Nu e d dags..!

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Kallesmamma » mån jan 31, 2011 17:58

Kristina skrev:Men eller hur! Jag fattar inte hur man kan idas ha blöja på sina barn så länge! Min äldsta som inte ec:ades slutade när hon precis skulle fylla 2, både dag & natt på en gång, det tycker jag känns mer rimligt för barn som inte ec:as. Blöja i 3-4(-5) år känns jättekonstigt, barnen är ju så stora då att det kan kommunicera så det är väl bara att berätta vad som gäller!

Ja den åldern känns ju rimlig!
En annan kompis dotter som är en dryg månad får skrika sig till sömns. Känns också jättefel, både före ec, men speciellt nu när man vet varför barnet är grinigt.

Vart även lite smått chockad över min kusin som då jag hälsade på hade en dotter i 1 och 1 halvt års åldern som sa till sin mamma att hon var kissig men min kusin som antagligen tyckte att det var jobbigt att ta av overallen sa åt henne att kissa i blöjan...!
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav tamadoc » tis feb 01, 2011 20:22

Kallesmamma skrev:Funderar på att börja teckna lite med honom när han kommer närmare 6 månader. Någon som vet om det fungerar bra? Bvc tyckte det lät super iallafall. Hon började läsa på internet direkt efter att jag hade frågat om hon visste något om det...

Jag vet inte hur bra det fungera, men jag har använt två tecken med min dotter sedan hon var sex veckor. Hon kan ju inte "svara" än, men man väntar inte med att prata med barnen tills de kan använda språket, eller hur?

Jag tror hon känner igen tecknen, och ibland tror jag att hon försöker använda tecknet för pottan. Eller kanske övertolkar jag det. Hon är nu tre och en halv månader.

Jag ha valt att använda amerikansk teckenspråk, eftersom tecknen för både "pottan" och "mjölk", som vi använder, behöver bara en hand. Då kan jag använda tecknen när jag håller henne, och jag tror de är lättare för henne än de svenska tecknen.

Jag hittade denna sida för att lära mig tecknen jag vill ha: http://www.signwithme.com/002_browse_signs.asp. Sidan har bra urval, men inte för många att det blir svårt att hitta vad man vill ha.
Användarvisningsbild
tamadoc
1 - Smygfis

Inläggav PaulaR » tis feb 01, 2011 21:20

Vad ska man säga om det där att äldre barn har blöjor ... Inte så skoj - men jag tror många saknar alternativ. Jag kommer från Finland och när jag berättar att vi använder (eller använde :hmm: ) tygisar så är det ingen nyhet! Många gör det. Där får man en tygblöja i mammapaket och många kör vidare med dem. Skulle nu fungera även här om Pampers och Libero skulle få lite konkurrens från början.

Vi tecknar lite gran. Försöker visa tecken för kiss/pajs/toa när jag kan. Problemet just nu är att jag håller lilla A med båda händer när han kissar på pottan. Men han viftar mycket med ena handen när han vill någonting och jag undrar om han försöker teckna då (tecken för toa är typ vifta med handen) - who knows...
PaulaR
10 - Skitnyfiken

Inläggav PaulaR » tis feb 01, 2011 22:13

Länken hade en punkt för mycket
http://www.signwithme.com/002_browse_signs.asp

Jag använder samma sida och den är toppen!
PaulaR
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » ons feb 02, 2011 21:44

Haha Nä det är ju sant! Man lever ju inte direkt i en stumfilm tills han blir 1 år... :Hahaa:

Men det var därför jag ville vänta för att kunna göra dom svenska tecknen utan att behöva hålla i honom... Är ju inte så fantasifull så att jag har kunnat komma på egna så jag uppskattar Verkligen länken!
Ska bara komma ihåg att göra dom också.... :hellu:

Har kusiner i finland och ingen av dom eller deras kompisar använder tygblöjor så det börjar nog minska där med... Hade sån tur att jag fick deras blöjor...!
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » mån feb 07, 2011 09:58

Äntligen är Kalles första tand uppe! :heart: Nu börjar magen hans bli normal igen.
Han fick imponera på sin farmor igår med, med både kiss och bajs i pottan!
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » fre feb 11, 2011 21:42

Första natten som han inte kissade mellan 8 och 4!! :loving:
Men jag var så nervös när han vaknade vid 12 och åt men inte kissade så jag hade svårt att somna om, och missade vid fyra... Drömde däremot att jag höll honom över vasken i badrummet! :Hahaa: Så jag tror nog att jag hade nått på känn men inte riktigt kunde vakna i tid..!

