EC-tjej född i september 2006

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Kolsyra » lör mar 10, 2007 21:21

Nu går det lite bättre igen. Hon har börjat åla sig framåt litegrann och verkar tillfreds med att hon har bättre koll på omgivningen. Ett tydligt tecken är också att hon har börjat jollra mer. Det verkar som om hon är tystare precis när hon håller på och lär sig någon ny motorisk färdighet och så drar hon igång snacket igen när hon lärt sig det hon strävade efter.

Vi missar fortfarande en hel del, men jag skulle tro att mer kiss hamnar i pottan än i blöjan... ca 70 % av kisset hamnar i pottan, skulle jag tro. Bajset hamnar i toaletten utan problem.

Det verkligt konstiga är att hon är mycket tydligare med sina signaler när vi är hos mormor och morfar. Jag fattar verkligen inte varför, men då går EC:andet som på räls, trots att deras badrum är långt ifrån EC-vänligt.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » fre mar 16, 2007 10:47

De senaste tre dagarna har det inte gått bra alls! Antingen tolkar jag fel hela tiden eller också har hon bestämt sig för att vägra kissa på pottan eller i toaletten.

Hennes pappa lyckas kissa henne några gånger om dagen och jag lyckas en eller två gånger förutom att morgonbajset alltid hamnar i toan... Tyvärr blir hon arg och skriker när jag försöker potta henne. Vad har tagit åt vår solstråle?! :hmm:

Två gånger har jag bara satt en liten frottélapp i bodyn när hon varit nykissad. Ingen av gångerna har hon signalerat det minsta, varken före eller efter kissningen... eller så har hon signalerat på något nytt, hemligt sätt som jag inte fattar...

Hon har också legat barrumpad på golvet och undersökt diverse leksaker. Jag satt precis bredvid hela tiden och tittade på henne och lekte med henne... inte förrän vi slutat och var på väg ut med vagnen såg jag att hon kissat en stor pöl på golvet! Ingen signal före, under eller efter...

Jag antar att oflytet hänger ihop med att hon är på vippen att börja krypa... drar sig upp i krypställning mest hela tiden och ålar runt när hon inte orkar öva krypandet. Det svåra är att veta hur vi egentligen ska göra just nu. Ska vi strunta i EC:andet tillsvidare, fortsätta att rutinpotta utan resultat eller bara potta om vi tror att hon signalerar (men signalerna fattar jag tydligen inte just nu).

Det knäppa är att hon minsann signalerat tydligt och kissat när hon varit hos farmor...
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Veronica » fre mar 16, 2007 13:03

Åh vad jag känner igen det där!!!

När Nora höll på och vinglade på alla fyra och försökte komma på hur hon skulle ta sig framåt hade hon inte alls tid att bry sig om att hon var kissnödig. Det blev massor av missar.

Men när vi var borta så gick det mycket bättre. Hon var inte hemma i sin trygga miljö, så då var hon mer uppmärksam på sådana saker som att hon blev kissnödig. Det har fortsatt vara så ända sedan dess, när vi är ute så håller hon sig så länge hon bara kan! Hemma är det däremot inte lika noga tydligen. ;-)
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Kolsyra » sön mar 18, 2007 20:14

Exakt så är det! I går lyckades jag rutinkissa henne på varuhusets toalett, trodde inte mina ögon! Senare kom mormor och morfar hem till oss och då var hon också jättetydlig. I dag har vi varit på släktbesök och då sa hon minsann till tydligt och klart och blev kissad i handfatet. I kväll har farmor varit här medan jag och maken varit iväg en halvtimme. När vi kom tillbaka satt dotra i farmors famn och knorrade. Jag kissade henne på pottan precis som om vi aldrig haft några problem...

Tydligen är det inte så noga om vi är hemma och om det bara är vi i familjen som är hemma. Åker vi iväg eller får besök så är det minsann noga med att hon inte ska kissa i blöjan :green:

Jag börjar tro att hon kanske förutsätter att hon har min fulla uppmärksamhet och att jag kan läsa hennes tankar när vi är ensamma hemma och att det i kombination med krypövningarna gör att hon inte signalerar.

Skönt att vi lyckats litegrann i alla fall!

Apropå ingenting...
I går missade maken att hon bajsade medan hon ålade runt, hon brukar aldrig bajsa på kvällen så det är begripligt. Hur som helst så var maken snabb med att fördjupa sig i matlagningen så jag fick ta bajsblöjan :green: Herregud, säger jag bara... jag är inte speciellt äckelmagad men kan liksom inte föreställa mig att jag skulle hålla på med bajsblöjor varje dag, flera gånger om dagen. Vet inte hur det kommer sig, men dotterns bajs luktar kattskit! Och hur gör man egentligen för att inte få bajs överallt, hon är ju inte stilla en sekund? I vissa sammanhang vågar jag knappt yppa att jag varit mamma i ett halvår och fortfarande är novis på att byta bajsblöjor. :lol:

