Inga krav

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Dali » fre apr 08, 2011 14:38

Fast det visade sig att den där bajsblöjan var helt vår miss. Min man hade precis gått och lagt sig och hört att hon stånkar tyst, men sen hade det kommit massviss pruttar så då trodde han det var det som var problemet och sa inget. Efter 3-4 min vaknade jag för hon ville ha mat då, men då var det för sent. Så visst hade hon sagt till klart och tydligt som vanligt, det var bara att mamma sov som en stock.
Kiss på natten, det går ju utmärkt där, med ca 2 kissningar per natt i pottan, hon kissar så fort jag sätter ner henne. De enda gångerna det blir blött i blöjan på natten är om hon får jobbiga pruttar, då trycker hon allt ut. Och jobbiga pruttar på natten har vi tyvärr fortfarande.
Annars håller hon sig bättre och bättre även på morgonen. I förrgår hade hon kissat senast kl23, och sov långt (till 7:30 tror jag). Hon vaknade, vi gosade typ några minuter och sen sätter jag henne på pottan, och då kommer det 1-2dl kiss, som skulle ha kommit under natten egentligen. Helt otroligt.
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » fre apr 08, 2011 15:40

Ja, tänk vad skönt att kunna få ha så bra blåskapacitet när man är så liten. :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Dali » mån apr 18, 2011 21:11

Nu en fråga som inte har direkt med ec att göra, och fel plats att fråga.. men som någon kanske kan hjälpa med.. så trött på andra forum där man måste förklara varje gång varför man inte använder blöjor..

Förpackningen med engångsblöjor är på väg att ta slut! Och dags för nästa, i nästa storlek dvs nr4. Men vilket märke/modell?
Grejen är att det går åt så himla få engångs, jag har ingen möjlighet att *testa* mig fram, då tjejen växer igenom storlekarna ju. Hon är ca 7kg nu.
Jag hade Pampers new born 3 sist, sen februari, och den har varit helt perfekt. Tunn och tillräckligt pålitlig. Så nu vill jag ha samma TUNNA blöjan fast en storlek större. Köpte en libero babysoft stl 3 i söndags och ansåg att det inte var någon bra ide. De var tjockare, och lika stora som pampers 3an, dvs kommer att vara för små snart. Sålde paketet till en kompis.
Jag känner inte någon som har större barn som kan hjälpa till i valet, och att köpa och sälja vidare känns inte som någon bra för plånboken ide. Fick liberos up&go nr4 provblöjor, de var tjocka också.
Någon som har testat olika nr4 blöjor?
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Kallesmamma » tis apr 19, 2011 09:28

Jag har köpt Willys nr 4 och mätte med skjutmått nyss. :rodna: De är lite drygt 5 mm tjocka.. Vet inte hur tjocka dina blöjor är, men dessa tycker jag sitter bra på Kalle och är helt klart prisvärda!
Hoppas det hjälpte något.
BildBild
Kallesmamma
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » fre apr 29, 2011 09:36

Vi har haft 3-4 lite annorlunda dagar. Först började vi vända oss på mage och kämpa för att krypa lite, så allt annat som mat, sömn och kiss i pottan gick åt skogen. Livet är så roligt just nu!
Men sen så började vi också skrika ordentligt och stånka högt när det är dags för kiss / har kissats. Eller snarare för allt som stör från magknip till att vara uttråkad.
Så ett steg bak, 2 fram? Näh, steg bak kan man inte kalla det alls. För varje gång vi kissade i bjölan och det blev blött så sa vi till ordentligt, vilket vi inte gjorde tidigare. Hoppas att signaleringen håller sig!
Tössen blir 6 månader nästa vecka.
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » mån maj 16, 2011 20:42

Yep, efter de där konstiga dagarna började hon signalera när hon blir kissnödig. Blir lagom förbannad om vi inte sätter henne på toa. Mer eller mindre varje gång, oavsett vad hon gör. Trots allt har vi missar dagligen, för jag är så dålig på att läsa av henne. Speciellt på eftermiddagen, då hon är trött och *signalerar* hur mycket som helst om vad som helst, samtidigt som jag är rätt hungrig och lagar mat. Vi kallar de för *efter kl16 missar* hehe. Idag har vi varit extra uppmärksamma den tiden, och missat inget. Vi måste bli duktigare föräldrar, med så duktig tjej, vi måste helt enkelt.

Bajsandet har stabiliserat sig, en gång per dag, på morgonen. Oftast vaknar hon för att bajsa runt 7, man skulle önska sig att det kom runt 8 istället så vi kan sova lite längre :mad:

Det var lite kul på babysimmet dom sista 2 gångerna. Hon kissade inte i vattnet, utan ville göra det direkt efter hon kom ut. Och jag undrade varför hon blev så förbannad (första gången). Andra gången blev det samma sak, men då låg hon på skötbordsdynan och då fattade jag vad hon ville, dock var det för långt till toa och duschen var upptagen. Jag lyfte upp henne och då kissade hon direkt, stående, på handduken där.. Så hon ville inte kissa liggandes alltså, hon hade ju ingen blöja och kunde har kissat fritt.

Kissat ute i naturen har vi gjort flera gånger, inga problem där. Det ända som är kvar nu är för någon annan att ec-a henne. Tyvärr är det bara jag som lyckas, det blir för spännande med alla andra tror jag. Men vi har inte testat så himla ofta heller.
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » sön maj 22, 2011 06:10

Ok, nu undrar jag: när kommer det att vända från "vaknar kl 6 för att bajsa" till *bajsar när man vaknar" ....

