Inga krav

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Dali » sön jan 29, 2012 11:26

Lite färre bajsblöjor nu. Man kan höra henne hur hon stånkar lite tyst innan nr 2. Hinner man så hinner man.

Samma med kiss. Vi har alltid 1 blötblöja när hon vaknar efter att ha sovit middag. Hon kan inte hålla sig då. Så den räknar jag inte alls. Och på kvällen har jag oftast tvättat 2 inlägg.. dvs missat bara en gång. Oftast på eftermiddagen som vanligt.

När vi är ute så är vi oftast helt torra, men så har det alltid varit. Konstigt nog - oavsett faser, så har vi alltid varit torra ute.

Och så försöker jag allvarligt att avsluta nattamningen igen. Ingen amning eller mycket vätska efter 18 på kvällen. Sen sover hon 20:30 till 03 i sträck nu, i sin säng, vilket är mycket för henne. Men 03 vaknar hon för att hon kissat / är kissnödig. Vet inte vad jag ska göra för att gå vidare. Försöker neka bröstet då, eller håller så att hon inte får i sig något. Hon vaknar 06 efter det, och det tycker jag är helt ok att få frukostamning då. Helt ok om hon behöver kissa kl 03 också, men vill att hon ska somna om utan bröst och i sin säng istället så att jag äntligen kan få sova lite.. Vet inte varför jag upplever att det är lite svårt att samsova just nu, har inte haft problem med det tidigare alls. Vi får se om hennes kropp vänjer sig snart.. Skönt att hon inte vaknar kl 21 och 23 som hon brukade iaf.
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » sön feb 19, 2012 08:43

Vi har haft några torra dygn (förrutom sova-middag-blöjan), inte i rad menmen :-D . Hon håller sig helt enkelt. Inga signaler. Och pottning på natten 1-2 gånger.
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » tis mar 27, 2012 21:09

Idag har tjejen, för allra första gången, satt sig på pottan själv, och kissat :vågen: . Visserligen var vi redan i badrummet och jag försökte sätta henne på toastolen men hon gjorde inget där - hade för mycket spring i benen kl 21 på kvällen... Så hon lekte 2 min vid badkaret och sen vände sig bara om, puttade pottan lite, sen satt sig på den kissade. Kan inte låta bli att känna mig lite stolt faktiskt :-D Hon kunde lika väl hade kissat vid badkaret som vanligt.

I övrigt har vi haft flera torra dagar och nätter, även några i rad. Och inga bajsblöjor på flera veckor nu, men det vet jag inte om det är för att hon rutinbajsar efter middagen nu varje dag.
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » lör apr 28, 2012 00:48

Om jag var lite modigare så skulle vi kunna köra helt blöjfritt och inte ha så många olyckor alls. En blöt blöja varannan dag kanske? Och ja, hon går och sätter sig på pottan själv nu när hon får lufta rumpan. Men inte om hon har kläder på. Tycker det är lagom för hennes 18 månader hon blir nästa vecka :-D
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Dali » mån maj 28, 2012 20:54

Tjejen vaknar torr på morgonen, går upp själv till sovrumsdörren och säger *tjuuua*. Men att pottas i sovrummet är omöjligt. När jag passar henne kör jag blöjfritt. Alla andra vågar inte än men oftast är det inga olyckor. Vi hade en överaskande bajsblöja för ett par dagar sen, efter en 3 månaders paus på den fronten. Men en gång var tredje månad gör väl inget :-D Flera gånger har hon sagt till, både för kiss och bajs. Vi får se om det kommer någon fas till eller om det blir blöjfrihet snart.
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » ons maj 30, 2012 15:37

Det låter väl jättebra! Själv rekommenderar jag absolut att träna bort blöjan vid 18 månaders ålder, eftersom det är den optimala åldern att göra det vid. Drar man ut på det så blir det bara svårare. Enligt min erfarenhet tar det ungefär tre månader för en 1,5-åring att bli tillförlitligt dagtorr - och tre veckor att bli tillförlitligt nattorr. (Fast hos oss tog vi bort dagblöjan först och väntade tills den inte behövdes innan vi vågade oss på nattblöjan, trots att den egentligen är lättare att bli av med.)

