Vår nya EC-bebis!

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Pugsey » mån maj 11, 2009 10:46

Det är så roligt att läsa om er, kul att det går bra för er ! :tumsup:
Pugsey
10 - Skitnyfiken

Inläggav pelikan » fre maj 22, 2009 11:14

Ja, våren är bra! :tumup:

Överfull potta i sängen låter inte trevligt! Bild
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav shalita » fre nov 27, 2009 21:01

Oj vad länge sen jag skrev sist här.
Kanske dags att uppdatera lite.

Hon är 1 år o 4 mån ca och har lärt sig säga BAJS. Eller snarare BAJSCH alt BAJ*prutt-ljud* eller ibland också kiss PI*prutt-ljud*.
Detta tycker hon (och vi, för det mesta) är jätteroligt, men det ställer ju också till lite problem, haha. Så fort hon ser en potta/blöja/annat valfritt som hon associerar med sånt säger hon BAJSCH och tar sig mellan bena o vill på pottan. Så skulle vi ta henne på pottan varje gång hon signalerar det skulle vi inte få nåt annat att göra. Oftast gör hon inget på pottan då... men visst nån gång kan det stämma, men det är rätt sällan för att ta det på allvar varje gång. Har hon kissat i blöjan tar hon sig där o säger BAJSCH också.
Hon brukar också få titta på vad hon åstadkommit i pottan o vi försöker liksom "KISS är det där" BAJSCH säger hon då.... :bajs: spelar liksom ingen roll vad vi säger!! :hellu:

I övrigt går det väl sådär. Hon bajsar sällan på sig men kissar i många blöjor per dag. Finns en del tillfällen som är klockrena, som morgon t ex, annars blir det mest på känn eller om man nu orkar lyda hennes BAJSCH-intensiva peka på pottan-trick.

På natten verkar hon nästan alltid behöva kissa en gång. Oftast blir det när vi lägger oss efter 23 nånting som hon gnyr o grejar o vi tar upp hon på potta, hon kissar o somnar om igen. Har vi inte tagit upp henne är hon oftast dyblöt o kall o sovit oroligt o lessen när hon vaknar i slutet av natten.

Ja, det var det senaste, på en höft. Hoppas att hon till våren kan bli blöjfri... men vi tar det som det kommer. Go söt charmig o busig är hon i alla fall.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » mån mar 08, 2010 10:51

Det där känner jag mycket väl igen från vår äldsta flicka. Om någon då skulle frågat mig om något negativt med att erbjuda pottan, så skulle det i så fall vara just det där med att barn som ännu inte själv lärt sig att gå på pottan använder det i syfte att få föräldrarna att sätta det där okynnes. Vår flicka använde det konsekvent när hon ville få uppmärksamhet, som när jag och min man satt och åt. Och det slog aldrig fel, att om vi inte tog henne till pottan för att vi var säkra på att hon inte behövde, så nog gjorde hon något i blöjan då... Den här perioden började någon gång innan 14 månader och jag minns inte hur länge den höll på, men vi talar om ett antal månader... Med hennes lillasyster var det inte alls så utpräglat och hon lärde sig ju att klara sina toalettbestyr helt på egen hand redan vid 20-21 månaders ålder, vilket givetvis också gjorde stor skillnad. Nu i efterhand tycker jag ju inte att detta kan ha varit så betungande, men jag minns att när man var mitt uppe i det, så kunde det kännas lite tjatigt. Men det är också det absolut enda jag upplevt som negativt med att sätta bebisar på pottan.

Det där att initialt säga samma ord för kiss och bajs känner jag också igen. Vi lärde ju våra flickor att tala mycket tidigt och fastän de kunde säga olika ord för potta, kissa och bajsa, så var det ett ord som initialt användes när de ville på pottan. Den ena flickan valde ordet för kiss och den andra för bajs. :-D
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Uppdatering 3 maj

Inläggav shalita » mån maj 03, 2010 17:56

Nu är lillan 1 år och 9 månader och blöjan definitivt på väg bort.
Hon säger oftast till, BAJPLU (bajsprutt) är det vanligaste ordet, alternativt BIPPprr (kiss) eller BAPPprr (bajs) så det går ganska väl att tyda.
Hemma har hon mest träningsbyxor men trots att de flesta nätter är torra (oftast med nån pott-kiss under natten) så händer det att hon blir blöt i blöjan så än får hon ha på sig blöja på natten. Hon sover mitt i vår familjebädd så det känns så omständigt att säkra platsen så att säga.
Borta hos andra har hon oftast blöja, dock inte alltid. Vi har så bra smidiga träningsbyxor som får va kvar på ibland när vi ska iväg om hon ändå är nykissad.
Skönt med våren och värmen som börjar komma nu, perfekt tid att vänja av med blöja helt och hållet och i sommar räknar jag med att det blir bra.
I övrigt i hennes liv går det mesta bra, utom maten..... Äter gör hon mycket lite och väldigt ensidigt. Men det får vi ta i en annan tråd kanske! :-S
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Re: Uppdatering 3 maj

Inläggav Hemmamamma » mån maj 03, 2010 18:10

shalita skrev:I övrigt i hennes liv går det mesta bra, utom maten..... Äter gör hon mycket lite och väldigt ensidigt. Men det får vi ta i en annan tråd kanske! :-S

Ja, det finns det säkert stort intresse av att diskutera i "Snick-snack". Du kan väl starta en tråd där. Det har varit så få inlägg i detta forum på sistone...
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Föregående

Återgå till EC-Berättelser