Följ vår EC-resa som startade 8 april -11

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Följ vår EC-resa som startade 8 april -11

Inläggav SjalLina » tis apr 12, 2011 11:39

Hej!
Vi har en liten grabb här hemma på exakt 4 månader idag och för tre dagar sen började vi att EC:a honom i en light variant.

Han använder vanliga blöjor men vi började med att rutinkissa honom de två första dagarna och försökte börja uppmärksamma hans signaler för att se när han var kissnödig.

Det går bättre och bättre och vi fångar upp minst lika många kissar (om inte fler) i toan som i blöjan. Igår fångade vi dessutom en bajs. Riktigt stolta föräldrar är vi :)

Inatt så meddelade sonen vid två tillfällen att han behövde kissa och visst var det så! Blöjan var dessutom helt torr vilket måste innebära att han hållt sig och väntat tills han kunnat kissa fritt. Härligt!

Vi sätter ingen som helst press eller mål eller liknande varken på oss eller på sonen. Att kissa i toan är ett erbjudande liksom blöjan är ett erbjudande så kan han själv välja var han vill göra sina behov!

Så följ gärna vår EC-resa
SjalLina
1 - Smygfis

Inläggav Kristina » tis apr 12, 2011 15:51

Välkomna hit! Våra bebisar är jämngamla. :)
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav SjalLina » tor apr 14, 2011 10:47

Idag var vi på köpcentrum, sonen vaknade i vagnen och såg nödig ut. Jag skyndade mig till toalett tros jag var säker på att allt hamnat i blojan.

Men ikke! Blojan var torr och handfatet fylldes snabbt med kiss ;)
SjalLina
1 - Smygfis

Inläggav SjalLina » fre apr 15, 2011 13:19

Det kissas för fullt här,inga fler fångade bajsar dock ;)

Har satt yupp en spegel bakom toan nu och pågen vår tycker nu att det är ännu roligare at gå och kissa - när han faktiskt behöver. För försöker vi kissa honom och han inte är kissnödig visar han detta med råge!
SjalLina
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » lör apr 16, 2011 18:00

Hej och välkomna hit! :hello:

Jag känner så igen känslorna du förmedlar. Visst är det härligt att som förälder kunna förstå och tillgodose sitt barns behov. Enligt mina erfarenheter så går det så där jättebra i början när det är nytt och spännande för både barn och föräldrar. Runt sex månaders ålder, när barnet börjar leka på ett annat sätt, så får pottsittningarna konkurrens och då kan man behöva ta till lite pottvänliga aktiviteter för att få barnet att komma till ro på pottan så att det kan göra ifrån sig där. Det brukar gå lite upp och ner över tid, men när man tittar i backspegeln så glömmer man lätt de där svackorna. Vad bra att ert barn är så tydlig med när det är dags och inte.

Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SjalLina » lör apr 16, 2011 18:30

Hemmamamma skrev:Hej och välkomna hit! :hello:

Jag känner så igen känslorna du förmedlar. Visst är det härligt att som förälder kunna förstå och tillgodose sitt barns behov. Enligt mina erfarenheter så går det så där jättebra i början när det är nytt och spännande för både barn och föräldrar. Runt sex månaders ålder, när barnet börjar leka på ett annat sätt, så får pottsittningarna konkurrens och då kan man behöva ta till lite pottvänliga aktiviteter för att få barnet att komma till ro på pottan så att det kan göra ifrån sig där. Det brukar gå lite upp och ner över tid, men när man tittar i backspegeln så glömmer man lätt de där svackorna. Vad bra att ert barn är så tydlig med när det är dags och inte.

Lycka till! :tumsup:

ja, vi siktarsom sagt inte på att bli blöjfri innan 1 år, det är mer att vi ska lära oss hur han vill ha det och möta det :)
SjalLina
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » lör apr 16, 2011 19:02

Jag rekommenderar att man går in aktivt och tränar bort blöjan helt vid 18 månaders ålder, om barnet inte släppt den på eget initiativ innan dess. Fram tills dess tycker jag att man ska se alla resultat i pottan som en bonus. Viktigt tycker jag också är att man alltid ser till att byta blöja när det kommit något i den, så att barnet inte vänjs vid att gå med en tung och blöt blöja, även om ytskiktet är torrt.

