Potty Parties

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Potty Parties

Inläggav AislinCarys » fre mar 27, 2009 21:30

Hej!

Vi bor på Nya Zeeland (men funderar fortfarande på att flytta hem). Tänkte berätta om vår lokala Pott-grupp. Den startades för 6-7 år sedan, och vi har ett 20-tal familjer på vår medlemslista (här i Wellington, vill säga). Vi är en del i Diaperfreebaby.org tror jag, men heter officiellt Potty Babies New Zealand. Det finns lokala grupper i Auckland, Christchurch och Invercargill också. Vi är en yahoo-grupp, och håller kontakten via mail-listan, där vi snackar om allt möjligt, och planerar kommande träffar, Potty Parties, hemma hos varandra. Vi brukar träffas varannan vecka, på förmiddagarna, eftersom vi antingen inte jobbar, eller jobbar deltid (vilket här nästan alltid betyder ett par dagar eller halvdagar i veckan). Den som har Potty Partyt bestämmer vilken dag det blir den veckan, men vi försöker sprida ut träffarana över veckodagarna, så alla ska kunna komma ibland. Alla tar med sig något att äta tillsammans.

Förra veckan var vi 5 mammor hemma hos I, som bor i innerstaden och har två pott-bebisar, en två-åring och en sex-månaders baby. Min dotter är ett år, och där var också en 18-månader gammal och 2 tre-åringar. Vi fikade och pratade om lekgrupper och Waldorf, nyttiga leksaker och sjalar, förutom pottor förstås!

Liz, som en gång startade gruppen kommer ibland, hon har ett företag varigenom hon säljer potty bowls och EC-böcker (och Ergo bärselar och lite annat). Ibland dyker hon upp på träffarna, med en låda så vi kan köpa grejer om vi vill, annars kan vi maila eller ringa och beställa.

Jag älskar min pott-grupp!!!! :ls:

Ville bara dela med mig.
Babywearing, pottying, organic, Attachment Parenting, signing, breastfeeding Mamma!
AislinCarys
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » fre apr 03, 2009 20:24

Hej! :hello:

Det var jättekul att läsa om! Jag har fått en bild av att det är betydligt familjevänligare klimat på Nya Zeeland än här. Hur pass vanligt skulle du säga att det är att någon av föräldrarna är hemma med barnen de tre-fyra första åren? Hur är inställningen till det? Man ligger väl långt framme över huvud taget vad gäller pedagogik. (Här i Sverige är ju exempelvis den s.k. "Kiwi-modellen" för att lära barn läsa, populär.)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav AislinCarys » sön apr 05, 2009 23:29

Ja och nej. Betald föräldraledighet, finns, men bara för ca 6 veckor, och mycket dåligt betalt, och bara om du är permanent anställd och går tillbaka till samma jobb efteråt. Jag som nanny fick ingenting, eftersom mitt jobb avslutades några veckor innan Lillan föddes. Jag hade nog behövt sjukskrivas under graviditeten, men det går inte om din partner har ett jobb. På samma sätt kan man inte få a-kassa om ens partner jobbar heller.
Och lönerna är sjukt låga medan hyror och huspriser skyhöga. Ekonomiskt sätt är det svårt att vara föräldrar här. Å andra sidan är dagis också dyrt.

Så ja, många mammor väljer att vara hemma tills barnen börjar skolan. Och det finns massor av coffee mornings, föräldragrupper, musikgrupper, lekgrupper. gympagrupper, sagostunder, det mesta kostar 10 kr per gång (då ingår oftast fika), eller att man tar med fika att dela med sig. Det är också vanligt att jobba deltid, vilket oftast betyder att man jobbar 1-3 dagar i veckan. Det finns alltid andra barn att leka med, andra mammor att prata med, i parken, på biblan mm. Jag tycker om att ingen dömmer ens val. Det är ingen som ifrågasätter att jag är hemma med Lillan, men många frågar OM jag planerar att börja jobba igen. Det ses som ett val som varje familj måste göra utifrån sina värderingar och behov.

Så det samhälle vi lever i är väldigt familjevänligt. Men "samhället", dvs staten, är det definitivt inte.

Metoden för läsinlärning här är oerhört bra (vilket är varför det funkar att lära 5-åringar läsa, fast de kanske inte riktigt är redo än!). Jag var lärare tidigare. De använder också portfolio-modellen, och använder väldigt sällan läroböcker på låg-och-mellanstadiet. Friskolor och privatskolor är ganska vanliga här, och hemundervisning betydligt mer vanligt än i Sverige. Föräldrars val, igen.

Hur är det att vara hemmaförälder i Sverige? Är det ensamt? Känner du andra som är hemma med barn på dagarna som man kan umgås med?
Babywearing, pottying, organic, Attachment Parenting, signing, breastfeeding Mamma!
AislinCarys
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tis apr 07, 2009 06:30

Jag inser att jag är född på fel sida av jordklotet! Så som du beskriver att livet är på Nya Zeeland är precis så som jag tycker det borde vara!

Jag vill inte lägga ut texten för mycket här på din EC-berättelsetråd. Kanske kan du kopiera ovanstående inlägg till Snick-snack?
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC-Berättelser