M., EC-kille modell juli '08

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

M., EC-kille modell juli '08

Inläggav Kolsyra » lör jul 19, 2008 20:05

Den 2 juli föddes vår son M och EC:andet inleddes lite smått redan då han var 27 timmar gammal. Då bajsade han i handfatet :loving: Tur att vi fick ett rum för oss själva, annars vet jag faktiskt inte om jag hade vågat prova.

Allt med M. har gått jättebra hittills. Vi tycker att storasyster var en lätt bebis och är ett lätt barn, men nu när vi jämför märker vi att M. är en ännu lättare bebis. Han har ett jättebra suggrepp och rapar suveränt, dvs. mycket och som på beställning. Storasyster var svårrapad och hade därför ont i magen ibland. Han spyr väldigt lite jämfört med storasyster och somnar om omedelbums efter nattamning... vad mer kan man önska sig :-D

När det gäller EC så satsar vi i det här läget mest på att fånga bajs. Han bajsar ca tre gånger per dag plus att det kan komma en och annan blöt prutt som inte åtföljs av riktigt bajsande. Bajsandet sker alltid i samband med mat, oftast så att han äter ett tag, släpper bröstet, rapar men vägrar bröstet igen. Aldrig att han skulle äta och bajsa samtidigt! :-)

Oftast hinner vi förflytta oss från vårt amninsställe i vardagsrummet till handfatet. Har han sovit innan amningen så verkar han vänta med att kissa tills han är ovanför handfatet trots att vi ammar först, för då kissar han massor innan han bajsar. Blöjan är ändå för det mesta våt vilket inte är konstigt med tanke på att han sover många timmar i sträck och är lite halvvaken emellan (= kissar).

Jag tycker att han är väldigt tydlig precis innan han tänker kissa sina jätteskvättar efter sömn. Han sprätter med benen och armarna och verkar allmänt rastlös. Sedan blir han stilla när han väl kissar och efter det ligger han still och myser och bajsar rätt stillsamt. Däremot har jag märkt att han stönar och har sig mycket mer om han ska till att bajsa i blöjan. Antingen är det mycket jobbigare att bajsa i blöjan eller också försöker han tala om för mig att jag håller på att missa bajset :roll:

Om vi inte redan var inkörda på EC så undrar jag hur vi egentligen skulle göra. Med storasyster A. rymde allt bajs vi missade upp över blöjkanten och ut över ryggen, det var helt hopplöst att sätta på blöjan på ett sätt som fick bajset att hållas i blöjan och det var samma sak med både Pampers och Libero, dock något värre med Pampers.

Nu har vi bara provat Libero och M. hinner sällan bajsa mycket i blöjan, men de gånger det har hänt så rymmer bajset vid benen och tendener till att rymma uppefter ryggen har vi också sett. Fattar inte hur det är möjligt, blöjorna sitter ju så bra vid benen :hmm: Nåja, det är ju inte tänkt att bajset ska hamna där i alla fall, men hur i hela friden gör icke-EC:ande föräldrar?! Läcker inte deras blöjor som ju blir fullbajsade?

Hoppas jag få många framgångar att rapportera i denna nystartade tråd :-)
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav shalita » lör jul 19, 2008 20:17

roligt att läsa, peppande nu inför min kommande bebis! din dotter och min dotter är ju nästan jämgamla också har jag för mig.
har hört att vikblöjor är bättre på att suga upp amningsbajs än engångsblöjor! kanske nåt att prova? har hört att alla i finland får hem vikblöjor från BB, stämmer det?
ser fram emot att höra mer skitsnack framöver! :app:
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Tuve » tor jul 31, 2008 19:50

Hej! Min Eje är en vecka yngre än din M. Jag ska följa din tråd med spänning! Jag började ec'a lite mer på allvar idag - storebror har stulit så mycket uppmärksamhet innan, men idag är han "utlånad" till sin farmor.
Arvid 2006-03-23, har EC'at sen 3 månaders ålder. (Gick bäst fram till ca 6 månader!)
Ejvind 2008-07-08, börjar EC'a vid 3 veckor.
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav Kolsyra » lör sep 06, 2008 16:09