Även om det blir så att dottern inte blir blöjfri tidigare än icke-EC:ade bebisar och att vi bidrar lika mycket till sopberget som alla andra så har vi i alla fall en jättestor vinst: Vi har sluppit 99 % av bajsblöjorna under de senaste tre-fyra månaderna! Härligt! :peace:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » sön mar 18, 2007 20:16

Jag kom förresten precis på en strålande idé! Vi kanske kan gå över till grannen varje gång det är dags för rutinkissningar? Det verkar ju funka hos andra men inte hemma, så... :whut: :-D
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Veronica » tis mar 27, 2007 11:03

Kolsyra skrev:Jag kom förresten precis på en strålande idé! Vi kanske kan gå över till grannen varje gång det är dags för rutinkissningar? Det verkar ju funka hos andra men inte hemma, så... :whut: :-D

:lol:

Jag håller med om att det bästa är att slippa bajsblöjorna. De få gnger det blir bajsmissar så är det ju jätte jobbigt, bajs överallt och hur ska man få rent överallt utan att pilla förmycket på känsliga ställen. Blä!!

Vi brukar duscha av henne i badkaret, nåt annat funkar inte. Då var det lättare med en pojke tycker jag, de har inte en massa veck och sånt där, där allt fastnar.
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Kolsyra » fre apr 06, 2007 09:38

A:s morfar har varit här och hjälpt maken med ett bygge några dagar. I förbifarten råkade jag nämna detta med att A säger till mycket oftare när vi är borta eller har besök, medan hon inte verkar bry sig det minsta när det bara är vi i familjen hemma. Då säger han "ja, för när hon är borta eller när ni har besök så är hon ju mycket lugnare och hinner känna efter".

Och så är det ju! Varför har jag inte fattat det?!!!???
:duh: :duh: :duh: :duh:

Alltså, jag har ju undrat och undrat och undrat hur det kommer sig att hon inte säger till hemma, men säger till lite bättre om vi har besök och ännu bättre om vi är borta.

Faktum är ju att om vi får besök så sitter hon gärna lugnt och tittar på besökaren, snackar lite och blir på sin höjd bara medelvild. Är vi borta så finns det ännu mer grejer att titta på och hon rör sig långsammare, är mer eftertänksam och lyssnar mer på vuxnas samtal med intresserad min.

Och detta kopplar alltså morfar på några sekunder. Detta som jag inte fattat på flera månader.
:hellu:

Ibland är man inte så smart, nej... :-)

Fröken har sedan sin halvårsdag ålat riktigt snabbt. Hon drar ut lådor, ålar efter mig för att kolla vart jag tar vägen om jag går ett litet ärende i ett annat rum, hon har börjat sätta sig upp litegrann och i går började hon vinka tillbaka när man vinkar till henne. Det är så mycket på gång att hon absolut inte hinner tänka på kiss. :love:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » lör maj 12, 2007 19:27

Oj, har inte skrivit nåt på mer än en månad!

Nu sitter A riktigt stadigt och hennes ålning byts mer och mer ut mot riktigt krypande. Hon ställer sig upp med stöd utan problem och ibland står hon bara lite lätt lutad mot något utan att hålla i sig. Hon verkar hålla på och träna upp sin balans just nu, för hon står ofta på knä på golvet, d.v.s. på ett knä och med det andra benet sträckt som om hon är på väg att resa sig upp. Det ser svajigt men kul ut.

Utan att vi har gjort något speciellt har EC:andet börjat gå jättemycket bättre. Jag märkte det för några dagar sedan, förändringen har liksom kommit smygande.

När A vaknar på morgonen är det oftast bara en liten skvätt i blöjan. Hon kissar och bajsar i toan och sedan kissar hon igen två timmar senare innan hon tar sin förmiddagslur. När hon vaknat kissar hon igen och efter lunchen kissar hon ibland igen. Det är efter lunchen som saker och ting inte går så bra, en miss leder ofta till flera missar.

Trots att jag skriver att eftermiddagen inte går så bra så går den ändå mycket bättre än tidigare. I dag har hon t.ex. bara kissat i blöjan en gång på eftermiddagen. Inte illa! :loving:

Jag tror också att fröken är på väg att börja säga till bättre. I går stönade hon jättehögt och överdrivet två gånger. Den första gången hade vi ingen möjlighet att kissa henne, men jag är rätt säker på att hon kissade då eftersom hon inte kissade nåt 10 minuter senare när vi kom till en toa. Den andra gången var vi hemma och då kissade hon när jag tagit henne till toan efter stönet.

Att hon stönar tror jag beror på att vi stönar lite när hon bajsar. Först använde vi det när hon själv tryckte på, numera använder vi det bara för att påminna henne om att hon håller på och bajsar om hon t.ex. sitter i evigheter och betraktar dvd-fjärrkontrollen (en sån har väl alla på toaletten :green: )

Damen har i övrigt också börjat intressera sig för mer medveten kommunikation. Mormor har lärt henne vart hon ska titta och sträcka sig när man säger "lampa" och nu tittar hon ibland intensivt på den och verkar vänta sig att jag ska säga "lampa" när hon gör så. Trots att jag gått in för att inte hålla på och drilla henne och t.ex. ställa "dumma frågor" som "A, var är lampan?" så kunde jag inte låta bli att testa lite i dag.

