i blöjan. Det gjorde såklart inget, men jisses vad jobbigt att sanera! A är inte stilla en sekund och jag var helt villrådig, visste inte riktigt hur jag skulle göra, var helt enkelt nybörjare på att byta en bajsblöja.

Efter det har jag undrat en hel del över varför så många passivt ser på när deras barn bajsar i blöjan i stället för att ta dem till toan. Jag fattar liksom inte, det är ju så mycket enklare att torka med lite papper och en våtservett eller bomullstuss.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav SkogsKajsa » mån jan 15, 2007 19:16

Hej! Kul att läsa om er och ert EC!
Visst är det jobbigt att vara "den märkvärdiga" när man bara vill sitt barn väl och göra det man trivs med! Jag hoppas att EC blir mer vanligt och accepterat snart så man slipper vara UFO :hide:

Välkommen hit! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kolsyra » mån jan 15, 2007 21:26

Tack för välkomnandet!

Ja, det är jobbigt att vara märkvärdig! :-) Tidigare har jag aldrig haft problem med att bli betraktad som småkonstig i mitt liv, men tydligen är jag lite känsligare nu när det gäller A. :hmm:

Jag har förstått att många bär i sjal här, så jag kan ju tillägga att A åker sjal också, mest här hemma. Vi har en hug-a-bub som både jag och dottern älskar och så en ringsjal som vi inte provat på riktigt än.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » tor jan 18, 2007 15:54

De senaste dagarna har A varit ledsen i samband med pottningarna. Jag tror inte att det är själva pottan som är boven, utan hon ogillar kanske att först bli nersatt på skötbädden och sedan satt på pottan så att hon kommer en bit ifrån mig. Det är ju så gosigt och skönt i famnen... I dag har det gått bättre, inget gnäll, och såklart är det först i dag jag kommer att tänka på det här med att hon åker ner på skötbädden från en gosig famn... hursomhelst så kan min teori stämma, för hon är inte lika ledsen om jag pottar henne sittande framför oss på vanliga toan. Då bibehålls ju mammakontakten, hon sitter ju nästan i famnen då. Kan det vara så enkelt? Hon har ju inga problem med att ligga ensam på en filt eller sitta i sin sitter ett tag. :hmm:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Jennifer » fre jan 19, 2007 18:26

Så kul att ta del av hur EC:andet går för er!

När du sätter din dotter på pottan var är du själv då? Sitter hon på pottan på golvet och du står på huk bredvid eller så? Pröva att göra det så bekvämt för er som möjligt. Varför tex inte själv sitta på en en pall eller på toalocket med pottan i knäet? Då kan du hålla om dottern med en arm och pottan med den andra. Har ingen egen erfarenhet av en sådan potta som du har, kan i och för sig bli svårt med en så stor potta, nog enklare med en mindre variant. Har du pottan i knäet så kan du förresten amma dottern samtidigt om det känns bra ;-) .
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kolsyra » ons jan 24, 2007 21:29

Tack för tipsen!
När jag pottar dottern så sitter jag själv på golvet och håller henne, jag sitter alltså framför henne så att vi kan ha ögonkontakt (om vi vill). Vi har skötplatsen på golvet också, så jag sitter automatiskt på golvet.

Utan att vi har ändrat på någonting alls har pottningarna börjat gå mycket bättre den senaste veckan! Skönt! Dels blir hon inte lika arg när jag fixar med hennes kläder och dels har hon t.ex. i dag varit torr i sju timmar, sedan missade vi två-tre skvättar och sedan har hoon varit torr många timmar igen. Vilken förändring! Och det är inte så att jag springer av och an till och från pottan som en tok utan det hela är mest rutin/intuition.

A har börjat få lite smakisar. Vet inte om kissningarna påverkas av det, det är ju väldigt små portioner hon får, men hennes kissmönster han förändrats de senaste dagarna. Nu håller hon sig mycket längre och visar tydligare att hon är nödig. Jag gissar att det inte är smakisarna som påverkar utan att tjejen helt enkelt har blivit lite större. Hon har gått framåt mycket de senaste veckorna.

När vi började med EC så var jag helt säker på att nätterna skulle vara EC-fria, men nu är jag inte så säker längre...
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Jennifer » tor jan 25, 2007 14:04

Kul att höra att det funkar bättre för er nu!

