Anton på pottan

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Anton på pottan

Inläggav EmmaF » lör mar 06, 2010 20:59

Hejsan och tack för en fin sida med mycket inspiration. A är nu 3 månader och vi har försökt ECa i en dryg månad. Först över handfatet, men jag fick inflammation i handleder (något som fler har haft problem med har jag förstått) och numera i pottan. Mest på rutin eftersom jag inte upptäckt några signaler (förutom en speciell sorts magkurr strax innan bajs, funkar ibland).

Frågan är nu: Är det värt allt engagemang? Efter att ha läst pelikan's EC-berättelse och även vissa andras så känns det som att det kan bli mer frustration och besvikelse än glädje. Och vad är bäst för lille A? Han har alrig klagat över blöt blöja (trots att vi har tygblöjor) och kanske bara tycker det är jobbigt att bli satt på pottan i tid och otid?

Men visst är det skönt när bajset hamnar i pottan! Blöjbyxorna från IV blir så kladdiga och inte är det bättre med engångs, de läcker ännu värre. Och nu när vi börjat så känns det ju dumt att låta bli.
EmmaF
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » sön mar 07, 2010 11:49

Hej! :hello:

Vi började när våra flickor var fyra månader och har bara positiva erfarenheter av att erbjuda potta. Visst gick det i vågdalar ibland, med dagar då man kom i helt fel rytm och tyckte att det kom mer i blöjan än i pottan, men lyckligtvis tycktes dessa dagar alltid följas av dagar med betydligt bättre flyt... Så här i backspegeln (våra flickor är nu fem respktive åtta år) så skulle jag inte velat göra annorlunda. Våra flickor har inte haft problem med röd stjärt. Vi har aldrig behövt använda salva. De har inte haft några problem med urinvägsinfektioner och de utvecklade mycket snabbt en mycket god blåskapacitet, vilket gör att de varken behöver gå upp och kissa på natten eller springa på toaletten speciellt ofta under dagtid. Praktiskt. Förutom att det är bekvämt och hälsosamt för barnen att slippa att dra runt på använda tunga blöjor finns det ju även en miljöaspekt med detta. För att inte tala om hur mycket pengar man sparar in på att inte behöva köpa blöjor i onödan. Jag kan nog hålla på hur länge som helst att radda upp fördelar utan att hitta någon nackdel som skulle väga tyngre. I vår svenska kultur är det dock vanligast att börja när barnet är runt halvåret och kan sitta ordentligt på pottan utan att man behöver vara rädd för att det ska belasta ryggen. Vi började ett par månader tidigare och var därför mycket noga med att ge flickorna gott stöd för ryggen när vi höll dem på pottan. Om ni tycker att det är jobbigt, så vänta en månad eller två tills er bebis växt till sig lite och börjat äta fast föda. Då tror jag att ni, som vi, enbart ser fördelar med detta alternativ. Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav EmmaF » sön mar 07, 2010 21:19

Ja, tanken var ju att skriva lite hur det går.

Just nu sitter A på pottan/handfat/toa när han vaknar efter att ha sovit, även mitt i natten, och när han suttit längre tid i sjalen, då kommer det oftast kiss och ganska ofta bajs. Vi försöker också potta vid blöjbyten och när jag tror att han ska bajsa, då kommer oftast ingenting (däremot ofta strax efteråt i blöjan).

So far so good. Frågan är nu om man ska försöka mer? Än så länge förekommer ju ingen kommunikation alls. Det är nu jag är rädd att bara bli besviken när det inte funkar.
EmmaF
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » mån mar 08, 2010 10:37

Ja, jag har aldrig känt som du och den enda anledningen jag kan tänka mig till att du uppfattar det på det sätt du beskriver, är att ni började lite väl tidigt. Nu menar jag inte det som kritik mot er som föredrar att börja direkt, men jag kan som sagt se vissa fördelar med att vänta tills barnet är 4-6 månader.

Vad gäller den kommunikativa biten, så tycker jag inte att du ska ha för höga förväntningar. För det första så är det oerhört mycket svårare att tolka första barnet än följande barn. Det går nästan inte att jämföra. Lika mycket nybörjare som man är med sitt första barn, lika mycket proffs är man med sitt andra. ;-) Vi har också olika förutsättningar för att uppfatta spädbarns signaler. Jag läste ett intressant kapitel om detta i Annica Dahlströms bok "Könet sitter i hjärnan". Ju kvinnligare hjärna, desto lättare, kan man sammanfatta det resonemanget. :-D Ett tips kan dock vara att titta på barnets näsa. Min mamma hävdar bestämt att man kan se att näsan blir bredare, d.v.s. att näsvingarna utvidgar sig, när man är kissnödig. Själv har jag tyvärr inte haft förmågan att se detta, men jag vet att fler kan det.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav EmmaF » mån mar 08, 2010 11:48

Tack för alla kommentarer och uppmuntran. Vi väntar en månad och ser hur det känns då.
EmmaF
10 - Skitnyfiken

Inläggav EmmaF » sön mar 28, 2010 17:40

Nu är lillen 4 månader. Och tanken var att EC-projektet skulle utvekcklas. Trots (eller tack vare?) att vi inte har haft några ambitioner så tycker jag att det går bättre och bättre. Pottan känns nu som en helt naturlig del av vardagen. Lite signaler har vi nog lyckats se också, även om vi är tröga med att svara på dem. Det är ett sådant projekt, pottan är på ovanvåningen och så måste man av med byxor och blöjbyxan och blöjan och sen på med allt igen. Jobbigt när det dessutom ofta är falskt alarm :piss: .

