Nu e d dags..!

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Kallesmamma » lör jun 25, 2011 20:42

Oj vad det går upp och ner... Har förhoppningsvis kommit ur den värsta pottvägran nu. Han bara spjärnar emot och kissar sen så fort han kommit ner på golvet :duh: Kom på han med att kissa i sömnen med..! :whut:

Men nu är det bättre som sagt. Har haft lite mindre handdukar och byxor att tvätta, så sköönt.
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » tis jul 12, 2011 13:51

Börjar få in knixet ordentligt när jag är iväg med honom. Får oftast ingen fuktig vikblöja med mig hem! :-D Det är nog nästan bara på öppna förskolan jag inte lyckas så bra.
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » fre jul 15, 2011 19:16

Ojoj! Nu har det hänt massor. Första steget och igår tecknade han lampa för första gången. Undrar om det inte är lite därför EC har varit segt ett tag, han har ju haft så mycket annat i huvudet! :heart:
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » tor jul 21, 2011 12:51

Idag skulle jag, Kalle och min mamma till kristianstad.Kalle började krysta på vägen dit så jag svängde in på första bästa parkering och hiva ut honom så lugnt jag kunde. Han hade hållt sig ändå min lille kille!:loving:
Så han har bajsat ute i skogen för första gången. Såg sen att det var precis vid stigen in till skogen så fick ta bort det värsta med ett fälgskydd som låg så passligt bredvid.. :rodna:
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » tis sep 06, 2011 11:40

Huga! Börjar äntligen gå bättre på nätterna. Tänderna har poppat upp som tokiga och sen sluta nattamma på det... :cry: :-)

Men han är iallafall duktig som går in på toaletten om han är kissnödig när man har frågat om han behöver! :app:

Vågar inte kolla men tror att ett småsyskon är på gång och paniken börjar sprida sig. Pepp på att man klarar en nyfödd och en ca 20 månaders hade varit enormt tacksamt :rodna:
Å andra sidan har man ju läst om tvillingmammor här inne och förhoppningsvis är Kalle så gott som torr då.
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » ons sep 07, 2011 09:18

Du klarar det säkert galant du, har läst om många som säger att det är lättare med nästa för att man vet vad/hur/när osv :tumup: Och vad kul att han går in på toaletten, så duktig kille! Har det gått bra med nattamningen?
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » tor sep 08, 2011 14:35

Nja, se det där med natten vet jag verkligen inte hur jag ska få att fungera... :hmm:

Han vaknar ungefär såhär: Somnar vid sju, har han kissat precis innan så sover han till ca 22, annars kanske en timme bara och sen igen vid 23.
Sen vaknar han till vid 2-3, 5 och vaknar vid 6-7. Detta bara för att kissa! Håller för bröstet mellan 23-05.

Men får jag klartecken från bvc på måndag så ska jag nog sluta helt, att han inte behöver välling nu...

Vet inte alls hur jag ska få han nattorr. Kissar han inte i pottan så kissar han när han håller på att somna.
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » sön sep 11, 2011 10:29

Har slutat ge honom bröstet efter nattningen nu och det har Äntligen gett resultat! :green: Kissar 1 max 2 gånger efter nattningen sen kan han vakna ibland men nu vågar jag somna om honom utan att potta honom först. För då har han ibland vaknat så pass mycket så han är svårsomnad.

Han dricker ju bra på dagen så kanske vågar införa lite dryckförbud efter 6 på kvällen...? Får höra med bvc imorrn...
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » fre okt 28, 2011 12:48

Oj vad tiden springer iväg! Stora killen nu ju. Och det lilla knyttet är en 15 veckor redan... Börjar vänja mig lite nu och känna att det kommer att bli roligt och att man faktiskt kommer att orka.

För Kalle har äntligen börjat teckna mer! Har undrat ett tag varför han sitter och liksom vinkar i matstolen. Liknar "blåser i träden" tecknet fast mindre rörelser och han tittar inte ut.. Men han tecknar ju "potta"! :app:
Så just nu kan han träd, katt, potta, kissa, äta.

Det är riktigt häftigt att se hur mycket mer han snappar upp nu än för bara några månader sen... :love:
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Feeby400 » sön nov 06, 2011 22:23

Vad intressant att läsa om någon fler som kämpar med baby utan blöja på natten. Jag började av en slump när lillen var knappt 4 månader och nu när han är 9,5 mån har jag insett att det här kann bli rätt ansträngande. Men det känns så enormt dumt att sätta på en blöja igen när han de flesta nätter, med min hjälp, håller sig torr. Storebror har ju fortfarande blöja så jag vet vad som väntar annars. Jag tycker att 4 år med nattblöja är väldigt länge ( och många blöjor blir det). Ger själv inte välling på kvällen utan gröt och så bröstet. Jag försöker "hålla igen" amningen mellan 01:00 oh 06:00. Men just nu är det lite förvirrande eftersom jag vill börja vänja honom av från nappen . Lite för mycket på en gång med andra ord.
Feeby400
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » tor nov 17, 2011 13:40

Ja, ibland ledsnar sambon om det har blivit en del blöta handdukar på nätterna och vill sätta på blöja... Men jag brukar vägra för dels känner man ju inte så lätt om man måste knöla in handen i blöjan för att känna om han hunnit kissa innan han somnat och sen vet man att det kommer att vända! Brukar höra ihop med något annat som händer runtomkring.

Nä nattamningen va ingen höjdare att sluta med, men tack och lov fick jag "knip"tipset i rätt sekund! Så det har jag delat ut till bvc och nu mvc med så de kan tipsa vidare... :green:
Nappen ryckte jag när han var 6 månader så det behövde jag som tur var inte tänka mer på!
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav lyckokatt » tis nov 22, 2011 22:33

Hej, intressant tråd! Får man fråga vad "knip"-tipset var, angående att sluta nattamma? Har en 10 månaders som vaknar på natten, nästan precis samma tider som du beskrev tidigare i tråden (!!!) för att kissa och sedan vill ha tutte. Och när hon fått mjölk blir hon självklart kissnödig igen. Känns som det blir en ond cirkel av tuttar och kiss :hmm: Innan separationsångestperioden hade vi lagt ner nattamningen och på morgonen vaknade hon utvilad med torr rumpa. Det var ljuvligt! Längtar lite tillbaka till det, tar så gärna emot råd... :help:
lyckokatt
1 - Smygfis

Inläggav Kallesmamma » tor nov 24, 2011 15:32

Det var "Inga krav Dali" som berättade för mig. Man kniper om vårtgården så att barnet kan suga men det kommer inget och barnet får inget bra grepp med munnen. Så enkelt! :green: Kalle gnällde och grät i början men inget okontaktbart hysteriskt skrik som med att inte låta honom komma åt alls...
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav lyckokatt » sön nov 27, 2011 11:10

Vilket bra knep! Nu har pappan tagit uppvaken mellan 19-05 med stor framgång (och torra morgonblöjor!) men snart måste jag ta några nätter själv igen då ska jag definitivt prova "knip-tipset" om Lillan kräver tutte :-D
lyckokatt
1 - Smygfis

Föregående

Återgå till EC-Berättelser