EC-tjej född i september 2006

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Kolsyra » fre aug 17, 2007 09:38

Här knatar vi på. Det går fortfarande inte så strålande eftersom tjejen blir arg av att bli avklädd/påklädd. Vi kör mycket barrumpat, så det blir många pölar på golvet :green:

Nu verkar det i alla fall gå liiiite bättre, d.v.s. hon trivs bättre med att sitta på pottan och vi sitter och har kul trots att hon sällan kissar. På stora toan kissar hon oftare men det är ett himla lirkande att få dit henne utan att hon blir arg och för upprörd för att kissa.

I alla fall så satsar jag nu mest krut på förmiddagarna. Efter morgonbajs och -kiss på toan får hon ha vanliga trosor och kläder. En och en halv timme senare vet jag att det är dags för kiss så då börjar jag vara uppmärksam. Ibland säger hon till, ibland ser jag att hon behöver och sätter henne på pottan, ibland missar vi. När hon kissat en skvätt brukar jag låta henne krypa iväg barrumpad för att hon ska märka hur behändigt och lätt det är att kissa på pottan. Vill inte böka med påklädning som "straff" efter att hon kissat då hon ju hatar sina kläder just nu.

Efter att hon kissat och kryper omkring barrumpad kommer det en stooor skvätt kiss ca 10 minuter efter inledningskisset. Detta kiss har vi inte lyckats pricka än... Det verkar som om hon säger till en god stund innan, så då jag sätter henne på pottan orkar hon inte sitta tillräckligt länge utan kryper iväg, varpå kisset kommer på golvet två minuter senare...

De senaste dagarna har hon stått upp och kissat på golvet. Det är ju rätt behändigt, jag tar en vikblöja, torkar henne mellan benen och torkar av golvet. Fötterna tvättar vi i samband med att hon får kläder på sig. Golvkiss innebär alltså inte mycket sötrning i hennes värld... jag kan mycket väl förstå att hon tycker att det går minst lika bra att stå och kissa på golvet som att kissa på pottan. :)

För att visa henne fördelarna med att kissa i pottan har jag köpte en tyg-triningpant av märket Popolini. Hon har bara kissat i den en gång än och reaktionen var ingen speciell, möjligen tyckte hon att det var lite, lite obehagligare än att kissa i Liberos trainingpants.

I dag vaknade hon tidigare än vanligt och därför var jag lite osäker på om kissmönstret skulle hålla. Hon kissade på pottan två timmar efter morgonkisset och då satte jag på henne träningsbyxan för att inte behöva torka en pöl tio minuter senare. Jag tyckte mig förstås se en kiss-signal, drog av byxan och satte henne på pottan. Där satt hon nöjd och glad en god stund utan att kissa.

Sedan ville hon resa sig upp, så då fick hon göra det. Samtidigt som hon vände sig om för att plocka in lite grejer i den tomma pottan drog jag upp hennes träningsbyxa. Det var lite trixigt att få den att sitta bra, så jag tänkte i mitt stilla sinne att vi kanske ska köpa en större storlek om vi köper fler. Gumman är rätt rund om baken...

A kröp iväg och jag satte mig en bit ifrån. Efter ett tag hör jag ett missnöjt "EH!" och ser hur hon gräver sig mellan benen och liksom tittar neråt. Wow! Antingen har hon kissat och tycker att det är obehagligt, eller också ska hon snart kissa. Jag gissade på att hon blivit våt och jublade över vilken bra effekt tygträningsbyxan hade. För säkerhets skull tog jag henne till pottan i alla fall, så att jag skulle kunna placera henne där om byxan var torr.

Jodå... byxan var torr... men inte var det kissnödighet som hade fått henne att bli så missnöjd.