Och en notering igen, bajsblöja hade vi för 2-3 dagar sen som kom helt utan förvarning när vi var ute och handlade (var dock lite löst, var säkert en överaskning för tjejen också).
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tis maj 24, 2011 18:32

Vet du vad, det kanske faktiskt är så att hon bajsar när hon vaknar redan nu. Att vakna klockan sex är inte alls ovanligt för bebisar eller småbarn. Vår yngsta dotter hade väldigt tidiga vanor upp till fyra-femårsåldern. Och då talar jag om att vakna vid halv sex-, sex-tiden varje morgon. Pigg och vaken. Nu är hon sex och ett halvt år och vaknar fortfarande för det mesta först i familjen. Nu är hon dock så stor att hon kan leka själv i sitt rum utan att behöva väcka oss och eftersom hon kan klockan så väntar hon lyckligtvis numera snällt till klockan åtta med att komma in och väcka på helgerna så att vi får lite sovmorgon. Det är så skönt! Men det kan vara bra att komma upp i tid också. ;-)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Dali » ons maj 25, 2011 10:56

Vi sover tillsammans de sista 2 timmarna på morgonen och tyvärr så märker jag att det är just nödigheten som väcker henne. Hon håller på att åla sig först i typ en halv timme och till slut vaknar fast hon inte vill och är trött. De få gångerna det kommit senare har hon sovit till 7:30 eller 8. Idag kom det 5:30 blah.. men, jag lyckades hjälpa henne somna om (för första gången) ca en kvart efter hon var klar med pottan och vi sov till 7:15. Hon blir ju så glad och pigg efter toabesöket så oftast är det bara att gå upp och leka :-D
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » tor jun 02, 2011 17:21

Och de KAN VISST hålla sig även så här små! Ja, 10min max kanske men det räcker ju!

Vi gick genom 6 månaders språnget + att vi lär oss att krypa, då det bara 'ryckte ryckte ryckte' i kroppen och det var super svårt att koppla av tillräckligt för att kissa. Så hade 2-3 missar per dag då.

Efter det blev hon lugn igen och nu har vi haft flera torra dagar än såna med missar! Eller dygn snarare sagt, på nätterna går det fortfarande bra, oavsett hur långt det går mellan gångerna.
Signalerna - antingen mycket gnäll eller gnäll+sträcker ut och korsar benen så som att hon skulle försöka hålla det. Det bara -går inte- att missa längre.

Men jag vågar inte ha henne blöjfri än. Hon verkar trivas med sina blöjbyxor så jag kör med dom så länge det funkar.
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » tis jun 07, 2011 21:47

Och så in i nästa fas. Vi hade totallt 3 helt lugna dagar. Hela 3 dagar då vi hade en lugn harmonisk bebis som somnade utan problem och klart funkade ec till 100% också.
Nu är det svårare än förra gången. Glad är hon, men kroppen lyssnar inte alls. Jag försöker göra toa-besöken bara roliga för att hon inte ska börja ratta det (pottan och t o m handfatet vill hon inte vara på). Vi sitter på toa tillsammans och tittar i någon bok eller något. Rätt som det är så kopplar hon av och använder de rätta musklerna. Men just nu ser jag det som ett ställe till där vi kan leka, inget mer. Så synd om tjejen, hon hade vant sig vid att titta ner och se strålen hehe, nu tittar hon ner men det kommer inget :-(
Jag tror att det är så för oss, som någon hade skrivit någonstans.. att 6 till 9 månader är som en enda lång fas. Hoppas hon går igenom den snabbt, om det går så intensivt.
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » sön jun 12, 2011 09:30

Har märkt att hon inte klagar lika mycket om hon är blöt och ligger på mage. Kanske för att magen är kallare när man ligger på den på golvet och då märker man inte så stor skilnad :hmm: Man blir ju blöt bara på framsidan då, mot magen..
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » tor jun 23, 2011 14:13

Här varvas det dagar då hon är helt torr med dagar då det hänger 8-9 inlägg på tork. :hellu: Menmen, hon har lärt sig krypa sen igår så man önskar sig åtminstone 3-4 lugna dagar i rad innan nästa utmaning...
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » lör jun 25, 2011 22:50

Och nu har hennes kissrutin ändrats. Utan att vi gjort något med maten. Hon kissar rätt så sällan nu, typ var tredje timme eller något, tvärvägrar annars om jag försöker tidigare. Större blåsa och kan hålla sig bättre antar jag, om hon vill dvs. Med alla dessa tå-armhävningar och plankor hon gjort sista tiden måste hon fått rätt bra bäckenbottenmuskulatur haha. Hon blir 8 månader om knappt 10 dagar.
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » lör jul 16, 2011 17:28

Min lilla töss kommer aldrig att få någon ro. Den dagen hon lärde sig krypa till 100% så försökte hon titta upp och resa sig. Och bara några dagar senare så lyckades hon och nu står hon oftast och långa stunder. Snart kommer hon att ta första steget, såå intensiv utveckling.. självklart går ec-andet sisådär just nu. Minst 2 blöta blöjor per dag. T o m en bajsblöja här om dagen då hon var lite lös. Och för att underlätta allt så har hennes *obehag* signal (som vanligt samma signal för allt som stör) ändrats till *ta i ansikte och ljud*. Jag gissar inte alltid rätt kan man säga :-P Menmen, rätt mycket hamnar i toan ändå och det är jag riiktigt glad för varje gång :)
Dali
10 - Skitnyfiken

FöregåendeNästa

Återgå till EC-Berättelser