Tänk på att det är mycket vanligt, oavsett ålder, att barn som börjar bli torra klarar det galant första veckan, då det är nytt och spännande och barnet får mycket beröm och uppmärksamhet. Sedan kommer ofta en period då barnet tycker det är jobbigt att behöva komma ihåg sig precis varenda gång... Men det gäller bara att komma igenom den perioden och det gör man smidigast med mycket beröm och uppmuntran när det blir rätt :app: och tillrättavisning :this: när det blir fel. Tydligt och klart. Säg aldrig att det inte gör något om barnet kissar på sig, för då blir barnet bara förvirrat och förstår inte vad mamma och pappa menar och förväntar sig. Bättre då att visa att man blir irriterad och säger till barnet att det inte får kissa i soffan/ på golvet eller var det nu är, talar om var det ska kissa och uppmuntrar barnet med att det kissar där det ska nästa gång. Tydlighet är A och O. Ärligt talat brukar män ofta vara bättre på det än vi kvinnor, som tyvärr ofta försöker vara pedagogiska och psykologiska, men istället blir otydliga, vilket ger helt motsatt effekt än den tänkta. Med första barnet är det ofta svårare att lämna över ansvaret för pottningen, medan det tycks gå av sig själv med följande barn.

Om ni vanligtvis har engångsblöjor som komplement så kan jag rekommendera Liberos potträningsblöjor om man ska åka bil eller liknande och vill ha en extra trygghet. De är svindyra och alldeles för stora, men de funkar och det går inte åt många...

Lycka till!
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Dali » ons maj 30, 2012 23:42

Tack för uppmuntran! Kör inte engångsblöjor längre, bara tyg. Det blir ju lite konstigt nu då jag är ledig 4 dagar i veckan (i rad) och då har hon ingen blöja på alls, kör med trosor "som mamma" :-D Sen kommer 3 dagar då jag jobbar och hon får en tygblöja på. Oftast torr. Blir den blöt så är det bara lite, sen resten hamnar på toa. Har trainingpants men kommer säkert inte använda dem. På natten kör vi tygblöja än så länge, hon kryper över hela sängen (hennes + våran kopplade) och jag vill inte behöva byta sängkläder mitt på natten.. än :) Kanske om hon hållit sig torr i 2-3 veckor.

Hade glömt eller förträngt lite det där om att bästa åldern att ta bord blöjan är runt 18 månader.. Orkar inte ta missar, men nu är det värmare och mycket lättare med klädbyte utomhus osv. Ska försöka övertyga resten av familjen att köra mer blöjfritt också. De är ju duktiga på att rutinpotta så det är sällan det händer något ändå. Oftast bara om hon är väldigt trött och sover middag i 4 timmar :hellu:

Och ja, helt rätt, jag säger aldrig "det gör inget". Mer är det "Ojoj, inte kissa i trosorna, titta det blev helt blött nu. Kom så byter vi kläder fort." Eller något i stilen. Så tittar hon och följer efter snällt... Det känns som vi är på rätt väg, bara liiite kvar :)
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tor maj 31, 2012 06:04

Ja, har ni tygblöjor så behöver ni ju givetvis inga potträningsblöjor. ;-)

När det är dags att ta bort nattblöjan så kan jag rekommendera att lägga plastad frotté ovanpå underlakanet och så ett tjockt badlakan ovanpå det. Knepigt nog är det vanligt med några nattliga olyckor när man tar bort nattblöjan, trots att barnet kanske inte kissat i blöjan under natten på väldigt, väldigt länge... Vet inte om det beror på temperaturskillnaden eller att barnet när det vaknar till för att kissa kanske tror att det sitter på pottan eftersom det känner att det inte har blöja på... Hur som helst så gick den processen väldigt smidigt. Det tog tre veckor för vår yngsta som var 20-21 månad och lika lång tid för vår äldsta som var långt upp i tvåårsåldern innan vi vågade oss på att ta bort nattblöjan. :ops:

Vem tar hand om henne de dagar du jobbar? Funkar det bra med pottningen då också?
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Dali » tor maj 31, 2012 20:38

Mina föräldrar och min man och ja, det funkar lika bra. Kommer att börja på dagis till hösten (kanske) så hoppas hon är närmare blöjfri då så slipper jag diskutioner om tygblöjor osv.
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tor maj 31, 2012 21:23

