Poppis potta

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Poppis potta

Inläggav Muuminmamman » tor aug 16, 2007 11:09

Hej!

Jag är ny här sedan några dagar, men har varit smygande hangaround ett bra tag.

Poppis är nu tre månader och jag har inköpt en potta! Köpte en på en billighetsaffär och den är rätt dålig - glider omkring på golvet. Så vi får ha den på mattan (bra idé...) eller på handduk.

Nåväl. Idag har jag pottat poppis tre gånger och det har kommit kiss i pottan! Jag är så nöjd! Sen har det kommit kiss på filten två gånger, för att jag ignorerat tiominutersregeln... Men det är ju bara att lära sig! Han verkar gilla pottan iallafall!

Han är väldigt otydlig när han kissar, förutom när han ryser till - men då kissar han i stort sett sekunden efter att han ryst. När han bajsar är han mycket tydligare, så jag väntar på det. Spännande!

Vi kommer nog köra EC-light med blöjor som backup, men ändå försöka så mycket som möjligt. Rutin blir det ju först, för det går inte att se när han kissar. och rutinen verkar fungera någorlunda än så länge.

Roligt, det här!

/MuuM
Muuminmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » tor aug 16, 2007 11:27

Hej!! :hello:

Va roligt med ett liten pottis till här och kul att det går så bra! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Muuminmamman » fre aug 17, 2007 08:05

Tack, SkogsKajsa!

Poppis och jag lyckades nästan varje gång i går eftermiddag, jätteskoj! En jättekiss efter att vi hade suttit på café och åkt sjal hem via biblioteket.

Imorse låg han och åt, endast insvept i en tygblöja. Så började han krångla och knixa och eftersom jag lusläste här igår tänkte jag att det kanske var kissnödighet. Och jajjemen! Massor av kiss kom i pottan!

Det trevligaste är nog att han verkar gilla att gå på pottan!

/MuuM
Muuminmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » fre aug 17, 2007 08:12

Såklart han gör :vågen: :vågen: :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Muuminmamman » fre aug 31, 2007 17:15

Nu har det gått några EC-dagar och jag har en del funderingar. Hoppas någon har möjlighet att svara.

Han kissar utan problem i pottan, vi kör på rutin och sen när det verkar som att han är kissnödig, och det funkar rätt bra. En fråga är dock om han kan börja hålla sig för länge? Tex om vi är ute och går i sjalen längre stubder och han har blöja. Kan han då hålla sig så länge att han får problem att kissa sen?

Att bajsa i pottan funkar inte. Om vi ser att han ska bajsa och tar av blöjan och sätter honom på pottan kommer han av sig och glömmer att han var nödig. Någon som vet hur det kan avhjälpas?

Tack på förhand!

/MuuM
Muuminmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav Muuminmamman » lör sep 29, 2007 15:18

Nu har det gått några veckor och vi går lite fram och tillbaka med pottningen. Han säger inte till speciellt tydligt när han vill kissa, så vi rutinkissar mest. Dock känns det ibland som om jag kissar honom lite för ofta, så vi lugnade oss ett tag.

Nu kör vi nästan bara tygblöjor också, så då säger han ofta till när han har kissat, för det blir blött. Praktiskt!

Bajset är svårare att fånga. När han börjar stånka och man sätter honom på pottan kommer han av sig och vill inte alls bajsa. Nu när han varit förkyld har jag kunnat sätta honom på pottan och så pruttar han i tio minuter - han sväljer snoret och luft med det - men vanligt bajs är svårare. Delvis för att det alltid kommer vid 0530 och då är jag inte så pigg och vaken så jag kan fånga det.

Men vi kör vidare, pottar efter sjalbärning och efter att han sovit samt några andra gånger. Han gillar sin potta, inte minst för att han får sitta på den! Sitta är skoj!
Muuminmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav Päronet » lör sep 29, 2007 22:04

Jag är också ganska ny med det här, min tös är fem månader. Hon har inget emot att bajsa på pottan generellt men den sista tiden så är det roligare att stå upp eller göra annat på pottan än just kissa och bajsa. Bajsar han efter mat eller vid ngn annan tid du klurat ut så kan du ju kanske sätta honom på pottan innan han börjar stånka, så han inte blir avbruten utan gör allt från början till slut på samma ställe. Nån leksak kanske kan göra det hela roligare om det tar ngn minut innan det kommer.
Fram tills för ngr veckor sen var min tjej sån att efter amning så antingen kissade eller bajsade hon. Jag satte henne alltså på pottan efter nästan varje amning. Om det kom kiss eller både kiss o bajs visste jag aldrig men det funkade. Nu har hon glesat ut både kiss o bajs så vi är inne i en ny lära-känna-period. Tålamod...
Var sak har sin tid...
Användarvisningsbild
Päronet
70 - Pissmyra

Inläggav Muuminmamman » ons okt 17, 2007 09:28

Liten loppa avbryter fortfarande sitt bajsande om man tar honom när han börjar stånka, men om man har tur så kan han bajsa helt opåkallat när man sätter honom på pottan.

Vi har varit slarviga med EC-andet på sista tiden och det märks! Han har börjat kissa när vi tar av honom blöjan igen, småskvätta. Det hade han nästan slutat med. Så nu blir det mera rutin för oss. Han är otroligt svår att läsa när det gäller kiss, den enda signal jag känner igen är när han ryser till - men då kissar han redan. Så det är rutin och åter rutin som gäller.

