"Baj baj, bajsblöja!" Lillen- våran ec kille född

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

"Baj baj, bajsblöja!" Lillen- våran ec kille född

Inläggav nallemaja » tis jun 17, 2008 09:02

När lillen var 16 dagar läste nallemaja och nallepappa en artikel om ec och vi började samma dag. 26mars. Pappa trodde att det kanske tom skulle vara för sent att börja, lillen kanske redan var blöjtränad?!? Men nej, det var han inte! Efter att ha kissat i våra knän ca 5 ggr och vi sagt betigningsljudet/ordet “do-do” för varje gång han kissat blev det kväll och vi skulle gå och lägga oss. Innan jag satte på nattblöjan (vi har kört tyg sedan vi kom hem från bb) provade jag att hålla lillen över handfatet och sa do-do- gissa vad?! Han kissade!!!! Med denna bedrift inför sänggåendet var vi laddade till morgondagen!

Vi bestämde oss för att ge EC en prövotid på två veckor, blir det för jobbigt så struntar vi i det var tanken. Hur tror ni att det gick? Vi blev fast efter första bajsningen!

“Baj baj, bajsblöja!” eller “No more shit!” Vad häftigt att slippa byta bajsblöjor! Så tänkte vi när vi började komma in i rutinerna. Vad vi inte tänkte på var att missar man utan blöja så blir det kladdigt! Vääääldiiiigt kladdigt!
Eftersom lillen fick röd blöjrumpa redan på bb hade vi försökt att ha honom utan blöja mycket redan innan så det blev naturligt för oss att nu när vi började få in en viss kommunikation att bara dra på brallorna utan blöja. Då upptäckte vi nästa problem, lillen led av diarre och väldigt gasig mage, han sa till när han visste att han skulle bajsa men när han bara ville fisa lite kom det ut mer än gas. Ibland lite, ibland lite mer. Detta har gjort att vi sprungit på pottan mycket och att lillen började säga till bara för att han skulle fisa, betingningsordet blev även “varsågod att fisa” ord! Nu är det lite bättre ordning på fisandet.

En del kanske undrar varför vi har ett så krångligt ord/ljud. I artikeln vi läste valde föräldrarna att säga ah, ah men det stod att ljudhärmande var bra. Problemet är bara att vi har katt och mina föräldrar hund så ljud som ksss, tsss eller ah, aha (varnande ljud för hundarna ) var ju direkt olämpliga! Då fick det bli do-do, det låg ju så bra i munnen!

Första torra natten blev före 8 veckors ålder, vi fick efter det ganska snabbt in rutin på att om vi lyckas fånga sista kissningen innan han slocknar för gott på kvällen behöver han bara pottas i samband med tuttandet, vi hittade små kalsonger och bäddade med plastad frotte och när han hade pottats (de gånger vi lyckades) efter kvällstutten vid halv tio tiden så åkte det på kalsipper i stället för blöja! Det skedde sällan någon olycka! Olyckorna kunde däremot börja hopa sig på morgonen när jag ville ligga kvar i sängen för då åt lillen intensivare vilket också innebar hatt han behövde kissa oftare!

Sedan blev jag väldigt trött under knappt två veckors tid och jag bara vaknade för att amma och somna om (i skrivande stund är det max en vecka sedan jag började orka med nätterna igen!) den tiden kändes evighets lång! Jag visste ju vilken duktig kille jag hade, han sa ju till men jag orkade inte! Jag var helt utmattad (stressigt värre hade det varigt sedan lillen föddes för jag har en gammal träbåt som är min tredje stora kärlek som jag renoverat och byggt om hela hösten och vintern under tiden jag v,ar gravid! Tröttheten slog till i samband med sjösättningen!) Nu är orken som sagt tillbaka och vi har haft två torra nätter på raken! Men än får lillen sova med blöja för jag vet inte hur pigg jag är än! Behöäver jag säga att det bli mycket kiss i pottan på nätterna nu? (Han kissar oftast bara en gång mellan 22 och 05, i går var rekordet då sov han fem, FEM (!!!!) timmar i stöten!!!! Och tre kiss-missar på hela dagen!!! REKORD!!!!!

