SkogsKajsa och Nemi (född mars -07)

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

SkogsKajsa och Nemi (född mars -07)

Inläggav SkogsKajsa » mån mar 05, 2007 14:46

Nyligen hemkomna från patienthotellet tänkte jag berätta lite kort om Nemis EC-start i livet. Jag hade inte tänkt börja EC:a henne direkt på patienhotellet eller direkt vi kom hem heller för den delen...däremot tänkte jag på hur klabbigt detdär becket är som kommer ibörjan när de bajsar och funderade på att det kanske går att få så lite sånt i blöjan som möjligt om man ändå märker när det är på gång.

Jodå, en gång kom det lite kiss och beck i handfatet när jag höll på att tvätta bort lite beck som redan hamnat i blöjan. En annan gång var Nemi jättegrinig och verkade kämpa med något så jag tog av den rena blöjan och höll henne över hanfatet, i nästa stund klämmer hon ut en jätteladdning med kletigt beck och passar även på att kissa ordentligt.

Nu på hennes 3:e dag i livet har det vanliga bajset börjat komma och när hon visade sig besvärad kunde jag inte låta bli att testa med hanfatet igen.
Resultatet blev en ren blöja och ett nedkissat och bajsat handfat :-D

Jag kommer dock inte springa benen av mig nu iböjan för att allt ska hamna i handfatet, det orkar nog varken jag eller "fröken humör" såhär till en början...men lite då och då när det passar och hon är tydlig så kan jag ju inte annat än "lyda" henne ;-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav elingbg » mån mar 05, 2007 17:00

Grattis till lilla tjejen! Mkt imponerande att du redan EC:ar. Kanske lättare med tvåan..?
elin
elingbg
10 - Skitnyfiken

Inläggav Emma2 » tis mar 06, 2007 08:00

Är ju fantastiskt :ls:
Inte tror jag att du kommer att kunna låta bli att ECa :-D :-D
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav SkogsKajsa » tis mar 06, 2007 12:36

Haha, klart jag inte lyckas låta bli att EC:a en så duktig EC-bebis som Nemi! :ls:
Idag gjorde hon en blötisprutt i blöjan när jag försökte truga henne att äta (hade inte ätit på 3-4 timmar och mina bröst har verkligen kommit igång nu!! :whut: ) så jag fick ge upp trugandet och ta henne på toa där jääättemycket hamnade i handfatet! :vågen:
Det hade INTE vart roligt att torka allt det från rumpeområdet på lilltjejen (om ens blöjan hade klarat av allt detdär så rumpeområdet hade räckt att sanera)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » tis mar 06, 2007 12:51

Kul! :vågen: Det var mycket lättare att läsa andra EC-barnet tyckte jag, men Nemi verkar ju dessutom säga till väldigt tydligt, lilla tjejen :-D :ls:
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Kolsyra » tis mar 06, 2007 16:30

GRATTIS till Nemi! :loving:

Härligt att det går så bra redan. Det där becket fick maken ta hand om, jag vågade ju knappt hålla den nyfödda över handfatet för rumptvätt de första dagarna :green: Jisses vad mycket lättare det skulle vara nu!
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav rosenbaby » tis mar 06, 2007 17:07

:tumsup: :tumsup:
mycket sansat att tänka så. (ta´t lugnt)..vi är imponerade och avundsjuka på utkommen bäbis!!!

många kramar från oss och vi vill bli uppdaterade på hur det går!
Användarvisningsbild
rosenbaby
70 - Pissmyra

Inläggav melon » ons mar 07, 2007 05:26

:vågen: Tror inte heller du kan låta bli att EC'a henne... ;-) Hon har ju dessutom en fin storebror att apa efter :tumsup:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav MrGreen » ons mar 07, 2007 16:06

melon skrev::vågen: Tror inte heller du kan låta bli att EC'a henne... ;-) Hon har ju dessutom en fin storebror att apa efter :tumsup:

:iagree: Lukie kommer ju klart att visa Nemi hur man ska göra :this:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav SkogsKajsa » ons mar 07, 2007 17:16