Jag försökte med tipset att lägga lillen på en handduk med rumpan bar och se vad som hände. Problemet är att han inte gillar att ligga på golvet mer än kanske en kvart, sen vill han upp i knäet :cry: , oftast händer inget under den tiden, och i knäet känns det bäst med blöjan på.

En tanke vi har nu är att istället för att vi ska bli bättre på att gissa så ska lillen lära sig att säga till tydligare. Hittade en intressant artikel här under media-länkarna där de lärt bebisarna att sträcka sig efter pottan (som alltid stod intill) när de behövde. Vet inte hur vi ska lösa detta eftersom vi oftast bär omkring på honom, men vi funderar :hmm: .

Planen nu är att skaffa en potta till som står nere bredvid babygymmet eller babysittern de stunder han tillbringar där, så att det inte blir långt till pottan. Så har jag köpt baby-legs istället för byxor för enklare avklädning. Nu är det dags att börja svara konsekvent på signaler och försöka lära honom att sträcka sig efter pottan när han vill dit!

Vi får se hur det går :-D
EmmaF
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » mån mar 29, 2010 15:02

Jag skulle ju hellre förorda att satsa på verbal kommunikation. Använd språket själv och ge det vidare till ditt barn! Om ett par månader, runt halvåret alltså, börjar barnen mer medvetet kunna producera ljudkombinationer som man som förälder hjälper till att ge en mening. Nu är det inte specellt troligt att just ord för kissa, bajsa och potta är de som kommer först på tur, utan det är snarare mamma, pappa, hej och tack, men är man bara lyhörd och svarar på barnets försök till verbal kommunikation så utvecklas denna snabbt med flera nya ord i veckan. Tänk på att barns tal- och språkutveckling är helt avhängig vilken språklig stimulans och träning barnet får. Upprepa, upprepa, upprepa ord, sånger, bokstäver och ramsor i all oändlighet! Läs länge för barnet varje dag! Lyssna och var lyhörd för barnets förspråkliga ljud och ge dem mening! Låt barnet upptäcka att det lönar sig att använda talspråket! Och framför allt: beröm :app: , beröm :app: , beröm :app: varje talspråkligt framsteg precis som varje lyckat pottbesök! :blahblah:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav EmmaF » fre apr 09, 2010 08:28

Ja, detta med beröm finns det olika åsikter om. Men visst måste han få veta när han gör rätt, så beröm får han. Och vi pratar med honom också, så mycket vi kan!. Men hur man ser när han ska kissa, det är en gåta :?: . Det märks oftast när han kissar, då blir han liksom stilla och koncentrerad, men då är det ju för sent! Och han kan ha suttit på pottan precis innan utan att kissa. Mitt intryck är att han kissar när han har tråkigt, inte när han är kissnödig.

Men bajset går bättre, där prickar vi en hel del, och missar man så tänker man sedan att "jaså det var det du ville ha sagt!" Då har han oftast varit lite orolig, gnällt och skruvat på sig, och vi har tolkat det som "hungrig", eller "vill sitta hos mamma" eller något annat.

Den där kvinnliga intuitionen är nog inte min grej :sad: .
Men vi fortsätter så går det väl bättre efterhand.
EmmaF
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » fre apr 09, 2010 09:17

I det här skedet/ den här åldern är det väl jättebra att kunna sätta sitt barn på pottan när det behöver bajsa och rutinpotta för att låta barnet få tömma urinblåsan ordentligt i samband med blöjbyte; speciellt då och innan och efter sömn och innan och efter utevistelse. Jag är ju övertygad om att sömnen blir betydligt bättre och mer sammanhängande om barnet fått möjlighet att kissa ur sig ordentligt innan det somnar.

Nog är det så att vi i vår kultur har svårare att tolka tecken och signaler, eftersom vi inte har den vanan, men på något sätt så lär man sig nog omedvetet ändå, eftersom de flesta tycker att det är så oerhört mycket lättare med andra barnet än med det första. Med första barnet är ju allt nytt. Med det andra vet man mer vad som komma skall...

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav millot » sön maj 02, 2010 21:51

EmmaF skrev:
Den där kvinnliga intuitionen är nog inte min grej :sad: .
Men vi fortsätter så går det väl bättre efterhand.

