ta bort

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav millot » tor okt 15, 2009 19:45

Senast redigerad av millot sön feb 08, 2015 00:52, redigerad totalt 1 gång.
millot
10 - Skitnyfiken

Inläggav shalita » fre okt 16, 2009 08:57

Vad roligt att det går så bra för er! :ls: Hoppas det håller i sig, men ibland går det ju ett steg fram o två steg bak... så bli inte besviken OM det skulle bli så.
Men vi tog bort alla blöjor natt o dag på min äldre flicka när hon var 1 år 8 månader, vart ju lite kiss i byxan då o då under några månader men det gick bra ändå.
Min lilla 1 år 2 månader-flicka har dock långt kvar känns det som. Mycket kiss i blöjan, säger mest bara mamma o pappa o börjar precis lära sig gå riktigt. Så hon har nog fullt upp m annat ett tag till iaf.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » sön okt 18, 2009 11:03

18 månader är bästa åldern att träna bort blöjorna oavsett om barnet fått möjlighet att göra ifrån sig på potta innan eller ej. Så sa expertisen på 1960-talet, när jag var bebis och så säger de fortfarande idag. Och jag är helt benägen att hålla med.

För barnet är det givetvis enbart fördelar med att ha fått göra ifrån sig på pottan redan från bebisstadiet - och för oss föräldrar också. Vad som kan vara en svårighet för oss när det gäller att träna bort blöjan, är att vi är så vana vid att pottsittningarna är vårt ansvar på barnens villkor. Inställningen när det gäller att erbjuda bebisar potta är ju att det är barnets förtjänst när det fungerar och föräldrarnas "fel" när det blir missar. För min egen del minns jag att jag tyckte att det var svårt att börja ställa krav på första barnet och helt enkelt våga lägga över ansvaret på henne. Med andra barnet gick det däremot helt av sig självt.

Med första flickan hade vi också för-säkerhets-skull blöja betydligt längre än vi hade med yngsta, men jag tycker inte att det behöver vara fel. En torr blöja är ju bara en extra värmare i kylan.

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav millot » tis okt 20, 2009 20:58

Senast redigerad av millot sön feb 08, 2015 00:52, redigerad totalt 1 gång.
millot
10 - Skitnyfiken

Inläggav millot » sön maj 02, 2010 21:26

millot
10 - Skitnyfiken

Föregående

Återgå till EC-Berättelser