Oj, här har jag fått kommentarer utan att märka det! Kul! :)

Angående vikblöjor så stämmer det att alla som vill kan få sådan, men inte från BB utan med något som lite ålderdomligt kallas moderskapsförpackning. Det är en stor låda med babykläder, vikblöjor, babyhårborste, babyolja, badtermometer, sovpåse, nagelsax m.m. som alla föräldrar får från Folkpensionsanstalten (ungefär Försäkringskassan). Bilder finns på http://www.kela.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/010403100821MP?openDocument

Nu har engångsblöjorna slutat läcka, vet ni vad felet var?! Blöjorna var för små! :-D Vi kunde inte tro att han kunde växa ur dem så snabbt, så inte förrän han blev vägd och mätt på bvc slog det oss att han borde ha en storlek större blöjor :ops:

Den gångna veckan har M varit väldigt lös i magen och mest bajsat gult vatten med ljusa klumpar i. Äntligen börjar det ordna upp sig, men jag undrar fortfarande vad det kan bero på. Han ammar ju uteslutande och jag tycker inte att jag ätit något konstigt, inte heller har jag ändrat min diet nu när bajset börjar se normalt ut igen. Märkligt.

EC:andet går rätt bra, förutom att jag önskar att jag hade mer tid att försöka pricka kiss. Vi har några säkra kissningar och de är vid uppvaknande och blöjbyte. Däremellan hinner jag tyvärr inte riktigt med... :(

Imponerad är jag i alla fall över att han sgs. varje dag är torr efter att ha sovit 3-4 timmar. Då jag märker att han håller på att bli trött byter jag blöja, tar på honom lite mer kläder och låter honom sova ute i vagnen (vi bor på landet med bra möjligheter till sånt). Då han vaknar är han som sagt oftast torr och det är inte ens någon panik med att få av honom kläder och blöja, han kan hålla sig en stund också.

Efter att han vaknat, kissat och ammat är det dags för nästa kissning. Då är blöjan fortfarande torr och efter den kissningen vore det egentligen perfekt att låta honom ligga nakenfis eller med vikblöja på en filt. Tyvärr har jag inte riktigt vågat det nu då han varit så konstig i magen. Lite bajs är ju inte heller hela världen, men han har ju en nyfiken storasyster och dessutom har vi en supernyfiken kattunge... jag kan föreställa mig hur M bajsar på filten, storasyster vill torka upp, kattungen kommer farande och vips har vi bajs över hela huset :-)

Bara M får tillbaka sitt vanliga bajs och sina bajsrutiner så ska han få ligga nakenfis. Funderar också på att skaffa någon form av bunke. Vi har ju pottor lite här och var, men jag tycker det är svårt att pricka en liten potta med en kille, kisset far ju lite hur som helst :green:

Storasysters pottor har förresten fått en till användare. Flera gånger har det varit en skvätt kiss i pottan i badrummet och jag har undrat hur i hela friden jag lyckats glömma att tömma pottan. I går natt var pottan tom då jag var uppe och kissade, men på morgonen fanns det kiss i pottan! Spöken?! Nejdå, vår kattunge är tydligen pottränad! I dag har den dessutom kissat i bilpottan som var inne för rengöring.

Inte nog med att vi är konstiga familjen som har en tvååring som bara ha nattblöja och en tvåmånaders som kissar och bajsar i handfatet, nu har vi dessutom en kattunge som går på pottan?! Knappt så man vågar berätta det åt folk :green:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav nallemaja » sön sep 07, 2008 14:46

Vad roligt att läsa! Kan inte låta bli att kommentera kattungen :app: Det är ju toppen! Då kanske ni inte behöver kattsandslåda :lol:
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav shalita » sön sep 07, 2008 20:28

åh ja vill också bo i finland!!! :whut: vilken generös stat, får man allt det där alltså? det mest förvånande på listan var nog kondomerna, haha!!

så roligt att läsa hur det går för er särskilt eftersom vi har jämgamla barn. har ungefär samma med min flicka som är 4 veckor. prickar nästan allt (samma konsistens som din bebis' tror dock inte att det är något fel på det. amningsbajs sägs ju kunna variera lite i färg o form men vara normalt för det. ja har inte tänkt att det är något fel iaf.) bajs, trots att det är ca 10 ggr per dygn. pisset är i princip omöjligt att pricka allt. för vips efter, säg 2 minuter, är hon pissnödig igen!!