Det märks att han inte vill kissa i sjalen, då håller han sig så länge han kan. MIndre bra när vi är på galej, som igår. Ibland är jag rädd för att han ska hålla sig för länge.

Och ibland är jag rädd för att jag pottar honom för ofta, alltså att han tröttnar på mig och försöker klämma ut en droppe utan att han är kissnödig... Därför försöker jag rutinpotta mer sällan och då kissar han på mig när jag tar av blöjan.

Svårt det här. :-)
Muuminmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav Muuminmamman » tor nov 15, 2007 10:27

Nu har vi lyckats fånga bajs i pottan flera gånger, men han är fortfarande otydlig i signalerna.

På nätterna ligger han och vrider sig - troligen luft i magen - och ibland börjar han bajsa på morgnarna. Eftersom han inte bajsat på två dagar trodde jag det var dags imorse och tog upp honom och satte honom på pottan.

Nu vet jag att man kan somna sittandes på pottan... Så han fick ny blöja och fick krypa ner i sängen igen och snutta så somnade han om. och jag med!

/MuuM
Muuminmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav Muuminmamman » fre nov 23, 2007 10:39

Idag fick vi återigen bajs i pottan, utan att han sagt till innan. Han vaknade och jag satte honom på pottan på rutin - för kissning. Han satte genast igång med att krysta. En rejäl stinkande hög blev det!

Jag tror inte vi bytt en bajsblöja på en månad! Och i söndags när vi var på stickcafé och han började bajsa så gick vi in på toa och han satt mellan pappas ben på toan och bajsade klart! :rock:

Världsbästa poppisen, helt enkelt! Och minst en person i min närhet tänker börja EC:a.

/MuuM
Muuminmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav Muuminmamman » mån dec 03, 2007 12:24

Två bajsblöjor...

En på lördagen och en på söndagen. Helt beroende på att vi inte lyssnade på honom när han sa till. En gång mitt fel, en gång makens. Nåja, det visar ju bara att han inte har några problem med att bajsa i blöjan, som jag var lite nojjig för.

Han har börjat kräkas när han bajsar på pottan, stackarn, och nu även när han bajsade i blöjan. Hoppas att det inte fortsätter, det kan inte vara roligt.
Muuminmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kolsyra » mån dec 03, 2007 12:46

Oj, har du någon aning om varför han kräks?! Låter ju konstigt. Kräks han ofta annars också? Då A var liten och vi fortfarande bara höll henne över handfatet hände det ofta att hon kräktes lite om hon precis ätit, men det berodde nog på hur hon blev hållen och att hon egentligen behövde rapa lite till. Hon kräktes jättemycket ända tills hon var ett halvår.

Nu är hon 14 månder och bajsar alltid på pottan morgon och kväll. Om hon precis har ätit då hon bajsar kan det i sällsynta fall hända att hon rapar upp lite kräks om hon lutar sig framåt på pottan, men det händer väldigt sällan. Kan det vara nåt sånt det är fråga om i ert fall?
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Muuminmamman » tis dec 11, 2007 11:03

Kolsyra skrev:Oj, har du någon aning om varför han kräks?! Låter ju konstigt. Kräks han ofta annars också? Då A var liten och vi fortfarande bara höll henne över handfatet hände det ofta att hon kräktes lite om hon precis ätit, men det berodde nog på hur hon blev hållen och att hon egentligen behövde rapa lite till. Hon kräktes jättemycket ända tills hon var ett halvår.

Nu är hon 14 månder och bajsar alltid på pottan morgon och kväll. Om hon precis har ätit då hon bajsar kan det i sällsynta fall hända att hon rapar upp lite kräks om hon lutar sig framåt på pottan, men det händer väldigt sällan. Kan det vara nåt sånt det är fråga om i ert fall?

Jag tror att det var en kombination av att han var väldigt hård i magen och att han ganska nyligen ätit. Det hände kanske fyra gånger men har inte hänt på ett tag nu.

/MuuM
Muuminmamman
10 - Skitnyfiken

Inläggav Muuminmamman » sön jun 01, 2008 21:07

En liten uppdatering.

Lilla loppan gör numera väldigt sällan i blöjan - bajs, vill säga. Kissar gör han ofta. Men nu har han börjat säga till mer och mer, och vi förstår bättre och bättre.

På flyget hem häromdagen behövde han gå. Men vi sa att det inte gick, utan det var pottan som gällde. Han sa till i taxin hem, och vi sa att vi snart var hemma. Väl hemma så bajsade han huuuuur mycket som helst - han hade hållit sig hela vägen! :vågen:

Idag på väg till Fredells behövde han gå på pottan. Dock accepterade han inte toaletten utan ville bara ner. På vägen hem blev tecknandet mer och mer desperat, och till slut, ca 30 sek hemifrån gav han upp, och det blev blöjan. Stackars liten!

Men det är så häftigt att han verkligen säger till! Och gillar absolut inte att bajsa i blöjan, pottan ska det vara. Helst ska man läsa Pippi Långstrump i Humlegården också!
Muuminmamman
10 - Skitnyfiken

Återgå till EC-Berättelser