SkogsKajsa och Nemi (född mars -07)

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav ElinMaria » lör jan 05, 2008 23:49

SkogsKajsa skrev:Det hjälpte visst att klaga av sej lite här, igår vaknade hon med torr blöja och vi klarade oss från olyckor ända tills halv 12 nångång då vi var på ett lekland och hon inte hade tid med pottor. Då blev det en ny blöja och den har hon ännu! (Fast den börjar bli knölig efter ett och ett halv dygn typ B-) )
Heja Nemi! :vågen:

:vågen: :vågen:
Användarvisningsbild
ElinMaria
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » fre jan 11, 2008 18:45

Nu kör vi blöjfritt!! :vågen:

Nemi har nu varit blöjfri några dagar och det funkar jättebra, igår klämde hon ut en liten brun bula i baken på sina trosor och idag blev det en liten pöl på golvet, annars funkar det finfint!
Inatt fick hon dock ha blöja för hon ville sova mellan oss, men när hon sover i sin säng så sover hon utan för där har jag bäddad med kisseskydd :-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav mollyjones » fre jan 11, 2008 20:33

Heja Nemi, vad häftigt! :vågen:
Användarvisningsbild
mollyjones
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » sön jan 13, 2008 10:08

*sjunger*
"Kiss-i-sängen och ha det bra, ligga lite och fundera.
Varm om stjärten som en sommarda', jag tror jag kissar lite meeera!"
:piss:

Ja...igår morse var Nemi, sovpåsen och sängen helt nedkissade...ingen bra start på en "pissig dag". Hela dagen var som amazonas regnskog med massor av kiss, först i byxorna på både sejsjälv, mej och mormor samt några gånger på golvet innan jag insåg att det var lönlöst den dagen så jag tog på blöjan, då blev det i blöjan några gånger också. Men visst prickade vi lite också, det var ingen pottvägrardag, bara en mycket pissig dag.... :-S

Imorse var blöjan blöt men sen dess verkar det vara en bättre dag :-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » sön feb 03, 2008 00:27

Med risk för att få en riktig bottendag imorrn måste jag ändå skriva om hur bra det går nu! Ibland kan det hända någon olycka när ag är ouppmärksam, men det mesta hamnar i pottan. Nu t.ex ligger hon och sover natt och har inte gjort i byxan sen...hm...oj det var igår förmiddag eller nått när jag blev sen med maten och visste att hon skulle balla ur (tro mej, hon har humör och allra mest när det handlar om mat!) om jag tog henne till toa istället för matstol. Fick offra en kökshandduk under stolen sen :lol:

Det mesta går jag faktiskt på rutin nu men lyssnar även på gnäll och onöjdhet. Ibland försöker jag tyda hennes språk men det är inte så lätt då "Tisch" som är "Kiss" låter väldigt likt "Tischt" som är "titt" (Ja, vi säger titt istället för titta här, dialekt.) och "isch" som är fisk (hon är fashinerad av våra akvarium.). Jag funderar även på om ett "'sch" betyder "brorsan"
:roll:

Är lite besviken på att jag inte får nätterna blöjfria men så fort jag tar av henne blöjan verkar hon tro att det är OK att bara kissa när hon precis vaknar upp. Det kanske känns som "Ah jag har ingen blöja, jag kanske är på toa då!" :roll: :lol:
Hade det varit varmare hade jag lätt tagit de sängbytena så hon fick vänja sej men nu blir hon så kall och stinkig när hon väl vaknar upp ch det inte är varm och skönt längre... :-S
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » sön feb 03, 2008 21:43

Haha där fick jag för det, imorse kissade hon ner sig innan jag hann med!
Men annars går det forfarande jättebra, hon bajsade lite i blöjan när jag duschade och Jonas "hade koll" på henne :roll: :-P
Ingen annan miss utöver det, hon fick blöja på när vi va ute å skotta snö i förmiddas och när vi mysde i soffan till "Alvin and the Chipmunks", men helt i onödan! :rock:

Så kom vi på en smart grej häromdagen; när Nemi är klar ställer jag badrumspallen framför henne för då ställer hon sej upp emot den och det blir perfekt att torka henne och dra upp brallorna :green:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » tor feb 28, 2008 23:24

Nemi har fått spaghettiben! Suck!
Iofs...hon är ett spaghetti hela hon när hon vill. Som t.ex när man ska dra upp eller ner byxorna på henne...jättebra vid toabesök! :roll:

Annars går det bra, hon har blöja nästan jämt men gör inte så ofta något i den. Skulle nog skaffa större trainingpants till henne kanske. Nu går det nog i snitt en blöja om dan.

