Sol 1 år, nu börjar EC funka riktigt bra!

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Sol 1 år, nu börjar EC funka riktigt bra!

Inläggav morgonsol » lör mar 07, 2009 20:53

Ja, nu hinner jag äntligen skapa en användare och skriva lite här. Har läst en del och vill gärna dela med mig av min erfarenhet, samt ha chans att prata med er!

Jag hade läst om EC under graviditeten, men det var en av de många sakerna jag skulle ägna mer tid åt att planera under de sista dagarna innan hon skulle födas. Men, hon kom lite tidigare än jag förväntade, så jag hann inte...
Jag var i alla fall rustad med ett berg av tygblöjor!

Vid 5-6 veckor märkte jag att Sol alltid bajsade precis när hon vaknade om morgonen. Några pruttar medan vi fortfarande låg i sängen, och om jag var snabb hann jag till toan med henne. Så började vi med det varje morgon, och jag kommer ihåg hur stolt jag var! (Fortfarande bajsade hon vid andra tillfällen under dagen)
Vid 3 mnd bajsade hon stort sett efter varje sovstund - så det gällde att gå till toa/vasken/hinken/pottan när hon vaknade. Skönt att slippa bajsbyten!
Vi hade också mycket blöjfri tid, men inte strikt-EC-blöjfritt.

Bajsningen har stort sett gått bra hela tiden - hon är en punktlig flicka. Dock har det varit en del frustration med kisset. Vi har under perioder missat så många kissningar att det har gått åt lika mycket handdukar, filtar etc som det annars skulle gå åt blöjor. För inte att tala om alla kläder, bärsjalar etc som har blivit blöta. (Jag ska aldrig köpa begagnad soffa av en EC-familj..!)

Jag försökte lära mig hennes signaler, men tycker det är svårt. Så jag har mest gått efter dagsrytm/klockan. Ett tag, sådär 5-8 mnd, skvättade hon som en hund hela morgonen. Hon kissade litegranna var 10 min, men aldrig om man höll henne över handfatet, bara på golvet... Jag märkte att mitt dagshumör började bero rätt mycket på hur många morgonkissningar jag prickade rätt, och ibland skulle nog familjen må bättre av att jag bara "gav upp" och hade blöja på henne.

Men så blev det lite bättre, och under dagen brukade hon kissa villigt ca en timme efter förra gången, om inte hon sov eller nyss hade ammats mycket. Vid 5-6 mnd, när Sol började sitta själv, skaffade jag en pottstol.

Vid 9 mnd märkte jag att hon knappt kissade i soffan eller i knät eller i famnen längre - men det var dagliga missar på golvet. Fram tills nu använde vi blöja när vi var utanför hemmet. Men jag började gå på toa med henne även när vi var på besök, på babycafé etc. Ungefär samtidigt slutade vi med blöja hemma, har istället trosor med tvättlapp som inlägg.

Nu har jag bara blöja om jag ska till ställen där jag inte vet om det finns toa eller hur ofta jag kan gå dit. Annars har vi "hemgjorda" träningstrosor med bomull och fleece. De tål en misskiss, men är oftast torra. De två senaste månaderna har hon bara kissat i trosan 2 gånger under de sådär 16 tillfällen vi besökt babycaféet!

Jag är riktigt nöjd med hur EC fungerar nu! Nu kissar hon så sällan att jag ibland blir tjatig och tar henne till pottan utan att hon måste. Men blir desto mer ledsen de gångerna det inte fungerar.

Har börjat försöka introducera toa-teckn - men glömmer det ofta själv och Sol verkar ändå inte fatta... Har också börjat krypa mot badrummet med henne (och låter pottan stå fast där, flyttar den inte runt i huset längre).

EC är faktisk en hemlighet, som jag inte berättar för så många. Jag tycker liksom det är min business hur jag sköter min dotters toabehov. Men jag berättar att "Sol brukar sitta på pottan ibland". Hon har varit stor inspiration för 2,5 åringar som vägrar potträna...

Det föll mig faktiskt inte in att EC'a om natten, kanske för att vi sov så bra och problemfritt. Vi samsover och Sol suttar fritt på bröstet, så vi är inte riktigt vakna och går inte upp föränn det är morgon.
morgonsol
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » sön mar 08, 2009 11:51

Hej och välkommen hit!

Det var roligt att få ta del av era erfarenheter!

Du skrev att du tänkte introducera tecken för att få henne mer delaktig i toakommunikationen, men jag skulle förorda vanligt talspråk! Båda våra flickor började säga till med riktiga ord när de var knappa året och det vet jag fler som gjort. Initialt är det vanligt att barnen använder ett och samma ord för kiss och bajs när de behöver på pottan även om de väl där klarar att säga olika ord (ljudkombinationer) för "kiss", "bajs", "potta", "toa" o.s.v. Vi har skrivit en del om det på EC-snack och Snicksnack.

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav morgonsol » sön mar 08, 2009 17:21

Tack för svaret!
Ju, jag använder självklart ord (jag har valt att kalla "allt" för toa - det kvittar vilken slags toa) - men eftersom jag ser att Sol är jätteduktig på att härma rörelser (klappa händerna, svara i telefon etc) så tänkte jag att hon kanske även lär teckn lika snabbt. Hennes språk är mest gong gong gong och dadada ännu, men det är klart att det kanske kommer enstaka ord rätt snart också. Och då kanske det är krångligt att gå omvägen om tecknen. Jag ska fundera på saken!
morgonsol
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » sön mar 08, 2009 19:12

Läs gärna min tråd: Därför tecknar inte vi på "Teckensnack" (på den här hemsidan). ;-) Försöker länka: http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php? ... 6b85679245
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC-Berättelser