en miniartickel

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

en miniartickel

Inläggav Asia » fre feb 15, 2008 15:01

jag hittade en tävling där man kunde skicka inn en artickel. jag har aldrig skrivit nån förut men tänkte testa. här är den, med stavfel och allt!

Blöjfria barn?

Barn i Sverige använder blöja i snitt till dom är 4 1/2 år gamla. Så har det inte alltid varit!

När min dotter föddes hade vi bestämt att vi skulle använda tygblöjor, både av ekonomiska och miljömässiga själ. Dessutom får tanken att sätta på mitt barn något som dels luktar ills, dels innehåller massa kemikalier, mig att nästan må illa. Tygblöjevärlden är en djungel, det finns massor att välja på. Genom internet hittade jag olika forum där det diskuterades bland annat tygblöjor, och där kom jag i kontakt med ordet Elimination Communication, eller EC, för första gången.

Runtom ivärlden finns det miljontals familjer som inte använder blöjor till sina barn. Där anses det mycket konstigt och ohygieniskt. Där gör man som man "alltid har gjort". Precis som bebisar signalerar att dm är hungriga, trötta eller vill bli burna, signalerar dom att dom behöver göra ifrån sig. Det gäller bara för oss föräldrar att lära oss "lyssna"!

När min dotter var runt fem veckor började jag testa EC. JAg började med att göra ett speciellt kissljud varjegång jag såg att hon kissade på skötbordet och när jag hörde att hon bajsade. Någon vecka senare köpte jag en potta och började hålla henne över där när jag bytte blöja och gjorde kissljudet. Första gången jag provade kissade hon!

Min dotter hadde sin första torra natt när hon var två månader och fler har det blivit. Jag fångar inte allt i pottan, jag har inte lärt mig lyssna fullt ut, men min blöjkonsumtion och min tvätt har minskat drastiskt. Jag fångar nog 95% av allt kiss och bajs i pottan numera. Jag skaerkänna att detta tar mycket tid, men den tiden spenderar jag så gärna på henne. Dethär handlar allra mest om att kommunicera med ditt spädbarn än att potträna ditt barn.

Ja, det handlar om kommunikation! I morse när min dotter hadde ammat, kissat, bajsat och kissat igen, började hon kinka. Jag försökte "lyssna" på henne och insåg att hon tittade på sin kudde och sin filt. Jag la henne ner, svepte filten om hennes lilla kropp och hon blev aldeles lugn. Några minuters tuttande senare sov hon så sött. Snacka om att hon kan kommunicera sin vilja! Och tjejen är bara 2 1/2 Månad!
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » fre feb 15, 2008 18:50

:app: :vågen: Va roligt att vi fick läsa! :tumsup:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav marre » lör feb 16, 2008 21:20

Förmedlar verkligen glädjen med komunikation :heart: Och inspirerar till Ec!
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Återgå till EC-Berättelser