Bollen och Ylva (född nov -07)

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Bollen och Ylva (född nov -07)

Inläggav Bollen » sön maj 18, 2008 20:51

Nu är det äntligen dags för vår EC-dagbok!

Vi började när Ylva var 4,5 mån och redan första dagen prickade vi 5 kissningar på pottan. Jag bara provade att hålla henne där och hon kissade! Jag blev så paff och såklart enormt taggad!
Jag fick nys om EC via Sjalbarnsforumet och började direkt dagen efter att jag läst om det.

Dag nr. 2 blev det 10 pottkissningar och sen rullade det på jättebra. Första 3 veckorna bajsade hon enbart på pottan, efter det kom några bajsningar i blöja. Vi började i samma veva med tygblöjor dagtid, men i början hade hon fortfarande Pampers på natten. Jag tyckte att natten var knepig eftersom hon småkissade och blöjan var lite blöt redan efter några timmar. Vågade inte prova tygblöjor då eftersom jag trodde hon skulle bli kall av det blöta.

Provade tygblöjor på natten för några veckor sen och helt plötsligt höll hon sig!! Det var som om hon kände skillnaden. Första natten pottade jag 4 ggr, andra natten 3 ggr och sen var det oftast 2 ggr/natt ganska länge. Nu vill hon kissa 1-2 ggr men senaste 2 nätterna har hon inte kissat förrän på morgonen, vid 6:30 ungefär! Hur kan de hålla sig så länge? Då har vi ändå ammat 2 ggr på natten och jag har pottat henne efter amningen, men det har inte kommit något. Jag räknar som att hon blev nattorr kring 6 månader, hon hade varit torr på nätterna ett bra tag innan dess, men det var då jag började lita på att det skulle fungera och lät henne sova utan blöja.

Jag är superstolt över att hon är så duktig på natten och hon har även börjat säga till tydligt på dagen. Ofta gnäller hon plötsligt och så betyder det att hon är kissnödig. Annars kör vi mycket på rutin, tider då jag vet att hon behöver kissa/bajsa, men det verkar också som om hon lärt sig att vänta på rutinpottningen.

Vi har ännu inte kissat utomhus, men däremot över handfat på stan ett par ggr och att kissa/bajsa på potta när man är borta fungerar lika bra det! Känns så tufft att gå inne på Ikea/Bauhaus/BVC osv med henne i sjalen och så börjar hon gnälla men håller sig tills hon får komma över handfat!

Vi har även gått 2 dygn utan en enda olycka - varken kiss eller bajs i blöjan på hela den tiden! Det var otroligt häftigt, det bara rullade på och gick så bra! Sen kan det komma flera kissningar i blöja efter varann, men så är det väl ofta.

En normaldag så lyckas vi pricka det mesta, brukar bli 1-2 kissblöjor och då uteslutande för att jag lämnat henne själv på lekmatta eller i babysittern medan jag duschar eller i någon annans famn.

Det enda vi har lite problem med just nu är mycket "fartränder" i blöjan. Det är som om hon inte märker att det läcker pyttelite eller att det kommer en liten prutt när hon tar i och rör sig eller nyser. Hon har varit dålig i magen en tid och då läcker det såklart mer. De små bajsfläckarna betyder oftast att hon håller på något stort så på så vis fungerar det också som en signal.

Mormor har pottat 2 ggr med lyckat resultat och pappa har också lyckats bra med pottningen, även om det såklart fungerar bäst när mamma gör (än så länge).

Ska bli spännande att se hur EC-andet fungerar när hon börjar krypa!!!

Pottunderhållningen består just nu av att dra mammas tröja och titta ner i urringningen och ta tag i bh-n och dra i den också :lol:

Vi älskar EC och tycker det är så otroligt konstigt att inte BVC informerar om att det finns så att man kan göra ett val! Egentligen borde det ingå i besöken hos barnmorskan så att man hinner läsa på innan bebisen kommer.

:piss: + :bajs: = :babysits: (glad bebis) + :ls: (glad mamma)
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav Bollen » mån maj 19, 2008 21:05

Idag har vi haft en jättebra EC-dag!

Hela natten torr (pottade 2 ggr med kiss) och sen har hon kissat i 1 tygblöja under dagen och resten har vi fångat i pottan!

Långpromenad i sjalen och besök. Olyckan skedde när hon sovit 2 timmar och jag inte hann in tillräckligt fort. Då hade hon hunnit vända sig på mage och var säkert jättekissnödig, så då hade det kommit lite.
Men det är ju helt ok!!!
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav mejamy » tis maj 20, 2008 15:19

Jätteinspirerande att läsa om hur bra det går för er! :-D

Undrar lite hur du började med nattpottningarna. Pottade du bara vid varje nattamning eller ställde du klockan vissa tider eller vad? Berätta gärna så ingående du orkar. Självkänner jag mig lite tveksam till att börja nattpotta. Jag ammar minst två ggr/natt och det är alldeles tillräckligt med uppvak för min del. Jag blir så trött... :-S
Maria m Liva (07) och tre till
mejamy
10 - Skitnyfiken

