Sixten Blixten och blöjan

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Sixten Blixten och blöjan

Inläggav Spektakel » fre jun 19, 2009 09:02

Ja, jag börjar en tråd för Sixtens blöjvanor, hahaha, det är nog inte alla forum en sån formulering skulle vara naturlig :green:

Kopierar från annan tråd:

"InläggPostat: mån jun 01, 2009 17:38
Hej vill också bara säga hej, köpte en potta spontant till min 4månaders i förrgår, för att jag ju kan se när han ska bajsa på morgonen, och jag har tänkt att en bajsblöja mindre kan ju bara vara skönt.

Så var det någon på Familjeliv som sa att en de känner kör helt utan blöja, och jag kastade mig på google och fann er nu idag. Har läst alla tips och 'hur startar man' och jag vet inte allt.

Och idag - första dagen - har plutten bajsat 3 ggr i potta och en gång i handfat! Han är lös i magen så det kommer ofta, men ändå. Han fattar principen och jag kan hyfsat se när det är dags. Ballt!"

Efter de första dagarna har jag beslutat att ha blöja men erbjuda potta morgon och kväll, samt om jag ser/hör/känner att nåt är på väg.

Det krävde lite självrannsakning att tänkta efter hur mycket tid och energi jag egentligen kan lägga ner på att Sixten ska slippa blöjan. De första dagarna var han helt utan blöja, också innan jag hittade denna sida. Han hade diarree och började bli röd - enda sättet att rädda hans lilla stjärt var att strunta i blöjan helt.

Det blev ju så klart väldigt mycket tvätt av det, och det är inte miljövänligt nog för mig att tvätta 60grader varje dag :-).

Men när lösa magen nu är över är det inte svårt alls att hinna till pottan, om man bara upptäcker att det är på gång. Nu har vi börjat med lite potatis osv och han har blivit hårdare imagen, och då är problemet snarare att det kan ta tid innan det kommer ut och Sixten kan hinna tröttna på pottan.

Men vi prövar oss fram, jag ser det som ett erbjudande till honom, något jag kan ge honom när jag har tid och ork, men det får bara inte bli ett misslyckande att använda blöjan... Jag säger dock 'pruttprutt' när han bajsar även om han har blöja på, och 'sississ' när han kissar var och när han än gör det.

Vi får se hur det utvecklar sig under sommaren helt enkelt. Då kommer han helt naturligt att kunna vara mer bar, och där är mer tid när vardagspostyret blir mindre :-)

Men jag har verkligen tagit till mig av informationen här inne; att göra ljud så bajs-och kisshandlingen blir medveten, att lägga märket till i vilka situationer barnet ofta kissar/bajsar, att barn inte kissar/bajsar i bärsjal eller när de sover, och att därför erbjuda före och efter och mycket annat.

Sixten gillar sin potta och bajsar ofta när han får sitta en stund och tänka på annat och slappna av.

Kisset är svårare. Han kissar inte när han erbjuds potta eller handfat - bara om han bajsar också. Rinnande vatten funkar inte heller. Och jag har inte riktigt hittat några signaler... Han kissar ofta när han blir lagd på mage. Och när han ammar. (Inte så mysigt att ha potta med där, har prövat...).

Men bara att vara medveten om det gör att det går framåt. Och han ÄR så SÖÖÖÖT i sina små byxor när rumpan inte är polstrad av stor blöja.

fortsättning följer :-)
Spektakel
1 - Smygfis

Återgå till EC-Berättelser