Så snart som er pojke fått kläm på det här med att bajsa i pottan, så kommer han med största sannolikhet att övergå till att bajsa i stort sett uteslutande där. Att komma ihåg att bajsa på pottan brukar vara enklare än att alltid komma ihåg kisset. Det är också betydligt obehagligare att få bajs i blöjan, så för ett barn som känner till ett alternativ brukar det valet vara enkelt. Våra barn bajsade i stort sett bara i blöjan när de var sjuka, sedan vi introducerade pottan vid fyra månaders ålder. En ypperlig ålder att börja på pottan, tycker jag. :-D
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SjalLina » sön apr 17, 2011 17:45

Hemmamamma skrev:Jag rekommenderar att man går in aktivt och tränar bort blöjan helt vid 18 månaders ålder, om barnet inte släppt den på eget initiativ innan dess. Fram tills dess tycker jag att man ska se alla resultat i pottan som en bonus. Viktigt tycker jag också är att man alltid ser till att byta blöja när det kommit något i den, så att barnet inte vänjs vid att gå med en tung och blöt blöja, även om ytskiktet är torrt.

Så snart som er pojke fått kläm på det här med att bajsa i pottan, så kommer han med största sannolikhet att övergå till att bajsa i stort sett uteslutande där. Att komma ihåg att bajsa på pottan brukar vara enklare än att alltid komma ihåg kisset. Det är också betydligt obehagligare att få bajs i blöjan, så för ett barn som känner till ett alternativ brukar det valet vara enkelt. Våra barn bajsade i stort sett bara i blöjan när de var sjuka, sedan vi introducerade pottan vid fyra månaders ålder. En ypperlig ålder att börja på pottan, tycker jag. :-D

Ja, vihar börjat med att byta efter varje liten kiss så han, som du säger, inte går med tung blöja som ska fyllas för sakens skull.

Vi tänkte köpa potta nu när pengarna kommer, tänkte det får bli en babybjörn med rygg. Vad heter de nu... en pottstol med hög rygg
SjalLina
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » mån apr 18, 2011 06:40

Pottor kan man inte få för många av. Tänk på att inte köpa för stor potta, utan att barnet verkligen når ner med fötterna när han sitter på den. Detta är viktigt för barnets trygghetskänsla. Barnet har också olika sittställning på olika slags pottor, vilket gör att vissa passar bättre för bebisar än andra. Små pottor passar även bra som resepotta senare, så det är inte en onödig utgift. En pottstol är utmärkt att ha stationerad i badrummet, men kan vara för stor för en fyramånaders bebis. Det finns pottor i alla prisklasser, från några tior till flera hundra. Vi hade alla slags BabyBjörnpottor som fanns och var jättenöjda med dem, men i bilen har vi fortfarande kvar en lågprispotta och den fyller sin funktion precis lika bra. För de allra yngsta är dock BabyBjörns hjärtepotta den allra bästa. Tyvärr utgick den ur produktion och jag vet inte om de gör den nu. Titta gärna på pottguiden, som finns på EC-snack. Där finns olika pottor på bild med beskrivning och man kan som sagt också hitta fullgoda billiga alternativ till de dyrare märkena.

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SjalLina » mån apr 18, 2011 11:34

Idag har vi varit på BVC och haft mammagrupp. Och Loke signalerade kiss två gånger under tiden och vi gick och kissade i handfatet på toan. Gick hur bra som!

Loke fortsätter att väcka mig på nätterna för att kissa och det känns jättebra. Pådagarna har han blöja och vi försöker fånga så många kissar vi kan.På kvällen har han bara byxor på sig så han får vara blöjfri och bli luftad. Mår hans rumpa verkligen gott av!

Vårt EC:ande flyter på och det känns bra. Loke känns nöjd när han förstår att jag förstår honom.

Ang potta kanske man kan hitta en hjärtepotta på tradera eller blocket. Ska kollaupp det!
SjalLina
1 - Smygfis

Inläggav SjalLina » tor apr 21, 2011 11:58

vi har inte hittat någon hjärtepotta men fick köpt en annan... lite för hög men jag rullade en handduk och knöt fast runt pottan så han fick stöd med benen. kissat i den tre gånger idag framför tv:n ;)
SjalLina
1 - Smygfis

Inläggav SjalLina » fre apr 22, 2011 06:47

Bild[/img]
SjalLina
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » fre apr 22, 2011 13:54

Å, så nöjd han ser ut! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SjalLina » tor maj 12, 2011 06:01

idag blir loke 5 månader och har firat detta med att bajsa på pottan, för tredje dagen på raken!
SjalLina
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » tor maj 12, 2011 07:28

Åh, så skönt! :-D Min erfarenhet är att så snart bebisarna fått kläm ;-) på det där att bajsa på pottan, så ser de också till att få göra det. Med kissningen kan det gå lite upp och ner med perioder då barnet glömmer bort sig eller behöver lockas med lite pottvänliga aktiviteter för att sitta kvar och kissa - men bajsa på pottan det är så mycket bättre än att få det i blöjan, så det brukar vara ett säkert kort. Som du säkert läst här på sidan, kan vi bebispottande föräldrar känna oss lite handfallna när våra barn någon gång ändå bajsat i blöjan, eftersom vi är så ovana. Hur gör man? :hmm:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till EC-Berättelser