I dag på morgonen har vi lyckats med fyra missar på två timmar! (En olycka kommer sällan ensam!)

Vi kör oftast helt blöjlöst, bara tröja å babylegs eller sådan här pyjamas liknande boddy med korta ben, vet inte vad det kallas men den knäpps i grenen och funkar bra här hos oss i alla fall!

Vad tycker omgivningen då?
Våra vänner har lite olika åsikter, nallepappsens grabbgäng är överlag positiva till ec! Det verkar som att tanken på att slippa bajsblöjor (ingen av dem har barn) är det som gör dem så positiva! Vi kommer på besök med pottan och det är helt ok att ha den på vardagsrumsgolvet!!!! (bara vi har en blöja på för säkerhets skull så klart!)
Våran erfarenhet säger att det är kvinnorna som är mest negativa, både till ec och tygblöjor faktiskt, konstigt nog… Men två är det som stöttar fantastiskt (och jag tror faktiska att de skryter lite om det till andra också), den ena är min ena syster, hon har precis börjat sätta minstingen (18 månader) på pottan och vi diskuterar kiss och bajs och peppar varandra!
Lillens mormor och morfar är de som är helt frälsta! De stöttar, skryter, argumenterar för ec och är helt fantastiska! Och mormor kissar lillen lätt som en plätt när hon har honom (oftast så säger han till lite tydligare med henne dessutom!)

Vi har slutat smyga när vi måste kissa på stan, vid lämplig plats åker blöjan av nästan helt ogenerat och det verkar som att folk inte reagerar så mycket, de visar i alla fall ingen större reaktion, kanske för att det börjar bli så naturligt för oss!

Sen är det självklart att vi är mänskliga och missar! Oftast när vi fikar och umgås, äter eller lagar mat, när vi eller lillen sover, är trötta, mår dåligt, är stressade, pratar i telefonen eller sitter vid datorn….

Det var allt för den här gången! Nu ska jag sätta lillen på pottan!
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav nallemaja » tis jun 17, 2008 09:05

Han bajsade! :bajs: I fall ni blev nyfikna på vad det var som kom i pottan!
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » tis jun 17, 2008 16:11

Jätteimponerande läsning tycker jag! Det inspirerar mig till att försöka ta tag i ecandet från början med tvåan. Visst hade jag tänkt det hur som helst, men nu blev jag lite extra taggad :)
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav nallemaja » tis jun 17, 2008 17:01

Kolsyra skrev:Jätteimponerande läsning tycker jag! Det inspirerar mig till att försöka ta tag i ecandet från början med tvåan. Visst hade jag tänkt det hur som helst, men nu blev jag lite extra taggad :)

Lycka till med nr 2! Det kommer att gå toppen!
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Sömnproblem kan vara positivt!

Inläggav nallemaja » mån jun 23, 2008 03:47

I natt har jag inte sovit någonting, lillen har sovit jättebra! Föruton när han varit kissnödig...och då har han kissat i blöjan för mamma har inte fattat... Men nu VET jag vad det är som gör att jag vaknar en del nätter med ett ryck för att slita av en inget ont anandes bebis blöja och sätta på potta! Innan jag själv hunnit vakna! :zzz: :whut:

För jag har reagerat varenda gång på hans vridande och TÄNKT "undrar om han ska kissa?" så har jag känt hur blöjan blivit aldeles varm och lillen blir aldeles lugn och skönt avslappnad i kroppen igen!

Nu innan midsommar hade vi förresten TRE torra nätter på raken-rekord! Men sen har det blivit en blötis varje natt efter det, två i natt då! Men nu även en pottning! Lillens mamma kan faktiskt vara duktig ibland! :-) För det är faktiskt föräldrarna det hänger på när man kör ec!