Inne i träningsbyxan, precis mellan benen, dök ett fodral till en C-kassett upp!
:rofl:

Tydligen hade tjejen passat på att klämma ner den i byxan samtidigt som jag bökade med att dra upp träningsbyxan och få det att sitta bra. :lol: :lol: :lol:

Förmiddagen har för övrigt också bjudigt på annat skoj. Askulle gå och lägga sig och hon kissade på toa innan. Vi satt kvar en stund för att kolla om det kom mer kiss. Toadörren stod öppen och jag kunde genom ytterdörrens skrovliga fönster se att en stor, röd bil stannade utanför.

Precis när motorn stannade hörde jag en snutt av en siren... och man hörde ju på motorn att det var en stor och tung bil, en RÖD, stor, tung bil med siren... en brandbil?!! Utanför vårt hus?!

Tankarna kortslöt och jag fick för mig att den häftiga regnskuren vi fått en stund innan kanske var en åskskur och att något automatlarm hade dragit igån. Jag glömde liksom att vi inte har några automatlarm... Så jag väntade mig faktiskt att ett gäng brandmän skulle rycka upp ytterdörren och rusa in. Det första de hade fått syn på var i så fall jag och A på toaletten...

För att undvika att brandmännen skulle få se den konstiga synen med mig och A på toa skyndade jag mig att torka A, ta henne på armen och öppna dörren. Det var inte brandkåren. En man förklarade på en blandning av en massa olika språk att han jobbar på en cirkus och vill köpa en av makens ensilagebalar. :) Tack gode Gud att jag läst tidningen i morse! Det hör inte till vanligheterna att cirkusar rör sig i vår avkrok av världen, men nu hade jag faktiskt läst om det celebra besöket.

Maken var inte hemma så jag fick ringa honom. Ni kan tänka er det samtalet.
- Hej, säljer du ensilagebalar? Vad kostar de?
- Ööööh, vem vill köpa?
- En cirkus.
- Jaså *skratt*. Men vad vill du egentligen?
- Jag vill veta vad en bal kostar.
- Jamen, vem skulle vilja köpa en sån?
- En man från en cirkus!
- Hehe, kom igen nu, vad menar du?
- Jag menar att det står en man från en cirkus här och vill köpa en bal...
- På riktigt?
- På riktigt.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav SkogsKajsa » fre aug 17, 2007 10:32

:lol: vilken dag!! :app:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kolsyra » lör sep 01, 2007 20:09

Jag tror att A småningom kommer att kunna börja säga "kissa"! Som jag har tjatat om det ordet... Jag är säker på att hon förstår mig då jag säger ordet, men hittills har hon inte sagt det själv. Nu börjar det låta som om hon härmar mig då jag säger det. Dock är det ju inte så säkert att hon själv tänker använda det för att meddela att hon behöver kissa, men småningom, kanske.

Vi är inne i en period då det för det mesta är kul att sitta på pottan. Framgången är väl en blandning av att hon kommit över sin avoghet av sig själv och att hon rutinpottas mer sällan trots att det blir kiss i blöjan då i stället. Jag anstränger mig också lite extra för att det ska vara kul på pottan. De senaste dagarna har jag t.ex. suttit med ett par blommiga simbyxor i storlek 74 på huvudet medan hon suttit på pottan... :hellu:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » ons nov 28, 2007 17:14

Nu har A inte tid med pottan längre. Morgon och kväll blir det bajs och så blir det kiss kanske två gånger per dag. Mer orkar vi inte just nu. Kvällskissningen på pottan sker dessutom på extremt dåligt sätt :-) Jag ställer pottan framför tv:n och så sitter hon som ett ljus, kissar och tittar. Hon tittar inte på tv utöver detta men jag ser ju att det kommer att bli problem i längden...

A ska förhoppningsvis få ett syskon kring midsommar :loving: så jag har varit lite ur form, orkar inte underhålla så bra på pottan och drar mig lite för försök då jag inte är säker på att hon behöver kissa.

Hon härmar ord och sånt väldigt aktivt nu. Därför hoppas jag på att hon småningom ska börjat berätta om att hon vill kissa, men än så länge har det inte hänt. För att inspirera henne berättar jag ofta om att jag ska kissa eller bajsa (när jag faktiskt ska det) och hon är ju oftast med mig på toa.

