EC-tjej född i september 2006

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav pelikan » tor okt 30, 2008 16:47

Jag är lat och orkar inte leta i tråden. :ops: Hur gammal är din dotter?

Skojig verkar hon vara! :Hahaa:
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Kolsyra » sön nov 23, 2008 16:35

Pelikan: Nu är hon två år och två månader.

Hm, en månad sedan jag uppdaterade och minsann om vi inte har hunnit med en rejäl förkylning till. För två veckor sedan vaknade hon en morgon med 39,8 i feber, helt out of the blue! Febern höll i sig och steg mot 40 genast de febernedsättande pillren slutade verka. Då febern äntligen började ge med sig fick hon öroninflammation. :( Stackars tjej!

Vi hade faktiskt trainingpant då vi åkte till läkaren, då hon hade 39 i feber och knappt hade sovit nåt natten före. Det visade sig vara nödvändigt, även om hon ju är så ovan vid att ha dagblöja att hon inte slentriankissade i den, utan bara precis då hon vaknade till efter en kort tupplur i pappas famn.

Vi fick lämna urinprov hos läkaren och jag fattade först inte vad sköterskan som hjälpte oss till rätta höll på med då hon liksom antog att det skulle ta tusen år att lämna ett urinprov... vadå, jag visste ju att A. inte kissat på länge och var nödig, bara att sätta henne på pottan ju? :hmm: Sen fattade jag ju att det inte är självklart att en tvååring kissar på pottan eller någonsin ens har försökt göra det (men det borde det banne mig vara...). Konstig känsla...

A. fick pencillin mot öi och någon uvi är det inte fråga om, vi har lämnat två prover och båda var negativa. Vi ville vara säkra då hon klagade över ont i magen och benen.

Hur som helst, nu efter tillfrisknandet har hon börjat kissa på sig igen. Det var faktiskt oväntat för det har gått så bra en längre tid, nu kommer vi inte ens alltid ihåg att ta med reservkläder då vi åker nånstans. Well, här hemma har hon kissat ner fyra-fem par trosor i dag! Och i går var det väl fyra par... jättekonstigt. Undrar om det kan ha med antibiotikan att göra? Eller på nåt konstigt sätt med att hon varit sjuk? Äh, jag vet inte.

Vår taktik är att tala om för henne att det inte är ok att kissa på golvet eller i trosorna och att man ska kissa på pottan (vilket hon ju veeeeet). Ny taktik är att inte bara visa utan också tala om att det går jättemycket snabbare att kissa allt på pottan jämfört med att först kissa i trosorna, sedan på pottan och så behöva byta kläder m.m. Faktiskt verkar det funka lite att påpeka hur mycket snabbare hon blir klar om hon går på pottan i tid, eller också är det bara slumpen...
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav shalita » sön nov 23, 2008 23:39

stackars tjej att vara sjuk så mycket!!
tror absolut att det spelar in i hur det går med att säga till med kissandet. utvecklingen backar lite liksom.
var inte för hård mot henne bara! vi har märkt effekt förut då vi inte verkat för stränga, då har de nästan blivit så kravfyllt för henne så det gått sämre. utan det är viktigt att komma ihåg att hon e liten ju, bara 2 år o det är inte så lätt alla gånger.
men visst ska ni tala om att det är bättre o visa på det såklart. men inte skälla!! bara säga.
(utifrån min erfarenhet) hoppas det ger något för er att göra så!

*ursäkta besserwisser-tonen* vi e självklart bara en familj som gjort på ett sätt. kanske det funkar ganska olika i olika familjer?! men vi fick råd tidigare att säga till strängare så då provade vi det förut men så vart det liksom för prestationsfyllt för henne upplevde vi så då gick det bättre sen vi inte gjorde så stor grej av att kissa på sig.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Kolsyra » lör nov 29, 2008 21:55

Tack för responsen. Nu går det bättre igen. Jag är livrädd att vara för hård mot henne och ångrar ibland då jag med så allvarstyngd röst sagt att hon inte får kissa i trosorna, men samtidigt är det ju ett uttryck för hur jag spontant känner det just då. Ser jag på henne att hon steppar omkring och är nödig samtidigt som jag vet att hon druckit mycket så brukar jag fråga om vi ska gå på toa. Säger hon nej går vi inte, men kissar hon i trosorna en minut efteråt är min spontana reaktion att säga till. Dock är jag inte typen som skriker och gormar... Hur som helst, jag försöker vara äkta. Blir jag trött/uppgiven vill jag inte låtsas att allt är finemang, även om jag inte heller breder på med dramatik.

I samband med kisseriet har jag inte blivit överdramatisk, men några gånger i andra situationer har jag märkt på A:s reaktioner att hon tagit åt sig av sådant som inte varit riktat mot henne (t.ex. då katten kissat på en bok och jag upptäckte det). Sådant återkommer vi till och reder ut. (Tack och lov och tack och lov igen att hon förstår och uttrycker så mycket sin ringa ålder till trots!)

Förresten, har någon erfarenhet av hur mjölksyrebakterier funkar? Hon fick det i samband med pencillinkuren och har varit lite hård i magen sedan dess. Konstigt tycker jag, man brukar väl bli lös i magen av pencillin? Kan det vara mjölksyrebakterierna som gjort henne hård i magen? Hon får varken pencillin eller mjölksyrebakterier längre, men hårdheten kvarstår trots att hon äter precis som vanligt och inte har haft problem tidigare.
Kolsyra
250 - Pottsork

Föregående

Återgå till EC-Berättelser