I går var vi föresten bortbjudna på kalas, ungarnas mamma är en av få av våra bekanta som tycker att det här med ec och tygblöjor är riktigt RIKTIGT konstigt och FRAMFÖR ALLT TIDSKRÄVANDE, så det kändes lite konstigt att ursäkta oss för att lillen måste kissa när vi sitter och mumsar tårta å kaffe :ops: Sen är lillen jätte gasig i magen igen och vi fick gå två gånger bara för att han ville FISA :duh: och sen innan vi åkte så kissade han en gång till! Totalt 4 toabesök innom loppet av max 2,5 timmar... Bra reklam för ec :hmm: kanske inte eftersom hennes största argument är TID! :roll: Men jag tycker lillen var duktig som sa till, var faktiskt rädd att han skulle kissa på sig när det var mycket nytt och stojjigt...
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav nallemaja » fre jun 27, 2008 12:39

Nu har vi köpt miviform droppar för att prova om gaserna försvinner (barnläkarens råd). Ska börja med 10 droppar morgin å kväll.

Lillen har kommit på ett bus för att få uppmärksamhet när mamma sitter framför datorn förlänge med honom i knät. Fast han är nykisad klä'mmer han ur sig några droppar å asgarvar :Hahaa: när jag tittar på honom :siishah: Härligt bus för en kille på 3 månader :mitvit: :heart:
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Bollen » fre jun 27, 2008 15:32

nallemaja skrev:Nu har vi köpt miviform droppar för att prova om gaserna försvinner (barnläkarens råd). Ska börja med 10 droppar morgin å kväll.

Lillen har kommit på ett bus för att få uppmärksamhet när mamma sitter framför datorn förlänge med honom i knät. Fast han är nykisad klä'mmer han ur sig några droppar å asgarvar :Hahaa: när jag tittar på honom :siishah: Härligt bus för en kille på 3 månader :mitvit: :heart:
Har ni provat Sempers magdroppar? De är jättebra för en mage i olag.

Vad duktig han är på att busa! Smart kille det där B-)
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav nallemaja » lör jul 05, 2008 18:37

Miniform dropparna hjälpte inte...
Men så läste jag en tråd på sjalbarn om mjölkallergi som gjorde mig motiverad att prova med att ta bort mjölken igen, under 6 veckor den här gången! Och inte ersätta mjölkprodukter med soyaprodukter som jag gjorde förra gången.... Det verkar göra resultat, lillen bajsar numera en gång om dagen istället för varannan, var tredje... och det verkar som att han har lättare för att få ut det nu!

I går var en bra ec-dag! Han kissade bara två gånger när han låg på mage på morgonen och sen klämde han ut ett litet "varnings skott" :bajs: på sin pappas tröja för att sedan fortsätta når pappan fattat vad som var på G :lol:
Det roliga var att nallepappan såg någån form av kissignal när lillen låg på magen! Så han och lillen låg och lekte och blev inte blöta alls! Några mer olyckor har inte skett under gårdagen, sen kissade han i en nattblöja och i dag när vi satt i bilen blev det en blöja och sen när han låg på mage på golvet igen!

Nu kännr jag mig lite skrytig! :blahblah: Men vist borde man som morsa få berömma sig själv?!? :hide:

På måndag drar vi på semester ut i stockholms ytterskärgård under två veckor (jag är nästan uppvuxen där ute!), ska bli spännade att se vad lillen tycker om det!
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav shalita » lör jul 05, 2008 19:52

roligt att läsa hur det går för er! :-P

vill peppa dig för det där med mjölkallergi! min dotter var känslig ca 5 månader o va ja ångrade bittert att ja inte provat KONSEKVENT minst 1 vecka HELT UTAN mjölkprodukter lite tidigare. det hade besparat en del veckors eviga kolik-skrik. glöm inte kalk-tabletter bara, så du o lillen inte får kalkbrist. :this:
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav nallemaja » sön jul 20, 2008 07:30

Nu är vi hemma igen!

