Från plastbytta till potta

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Från plastbytta till potta

Inläggav Feeby400 » ons okt 05, 2011 11:45

Hej allihop,

nu var det länge sedan jag var inne på forumet. Vad nytt? Jo, sen lillen har lärt sig sitta och börjat käka purée så har jag plockat fram pottan vid ca 6 mån. Innan har han hängt mellan mina knän över en plastbytta med en handduk under ( små snoppar kan orsaka de mest oväntade strålvinklar) eller så har vi spolat ner allting i handfatet (skonsamt för ryggen). Det tog ett tag innan han accepterade denna nya toalett men nu sitter han gärna på pottan, med en stor låda full med leksaker och pixieböcker bredvid sig. Problemet är för ögonblicket att få honom därifrån. Det blev lite FÖR roligt.... :-D
Feeby400
10 - Skitnyfiken

Pottan inte lika intressant längre

Inläggav Feeby400 » sön nov 06, 2011 22:35

Pottan börjar förlora sin charm men det blir ändå mycket kissat och bajsat i den. Vi har återupptäckt handfatet som kissställe och ibland är det den som gäller. För ögonblicket är det i princip ingen kommunikation från lillens sida men när jag ställer mig i badrummet och pekar på pottan och frågar om han vill så "svarar" han genom att vända sig till eller från pottan.

Bajsa gör han allra mest på morgonen. Antingen hängandes mellan mina knän ca 07:00 över nattkärlet eller lite senare när han brukar sitta med pappa på toaletten en liten stund. Full bajsblöja hade jag bara en gång i juni när jag var för sjuk för att gå upp på morgonen och hålla upp honom. Annars fungerar bajsande fantastiskt bra och är en av de absoluta fördelarna med EC enligt mig - Inga bajsblöjor!
Feeby400
10 - Skitnyfiken

Torr på natten

Inläggav Feeby400 » ons jun 06, 2012 14:56

Hallo allihop.

Vad har hänst sedan sist? Sedan ca 14 mån ålder har vi inte haft någon olycka på natten (nu snart 17 mån). Det händer också att han sover en hel natt utan att behöva kissa på natten (använder gamla plastbyttan när det behövs).

När pappa var hemma med honom så var det ingen EC under dagen och då började han bajsa i blöjan. Det kändes lite surt men han fick lära sig andra roliga saker och pappa är viktig. Nu ca 6 mån senare så är det sällan han bajsar i byxorna.

Vid 16 månaders ålder började han säga "bajs", mest när han ville bajsa men också ibland när han behöver kissa. Inte alltid men han börjar säga till. Han är snart 17 månader och för ögonblicket är det rätt lite olyckor om dagen.
Feeby400
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tor jun 07, 2012 14:02

Hej!

Jag känner igen det där att barnen initialt använder samma ord för kiss och bajs när de behöver göra ifrån sig. Vår äldsta flicka använde "baj" medan den yngsta sa "tiss". Även då de kunde säga ord för såväl kiss, bajs, potta och toa, så valde de alltså ut ett av dessa ord som de använde när de behövde på pottan/toan. Jag har förstått att det är vanligt att barnen gör så när de är i denna ålder.

Det låter som att er pojke är redo för att släppa blöjan nu i sommar. Ett och ett halvt år är ju den optimala åldern för att träna bort blöjan på riktigt. Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Att säga till...

Inläggav Feeby400 » sön okt 28, 2012 23:16

Hej Hemmamamma och alla andra!

Lägesrapport :-)

Lillen är nu 21 månader. Någonstans mellan 13 och 14 månader blev han torr på natten; vaknar ca. en gång per natt och sitter i mitt knä och kissar i den gamla "nattpottan" (stort plastkärl) som står på en handduk. Olycker har vi haft ca 5 nätter under denna period bl.a. under inskolning på dagis och feber. Han säger alltid till när det är bajs på gång, ytterst få bajs i byxa (en, två?). Inget kiss i byxa när vi är utomhus (jag erbjuder regelmässigt möjlighet att kissa) men väldigt mycket pölar när vi är hemma och jag glömmer bort att erbjuda potta eller att han inte vill sitta på pottan. Han säger ibland till när han vill kissa men inte alltid. På dagis har han blöja från 9:00 till 16:00 men de erbjuder honom toaletten och där kissar han men gör även kiss och bajs i blöjan.

Dagsformen är följande, när han inte är nödig blir han jätte arg när jag fösöker locka med pottan. Han fixar inte alltid själv att gå dit men när storebror går eller man får ta med sig en leksak brukar det fungera (sist plockade han med sig halva tågbanan inklusive tunne ha ha ). Ikväll var han tvungen att annonsera tre gånger (är lite lös i magen) och vi har börjat "åka polisbil" in till toan. De tycker både stor och liten är roligt

Kram och Hej! :-) :-D
Feeby400
10 - Skitnyfiken

Återgå till EC-Berättelser