En tråd för Eje

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

En tråd för Eje

Inläggav Tuve » fre aug 01, 2008 08:50

När jag börjar den här berättelsen är Eje 3½ vecka gammal, och vi har inte riktigt kommit igång. Storebror kräver för det mesta större delen av min tid och uppmärksamhet, vilket försvårar ec-starten en del. Igår och idag är han utlånad till sin farmor - då passar jag på.
Mest har starten bestått i att jag ammat och haft Eje naken i knät med en vikblöja under honom, observerat, och sagt psss.

Jag hoppas på lite framångar, som sporrar mig att trotsa hindren med tid och ork, och få flyt med ec den här gången.
Arvid 2006-03-23, har EC'at sen 3 månaders ålder. (Gick bäst fram till ca 6 månader!)
Ejvind 2008-07-08, börjar EC'a vid 3 veckor.
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav Tuve » fre aug 01, 2008 12:24

Gjorde just en ny observation: jag trodde jag kunde se kissningarna rätt säkert, för han skriker innan. Men nu har jag insett att det finns den helt tysta varianten också, där han kissar mitt under amning utan att ens pausa, eller göra minsta rörelse!
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav Tuve » tis aug 05, 2008 10:09

Nu har vi de senaste dagarna prickat 2 bajsningar och 2 kissningar i en bunke! Han säger faktiskt till i ganska god tid! Fast med bajsprickningen har han hunnit göra lite när jag reagerar, men huvudladdningen fångade vi! Och så har vi fångat lite mer passivt på lösa tygvikblöjor ett antal gånger med.

Mitt dilemma är nätterna. Han visar tydligt då med, men jag brukar vara för trött för att vilja joxa med sånt då. Och emellanåt skriker han mer när jag pottar än när jag inte gör det, så då stör vi far och storebror också.

Eje fyller 4 veckor idag.
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav Tuve » fre aug 15, 2008 21:23

10 dar senare: numera fångar vi mycket i burken! :vågen:
Kiss-o bajsmönstret har ändrats, från många bajs om dan till få, och kiss oftare istället.
Än så länge går det åt mycket blöjor, för det är sällan jag är så alert att det inte hunnit kissas lite innan vi hunnit till skötbordet. Däremot får han ofta sitta i knät med bara en vikblöja lätt om sig. Det lär mig en del om när kisset kommer (ofta omöjligt att förutse.)

Storebror, 2½, är väldigt intensiv, och har till på köpet börjat testa mina gränser rätt mycket, så när han är med blir det lite si och så med att läsa Ejes signaler, de drunknar liksom i allt annat här hemma. Så att pottningen går så bra måste jag tillskriva Eje, som fattar vinken, och tycker det finns en poäng med att använda burken.
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav Tuve » tis nov 25, 2008 12:08

Rapport 3 månader senare, Eje är nu 4½ månad.
Jo, vi ecar vidare. Jag tror att vi under ett dygn prickar ungefär 50% av det som kommer ut i pottan, och så har det varit konstant ett tag. Vis från mitt första barn, inför jag sitta stödd på en potta tidigt, eftersom det var svårt att införa det när Arvid hade vant sig vid att hållas över handfat.
Eje har helt accepterat pottan. Däremot funkar ec dåligt om vi inte är hemma. Främmande badrum eller ute (innan kylan kom) kan han oftast inte kissa i.
Till skillnad från med storebror, har jag infört nattpottningar. Det är helt enkelt för att jag får somna om snabbare än om jag försöker ignorera det, och Eje istället ligger och sprattlar med några minuters intervall i en timme, som han gör när han är kissnödig! Så nu har vi som regel ett blöjbyte med pottning klockan 4 varje natt, eller tidigare, om det behövs, och två gånger vissa nätter.
Arvid 2006-03-23, har EC'at sen 3 månaders ålder. (Gick bäst fram till ca 6 månader!)
Ejvind 2008-07-08, börjar EC'a vid 3 veckor.
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav pelikan » tis nov 25, 2008 19:43

Vill Eje dia på natten, eller är det bara toabestyren som behövs? Jag funderar på om det är värt att plocka upp Gabriel när han åmar sig och bökar mitt i natten. Fast i morse vaknade han torr, trots ståhej under natten. :hmm:
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Tuve » tor nov 27, 2008 14:39

pelikan skrev:Vill Eje dia på natten, eller är det bara toabestyren som behövs? Jag funderar på om det är värt att plocka upp Gabriel när han åmar sig och bökar mitt i natten. Fast i morse vaknade han torr, trots ståhej under natten. :hmm:

Ja, han diar också. Fast ibland händr det att han tvärsomnar efter pottning, utan tutte!
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav Tuve » sön dec 28, 2008 07:09

Nu kan jag äntligen säga att ec-andet har börjat minska blöjförbrukningen ordentligt. Innan "spilldes" oftast lite kiss, så när vi pottade ofta gick det åt enormt istället. Nu återanvänds samma torra blöja hela natten ibland, och stora delar av dan.
Över lag är jag nöjd med hur långt vi kommit nu. Återstår att se om Eje vill fortsätta, eller tänker hoppa av samarbetet som storebror gjorde efter 6 månader. Eje är 5½ nu.
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Återgå till EC-Berättelser