ec bebisen Lovis

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

ec bebisen Lovis

Inläggav Asia » mån jan 28, 2008 10:23

Hej!

Lovis föddes sent i november 2007. Jag hadde hört talas om ec men inte riktigt greppat va det var.

igår fyllde Lovis 2 månader och vi har ec.at i ca 3 veckor. det går jättebra!

visst händer det olyckor, varje dag, mendet mesta fångar vi. jag lyckas inte alltid tyda henne för hon är inte så tydlig. oftast går jag på känsla och efter sovning och amning.

det ska bli så spännande att göra denhär resan med henne!

sofia
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav Asia » tis jan 29, 2008 17:56

inatt var Lovis torr hela natten. hon kissade på pottan tre ggr från det jag gick å la mej å till den sista kisningen innan vi gick upp för dagen. Jag är helt förundrad! Min fina lilla tjej! :ls:
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav LinnéaMätare » ons jan 30, 2008 21:57

Visst är det härligt att kunna komunisera så mycket med en liten bebis!
Tänk vad mycket du förstår av vad hon behöver... :heart:
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Inläggav Asia » tor jan 31, 2008 09:56

Ja det är fantastiskt! Jag märker att hon försöker hålla sej å få kissa på pottan, speciellt på nätterna. Jag märker att hon ligger å vrider sej, men min sovande hjärna reagerar inte så snabbt. Ändå är blöjan torr och hon kissar på pottan. Hon är inte alltid nöjd över att bli upplyft mitt i natten, hon sover nästan fortfarande, och ibland protesterar hon å då kommer det i blöjan sen istället, men det gör inget för den tar vi bort bara. Pluttan.
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav Asia » fre feb 29, 2008 12:08

Va nu? Vill inte kissa på natten. Hon ligger å vrider sej massor å sprattlar som sjutton, men ska INTE kissa. Bara tutta. Vad jag än gör resulterar det i en vaken, trött mamma. Antingen ligga brevid en sprattlande bebis eller ligga brevid en klarvaken bebis, som ändå vägrar kissa. Imorse hadde hon kissat innan jag vaknade till :-( :hmm:
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » fre feb 29, 2008 15:00

Asia skrev:Va nu? Vill inte kissa på natten. Hon ligger å vrider sej massor å sprattlar som sjutton, men ska INTE kissa. Bara tutta. Vad jag än gör resulterar det i en vaken, trött mamma. Antingen ligga brevid en sprattlande bebis eller ligga brevid en klarvaken bebis, som ändå vägrar kissa. Imorse hadde hon kissat innan jag vaknade till :-( :hmm:

Om du provar med att kissa henne samtidigt som hon får tutta, går det då?
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Asia » fre feb 29, 2008 16:54

SkogsKajsa skrev:
Asia skrev:Va nu? Vill inte kissa på natten. Hon ligger å vrider sej massor å sprattlar som sjutton, men ska INTE kissa. Bara tutta. Vad jag än gör resulterar det i en vaken, trött mamma. Antingen ligga brevid en sprattlande bebis eller ligga brevid en klarvaken bebis, som ändå vägrar kissa. Imorse hadde hon kissat innan jag vaknade till :-( :hmm:

nä! inget kiss alls! :hmm:
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » fre feb 29, 2008 19:57

Asia skrev:
SkogsKajsa skrev:

nä! inget kiss alls! :hmm:

Gör hon ner sig sen då eller?
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Asia » fre feb 29, 2008 20:47

oftast inte....så jag kanske borde låta henne vara inatt? Å bara tutta. Hmmm... jag provar nog det.
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav Asia » lör mar 01, 2008 12:35

nej det gick inte. Vid fyra tiden imorse va det plaskvått och sen kissade hon massor igen vid sju, på pottan. I natt ar jag upp henne igen och ser om det funkar.
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav Veronica » sön mar 02, 2008 20:10

Det är klurigt, man får prova sig fram, och så fort man tror att man förstått hur det ska vara så ändras det. ;-)

Men för oss fungerade det oftast med Skogskajsas råd, dvs att amma henne när hon sitter på pottan.
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Asia » sön mar 02, 2008 23:20

natten till idag gick som en dans. Vi får se hur det blir inatt! Skruttan sover faktiskt oftast utan blöja eftersom det brukar gå så bar jusst nattetid me inatt har hon små trosor med lite inbyggt "säkerhet" i. Vi va å hälsade på mormor idag oxå och hon tycker det är så fantastiskt när Lovis kissar på pottan. Hon ser mäkta stolt ut över sitt barnbarn!
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav Veronica » lör mar 08, 2008 20:37

Vad härligt med morföräldrar som är positiva!

Min mamma var också det, och det gör ju att man själv får mer självförtroende att fortsätta också.

:tumsup:
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Asia » fre mar 14, 2008 22:16

ibland när Lovis signalerar jätte tydligt å jag tar henne till pottan eller handfatet blir hon tokarg! Å när jag tar bort henne blir hon glad och kissar på mej..... Hur gör jag då? Och ibland hinner hon börja kissa innan hon blir arg och vill av, men om jag lyfter bort henne då blir det kiss överallt, samtidigt vill jag ju inte tvinga kvar henne..... hur ska jag göra nu? Tycker hon kanske att vi pottar för mycket? ska jag vara mera laidback? Me när hon signalerar vill jag ju hjälpa henne. Svårt dehär! Hjälp tack!
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » lör mar 15, 2008 09:25

Det känns igen, så har det varit med Lukas också ibland, inte så mycket med Nemi.
Jag har sonika pottat på och panikdistraherat så gott jag kunnat.
Ett annat sätt är förståss att erbjuda ett annat ställe än pottan, toan då t.ex eller kanske handfatet.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Nästa

Återgå till EC-Berättelser