I dag berättade jag för henne att jag skulle bajsa. :bajs: Hon tittade intresserat på toaletten innan jag satt mig och sedan fortsatte hon att titta väldigt intresserat på mig :-) Hon stod liksom och hängde vid mitt lår och såg ut ungefär som någon som står vid en bardisk och väntar på något, en drink eller en bekant eller nåt. Gissa om jag skrattade och om det blev svårt att prestera med henne hängande vid låret och med minen "Jaha, bajsa nu då!". :green:

Det fick mig att tänka på att det kanske är precis så för henne, jag sitter ju med henne när hon bajsar och även om vi läser böcker, räknar tår och sjunger så händer det säkert att min min avslöjar tanken "Bajsa nu då". Får nog lämna henne mer ifred när hon blir lite större. Just nu medför det vissa risker att lämna henne. Diverse småsaker åker gärna ner i pottan, är det riktigt illa åker en hand ner också... Och när hon reser sig från pottan händer det att hon vill vända sig om och känna på pottinnehållet med foten... :roll:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » mån mar 10, 2008 20:44

Nu är A 1 ½ år. Hon bajsar fortfarande allt på pottan och kissar det mesta där också. Nu jobbar jag ca tre dagar i veckan, men de dagar vi är hemma så försöker jag låta henne gå i trosor och byxor i stället för blöja. Det verkar vara enda sättet att få henne att bry sig om att hon kissar.

I början av året var vi alla magsjuka, sedan var det tänderna och så var det förkylning med lite okontrollerat bajs, så hon har haft blöja en hel del hemma också. Det verkar faktiskt som om hon börjat småkissa i skvättar p.g.a. att hon haft blöja och vi inte haft stenkoll. Det försöker vi råda bot på nu. Först provade vi med Liberos trainingpants, men de blir inte tillräckligt äckliga för att hon ska reagera. Sedan har vi provat med tyg-trainingpant, men den sög också för bra, så nu är det trosa och byxor som gäller.

Jag tycker på bara några dagar med trosor att hon faktiskt börjat signalera tydligare och också bry sig mer om var kisset hamnar. Hon förstår allt vi säger och talar också själv en hel del, men om kiss säger hon inget. Däremot tar hon sig i grenen om hon är nödig och vill visa det, samma sak om hon redan kissat ner byxorna.

Nu har vi trosor med nallar på och jag brukar då och då tala om att hon ju har trosor och att hon inte får kissa på nallarna så de blir blöta... det funkar ibland och ibland inte :)

Nattetid EC:ar vi inte, jag orkar helt enkelt inte.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Veronica » sön mar 16, 2008 14:00

Det är min erfarenhet också, att om det blir vått och otrevligt så måste man ju bry sig, om det inte blir det (blöja) så kan man ju fortsätta fokusera på allt annat som är roligt istället! Så kämpa på ni!
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Kolsyra » mån mar 17, 2008 20:07

Nu har vi hållit på några dagar och japp, det är absolut den våta känslan som ger effekt! Ofta hejdar hon sig efter några droppar om hon märker att det blir blött, men om kiss i blöja eller trainingpant säger hon fortfarande ingenting här hemma. Tror vi är på väg åt rätt håll i alla fall...
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » mån maj 19, 2008 19:59

Nu går det rätt bra faktiskt! Nattblöja är fortfarande ett måste och är vi ute eller på stan har vi blöja som back-up, men jag är väldigt sugen på att skippa blöjan då vi bara är ute på gården. Hon kissar innan vi går ut och sedan är blöjan alltid torr då vi kommer in. Vi är sällan ute mer än 1 ½ timme i taget så hon hinner helt enkelt inte bli nödig. Tyvärr har det varit så kallt att jag inte velat köra blöjfritt ute riktigt än. Men i sommar så...