Jodå...fast storebror kissade ner sig två ggr idag och sen ville han ha blöja...
Antar att det är en ganska vanlig grej att nyblivna storasyskon vill bli lite bebisar igen ett tag när allt är nytt. När pappa kom hem ville han dock inte ha den längre :-)

Nemi och jag tar det lugnt med handfatskiss- och bajs. Ibland spar vi nån blöja och ibland kommer det kiss eller bara en blötprutt i den innan resten kommer i handfatet.
Att läsa signaler är inte så svårt alls tycker jag, det svåra ligger i att veta hur man ska hantera dom och om man ska hantera dom eller om det bara skapar irritation. Hellre att det hamnar i blöjan och Nemi är nöjd med att få maten fort än att hon ska bli jätteettrig bara för att det ska komma i handfatet tycker jag.

En napp har varit bra att ha märker jag, Nemi tycker det är lättare att trycka på när hon suger på något och en napp är lättare att erbjuda henne än bröstet när hon hänger över handfatet B-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Yonez » ons mar 07, 2007 19:24

grattis grattis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

så kul att den lilla kommit ut nu och ni har ju verkligen fått en kanon start
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav SkogsKajsa » fre mar 09, 2007 22:33

Igår åkte jag på mjölkstockning och har inte riktigt orkat med allt. Har försökt fått Nemi att tutta så mycket och ofta som möjligt (inte helt lätt med en "komabebis" B-) ) och då blir det mer tillfällen som hon behöver på toa fastän jag inte orkat masa mig upp mitt i feberfrossan...
Ikväll är det bättre så jag hoppas mjölkstockningen släpper så jag är bra imorrn...

Det är så skönt med en bebis som inte har ont i magen (Lukas hade det i 3,5 mån :-( ) men ibland verkar hon ändå vara gasig och ha lite svårt att få ut bajset. Hon klämmer och stånkar så man förstår att hon har nått på gång men som inte kommer, sen kommer det bajs i faslig fart blandat med fis.

Vi har så smått börjat med tygisar, bäst gillar vi pockets hittils och vikisar blev jättestort på henne så det la jag ner...kanske har för stor storlek...har inte så stor koll på deddär.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » lör mar 10, 2007 08:34

Inatt vaknade Nemi och höll på och gnydde och gapade efter mitt bröst utan att greppa det när hon fick det. Tydligt tecken på att hon har nått annat på gång!
Jag hade ont i fogarna som vanligt och ville inte gå ner till handfatet med henne :ops: så jag försökte förmå henne att göra i blöjan så jag kunde byta på plats.
Men nej då! Nemi blev bara argare och argare tills jag inte hade något annat val än att masa mig ur sängen och gå ner på toa med henne, där hon äntligen fick bajsa och kissa lite!

På morronen var det samma visa igen, arg Nemi och jag fick ge upp och ta med henne ner...hon vet vad hon vill tydligen, komabebis till trots :lol:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Jenny » lör mar 10, 2007 12:52

Å, vad härligt att kunna tolka henne rätt! :-)
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » sön mar 11, 2007 09:22

Åh suck, vi som trodde vi klatar oss och fått en magproblemsfri komabebis. Nu har hennes mage börjat krångla precis som Lukas gjorde. Den blir så gasig och hon får svårt att få ur sig, det som kommer ut är inte riktigt som det ska heller i konsistens... :-(

Problemet i vårt EC nu är alltså att hon är lätt att tolka men har själv svårt att göra det hon vill när man håller henne över handfatet. Hon blir irriterad om jag inte hjälper henne och sen blir hon lessen när hon inte får ur sig :cry:

Trots detta hade vi en bra dag igår, hon hade samma blöja från kanske 10-tiden till 19-tiden. i 3 timmar var vi på mammapappabarnmässan och där insisterade hon på att få gå på toa så jag fick hålla henne över hålet i en äcklig baja-maja :mad: Som tur var fick hon ur sig ganska snabbt där och var sen nöjd igen :-D
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Nästa

Återgå till EC-Berättelser