Oj vad ec kan fungera dåligt i bland :-S Det började fungera när vi satte oss i båten för att komma hem igen!
När vi båda burit i sjalen har det under två veckor bara två olyckor skett så det har varit det "säkra" stället :-) Annars så har lillen kissat överallt i stort sett, allra hellst på sin pappas mage :Hahaa: men det var faktiskt bara roligt första 50 gångerna ;-)

Äter sedan två vecker helt mjölkfri kost men det innebär också att det är STENKOLL på innehållsförteckningar! Vanliga zoo-godis är det vassle i tex och det reagerar hans mage på om jag smaskar i mig en vanlig liten tablettask! :whut:

Annars så tror jag att mycket av missarna ute i skärgården berodde på dålig mage pga mitt godis :-( (förstoppad 2x3 dagar samt diarre 2 dagar i sträck) samt att han hade feber i tre dygn och att han har mest av allt bara velat ligga på mage.....
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav nallemaja » tis jul 29, 2008 10:35

Jag har faktiskt inte riktigt fattat det förens nu... Lillen är ju faktiskt 100% blöjfri dagtid sedan han blev 4 månader nu! :siishah: Jag koppladeinte förens härom dagen! Visst han har trainingpants på vissa besök och så för misstag sker! men ändå! INGEN BLÖJA! och det tycker lillen är skönt nu när det är så varmt!

Och nätterna har vi fått ett uppsving i också! 5dagar varav en kissmissad natt!
Duktiga underbara lillen! :ls:
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav nallemaja » fre sep 05, 2008 11:31

Nu har det hänt något häftigt!!!! :vågen:

Natten mellan måndag och tisdag samt den här natten kissade lillen innan han somnade och sedan när vi går upp och äter frukost, alltså mellan 21.30 till 5.30 helt torr utan nattpottning trots nattamning!!!
Det är bara såååå häftigt! :rock:
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Bollen » fre sep 05, 2008 13:05

nallemaja skrev:Nu har det hänt något häftigt!!!! :vågen:

Natten mellan måndag och tisdag samt den här natten kissade lillen innan han somnade och sedan när vi går upp och äter frukost, alltså mellan 21.30 till 5.30 helt torr utan nattpottning trots nattamning!!!
Det är bara såååå häftigt! :rock:
Åh grattis!!! Visst är det härligt med heltorra nätter?
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav nallemaja » lör sep 06, 2008 14:26

Bollen skrev:Åh grattis!!! Visst är det härligt med heltorra nätter?

:iagree: :vågen:
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav nallemaja » tor okt 09, 2008 22:57

Vi är inne i en väldigt jobbig period nu... Lillen kan inte krypa... försöker han åker han bakåt och fastnar tillsist i något (en vägg tillexempel :-S ) när han sitter upp tar han sig frammåt men fastnar tillsist i något (ett bordsben eller stolsben med ett ben på vardera sida :floet2: ) annars så rullar han fram...

Problemet är att han trots att han är nykissad så kissar han på sig (några droppar men vi vet alla hur mycket det bli på ett par byxor...) när han ligger på mage... Och ibland kissar han määäängdeeer trots att jag erbjöd potta eller toa (som har varit en favorit sista tiden).
Blöja känns fel för då ser vi inte när den blir blöt (eftersom det kan ske med två minuters mellanrum), vi har kört kalsonger+ imses tygbindor (funkar skitbra!) men då kvarstår att han kan ligga med kiss på sig i 10-20 minuter innan han gnäller... Så det bli byxor/kalsoneger eller helt barrumpat med skurtrasan i högsta hugg (lite jobbigt...) men det är bara där, när han ligger på golvet på mage som problemet är...
Kanske är det så att han vill ha lite mer uppmärksammhet med mamma brevid, för då tycker jag att det fungerar bättre (ibland :roll: )

Så jag slits lite mellan att slippa torka golvet eller att låta lillen ligga med blöt blöja/binda 20 minuter i stöten utan någon som hellst respons...
Det är ju ändå jag som förälder som ska hjälpa honom!!!

Liiiite jobbigt är det just nu :blahblah:
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Nästa

Återgå till EC-Berättelser