Det är dock en oerhörd skillnad på att vara blöjfri hemmavid i lugn, trygg miljö med sina föräldrar mot att klara det i en överstimulerande förskolemiljö med många barn och olika förskollärare. Nu varierar visserligen förutsättningarna på förskolorna mycket beroende på gruppstorlekar och ålderssammansättningar, vilka av naturliga skäl varierar över tid. Personaltäthet och vikarieanskaffningsrutiner är andra aspekter som spelar in. Jag är övertygad om att att de allra flesta förskollärare är mycket positivt inställda till barn som tidigt pottats och föräldrar som hjälper sina barn aktivt med detta, men på förskolan har de helt enkelt inte möjlighet att tillgodose barnets behov på alls samma sätt som vi föräldrar har hemma. Därtill är det så att barnet får många andra intressen att bevaka. Hemma kan man som förälder se till att barnet aldrig förlorar på att gå ifrån en rolig aktivitet för att gå på pottan/toaletten. Leksaken är kvar, men så är det inte alltid på förskolan. Något annat barn kanske passar på att ta den leksak man lekte med, den plats man satt på eller så har leken avbrutits. Av denna orsak vet man att många förskolebarn hellre kissar på sig än går ifrån. Och då personalen inte har resurser att gå och tvätta kiss, så åker blöjorna på... Det är inte av illvilja. Personalen på de flesta förskolor är helt fantastisk och trollar med knäna, men det finns gränser för vad de kan åstadkomma. Även om barnen är torra och blöjfria hemma, så är det ovanligt att barn under två och ett halvt år klarar det även på förskolan. Här spelar givetvis också tiden barnet tillbringar på förskolan mycket stor roll. Ju längre dagar, desto mindre ork över...

Den allmänna förskolan är anpassad efter barnet behov och erbjuds avgiftsfritt till alla barn från tre års ålder, tre-fyra timmar om dagen, fem dagar i veckan. Det kan vara ett bra riktmärke. :tumup:

Och för föräldrar som inte har möjlighet att vara hemma med sina barn i den utsträckning de skulle önska, så kan ju dagmamma vara ett alternativ.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Dali » lör jun 02, 2012 22:09

Ja precis, jag förstår inte hur förskolepersonal klarar av alla små barn, det är ju mycket att ta hand om. Hoppas tjejen signalering blir tydligare, det kan underlätta. Vi får se hur det går då, vilken förskola jag får och deras inställning. Dagmamman jag hade tänkt mig skulle ta henne kommer inte att ha plats först hösten nästa år, så det kommer att bli en allmän förskola i ett år först..
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » sön jun 03, 2012 18:08

Det låter väl jättebra att börja hos dagmamma när hon är bortemot tre år. Innan dess är ju det bästa för barnen att få vara hemma med mamma eller pappa! :tumsup:

Du missförstod nog mig ovan. Allmän förskola är enbart för barn över tre år. Det är en kostnadsfri förskoleverksamhet i kommunal regi som erbjuds barn från tre års ålder tre-fyra timmar per dag, fem dagar i veckan, för att tillgodose barnens behov av pedagogisk verksamhet. Inte att blanda ihop med kommunal barnomsorgsverksamhet som sker i förskolans regi, vilken är framtagen för att tillgodose föräldrars behov av barnomsorg. Det är tiden och åldern som gör skillnad och vad jag menade är att man kan ha den allmänna förskolan som riktlinje för detta.

Har du läst "Tid för barn? - En analys av samhällets omsorg om de yngsta" av Per Kågeson? Rekommenderas varmt! (Finns i pocket.)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Dali » lör jun 09, 2012 09:03

Ja det där med förskolor är fortfarande en djungel för mig så jag kanske ska läsa lite mer :)

Nu har jag fått mina föräldrar att köra blöjfritt också! Tror vi har 3-4 torra dygn i rad nu, kan vara längre - kommer inte ihåg :-) Nya rekord hela tiden :-)
Dali
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » lör jun 09, 2012 16:03

Härligt att höra att det går så bra med pottandet! :-D Var beredd på att det inte är ovanligt med ett litet bakslag efter någon veckas blöjfrihet, när barnet upptäcker att det börjar bli lite jobbigt att komma ihåg sig varenda gång... Bara att fortsätta uppmuntra när det blir rätt :app: och säga till om det blir fel :this: .

Angående tidig förskolestart så finns det även en annan bok, som jag själv inte läst, men som lär vara informativ och objektiv: "Förskola för de allra minsta - på gott och ont" av Magnus Kihlbom, Birgitta Lindholt och Gunilla Niss.

Länkade en del intressanta artiklar i ämnet, då jag deltog i en diskussion i en tråd på Snicksnack här på ecsweden om fördelarna med att vara hemma länge med barnen och riskerna med motsatsen:
http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php? ... highlight=
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Dali » mån jul 02, 2012 10:00

Nu har tjejen sagt med ord flera gånger. "Kissa" säger hon :ls: Vet inte vad mer kan jag önska mig i framtiden. Hon är blöjfri på dagen, och torr på natten (kör fortfarande blöja bara i fall att, vill inte ha säng och täcken blöta). Ibland är hon trött på morgonen och vill inte vakna, då händer det lite i blöjan, men det är ca 1 gång i veckan. Kanske kommer någon uppdatering till när jag tagit bort nattblöjan också :-)
Hon blir 20 månader om 2 dagar :-)
Dali
10 - Skitnyfiken

FöregåendeNästa

Återgå till EC-Berättelser