Ja, när man väl har börjat EC:a så är det lätt att det blir EC på nätterna också, även om man inte har planerat för det. Hade jag ett barn som inte signalerade på nätterna skulle jag vara glad, för nattsömnen blir ju lätt så störd för mamman/pappan när det ska pottas.
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kolsyra » lör jan 27, 2007 20:01

Det har gått jättebra med EC:andet de senaste dagarna, bara några små missar. Då är det lätt att idiotförklara sig själv när man missar solklara kissningar... I dag när dottern legat på filten en stund blev hon missnöjd. Jag slötittade på något på tv och lassade på med leksaker och speldosor och skoj för att hon skulle lugna sig en minut tills jag tittat klart... dumma, dumma jag... hon ville ju såklart kissa! Usch, jag blir så sur på mig själv när jag missar solklara saker... men samtidigt vill jag ju inte visa att jag blir sur, för A kan ju inte veta att det bara är mig själv jag suckar åt och inte åt att hon kissat i blöjan... Mest sur är jag ju för att jag tittade på dumburken i stället för att uppmärksamma hennes behov... håhåjaja... men jag ska inte gnälla utan glädjas åt att det går så bra! :-)
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » mån jan 29, 2007 21:52

Nu har det gått lite sämre några dagar... visserligen prickar vi något varje dag, men långt i från så mycket som vi gjorde tidigare. I dag t.o.m. bajsade A på skötbädden. Då kände jag mig riktigt dum. Hon sa visserligen ingenting utan låg barrumpad och sprätte med benen och armarna och jollrade med hög röst när en medelstor bajshög slank ut, men jag borde ju ha fattat. Hon var nyvaken och hade inte bajsat så mycket tidigare under dagen... vad brukar hon göra då? Hmmm.... bajsa kanske?! :-S

När jag är tillräckligt smart för att sätta henne på toan för hennes bajsningar är hon så rolig att jag ofta sitter och skrattar högt. Hon är ofta pratglad just då och jollrar samtidigt som hon krystar så att hon lyckas åstadkomma de mest gulliga och roliga ljudkedjor som avslutas med ett stånk. Är hon på riktigt gott humör så nästan skriker hon glada tjut :-)

Jag ser fram emot den dag hon bajsar på en offentlig toa och är på gott humör. Tänk er att ni själva är på toan och hör en bebisröst som helt ogenerat stånkar och stönar och jollrar samtidigt. Sen kommer en fyramånaders bebis ut från toan :green: Ok, ni är ju vana och luttrade här, men tänk er att en dinosaurie som är fast övertygad om att bebisar bara kan bajsa i blöjan bevittnar jollerbajskonserten. :green:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav elingbg » tis feb 06, 2007 14:31

Åh vad roligt att det går så bra för er!
Har du vanlig engångsblöja på mellan pottningarna?
Vi har precis fått det att funka litegrann med vår dotter som är tre månader lite drygt, och jag har henne barrumpad ibland och med blöja ibland.
elin
elingbg
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kolsyra » sön feb 11, 2007 16:00

Vi har varit väldigt lata den senaste tiden och haft blöja nästan hela tiden. Hon har bara varit barrumpad på skötbädden på badrumsgolvet, men där spenderar hon faktiskt långa stunder eftersom hon trivs så bra där. Jag leker också gärna med henne där plus att jag håller på och tömmer/ordnar upp i badrumsskåpen :-)

De senaste dagarna har det inte gått nåt vidare alls, tyvärr. Hon har plötsligt nästan slutat signalera för kiss och blöjan är våt mest hela tiden. Samtidigt utvecklas hon ju så det knakar, så jag antar att det hänger ihop, hon har inte tid att tänka på kissandet nu när hon försöker åla (hon backar och är frustrerad) och greppar precis allt som finns inom räckhåll.

Jaja, vi knatar på... vi har haft mycket annat att tänka på de senaste dagarna, så jag hoppas att allt blir bättre när vi kommer i den vanliga lunken igen. Då ska jag köra barrumpad några dagar har jag tänkt.

En idé jag har är att kanske klämma in ett litet frottéinlägg i bodyn för att samla upp det mesta kisset om/när vi missar och hon inte har blöja. Då tänker jag på de frottéinlägg vi har till tygblöjorna som nu är för små. Hm, vi får se.

Blir det många missar när dottern är barrumpad, elin? Fast det är ju inte missarna utan träffarna man ska räkna... om man nu ska räkna... :-D
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav elingbg » mån feb 12, 2007 15:15

yep, det blir väldigt många missar när min lilla tjej är barrumpad. En dag i förra veckan gick det fantastiskt bra när hälften kom i potta eller handfat, men efter den succén har jag missat nästan allt. Pga massa kalas i helgen plus att jag fått ryggskott har hon haft blöja på sig nu i helgen, och stackarn blev genast röd i rumpan fast vi byter ofta. Bara det är skäl nog att fortsätta försöka vara så blöjfri som möjligt även om det blir mycket tork och tvätt...
Hoppas det går bättre för er snart igen också!
elin
elingbg
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kolsyra » fre feb 23, 2007 16:19

Här fortsätter vi missa :hmm: Eller, tja, det har kanske blivit lite bättre eftersom hon rutinpottas mer i stället för att vi väntar på att hon ska börja gnälla.

