"Baj baj, bajsblöja!" Lillen- våran ec kille född

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav pelikan » fre okt 10, 2008 16:46

Jag tycker väl inte att en kissblöja är hela världen, inte ens en halvtimme... :ops: Du måste ju hinna göra annat också. Vi har tygblöjor, och visst byter jag så snart jag märker att de är blöta, eller Gabriel gnäller, men ibland blir det ju en liten stund. Det är ju många kissningar som hamnar rätt, och det tycker jag är huvudsaken.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav shalita » fre okt 10, 2008 18:53

håller med pelikan där. att ligga en stund i pissblöja är inte hela världen. ibland ORKAR ja bara inte byta med en gång även fast ja vet att nu är det säkert blött. men då kanske man har bytt 2 gånger den timmen redan. o så har man mycket annat att fixa med särskilt när man har fler barn hemma.

ibland när ja vet att de finns risk att hon får ha pissblöja ett tag (t ex på utflykt i sjalen om hon INTE sover så värst) lägger jag i ett torrinlägg från imse för att det åtminstone inte ska kännas lika blött. visst går ec-tanken bet där men hon är ju bara 2 månader o pissar en gång i kvarten när hon e vaken!! går nog bättre längre fram när hon börjar äta o pissa mer glest.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav pelikan » sön okt 12, 2008 22:07

Engångsblöjor är också en bra avlastning, men jag skäms till och med för att låta dem bli blöta. Så dum man är ibland. EC ska ju vara en tillgång, inte en belastning! Man ska inte jämföra sig med andra, men ibland skadar det faktiskt inte. Tänk på hur de fungerar för icke-EC:ande barn, och hur mycket bättre våra har det (i våra ögon, åtminstone). Inga röda rumpor, mindre gnäll, bättre förståelse, (förhoppningsvis) tidigare blöjfrihet...
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav nallemaja » tis okt 14, 2008 12:41

Tack för erat stöttande! Det är så skönt att det här forumret finns !(tack SkogsKajsa :urule: )

Jag har gjort en upptäckt! Pojkkalsonger strl 86-92 + imses tygbinda = :tumsup:
Funkar bättre än trainingpants! (håller mer kiss)

Det är bara det att jag är så besviken (på mig själv kanske :duh: ) att det är nere på ca 40% träffar/dag nu och att nätterna är hemska (kanske en eller två torra nätter/vecka) eftersom han ammar två-3 ggr/natt nu mot bara en gång för någon månad sedan...

Lillen har problem med förstoppning och äter katrinplommonpuré eller dricker katrinplommonjuice dagligen gör att kunna bajsa och jag tror att många missar beror på detta...
Dessutom började han prata ett tag men har nu slutat och har börjat "prutta" med munnen nu istället och flåsa/blåsa på saker... Han försöker att sätta sig upp och reser sig upp på knäna och självklart hör det också till!

Egentligen har jag en väldigt aktiv bebis och det är ju självklat att det måste bli lite motgångar någon gång...

Tack och lov är han duktig på att säga till när vi bär honom (men det vill han inte såmycket längre hemma... ) samt att han har blivit tydligare med att säga till när han sitter i sin stol och äter (förut var han så koncentrerad av att stoppa saker imunnen)

:blahblah: :blahblah: :blahblah:

Hoppas bara att det blir bättre snart igen! Vad jobbigt det är att byta blöjor/bindor hela dagarna och nätterna...

(OT dessutom har jag fått problem med att sova bara för att jag väntar på att lillen ska vakna för att vilja nattamma igen... och igen... och igen.... :zzz: (Hur står alla andra mammor ut?)
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav shalita » tis okt 14, 2008 18:32

:roll: ja det är så här... de flesta barn hamnar i en svacka när mycket i utvecklingen sker. du behöver inte känna dig ensam!!
gläd dig åt de gånger det fungerar bra o det kommer att vända så småningom. klandra inte dig själv, kom ihåg att det inte handlar om en prestationsgrej för att DU ska vara duktig, utan det är fullt naturligt för ett litet barn att tappa pejlen lite på det ena för att utforska lite annat ett tag. det ger sig med tiden. samma med nattamningen, det går i perioder hur ofta de vaknar för att amma. uppenbarligen är din pojke i en orolig utvecklingsfas nu och det är bara att försöka hänga med o göra sitt bästa. blir du väldigt trött av att inte sova ordentligt, be om avlastning från någon om det är möjligt.
räcker imses tygbindor för skvättarna? det måste ju vara smidigt i så fall. annars kanske han ska ha andra blöjor ett tag, om det blir läckage o sånt? tyg eller engångs, det ni orkar.
vi köpte faktiskt ett paket engångsblöjor en gång i en period då dottern hade världens svacka för vi fick ofta tvätta 12-15 tygblöjor per dag.
viktigt att du inte känner för mycket prestation i alla fall! det var mest det jag ville säga :blahblah:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav pelikan » tor okt 16, 2008 09:40

shalita skrev:vi köpte faktiskt ett paket engångsblöjor en gång i en period då dottern hade världens svacka för vi fick ofta tvätta 12-15 tygblöjor per dag.
viktigt att du inte känner för mycket prestation i alla fall! det var mest det jag ville säga :blahblah:

Hur gammal var hon då? Och det där med prestationstänkandet... Det är sååå svårt att komma ifrån!

Gabriel är fyra månader i morgon, och det är bara de dagar då vi är mycket ute på äventyr och promenad som det går bra. När vi är hemma blir det mååånga blöjor, antagligen därför att jag är mindre uppmärksam, men jag tror faktiskt att han är sämre på att signalera hemma! Ibland sätter jag på en engångsblöja och tänker att han ska få ha den några timmar, som vanliga barn, men det slutar alltid med att jag märker att den är blöt, och byter... Suck.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav shalita » tor okt 16, 2008 21:22

pelikan skrev:
shalita skrev:vi köpte faktiskt ett paket engångsblöjor en gång i en period då dottern hade världens svacka för vi fick ofta tvätta 12-15 tygblöjor per dag.

Hur gammal var hon då? Och det där med prestationstänkandet... Det är sååå svårt att komma ifrån!

hmm. minns inte riktigt. men tror det var runt 8-9-10 månader ungefär som svackan var... UNGEFÄR alltså. ja fick höra av en annan EC:are att hon hade låtit engångs-pissblöja va på utan att byta ibland men då hade hennes barn börjat signalera sämre. så hon rådde att alltid byta på en gång det vart piss i.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav nallemaja » fre okt 17, 2008 08:51

shalita skrev:
pelikan skrev:

hmm. minns inte riktigt. men tror det var runt 8-9-10 månader ungefär som svackan var... UNGEFÄR alltså. ja fick höra av en annan EC:are att hon hade låtit engångs-pissblöja va på utan att byta ibland men då hade hennes barn börjat signalera sämre. så hon rådde att alltid byta på en gång det vart piss i.

Ja... och lillen är 7 månader nu... Vi får se hur länge det dröjer innan vi kommer igång igen :-S

Fast nätterna går bättre :vågen: Tre torra nätter, men han ammar tre gånger per natt... sömnbrist :roll:
Det luistiga i natt var att han inte kissade förens vid halv 5 trotts (då) två långa amningsstunder under natten med pottförsök... Och i går natt och förrgår natt kissade han efter varje amning :mitvit:
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav pelikan » fre okt 17, 2008 18:46

Man önskar att kissningarna kunde schemaläggas... Eller åtminstone vara regelbundna!
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav shalita » fre okt 17, 2008 19:10

ja tänk om det kunde vara tydligare piss-system. ibland pissar eden i blöjan typ 5 minuter efter hon pissat i handfatet... tömmer sig inte färdigt eller vad?!!
men inatt var 4e natten i rad med torr blöja. (alltså hinner ja vakna innan hon pissat ner sig o hon kissar i lådan före amning. tänkte så ni inte missförstår o tänker att hon sover hela nätter eller så)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav nallemaja » lör nov 22, 2008 17:46

Tänkte uppdatera lite!
Lillen är en liten "tvärt-om" bebis :lol:

Lillen lärde sig krypa för lite drygt tre veckor sedan nu! Några dagar innan krypningen kom igång började han ställa sig upp mot möbler, min lilla älskling :heart:

Nu går han några steg han ibland själv med stöd av möbler, här går det undan i utvecklingen :lol:

Någon dag i veckan har vi flyt med bara en eller två olyckor på en hel dag men oftast är det nog 50/50 i statistiken :hellu: Dels pga att haninte säger till, inte tycker att han vill bli störd eller bara tycker det är roligt att leka med den där pölen som blir på golvet, leka lekar som "fånga strålen" och liknande :roll:

Det häftiga är att han oftast sover hela natte utan att kissa (8-10 timmar) :vågen:(trots natt-amning!) EC är så häftigt :rock:
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav nallemaja » tor dec 18, 2008 20:51

Yeha! :rock:
Vi har klarat vårat första "olycksfria" dygn! Närmare 1,5 dygn faktiskt!
Och nätterna går superbt! Mer än en vecka sedan vi missade en nattpinkelink!
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav pelikan » fre dec 19, 2008 15:44

:app:
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Föregående