Nytt sedan någon dag tillbaka är att A vägrar bli rutinkissad om hon inte är det minsta nödig. Det är ju bra. Vi var på stan i dag och innan vi skulle åka hem tog jag henne till toan och försökte rutinkissa henne utifall att hon skulle somna i bilen (och sedan bli överflyttad till vagnen för fortsatt sömn när vi kom hem). Nähä, det gick inte alls! Annars är just den toa vi var på en av A: s favorittoaletter med sitt häftiga eko. Hon har t.o.m. bluffat nödighet en gång för att få gå in och kolla ekot :)

Annars verkar vi vara på väg mot färre och större kissningar per dag. Jag hinner bli smått nervös innan det äntligen är dags. Förmodligen inverkar det också att jag jämför med mig själv som just nu springer på toa för jämnan då bebisen trycker sig mot blåsan.

Bajseriet funkar fortfarande perfekt på pottan. A har varit lite trög i magen ibland men trots att hon gråtit av smärta några gånger verkar det inte ha gjort henne rädd för pottan. Några dagar efter det senaste onda bajset ville hon däremot gärna hålla mig i handen då hon skulle bajsa, gullegumman! Nu äter hon plommon eller päron s.g.s. dagligen för att hålla maskineriet i gång. Troligen är det bananera som ställer till det och hon äter det rätt ofta.

Nu när vi köpt pytteblöjor till den kommande bebisen har vi provat några av dem på A:s dockor. A var mycket förtjust, så nu har två dockor av tre blöja. Hon vill kontrollera blöjorna ibland men konstaterar bara glatt att blöjan är "tojj" (torr). Nallarna är däremot blöjfria och går dagligen på pottan. :loving:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » lör maj 31, 2008 15:07

Nytt steg togs i dag. Vi skulle åka iväg på en grej (utomus) och A vägrade backup-blöja. Tack och lov har vi nu den första riktigt varma dagen så det kändes ok att åka iväg utan blöja. Hon kissade i baklucks-pottan när vi var framme och innan vi skulle åka hem igen. Inför middagsluren fortsatte vi utan blöja men med en vikblöja under rumpan.

Jag var supersnabb på att ta upp henne efter sömnen och sin vana trogen var hon sur... i dag räddades vi av vår katt som kom och gosade med A så A blev på gott humör och talbar. Vi gick ut för att äta mellanmål och passade på att kissa i gräset.

Få se hur det blir i natt... jag är som sagt rätt gravid och inte sååå pigg på att ändra något kring nattrutinerna (blöja, ingen potta) just nu. Men å andra sidan... kan vi neka henne om hon vill köra utan?! Om hon vägrar blöja så kan vi förstås försöka potta henne innan vi lägger oss själva... och köra med plastad frotté i sängen... bara det att hon ju aldrig ligger som man tänkt sig :)
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » mån jun 02, 2008 21:02

Efter lördagens bravad med blöjfri utfärd har det inte gått så himla bra. A. accepterar backupblöja och har tyvärr också kissat i den då hon varit ute. Mycket skoj har hänt de två senaste dagarna så hon har inte haft tid att fundera på kissandet utomhus.

Däremot är hon väldigt förtjust i att kissa ute på gräsmattan. Jag ville rutinpotta inför något vi skulle göra i dag och det enda alternativet hon kunde gå med på var att vi gick ut på gräsmattan :) Hoppas inte grannarna såg oss komma ut, dra ner byxorna, sitta på huk och så in igen...
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » ons jun 11, 2008 20:48

Nu är det kan själv som gäller här! A har flertalet gånger gått och satt sig på pottan och kissat... dock utan att dra ner byxor och trosor :) Jag misstänker att det går till som så att hon märker att det kommit en skvätt i trosorna, hejdar sig, sätter sig på pottan och kissar ut resten. Vi ser det i alla fall som något positivt och det verkar inte vara svårt att föra in steget "mamma drar ner byxorna", har lyckats några gånger.