Annars går det väl hyfsat på dagarna med. Han skvätter väldigt mycket om han har lite tråkigt eller blir lämnad en stund. Men kan däremot hålla sig väldigt länge om han blir buren eller lekt med, 1-2 timmar.
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav PaulaR » lör feb 12, 2011 20:49

Oj vad jag tycker det du skriver låter bekant :-P Här är det också skvätter om det är tråkigt eller man ligger själv! Sedan är Alvar torr oftast mellan 9 - 02 och sedan missar jag det stora kisset som kommer sedan :hmm: men det blir väl bättre så småningom. Morgon blöjan är oftast torr igen. Det är roligt hur man kan drömma om att kissa med lillen, byta blöja eller om att amma .... förvirrande att vakna och göra om allt igen :duh:
PaulaR
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » tis mar 08, 2011 12:15

Ucsh vad det går dåligt på nätterna... Han rullar ut från sitt bo hela tiden så jag har fått ha blöjan på varje natt. Kissar mycket i den med... Vet inte om det är jag som är för trött, är väl antagligen det...
Tur att han iallafall är en morgonbajare! :-) Så man får känna sig lite bra som prickar det äckliga!
Klämmer in att det nog funkar lite bättre på dagarna med. :hellu:
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » fre mar 11, 2011 18:13

Tur att jag gnällde av mig, nu funkar det jättebra igen... :loving: Konstigt!
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kristina » fre mar 11, 2011 18:15

Kallesmamma skrev:Tur att jag gnällde av mig, nu funkar det jättebra igen... :loving: Konstigt!
:tumup:
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav Kallesmamma » lör apr 02, 2011 17:50

Har hänt något väldigt häftigt. Två gånger har han sträckt sig mot pottan när vi lekt och bägge gångerna har han suttit snällt och kissat!
Stolt så jag tror jag spricker. :ls: Hoppas det håller i sig...
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » tor apr 14, 2011 17:06

Har en liten pottvägrare som jag tror hör ihop med att tänderna där uppe bryter ut... :-S prickar iallafall det mesta bajset som är Väldigt oregelbundet just nu! Så det känns som att det är lite upp och ner, men det vänder nog snart. :-P

Han har tagit i pottan rätt så många gånger till och ibland behöver han och ibland känns det som att han luras lite. B-)
Men det är helt klart häftigt att han säger till. :heart:
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » fre apr 29, 2011 19:44

:cry: Trodde jag skulle bli tvungen att förflytta mig till latestarters efter en liten magsjuka.
Gubben min ville inte alls använda tygisar och erbjöd inte pottan mycket heller, han ser väl iofs inte på Kalle så mycket att han behöver...

Men det gick att börja igen, lite seg har man blivit men Kalle är duktig som tur är! :hellu: Men någon morgonbajsare har jag inte fått tillbaka ännu.. (hoppas hoppas!!) Har lite svårt att roa han i en kvart eller hur mycket tid han nu behöver på sig. Låter som att det är dags för honom men ändå Måste han upp..

Tänderna är äntligen ute så goodbye lösskit ett tag nu hoppas jag! Men nästa par är väl inte lika jobbiga som dom stora upptill(?)
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » lör apr 30, 2011 19:00

Det är alldeles riktigt att män i regel har svårare att se och tolka bebisens signaler. Om denna skillnad i mäns och kvinnors hjärnor har Annica Dahlström forskat (och skrivit generellt om i sin bok Könet sitter i hjärnan. Hon tar alltså inte alls upp just bebisens signalering för pottan, men man kan ju enkelt dra sina egna slutsatser). Min man såg inte heller, men det funkade lika bra ändå, eftersom han rutinpottade tills de började säga till själva. Ärligt talat så hade inte alltid jag rätt heller. ;-)

Det är ju i mångt och mycket, stor skillnad på flickor och pojkar redan som bebisar. Däremot vet vi, genom bl.a. docent Anna-Lena Hellströms studier, att det inte är någon skillnad på små pojkars och flickors förmåga att göra ifrån sig på potta eller bli torra. Det funkar lika bra för båda könen. :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

FöregåendeNästa

Återgå till EC-Berättelser