Inläggav Bollen » fre maj 23, 2008 10:22

mejamy skrev:Undrar lite hur du började med nattpottningarna. Pottade du bara vid varje nattamning eller ställde du klockan vissa tider eller vad? Berätta gärna så ingående du orkar. Självkänner jag mig lite tveksam till att börja nattpotta. Jag ammar minst två ggr/natt och det är alldeles tillräckligt med uppvak för min del. Jag blir så trött... :-S
Jag började med att potta henne i sambande med nattamningarna då hon ändå vaknade till. Jag förlitade mig på att hon inte skulle kissa så länge hon sov och att jag skulle hinna vakna om hon började röra sig. I början pottade jag innan amningen också, men upptäckte att hon aldrig kissade innan hon ammat. Det är som om det är svårt för henne att vakna tillräckligt och slappna av innan hon ammat och säkert så driver amningen på lite så att hon blir mer kissnödig också. Tror det viktigaste är att få koll på när barnet vill kissa på natten och att också i början prova varje gång det vaknar till. Där är ju tygblöjorna jättebra eftersom jag direkt känner om hon är torr eller inte.

Nu pottar jag henne inte om hon inte vaknar till ordentligt (vilket hon bara gör för att amma). Ibland kommer det inget kiss ens efter att hon ammat och då brukar jag testa att lägga ner henne och somnar hon då direkt så får hon sova vidare. Brukar hålla lite koll på om hon börjar vrida sig och vakna till typ en kvart efter amningen och då pottar jag igen, men oftast sover hon vidare till nästa amning.

Det är nog bara att börja och se. Det är alltid svårt att ge råd innan ni kommit igång. Jag tyckte också det verkade helt omöjligt med nätterna i början, men nu är ju nätterna det som är allra lättast.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav Bollen » fre maj 23, 2008 10:27

Igår hade vi en väldigt märklig EC-dag.
Hon höll sig helt under en tur ner till centrum som tog ca 2 timmar. Sen när vi kom hem kissade hon massor på pottan, men fortsatte eftermiddagen med att kissa i ett antal blöjor. Knasigt :roll:
Kan bero på att mamma inte sovit mer än max 2 timmar den natten och var ovanligt ouppmärksam :oooops:

Nätterna rullar på lika bra som förut och vi har också kommit tillrätta med fartränderna!!! Det är underbart - ca 3 bajsningar/dag men inget minibajs däremellan i blöjan! Hon har blivit mycket bättre i magen och jag börjar luta åt att hon faktiskt varit mjölkallergisk. Att hon blev bra i magen sammanföll nämligen med att vi börjat renovera köket och packat ner espressomaskinen. I vanliga fall dricker jag nämligen 2 stora latte om dagen, medan nu när vi kör med pulverkaffe så blir det bara en liten skvätt mjölk i kaffet på morgonen. Får se om det går tillbaka till dålig mage om jag börjar med mer mjölk igen sen! Vore ju fantastiskt om det bara var det som var problemet!
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav Bollen » sön maj 25, 2008 10:55

Häromdagen hade vi en helt perfekt dag! Så roligt när det går så himla bra!

Hon var torr på natten som vanligt och även hela förmiddagen hemma (så brukar det oftast vara).

Vid tvåtiden åkte vi iväg till mormor och morfar och var där ända till nio på kvällen. Då hade hon engångsblöja på, men pottan var med B-)

Hon var helt fantastiskt duktig och sa till hela tiden trots att hon inte är så jättevan att pottas borta. Två bajsningar och flera kissningar och när vi kom hem på kvällen hade vi fortfarande samma oanvända engångsblöja på!
Duktiga, duktiga tjejen :heart:

Alltså ännu ett helt dygn utan någon olycka trots bilresor och "borta-pottning" med mycket nya distraherande saker att titta på!
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav mejamy » sön maj 25, 2008 19:10

Men vilken tjej du har Bollen! Helt fantastiskt! :vågen: :heart:
Maria m Liva (07) och tre till
mejamy
10 - Skitnyfiken

Inläggav millot » tor maj 29, 2008 11:20

Verkligen coolt!
Inspirerande förr oss som precis börjat! :tumsup:
millot
10 - Skitnyfiken

Inläggav Bollen » tor maj 29, 2008 19:36

Roligt när man kan inspirera andra!
Fast nu har vi haft ett par dagar med många kissblöjor. Det är i de välkända situationerna, på mage på lekmattan eller när jag inte hinner in tillräckligt fort efter att hon vaknat efter att hon sovit på dagen. Vet inte riktigt hur jag ska få ordning på det, men i övrigt så är hon lika duktig som vanligt :ls:

Vi har även tränat lite utekissning, hon verkar gilla bäst att stå med mitt stöd (håller under armarna) och kissa så. Har försökt ha henne sittandes på mina fötter och det fungerar ibland, men stå själv är bäst!
Känns ju helt rätt när kisset kommer i gräset!
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav Bollen » fre jun 06, 2008 22:05

Idag har vi haft en jättebra dag! Efter flera dagar med många kissblöjor (eftersom både mamma och bebis varit sjuka och inte orkat potta så ofta) så har det gått toppen idag!