A verkar inte riktigt ha motoriken för att få ner byxorna helt själv. Vi kanske borde öva då hon inte är nödig och kan hålla på i lugn och ro? Hur som helst lyckades hon dra upp byxorna själv i dag innan jag hann hjälpa henne (dock utan att torka även om hon brukar torka själv ibland), så det är väl på gång. Vi får tänka på vilka byxor vi sätter på henne. Tights som hon hade i dag är kanske svårare än mera löst sittande collegebyxor?

I dag överraskade hon dessutom med att självmant plocka fram toaringen och vilja kissa på stora toan. Ringen har legat bredvid toan i månader och bara blivit använd ett fåtal gånger. Nu hörde jag henne slamra med den och hon hade alldeles tydligt för avsikt att använda den (en skvätt hade redan landat i trosorna).

Över lag förvånar A mig just nu genom att plötsligt ha blivit väldigt självågende. Visst får jag gärna sitta med henne och leka, men nu kommer hon igång själv och leker längre stunder ensam utan att jag är med. Det är rätt skönt eftersom jag är i 38+2 och nu bara "behöver" leka lite lagom och också hinner med min boarinstinkt :) A:s ensamlek gör också att vi inte alltid är i samma rum och då blir det lätt så att hon redan är på G med pottan innan jag hör vad hon gör. Ibland hinner jag dra ner byxorna, ibland inte...
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » mån jun 30, 2008 12:54

Det går rätt bra med den dagtida blöjfriheten nu, allra bäst om vi åker iväg nånstans. Konstigt nog har A de två senaste dagarna hållit sig jättelänge efter morgonkisset. I går var vi lite sura på henne då hon vägrade kissa innan vi skulle åka bil i en timme. Då hade hon kissat 8.30 och vi åkte 12.30. Näpp, hon totalvägrade. Kl. 13.30 då vi var framma rutinkissades hon.

I dag var det samma sak, inget kiss mellan 8.30 och 13.45, sedan en liten skvätt i trosan och mer i pottan. Konstigt... på eftermiddagar och kvällar är kissningarna betydligt tätare.

Kollar runt på lite föräldraforum (grundligt uttråkad av att nu ha gått sex dagar över tiden med tvåan) och förvånar mig över att vissa icke-ecande föräldrar inte har någon koll alls på sina barns kiss- och bajsrutiner. Vet inte varför jag är förvånad egentligen, men alltså... ja, det förvånar mig i alla fall att man kan ha en tvååring eller vad som helst och inte ha en aning om när barnet ska till att bajsa. Så oregelbundna kan de väl ändå inte vara om de är friska? Och helt utan signaler kan de väl ändå inte vara?! Nä, jag vet ju faktiskt inte, men på något vis inbillar jag mig att man ju måste kunna märka något i alla fall?!

Tilläggas bör att det förstås inte gäller alla icke-ecande föräldrar. Vissa har faktiskt bra koll... men att en tvååring hela tiden måste ha blöja på stranden för att föräldrarna ska vara säkra på att barnet inte bajsar på stranden eller i strandkläderna... hujedamej!

Ja, detta handlade ju inte så mycket om min dotter då, men jag var bara tvungen att föra en liten monolog med mig själv... det är lite riskfyllt att tänka högt bland icke-ecande föräldrar, blir ju lätt att man uppfattas som dömande och överlägsen... fast jag egentligen mest är förvånad över att folk inte har någon koll alls på sina barns kiss- och bajsrutiner... ett litet hum skulle ju faktiskt underlätta även om man inte ecar.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav shalita » mån jun 30, 2008 18:39

:iagree:
känner med dig angående hur konstigt det är att inte ec:a o dessutom inte ha någon koll överhuvudtaget på sitt barns vanor!! känns fullkomligt onaturligt. men jag är också rädd för att säga för mycket högt, man vill inte att andra ska känna sig trampade på tårna.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Kolsyra » mån sep 15, 2008 08:37