Det tar tid att lära känna sitt barn! För min del kom det väldigt gradvis med kissignalerna. Det var mycket mer en känsla än något konkret tecken. I perioder kom det mycket skvätt hit och dit, och då kände åtminstone jag mig mest förvirrad. Sedan växte det till någon slags intuition. Bara en vag känsla som rätt ofta gick över i "Jaha, jag skulle ha pottat henne..." Nu "vet " jag nästan alltid innan det är dags. :lol: (Och resten av gångerna säger hon ju själv till också.) Blöj-föräldrar verkar också känna på sig när deras barn vill kissa, men där brukar det låta "Sätt på hen blöjan nu, för snart händer det nog en olycka...":lol:

Vi hade k blöjlös väldigt mycket och kunde se direkt när kisset kom. En handduk i knät kan vara en idé om du är rädd för att bli blöt.

Lycka till i fortsättningen!
millot
10 - Skitnyfiken

Inläggav EmmaF » tis maj 04, 2010 08:11

Senaste veckorna har lillen slutat kissa på pottan. Ibland kissar han lite, men han liksom trycker fram kisset som om han skulle bajsa, och det är definitivt inte allt för strax efter kan han kissa rejält i blöjan.
Nätterna som funkade så bra innan funkar inte alls längre. Innan var vi uppe på pottan när han vaknade på natten, då kissade han direkt och blöjan var torr på morgonen. Nu bara skriker han om man försöker potta på natten.

Anton verkar inte passa in i idén om att bebisar ska kissa ur sig bättre på pottan än i blöjan. I blöjan kissar han en liten skvätt en gång i halvtimmen, det kan väl inte vara meningen att man ska kunna passa alla dessa småskvättar i pottan? Och tanken att man ska byta bljöja så fort han kissat så att han inte ska vänja sig vid blöt blöja är inte realistisk. (det skulle bli 48 blöjor om dagen och inget annat gjort här hemma)

Något positivt är att bajset fortsätter att fungera bra. Vi missar ibland, särskilt när vi inte är hemma (lillen verkar inte bekväm med adra toaletter än vår), men för det mesta funkar det bra. :-D
EmmaF
10 - Skitnyfiken

Inläggav LinnéaMätare » ons maj 05, 2010 12:26

Eftersom bajset funkar bra; håll fast vid den rutinen och låt kissandet vara tills det vänder.
Man kan ju testa i bland, när det känns ok!
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Inläggav Hemmamamma » tis maj 11, 2010 20:14

Nej, det är inte meningen att man ska vänja barnet vid att småskvätta i pottan en gång i halvtimmen. Poängen är ju att urinblåsans kapacitet snabbt förbättras när barnet får möjlighet att kissa ur sig på potta eller toalett, där det kan tömma blåsan mer effektivt än i blöjan. Efter en sådan urkissning behövs inget småskvättande. Vissa dagar kommer man således in i en god rytm med stora urkissningar på pottan och andra kommer man ur fas och det blir småskvättar i blöjan istället. För mig var det en självklarhet att byta blöja så snart jag upptäckt att det kommit något i den. Inte blev det 48 om dagen, men visst kunde det bli ganska många en del dagar. Detta kompenserades dock av att det blev desto färre andra dagar - och inte minst av att blöjperioden allt som allt blev betydligt kortare än genomsnittet. Våra barn har heller aldrig besvärats av röd stjärt, blöjexem eller liknande eftersom de aldrig behövt gå med kissig blöja i onödan. Även om dagens blöjor tyvärr suger upp på ett sådant sätt att ytskiktet känns torrt, så blir ju ändå blöjan tung och klumpig och begränsar på så vis barnets rörelsefrihet.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav EmmaF » mån maj 17, 2010 10:52

:vågen:
Vet inte vad som hänt men nu funkar det som förut igen! Prickar man rätt så kissar han ordentligt i pottan och skvätter inte så mycket i blöjan.
:vågen:
Men det är svårt att pricka rätt. Mycket lätt att missa. Särskilt som vi varit ute på liten resa över helgen. Lillen har varit mycket duktig och bara bajsat i pottan (som vi insett att vi måste ha med). Förra helgen bajsade han inte på två dagar när vi var iväg, troligen pga att han inte hade pottan att sitta på.
EmmaF
10 - Skitnyfiken

upp och ner

Inläggav Kari » tis maj 18, 2010 20:35

Hej!
Det är helt och hållet min erfarenhet med, att det går i perioder. Det funkar jättebra en period, och sedan urdåligt någon vecka eller så. Jag ser det som att klättra upp för en trappa. De dåliga perioderna är utvecklingssteg, och för varje gång så kommer barnet ett steg närmare att få kontroll på eliminationen. Jag började vid ca 7 mån, och kring ettårsdagen kom första heltorra dagen. Det är bara att kämpa på!
/Kari
Kari
10 - Skitnyfiken

Nästa

Återgå till EC-Berättelser