En kissning på filt utomhus (när hon låg på mage), annars allt på pottan eller i gräset! Däremot bajsade hon i en blöja (extremt ovanligt, minns inte när det hände sist)! Hon var hos pappa när det hände så jag vet inte om hon visade att det var på gång och pappa märkte inget särskilt. Men vad gör det, för nu har hon börjat teckna!!!!

Hon har tecknat kiss 3 ggr och varit kissnödig 2 av dessa och 1 gång bajsnödig (vi har inget tecken för bajs än). Jag blir så stolt!!!! Och det är rätt tydligt - hon rör plötsligt händerna långsamt och formar fingrarna och tittar på mig uppmanande. Sen släpper hon ner armarna och skrattar och tittar mer på mig. Så otroligt häftigt!!! :heart:
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav Bollen » ons jun 11, 2008 14:38

2 dygn helt utan någon olycka på raken igen!
Det är sååå roligt när det går så bra, men fler än 2 dygn på rad har vi ännu inte lyckats klara.

Det är egentligen bara de två situationer jag skrivit om ovan som är riskabla, kissningen efter att hon sovit på dagen och när hon ligger på mage på lekmatta en längre stund.

Att det gått så bra nu i 2 dygn tror jag beror på att Ylva varit väldigt förkyld och grinig och att jag burit henne hela tiden. Då signalerar hon jättetydligt när det är dags.

Söta gumman! :heart:
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav puh » tor jun 12, 2008 20:52

Åh vad inspirerande det är att läsa! Vi måste nog lära oss att teckna också! :-D Har bara lite svårigheter att se på filmerna på min mac. Ska leta lite på nätet och se om man kan lösa det! :pc:
Bär S jan-08 i gröna sjalar och kör lite "EC-light"
puh
10 - Skitnyfiken

Inläggav Bollen » fre jun 27, 2008 08:34

Nu är vi hemma från en 10-dagars tur till Gotland!

Överresan gick toppenbra, 1,5 timmars bilresa + 3 timmars båtresa + 1 timmes bilresa igen var helt olycksfria! Sista milen innan vi kom fram till Nynäshamn klagade Ylva jättemycket och blev allt ledsnare och ledsnare. Vi hade inte möjlighet att stanna, men så fort vi parkerat i kön för att vänta på båten så pottade vi i bilen. Det kom massor av kiss och hon hade hållit sig i bilen trots att det var jobbigt (säkert en 20 minuter)! Kändes lite knasigt att öppna bildörren och tömma pottan, men roligt!

Under semestern på Gotland prickade vi ganska mycket, men vi missade 3 bajsningar under bilfärder. Där hade vi ganska kort tid på oss från dess att hon började varna och första gången hade vi ca 10 min kvar hem och tänkte att hon nog skulle klara att hålla sig. Men icke - plötsligt blev klagan till gallvrål och när vi stannade hade hon gjort i blöjan. Dumma mamma och pappa som inte lyssnade! Det här resulterade i att vi började stanna på minsta signal, oftast kom det kiss och några gånger bajs. De andra två misserna skedde när vi körde med andra i bilen och kände att de kanske tröttnat på fler eventuella falskalarm.

Vi hade en sån där riktigt jobbig dag där vi missade nästan allt, men i övrigt gick det oftast väldigt bra! Vårt värdfolk var också jätteglada över att vi kunde samla hennes fina kiss för att ha till att gödsla tomaterna med (kiss är ju superbra gödsel, för er som inte vet det).

Vi släpade med pottan nästan överallt, hon är ju ganska långsam när hon bajsar och jag orkar inte hålla henne så länge. Hörde en kommentar i Visby "Kolla, de har potta med!" - som att det vore jättekonstigt :roll:

Vi lyckades förhoppningsvis EC-frälsa en blivande mamma som vi träffade! Hon var redan inne på att använda tygblöjor till bebisen, men blev eld och lågor när vi berättade om EC! Så har vi tur dyker hon upp här snart!

Har tänkt lägga upp en bildserie med alla våra utomhuspottningar snart, så håll utkik!
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav Bollen » fre jun 27, 2008 08:36

Jo, just det - tecknandet har gått lite sisådär sista tiden. Tror att det påverkar att vi varit ute och rest och att hon även är i full fart med att bemästra krypningen nu. Hon viftar massor med armarna och liksom jollertecknar, men är inte alls lika tydlig som hon var i början när vi verkligen kunde utläsa kissa och amma tydligt.
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav Asia » fre jun 27, 2008 22:32

men oj va roligt! Lovis sov ju naken förr men numer är blöjan på. Oftast är det tort, men ibland vaknar hon innan mej å hinner kissa då, på morgonen alltså.
Asia
10 - Skitnyfiken

Nästa

Återgå till EC-Berättelser