Det som ställer till det är flera saker:
- hon har inte tid att sitta på potta/toa, vill ner på golvet och försöka krypa/åla och kan kissa liggande en halvminut efter att hon erbjudits potta
- hon har börjat med fast föda och kissar mer sällan nu, svårt att justera så vi inte tråkar ut henne med att erbjuda för ofta
- ibland är hon väldigt lös i magen, vi tror att det är aprikospurén som ställer till det. Då bajsar hon i blöjan, vilket hon inte gjort på länge.
- hon har efter en lite bättre period återgått till att vara sur och ledsen när vi klär på henne, då känns det inte så kul att först klä av henne, potta, och så börja påklädningskampen

Ja, och som grädde på moset har jag och husfar varit magsjuka, så vi har nog inte varit helt på topp...

*gnällgnällgnäll*
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav SkogsKajsa » fre feb 23, 2007 16:30

Kolsyra skrev:Här fortsätter vi missa :hmm: Eller, tja, det har kanske blivit lite bättre eftersom hon rutinpottas mer i stället för att vi väntar på att hon ska börja gnälla.

Det som ställer till det är flera saker:
- hon har inte tid att sitta på potta/toa, vill ner på golvet och försöka krypa/åla och kan kissa liggande en halvminut efter att hon erbjudits potta
- hon har börjat med fast föda och kissar mer sällan nu, svårt att justera så vi inte tråkar ut henne med att erbjuda för ofta
- ibland är hon väldigt lös i magen, vi tror att det är aprikospurén som ställer till det. Då bajsar hon i blöjan, vilket hon inte gjort på länge.
- hon har efter en lite bättre period återgått till att vara sur och ledsen när vi klär på henne, då känns det inte så kul att först klä av henne, potta, och så börja påklädningskampen

Ja, och som grädde på moset har jag och husfar varit magsjuka, så vi har nog inte varit helt på topp...

*gnällgnällgnäll*

Uschdå, magsjukan låter inte så kul, vi har slippit den hittils (peppar peppar, ta i trä!)

Ang allt annat EC-strul så tycker jag bara att ni ska lyssna på vad HON vill. Visst, uppmuntra till att kissa på rätt ställe, men vill hon inte så truga inte. Jag antar att ni försökt med att distrahera henne på pottan så att hon ska sitta kvar och ha kul? En spegel, en bok, en nalle, något prassligt (Lukas älskade prassliga små påsar), roliga sånger osv osv.
Lukas satte jag ibland vid akvariet, både bra vattenljud och roligt att se på fiskar! :green:
Men det är klart att det är väldigt roligt att träna på att kräla på golvet ju!

Jag tyckte också det var svårt i perioder då kissrutinen ändrades, jättesvårt att lära sig barnets nya kissintervaller och följa med i utvecklingen! Men det kommer!

Hur mycket kläder har ni på henne på dagarna? Går det inte att lösa på ett sätt så ni slipper klä på och av vid pottning om hon tycker det är hemskt med såna procedurer? Lukas hade nästan alltid blöja som gick att dra upp och ner eller kalsonger/trainingpants samt byxor.
Minns iofs inte vid vilken ålder som dra-påblöjorna började passa...
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kolsyra » fre feb 23, 2007 16:39

Tack för tipsen! Nä, truga är ingen hit, hon säger till direkt om det blir för mycket. Ibland är det dock svårt att veta om hon gnäller lite för att hon är på väg att kissa eller om hon gnäller för att hon inte vill bli pottad. Jag tolkar fel åt båda hållen, varpå jag blir nerkissad eller så blir hon ännu argare innan jag fattar att hon vill bort...

A har blöja, body, byxor och strumpor oftast. Dra-på-blöjorna har precis börjat passa, så vi håller på och testar lite nu, men faktum är att jag tycker att de är ännu svårare att få på än vanliga blöjor, hon är ju inte still en sekund varken i famnen eller på golvet :) Gullungen!

Jag tror att allt kommer att bli bättre när hon väl lär sig att ta sig fram på golvet. Nu skriker hon av frustration ibland. Det var samma sak när hon försökte vända sig till mage innan hon kommit på hur hon skulle göra. All hennes tid och energi går åt till att försöka utföra det hon har kommit på att vore kul att kunna :D

Fast vem vet, hon kanske inte har tid att tänka på kiss och bajs öht när hon väl börjar ta sig fram :green:
Kolsyra
250 - Pottsork

Nästa

Återgå till EC-Berättelser