Nu e d dags..!

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Nu e d dags..!

Inläggav Kallesmamma » sön jan 02, 2011 16:59

Hej. Nu har jag "studerat" er i drygt 6 månader och har äntligen vågat börja skriva här..

Har en liten gosse på snart 4 månader, han blev ec-ad mellan 1 och 2 månader tror ja men efter tråkigheter fick både ec å tygisar bli liggande.

Tills nu! :vågen:
Har införskaffat en dolly-potta och lillkillen får ligga naken mkt mellan pottning å tygblöjor. Kör med engångs när vi ska vara iväg länge.

Är det fler som har svårt å få liten att somna om på natten efter pottning?
Hej sålänge.
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » mån jan 03, 2011 18:57

Jaha.. Sådär har d gått idag, tycker jag plockar upp honom precis när han gjort ifrån sig... Otroligt störigt! :roll:
Men har prickat en del iaf.

Har en otrolig tur att mina föräldrar tycker det här verkar bra, å de blir så stolta över Kalle när han (jag :hello: ) har prickat pottan.

Får försöka vänja honom mer vid sjalen, blir ju lite lättare att reagera på hans gnyenden. Förstår inte varför han inte gillar den, ja gör ju det... :-D
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

det där med sjalen

Inläggav PaulaR » ons jan 05, 2011 15:10

Hejsan, Känner igen det där att vänja sig i sjalen! Det kan vara svårt i början - det var det för oss med :mums: trodde att jag hade köpt sjalen helt för onödan...

Men genom att byta hur lilla A sitter i den (fötterna i fritt - ligga vill han endast när han äter och grodan var ingen hit heller...) och med lite träning har sjalen blivit en god vän för oss :). Lilla A säger ifrån också om han är nödig när jag försöker stoppa in honom i sjalen. Nuförtiden säger han även om han vill sitta ansikten utåt :-D

Du undrade även om det fler som har svårt att somna om på nätterna - hoppas ni hittar någonting. Lilla A har varit duktig att somna om - oftast vaknar han knappt när vi ska på toa på natten. Vi har en liten miniläslampa som belysning i toa så att det inte ska bli för ljust mitt i natten. Lycka till!!!
PaulaR
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » ons jan 05, 2011 17:35

Hej, tack för svar. (Kändes lite som om jag pratade med mig själv)
Kanske det han har gjort innan när han totalvägrade att sitta i sjalen.. Men det börjar lätta lite nu tror jag.. Har gått hyffsat länge idag.

Men ec-et har varit riktigt roligt däremot! Kanske 5 blöta blöjor och ingen äcklig, han väntade till och med tills han kom på pottan efter middagsluren. Hade bara tjuvstartat lite..

Köpte nya pockets på intranätet och stackarn får gå i rosa och gula med hello kitty på då det redan var förpackat... Han kommer att bli såå söt.
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » ons jan 05, 2011 19:04

Glömde fråga dig om du har blöja på din lille krabat? För Kalle vaknar till av kardborrebanden när jag öppnar blöjan plus att han sover på sidan och tippar över till mage ofta, och då blir han störd av vändningen med...
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav PaulaR » tis jan 18, 2011 16:50

Hej!! Det är bra med lite genustänkande med små bebisar. Det skadar väl inte :siishah:

Lyckades också beställa en skrikrosa blöja till lilla och han är rätt söt i den!!Såg att du hade läst Kristinas berättelse och hon hade massa bra tips eller hur! Vi kör med allt möjligt karborre och knappar på nattetid. Din bebis är väl bara lättväckt och för nyfiken för livet...även på nätter!

men riktigt impad blev jag med Kristinas story och ska testa att vara utan blöja mer! Lilla A är sååå himla nöjd när han vår vara utan blöja det märks. Han är nu 4,5månader och suger gärna på sina små tårar. ha det bra Paula
PaulaR
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » ons jan 19, 2011 17:02

Jo det är verkligen bra med genustänkande! Och han passar mycket bra i rosa, men knallgult är inte riktigt hans färg... :-P

Vart riktigt sporrad av hennes berättelse med, Så Kalle är utan blöja mycket här hemma med. Men han säger ifrån dåligt när han är naken så jag får komplettera med äggklockan. Han kissar ungefär varje halvtimme.

Han börjar bli bättre på att hålla sig på natten nu med så han får kissa innan han äter så somnar han om igen. Så han kissar innan kl åtta på kvällen, äter och somnar, vaknar vid tolvan, kissar, äter och somnar och en gång till vid fyra.

Hade tygisar för första gången på föräldragruppen idag. Dom måste trott jag var jätteknäpp! och att tygblöjor är riktigt tidskrävande. :green:
Prickade när han vaknade när vi kom dit men sen missa jag en halvtimme senare så jag fick byta tygis. kollade klockan och väntade 20 minuter, nädå den var redan nerkissad då. nästa blöja tänke jag att nu jäklar! gick när jag trodde men inget kom, testade igen fem min senare ingenting.... nån minut senare kom det i blöjan.... Argh! :hopmad:

Vill ju så gärna men det är supersvårt när jag lämnar mitt trygga hem...
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kristina » ons jan 19, 2011 23:17