På morronen vill hon kissa direkt hon vaknar (i pottan om jag vaknar lika fort) och sen chillar vi lite innan vi äter frukost.
Efter frukost behöver hon bajsa NÄSTAN direkt...men inte DIREKT.
Går vi direkt från matstolen till pottan kanske hon kissar men det är sällan hon bajsar. Istället bajsar hon 3 minuter senare när hon kryper runt.
Jag gissar att det är kryandet som ska till för får hon krypa runt och grejjsa i 3 minuter först så kan vi gå till pottan sen och DÅ bajsar hon... :roll: :lol:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » fre mar 21, 2008 10:59

SkogsKajsa skrev:Är lite besviken på att jag inte får nätterna blöjfria men så fort jag tar av henne blöjan verkar hon tro att det är OK att bara kissa när hon precis vaknar upp. Det kanske känns som "Ah jag har ingen blöja, jag kanske är på toa då!" :roll: :lol:

Igårkväll glömde jag sätta på henne blöja när hon skulle sova och javisst, hon vaknade imorse i en totalt nedkissad pyjamas, sovpåse och säng :piss:
Hon hade inte hunnit bli så kall åtminstonde..kanske är dags att vänja bort nattblöjan? Hon är ju torr annars, när hon har blöja! :roll:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav rosalin » lör mar 29, 2008 10:50

Såg att Nemi bli ett år idag :vågen: Skickar ett stort grattis på födelsedagen!!
rosalin
150 - Pissråtta

Inläggav SkogsKajsa » lör mar 29, 2008 17:07

rosalin skrev:Såg att Nemi bli ett år idag :vågen: Skickar ett stort grattis på födelsedagen!!

Tack tack från Nemi, hon fyllde den 3:e Mars men jag har glömt att byta ticker :ops:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » sön mar 30, 2008 19:42

Som jag skrivit i en annan tråd ( http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=1823 ) så satsar vi på blöjfritt nu, Jonas vill gå hem på pappaledighet om en månad eller nått och då vill jag att det ska ha blivit lite lättare att kommunicera med Nemi. Att hon och Lukas ska börja hos dagmamma efter sommaren bidrar också till att jag vill lösa detta så snart som möjlit (med risk för att jag anstränger mej för mycket och Nemi sparkar bakut antar jag :roll: ).

Nu är jag trött på nattblöja också eftersom den varit torr så himla länge nu, det borde egentligen gå ganska snabbt att vänja henne vid att det inte bara är att kissa för att blöjan inte är på när hon vaknar. Inatt fick hon ha pyjamasbyxor på och fukar itne det plockar vi fram ett par kalsonger som hon får ha så det kanske känns mer "blöjigt" :roll:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » ons apr 16, 2008 20:13

Nu är det blöjfritt här! Både hemma och borta! Det är så roligt och jag tror knappt det är sant! :vågen:

Förut har jag inte velat åka hemifrån utan blöja förutom på korta turer till affären och så, men idag skulle jag en tur till jobbet och fixa några grejer och fick ha barnen med. Så jag stövlade in på kontoret med två vilda barn, en potta och en påse med extrakläder!
Pottan blev välanvänd men påsen med kläder hade jag kunnat lämna hemma! :vågen:

När vi kom hem gick det sämre, jag var trött och hade en hel del disk och tvätt att plocka med och Nemi kom in i någon slags ond cirkel med flera blöta byxor och även en hård :bajs: i kalsongen (kalsonger är trevligare än trosor).

Ibland säger hon till, för både kiss och bajs, med att säga "baaaba", vilket inte är så lätt att urskilja från när hon försöker säga "pappa" eller "brorsan" t.ex.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Jenny » tor apr 17, 2008 08:35

:vågen: :urule:
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tor apr 17, 2008 17:01

Nu har jag blivit bättre på att tyda hennes "Baaaabaa!" och vi har klarat hela dagen både hos kusin Emelie och hemma :-)
Men när Jonas kom hem och Nemi precis klev av pottan så sa hon "Baaba!" och den gången gällde det pappa...så det är inte lätt!
Vet inte varför hon säger det ens, jag säger alltid "gå på toa" när hon säger till och vi är påväg.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » mån apr 21, 2008 20:49

Nu har Nemi varit helt utan blöja i ungefär 3 veckor och det går riktigt bra.
Visst blir blöta byxor ibland, men bara på hemmaplan och även ett par när vi var hos min pappa i helgen.

Det här med kommunikation däremot får vi inte att funka så bra, "Babaa" har ju som sagt flera olika meningar och varken tecken eller ord biter.
Det är så ovant från hur Lukas var, han hade ett sånt stort intresse för kommunikation när han var i den åldern. Från 8 månader kunde han massor av djurläten när man frågade honom och i ettårsåldern han hade även ljud och enklare ord för massor av andra saker.
Nemi får jag inte ens till att säga "maam" när jag frågar vad katten säger, däremot säger hon "bläää" när hon ser en katt. :roll:

Istället för att kommunicera så vill hon gärna gosa och stolla sig, göra roliga miner eller sitta själv och bygga höga torn av klossar eller plocka saker i och ur en ask. När vi umgås med moster Itis och hennes 3 veckor äldre dotter Emmi så är det Lukas och Emmi som härjar medan Nemi pysslar med annat eller ska sitta i knä på någon av oss.
Därtill har hon inte lärt sig gå än vilket Emmi är en hejjare på så hon kommer ju lite efter för den saken skull också.

Iaf, nu går jag och sneglar på blöjorna på badrummet och har så god lust att ställa ner dom på BVC eller gå ut och bränna dem :twisted:
Men man vet inte, kanske kommer det nån period när de behövs? Kräksjuka eller nått...jag vet inte...svårt att släppa dem helt iaf... :roll: :hellu:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

FöregåendeNästa

Återgå till EC-Berättelser