Fortfarande blir det minst en nerkissad trosa per dag, men oftast är det så lite att byxorna klarar sig. Det gillar vi :tumup: Hon fattar ju var hon ska kissa, hon vet när hon är nödig eftersom hon ju också säger till i tid etc. Enda anledningen till att hon skvätter i trosan är att hon leker så intensivt att hon vägrar gå ifrån det hon gör innan det är för sent. Dessutom har vi någon sorts trots på gång där hon visserligen meddelar att hon är nödig, men vägrar gå till badrummet. I stället kräver hon att vi ska hämta pottan och komma med den till henne så hon kan fortsätta leka medan hon kissar på pottan... :roll: Visserligen smart, men jag gillar inte idén riktigt.

Som kuriositet har hon också bajsat på sig två gånger på en vecka! :siishah: Hon som nästan inte alls bajsat i blöja och öht inte i trosorna... Första gången var hos mormor och morfar. De hade ätit kiwifrukt vilket hennes mage aldrig riktigt tålt... kan ge effekt i i flera dagar. Hur som helst så märkte mormor vad som var på gång, men lite för sent. Då var det samma visa som med kissandet, hon sa inget för de var mitt uppe i att titta på gamla leksaker i en garderob.

Nästa gång var i lördags. Hon lekte ensam och intensivt i sitt rum då hon plötsligt började gråta och kom till mig och sa att hon bajsat. Riktigt förtvivlad var hon, jag kan tänka mig att det inte kändes speciellt skönt. Vad jag inte kan begripa är varför hon inte sa till tidigare, det var ju ingen liten klimp hon hade åstadkommit, måste ju ha tagit någon sekund att klämma ut i alla fall... Jag frågade lite efteråt och hon berättade att hon lekt med duplo. Jaha, tydligen så spännande att man inte hinner gå på pottan då :-S
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » mån okt 27, 2008 21:48

Det går definitivt framåt, dvs. A har blivit lite bättre på framförhållning. Nu hinner vi ofta i tid till pottan utan minsta droppe i trosorna. Missar händer fortfarande, men de har alla tydliga anledningar som att hon i söndags drack mycket saft då vi var på besök och att hon sedan inte ville gå ifrån alla spännande leksaker som fanns där vi var.

Tyvärr har hon av någon anledning börjat kissa mer i nattblöjan än vad hon gjort på länge. Jag trodde det var en tillfällig nedgång då hon varit rejält förkyld, småfebrig och allmänt krasslig mer än en vecka, men det håller i sig... I samband med förkylningen vågade jag inte heller chansa utan satte en tygblöja på henne då hon sov ute i vagnen. Hon hade nämligen små utbrott i sömnen, kastade sig av och an, sparkade och skrek "nej, nej, nej". Kissade gjorde hon också, så nu vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Det är kallt ute och jag vet faktiskt inte längre om hon vaknar till, kissar och somnar om eller om vi aldrig hinner ta in henne innan hon är så vaken att hon kissar. Beats me. Tygblöja får det bli ett tag.

En grej som antagligen kommer att störa sömnen en del framöver är att hennes atopiska utslag har blommat upp :( I vintras kliade hon sig inte, men nu har de börjat klia... blä!

Tack och lov är hon ändå en glad och sprallig tjej. För några veckor sedan upptäckte hon nåt skoj med vår bilpotta, en Ikea-potta: Då hon sitter på pottan och drar ihop benen helt samtidigt som hon lutar sig fram så sjunker hon ner lite i pottan så att lite luft pressas ur pottan. Lutar hon sig sedan bakåt sugs ny luft in i pottan mellan hennes lår och världens pruttljud hörs. Jätteskoj :) Ser någon att hon sitter på pottan och åstadkommer dessa pruttljud måste de tro att hon är väldigt dålig i magen :green:
Kolsyra
250 - Pottsork

FöregåendeNästa

Återgå till EC-Berättelser