känner också av hur konstig man kan verka i samhället. min 2-åring har ju heller inga blöjor, nånsin, o har varit utan helt sen 1 år 8 mån nånting, o inte nog med det så envisas ja att hålla lealösa lilltösen över handfat o hennes egna fina potta som alltid står på vardagsrumsbordet, GLASSLÅDAN!! :loving: eftersom hon bajsar o kissar så ofta så tömmer vi den inte så ofta heller, haha. på natten tömmer vi den inte alls. dessutom tömmer ja mjölkuppsamlarn där ett antal gånger under natten. men nu har vi insett att glasslådor har lock, så man inte behöver känna doften jämt. och ja, vi gömmer diskret undan lådan när vi har gäster (utöver de närmaste förstås) :hellu:

men kattungen hahaha!! :rofl: det var riktigt roligt. tänk vilken ec-familj ni är! vi känner oss också som en riktig ec-familj när man kikar in i badrummet. 3 pottor, en toa, en barntoasits, en glasslåda o dessutom handfatet är en urinstation. hhehehe :eld:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Kolsyra » mån sep 08, 2008 20:28

Låter som en jättefräsch blandning ni har i glasslådan shalita! :green: Jag var flitig med mjölkuppsamlaren med storasyster, men nu har jag blivit bekväm och låter glatt mjölken sugas upp av amningsinlägget i stället. Det går åt många per dag... men jag slipper i alla fall somna med uppsamlaren i bh:n bara för att komma ihåg den då den börjar läcka eller jag reser mig och lutar mig framåt :-)

I natt upptäckte jag att M ju faktiskt är torr då han vaknar för att amma. Synd att låta honom kissa i blöjan då... Jag var uppe med honom i natt och kissade i handfatet (ja, han kissade, jag höll), men han blev jättesprallig av förflyttningen och av bökandet med kläderna. Jag tände inga lampor men tror ändå det skulle vara mindre bök om jag kunde potta honom i sovrummet. :hmm: Å andra sidan är det ju lättare att pricka ett stort handfat än en glasslåda i halvmörkret.

Jo, man får alltså moderskapsförpackningen helt gratis! Och man blir erbjuden den för varje barn, inte bara för det första. Tackar man nej till den får man i stället 140 euro. Det är förstås tänkt att man ska köpa grejer till bebisen för pengarna, men man gör som man vill, inköpen behöver inte redovisas någonstans. Med storasyster tog vi lådan, men nu med lillebror tog vi pengarna i stället. Lådan innehåller ganska många sparkbyxor och vi använder sådana ytterst sällan, vill ju kunna klä av och på så snabbt som möjligt då det ska kissas. Himla omtyckt är lådan i alla fall bland föräldrarna här i Finland. Bäst är nog overallerna och sovpåsen tycker jag.
:blahblah:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav shalita » tis sep 09, 2008 12:27

så generöst av finska staten!! :D

ja känner igen det där med att somna med mjölkuppsamlarn o sen vrida på sig.. men tycker det ändå är trevligare (då man lyckas hålla den i schack) än dyngsura inlägg. dessutom kan man ju spara mjölken eller ge den till storasyster. men det är förstås ytterst sällan den är urdiskad så att det går att göra så

har ingen erfarenhet av pojkbebis så vet inte alls hur det är att pricka rätt med kisset, men annars kan jag rekommendera glasslåda vid sängen o en svag nattlampa. men även flickor kan ha sprutt o inatt sprätte det över kanten. :piss: tur att ja lärt mig att ha ett dubbelvikt badlakan under oss där vi sover.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Kolsyra » mån sep 15, 2008 08:28

Jag kunde inte heller samla mjölk i uppsamlaren med ettan helt enkelt för att jag inte orkade diska den så ordenligt som det hade behövts :)

Tyvärr är jag inte helt säker på att M:s bajs är helt normalt... Det har varit så här nu i två veckor, väldigt löst och vattnigt, grönskiftande och ibland jättebubbligt. Killen verkar dock inte ha ont i magen, äter bra, sover bra, växer som en raket.

