börja på allvar? 4.2månader..

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

börja på allvar? 4.2månader..

Inläggav ton » tor dec 04, 2008 23:08

Japp. Då var det väl dags..
Känns lite intimt att skriva ut i cyberrymden om min sons toalettrutiner, eller rättare sagt hur jag hanterar/bemöter hans kiss och bajsbehov. Men å andra sidan så är det bland annat era berättelser som har uppmuntrat att påbörja det hela, så varför inte vara del av det? Dessutom får han ju vara anonym B-)

Ja, dessa ord räckte för idag. Fortsättning följer.. :notes:
ton
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » tor dec 04, 2008 23:43

Ska bli spännande att få läsa mer! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kolsyra » fre dec 05, 2008 17:15

Se till att spara allt du skriver om hans kiss- och bajsrutiner och roliga saker han gör i samband med EC. Blir bra material att högläsa ur på hans bröllop om 25 år :lol:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav ton » fre dec 05, 2008 19:29

vad uppmuntrande med respons :tumsup:

ok. vår lilla krabat har fått prova på ec "light" ett tag. Vilket har lett till att han inte bajsar i blöjan på natten utan har som rutin att morgonbajsa i toaletten :rock: rätt coolt

Vi har även prickat in bajsningar och kissningar när vi varit ute :tumsup:

Hittils låter det ju toppen och det är det också. Men nu känner jag att det är dags att gå vidare. Läste en artikel som lagts på denna sida "SHAPING SELF-INITIATED TOILETING IN INFANTS " och blev intresserad av att prova detta. Riktar in mig på att starta försöket på onsdag pga besök

Tills dess :peace:
Senast redigerad av ton sön dec 07, 2008 12:47, redigerad totalt 1 gång.
ton
10 - Skitnyfiken

Inläggav pelikan » lör dec 06, 2008 15:10

Då ser vi fram emot att få läsa hur det går. Bara det att slippa nattbajsblöja och få allt på rätt ställe på morgonen är ju underbart! Bajsrumpor är tråkigt att tvätta.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

1:a dagen

Inläggav ton » ons dec 10, 2008 18:22

:hello:
japp. då var det onsdag.
Var svårare än jag trott att bara observera utan att "ingripa" när jag ändå ec:at honom light tidigare. Behöver bättra mig på det för att utgå från 0. I artikeln jag ovan nämnt används pottan som barnet såsmåningom ska sträcka sig efter för att själv visa när det vill "gå". Tänkte att det kan bli otympligt att ha med sig en potta överallt när det ändå finns toaletter, så jag kommer att försöka med toarullen. En annan ide är att använda sig av vikt toapapper för att signalera klar, något jag tyckt varit svårt att veta, för ibland är han snabb och ibland vill han ha mer tid, inget konstigt med det. Teckenspråk i all ära, så är det svårt att fråga om han är färdig med händerna när jag håller i honom, annars hade jag använt det..
Ok, imorgon är en ny dag, med nya möjligheter :ls:
ton
10 - Skitnyfiken

frågor väcks

Inläggav ton » lör dec 13, 2008 15:02

Min son kissar ofta, väldigt ofta, har någon erfarenheter och råd/tips angående detta? :help:

Han signalerar på massa olika sätt och samma signaler kan också stå för kräkas och rapa. hmmm. det är svårt.
Det fina med att ha honom blöjfri det är att förstå varför han ibland gråter eller gnäller, efter en kort stund kommer kiss eller bajs och då ser jag det.

Efter så kort tid tror jag han förstår detta med vikt papper, han har tittat bort från det när han haft lite kvar. Å andra sidan har han också tagit det när han haft lite kvar men mer sällan.

Mitt mål är att lära honom att på ett sätt jag inte kan missa visa mig vad han vill så att jag förstår och han kan känna sig förstådd :ls: Därav pappret och toarullen. :notes:
ton
10 - Skitnyfiken

Inläggav ton » fre jan 23, 2009 18:04

Nu har det gått ett tag och jag blir så glad över våra framsteg!!!! Här om dagen tittade han mot toadörren, jag tolkade det som en signal och visst var det kissdags! Han har även räckt sig efter pottan och har även sagt tsssss själv några gånger och visst kommer det! :rock:
ton
10 - Skitnyfiken

Inläggav Bollen » fre jan 23, 2009 22:00

Grattis till framstegen! Det verkar ju rulla på jättebra!!!
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav nallemaja » sön jan 25, 2009 18:13

Vad roligt att läsa om er!

Jag är så nyfiken på eran "metod"! Vill du berätta mer om hur du gjort?

Det verkar fungera jätte bra för er!
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav marre » ons jan 28, 2009 19:25

:vågen: Kul att läsa att det går bra!
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav ton » lör jan 31, 2009 22:43

nallemaja skrev:Vad roligt att läsa om er!

En an de saker vi varit rätt konsekventa med är att när han sitter på pottan efter ett tag räcka fram en bit papper och fråga om han är klar. Om han tar pappret så "svarar" vi med att säga "klar" och tar honom från pottan. Vi tror att han har föstått det då han tittar bort/ignorerar/vrider sig ifrån pappret när han inte är klar. Självklart har det hänt att han tagit i pappret fatän han inte varit färdig men det är sällan. Hoppas våra erfarenheter hjälper fler!! :loving:
ton
10 - Skitnyfiken

Inläggav nallemaja » tis feb 03, 2009 08:22

ton skrev:
nallemaja skrev:Vad roligt att läsa om er!

En an de saker vi varit rätt konsekventa med är att när han sitter på pottan efter ett tag räcka fram en bit papper och fråga om han är klar. Om han tar pappret så "svarar" vi med att säga "klar" och tar honom från pottan. Vi tror att han har föstått det då han tittar bort/ignorerar/vrider sig ifrån pappret när han inte är klar. Självklart har det hänt att han tagit i pappret fatän han inte varit färdig men det är sällan. Hoppas våra erfarenheter hjälper fler!! :loving:

Det låter som ett jättebra tecken! :tumup: Kanske något för oss att ta efter!
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav EmmaF » sön mar 07, 2010 13:54

Hej.
Det var ett tag sedan du skrev här ton, men hoppas du är kvar. Jag har också läst artikeln och tycker det verkar intressant, just att vara systematisk att lära bebisen ett sätt att säga till.

Hur har det gått, är det en metod att rekommendera?
EmmaF
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » mån mar 08, 2010 10:54

Åh, vad intressant! Den här tråden hade jag missat! Hoppas få höra mer om denna metod.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC-Berättelser