Jag tycker att när man missar så tömmer bebisen inte sig ordentligt, så jag brukar prova på direkten och kommer inget då så brukar det komma 5-10 minuter senare. Och det är ju alltid så känns det som, att missar man så kommer man i ofas och det kan vara lite trixigt att komma på banan igen, men jag brukar sätta henne i sjalen om jag är osäker, för där säger hon i princip alltid till ordentligt.
Håller med om att det är svårare när man inte är hemma, mest är väl det där som sitter i huvudet att andra ska tro/tycka att man är konstig, men skit i dom, det är inte du som sitter där 3 år senare och fortfarande har blöjbarn. :green:
Så det bästa tipset jag har där är väl att slappna av och låtsas som ingenting, våga vara udda! :rock:
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Kallesmamma » ons jan 26, 2011 15:53

Hej hej.
Första gången jag var på byns babycafe idag, och det gick över förväntan!
:vågen:
Han fick kissa när vi kom dit för han sov innan... Ena ledaren frågade om hon skulle hålla kalle, hon blev nog lite impad av att det var han som skulle kissa och inte jag!!

Sen kissade han igen efter sångstunden, men fick byta blöja efter en väldigt blöt fis..
En stund senare efter fikat så blev han otålig igen så då gick vi till pottan och en väldigt illaluktande nr 2 klämdes fram! :app:

Saknar rutinerna med :bajs: innan man började med smakisar, nu kommer det väldigt olika så det är lite svårt att hänga med.. :hmm:
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kristina » ons jan 26, 2011 19:19

Kallesmamma skrev:Hej hej.
Första gången jag var på byns babycafe idag, och det gick över förväntan!
:vågen:
Han fick kissa när vi kom dit för han sov innan... Ena ledaren frågade om hon skulle hålla kalle, hon blev nog lite impad av att det var han som skulle kissa och inte jag!!

Sen kissade han igen efter sångstunden, men fick byta blöja efter en väldigt blöt fis..
En stund senare efter fikat så blev han otålig igen så då gick vi till pottan och en väldigt illaluktande nr 2 klämdes fram! :app:

Saknar rutinerna med :bajs: innan man började med smakisar, nu kommer det väldigt olika så det är lite svårt att hänga med.. :hmm:

Heja! :app: :tumsup:
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Kallesmamma » tor jan 27, 2011 07:31

Hihi tack för peppning. resten av kvällen gick med bra, en fuktig blöja inatt bara...

Ska defenitivt skärpa mig och ec-a fullt ut nu! :ls:
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » lör jan 29, 2011 17:49

Vart nästan chockad nyss... Gick till affären med Kalle i vagnen, han hade nästan nyss kissat innan vi gick. Var vaken hela vägen dit, inne i affären och nästan hela vägen hem. Däckade kanske 15 meter ifrån huset. Men blöjan var ändå torr när han vaknade och vi var säkert borta en timme och sov i en timme till i vagnen! :ls:
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » sön jan 30, 2011 11:36

Fick äntligen lite ensamtid då sambon gick ut på en liten tur..

Var på inflyttningsfest igår. Tänkte nästan "råka glömma" pottan i bilen men ångrade mig så den fick följa med upp.. Och det var tur det.
Ingen blöja gick åt de 3 timmarna vi var där! :loving:

Många som faktiskt vågade erkänna att de blev impade, inte som på babycafet där de bara glodde och inte frågar eller kommenterar något om det. Bara ena ledaren och en nyfunnen kompis från bvc-gruppen. :love:

Tycker synd om en kompis lillasysters tös som snart är 3 år och fortfarande har blöja. Kommer nog bli en rolig potträning sen... :hellu:
Så skönt att han vet vad en potta är och vad den används till. Iallafall vet han det om någon månad eller tre.. :green:
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kristina » sön jan 30, 2011 12:59

Kallesmamma skrev:Tycker synd om en kompis lillasysters tös som snart är 3 år och fortfarande har blöja. Kommer nog bli en rolig potträning sen... :hellu:
Så skönt att han vet vad en potta är och vad den används till. Iallafall vet han det om någon månad eller tre.. :green:

Men eller hur! Jag fattar inte hur man kan idas ha blöja på sina barn så länge! Min äldsta som inte ec:ades slutade när hon precis skulle fylla 2, både dag & natt på en gång, det tycker jag känns mer rimligt för barn som inte ec:as. Blöja i 3-4(-5) år känns jättekonstigt, barnen är ju så stora då att det kan kommunicera så det är väl bara att berätta vad som gäller!
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Kallesmamma » mån jan 31, 2011 17:45

Vet inte om det är någon utvecklingsfas nu innan 5 månader men Hjälp vad han är grinig numera. Kan inte lämna honom ens en liten stund och 1 meter ifrån räcker inte. Orkar ju inte sjala eller sela hela tiden...
Slutat signalera innan bajs med, vet bara att det kommer efter maten men inte alltid.

Men annars fungerar det bra fortfarande tycker jag, vågar kissa honom överallt nu. Är väl egentligen bara hos min farmor som det känns lite sådär. Hon tycker absolut inte att småbarn hör hemma på pottan!

Funderar på att börja teckna lite med honom när han kommer närmare 6 månader. Någon som vet om det fungerar bra? Bvc tyckte det lät super iallafall. Hon började läsa på internet direkt efter att jag hade frågat om hon visste något om det...
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Nästa

Återgå till EC-Berättelser