I går blev han döpt så efter att vi käkat upp det sista av smörgåstårtan ska jag prova att utesluta mjölk ur min mat ett tag. (Det gäller ju att prioritera, hehe. Först smörgåstårta, sedan barnets hälsa :))
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav shalita » mån sep 15, 2008 14:03

ja har också börjat köra mjölkfritt. inte pga bajsets konsistens utan pga att hon skrikit så mycket när hon är vaken. kanske har hon ont i magen. ska prova o se om det ger nån effekt att utesluta mjölken. men för att de ska ge en tydlig bild måste ja nog dra ner på chokladen, som ju många bebisar inte tål.

lillan "skum-bajsar" också en hel del. man skulle nästan kunna tro att ja matat henne med diskmedel så skummigt är det ibland. men som sagt, ja tror inte de e nån fara med konstigt bajs. så länge bebis mår bra äter växer sover etc.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav pelikan » mån sep 15, 2008 15:26

shalita skrev:så generöst av finska staten!! :D

Verkligen! :siishah:

Här i Frankrike fick vi ta med egna blöjor till BB! Ja, den allra första fick vi, men bodyn, mössan och pyjamasen hade vi haft med oss, och som sagt alla efterföljande blöjor... :roll:
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Nils, också född Juli fast 4:e hälsar.

Inläggav Petra_Nils » ons okt 08, 2008 15:20

Hej,

Kul att läsa om andra som kladdar i handfat och badkar etc. :-) Jag och Nils har hållt på lite över en månad nu.
Petra_Nils
1 - Smygfis

Inläggav Kolsyra » mån okt 27, 2008 21:29

Ojdå, länge sedan jag skrev märker jag. Kul att ni läser!

M är nu nästan fyra månader och vi rutin-EC:ar mest, men tanken är fortfarande att vi ska bli mer aktiva när det gäller att följa signaler, för han signalerar faktiskt bara man tar sig tid att vara uppmärksam.

Hans bajs har blivit mer som jag har tänkt mig att bebisbajs ska vara, men ibland är det fortfarande gult vatten med klumpar som kommer, dock inte varje eller ens varannan dag. Jag kan inte koppla ihop vattnigt eller bubbligt bajs med något speciellt jag äter, så nu har jag slutat avstå från mjölk. Ja, jag dricker inte mjölk än, men ost, yoghurt och glass äter jag utan att märka någon skillnad på hans bajs.

Jämförman honom med storasyster så ser man tydliga trender: Storasyster A: Vände sig tidigt med huvudet neråt i magen och låg så hela tiden. Fick tidigt bestämda bajsrutiner och är mycket fäst vid traditioner och att saker och ting upprepas på samma sätt gång på gång. Lillebror M: Låg med huvudet neråt, uppåt, till sidan i magen, sprattlade runt så bm knappt fick in några hjärtljud på mvc. Har ännu inga bajsrutiner att tala om, det kommer en skvätt då och då i handfatet, en dag kan han bajsa fem gånger med bara en krystning per gång, andra dagar bajsar han en gång med tre-fyra krystningar. Han sover bra om nätterna och tre gånger per dag, men hur länge han orkar vara uppe och hur länge han sover är inte aaalls så regelbundet som det var med hans storasyster. Ska bli intressant att se om deras olikheter fortsätter med annat än bajs här i livet :green:

Jag skrev någonstans att vi nog ska försöka oss på att EC:a på natten den här gången. Det går faktiskt riktigt bra, för vet ni vad vi gör? Ingenting! :lol: M har en gigantisk blåsa och jag har slutat försöka kissa honom om nätterna trots att han vaknar för amning en eller två gånger. Det händer faktiskt rätt ofta att han lägger sig kl. 20, nykissad, och vaknar 7.30 med torr blöja. Amazing!

I regel är han fortfarande torr kring sexsnåret då han brukar vilja amma, så om jag orkar brukar jag ibland gå upp och kissa honom då. Annars är det efter den amningen eller vid uppvaknandet kl. 7.30 som blöjan blir blöt. Dagtid är han nästan alltid torr när han vaknar.