Det tog inte många minuter för henne att komma underfund med vart hon ska titta när jag talar om pottan! Antagligen har hon ju snappat upp "potta" för länge sedan, men ingen har ju försökt få henne att peka/titta/sträcka sig tidigare.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Yonez » sön maj 13, 2007 19:10

så kul att det går så bra för er. har en kille född i september och just nu går ecandet inte bra alls. torkar mest pölar :-D
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Kolsyra » tor maj 24, 2007 19:25

Hoppas det börjar gå bättre för er!

I dag har vi varit på bvc. Tidigare har jag kissat A i handfatet på bvc, men i dag ville hon inte det. Vi skulle på läkarkoll efter den vanliga bvc-kollen och bvc-sköterskan väntade utanför läkarmottagningen tillsammans med oss eftersom hon skulle ge läkaren några papper.

Jag frågade henne om hon känner till EC, vilket hon inte gjorde. Jag börjar berätta och förklarar att A börjar skruva på sig och gnälla när hon behöver kissa. En halvminut senare gör A exakt det jag beskrivit, toan är precis intill och så kissar hon. Verkligen inte illa pinkat, om man så säger :green:

Sköterskan kommer knappast att minnas mycket av vad jag sa om EC, men tack vare A så minns hon i alla fall att jag inte satt och ljög :-D
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » fre jun 15, 2007 20:24

Häromdagen kissade A på en rosenbuske vid sin framtida skola :green: Skönt att det är så varmt att man kan dra av henne var som helst! Det var utekiss-premiär för henne och det gick galant förutom att det tog ett tag innan jag kom på att jag kunde torka med en frottélapp jag hade i skötväskan. Sedan fick jag gå med en kissig fottélapp i fickan, men det gör jag så gärna :-D
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav SkogsKajsa » fre jun 15, 2007 22:12

Kolsyra skrev:Häromdagen kissade A på en rosenbuske vid sin framtida skola :green: Skönt att det är så varmt att man kan dra av henne var som helst! Det var utekiss-premiär för henne och det gick galant förutom att det tog ett tag innan jag kom på att jag kunde torka med en frottélapp jag hade i skötväskan. Sedan fick jag gå med en kissig fottélapp i fickan, men det gör jag så gärna :-D

Jag önskar jag hade haft en kissig frottélapp i fickan efter att jag kissade Nemi ute på grannens träd. Istället fick vi dra på trosan och få droppar i den. (Och så råkade hon kissa snett rakt på min tå!) :whut: :lol:

Kul med rosenkiss! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kolsyra » lör jun 16, 2007 22:20

Kissiga frottélappar är bra att ha :-)

I dag har A kissat på en igenvuxen jungfrudans (Trojeborg kallas de visst också), det var andra gången hon kissade ute. Denna gång fick pappa ett kissigt hushållspapper i jackfickan, för vi vägrar slänga papper omkring oss i naturen. :-)

Man märker hur vi stegvis lär oss det här med utekissande. Nu hade vi med oss papper men kunde ju också ha haft en liten påse eller nåt att lägga pappret i sedan.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » sön jul 22, 2007 18:30

EC strular i dag... vet inte vad som tagit åt lillfjompan, men om jag frågar om hon behöver kissa och går in på toaletten så skriker hon i protest. Sätter vi oss på toaletten spänner hon sig i båge för att komma därifrån. Samma sak gäller för pottan, hon kan sitta ett litet tag om hon inte behöver kissa och jag visar henne något intressant att fingra på, men om hon är nödig ska hon minsann inte sitta på pottan heller...

Jag försökte potta henne i vardagsrummet och tänkte att hon kanske inte gillar toaletten längre. Hon vägrade sitta så jag lät henne krypa iväg utan byxor. Tio sekunder senare kissade hon en stor pöl på golvet. Jag lyfte undan henne för att torka varpå hon kissade lite till. Nåväl, då var hon ju färdigkissad och fick krypa byxlös ett tag till... bara det att hon kissade en gång till... och efter ett tag på pappa...
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » sön jul 29, 2007 13:14

:lol: :lol: :lol:
Det har inte gått så bra för oss på sistone så nu försöker jag se det positiva i allt. I går började jag ana nåt och i dag fick jag det bekräftat... Tösen har börjat gilla att sätta sig i tidningskorgar, sin plastlåda för leksaker m.m. Och minsann, ofta kissar hon när hon sitter i en låda! Hon verkar tycka att de får funka som potta även om hon har blöja på sig.

Jaha, hur drar jag nytta av det här då?! Idéer? Pottan står redan i vardagsrummet där de roliga korgarna och lådorna finns... oftast kissas hon på toa men jag hoppas på att hon småningom ska börja krypa till toan eller pottan om pottan får stå framme och hon kissar på den då och då... känns lite överambitiöst just nu men skam den som ger sig!
Kolsyra
250 - Pottsork

FöregåendeNästa

Återgå till EC-Berättelser