Tack och lov att jag var så trött och lat att jag fick en chans att märka att han faktiskt inte behöver kissas kl. 2 på natten bara för att han vaknar och ammar!

Snart är det förresten dags att övergå till potta. M börjar bli tung att hålla och dessutom har han blivit väldigt sprattlig och sprallig. Tyvärr verkar han inte gilla potta nåt vidare de gånger vi provat. Ett problem är att han kommer ner på golvet, på storasysters nivå. Och hur ska han kunna koncentrera sig på att kissa då han är fullt upptagen med att titta på hennes bravader...

Åh, han är så söt vår lille guldklimp! :love:Jag har aldrig sett en gladare och nöjdare bebis. Ok, lite partisk är jag, :-D men... tänk er alla youtubevideor med skrattande och gurglande bebisar. Sådan är M hela tiden! Svärmor som tittar till oss minst en gång om dagen noterade i går att det var första gången hon hörde honom gråta då hon kom in precis då han var vrålhungrig och vi inte kunde gå ifrån storasyster (det går inte att amma honom i köket längre, han bara vrider sig runt och kollar på allt i stället för att äta). Killen är fyra månader och har knappt gråtit alls under sitt liv hittills, bara skrattat och tjoat en hel massa.

Bäst jag slutar skriva nu innan jag skryter så mycket att jag börjar rodna

:ops:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » mån dec 01, 2008 20:18

En månad har gått sedan jag skrev sist. Nu är M inte så ofta nattorr längre, men jag orkar inte kliva upp och potta honom :( Positivt är ändå att han sparar jättemycket kiss till morgonkissningen i pottan, då kissar och kissar han så länge att jag knappt kan tro att det är sant :green:

Vi försöker övergå till potta. Det går kanon på morgonen, men sedan är det lite si och så. Faktum är att han inte är överförtjust i handfatet heller. Helst kissar han liggande på skötbädden och mest säkert att han kissar är det om jag lämnar rummet. Vi har skötbädden på golvet i badrummet numera, jättepraktiskt då jag kan lämna honom ett slag för att hjälpa storasyster, slänga en våt blöja eller hämta något.

Ja, jag kan alltså stöda honom på pottan i fem minuter och sedan hålla honom över handfatet lika länge utan att han kissar. Sedan kissar han direkt jag lägger ner honom och lämnar rummet i femton sekunder. Känns ju inget vidare faktiskt, som om det är jag som gör att han inte kan slappna av och kissa.

I morse bajsade han på en handduk på skötbädden också. Vi har börjat med smakisar och han verkar tycka att det är jobbigt att bajsa då han ätit morot, så jag var lite orolig i morse och hoppades att han skulle bajsa (han hoppade över kvällsbajset dagen före och bajsade inte direkt på morgonen som han brukar). Vi höll på med potta och handfat i evigheter... inget resultat. Sedan la jag honom på skötbädden med en leksak och gick och tömde tvättmaskinen. Jepp, en halvminut senare hörde jag honom bajsa :-)

Hm, detta med att han inte slappnar av och kissar är lite jobbigt faktiskt. Det kan förstås bero på mig, men också på att han så lätt bli uppspelt av lilla minsta... råkar få syn på handtagen till badrumsskåpet "woooowwww! jippiiii! häftigt!" är reaktionen (som jag tolkar hans kroppsspråk alltså), råkar titta på mönstret på min tröja och blir exalterad, får tag på sin fot... eller favoriten då... får tag på snoppen! Hur gör man där egentligen? Han vill ju helst sitta och peta på snoppen och det händer att han kissar sig själv i handen :green:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav pelikan » mån dec 01, 2008 21:21

Gabriel vill ibland inte sitta på pottan, utan spjärnar emot. När han var liten fick han suga på mitt lillfinger för att slappna av och kissa. En napp kanske också kan fungera. Nu får han oftare en leksak att leka med. Jag vet inte om han slappnar av av den, men han sitter i lugn och ro i alla fall.

Snoppen har han inte hittat än. Det är mest strumporna som inte får sitta på i fred.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Nästa

Återgå till EC-Berättelser