Alla är vi barn i början

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Alla är vi barn i början

Inläggav Kickan » tis jan 08, 2013 19:44

Hej!

Ser att det var ett tag sen någon skrev här, så nu gör jag det :hello:

Min lilla M är tre och en halv månad och vi har just börjat med pottan, eller ec light som det visst kallas. Spännande och enkelt. Sedan vi började har det inte kommit något bajs i blöjan, vilket hittills är den största vinsten. Och har man som jag en bebis som bajsar bara en gång om dagen och inte ens varje dag alltid så är det inte så svårt att pricka in med pottan då. Hon är märkbart nöjd också när hon slipper eländet i blöjan.

Kiss missar vi typ hundra gånger om dagen men det gör inget eftersom vi även lyckas pricka pottan några gånger

Vi använder engångsblöjor som backup just nu. Ska använda tygblöjor när hon blir större och mera rörlig. Nu tycker jag att hon är för liten och blir lite hämmad i sina rörelser av tygblöjor. De är ju trots allt lite bylsigare jämfört med engångs.

Jag försöker låta henne vara utan blöja lite varje dag. T ex får hon ligga på sitt fårskinn och lufta när hon är pigg och glad. När jag bär henne i sjalen får hon vara utan blöja också eftersom hon oftast somnar där och då kissar hon inte. Däremot hinner jag typ aldrig få upp henne innan hon kissar på mig :hellu:

Bara för det lyckades vi precis med detta! :app: nu kinkar hon så jag får be att återkomma...
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tis jan 08, 2013 21:07

Vad roligt! Jag hoppas att fler hittar hit och tar efter. :tumsup:

Visst kan man kalla det EC-light om man vill det. Själv kallar jag det bebispottning (eller sunt förnuft) ;-) . Det är ju inga nyheter precis, utan vad i princip alla vanliga småbarnsmammor sysslade med även i Sverige fram till och med 1960-talet. Sedan kom blöjrevolutionen och med den en ny kultur som i takt med blöjornas allt torrare ytskikt resulterat i allt längre blöjperioder med tillhörande hälsoproblem av olika slag. Dags för en återgång till att lyssna efter barnens behov. Kanske är det lättare om man väljer att använda tygblöjor, men det fungerar även bra att använda vanliga engångsblöjor. Vi bytte alltid blöja om vi missat och det kommit något i dem, så våra flickor vande sig aldrig vid att ha tunga, klumpiga, använda blöjor på sig. Visst, ibland gick det kanske åt onödigt många, men det tror jag jämnar ut sig. :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Alla är vi barn i början

Inläggav Kickan » tis jan 08, 2013 21:53

...då ska vi se. Nu sover lillan i alla fall.

Jo jag skulle berätta att vi gjort vår första shoppingutflykt idag sen vi började med pottan. Jag tänkte så det knakade innan om jag skulle ta med insatsen till pottan (den är ju liten och smidig att ta med) eller slopa pottandet just idag. Det blev lite mittemellan, helt ok. Utflykten gick till Ikea och där finns ju bra och barnanpassade toaletter, till och med pottor som man får använda (vilket jag ALDRIG skulle göra, blä). Så när det var dags för blöjbyte körde jag och svägerskan in våra barnvagnar på den stora handikapptoaletten. Hon använde skötbordet och jag höll lilla M över toaletten. Det kom inget men hon fick i alla fall chansen. Det är väl det viktigaste.

Sen måste jag berätta om i natt då hon vaknade till vi halv ett. Då tog jag henne till hennes första nattpottning. Inte poppis kan jag säga!! Hon skrek men det kom kiss :tumsup: och jag antar att hon vänjer sig.

Jag kommer ibland på mig med att tänka "Var det inte mera än såhär? Har jag missat nåt?" Men det är ju så himla enkelt egentligen. Det enda som kan gräma mig är att mina tre stora pojkar har haft långa blöjperioder helt i onödan. Tänk om jag hade vetat om bebispottning när de var små :cry:

Jaha det var det för nu.
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » ons jan 09, 2013 06:55

Ja, för mig är det helt obegripligt hur denna kunskap kan ha försvunnit ur svenskarnas medvetande så orimligt snabbt. Själv har jag bara gjort med mina flickor som min mamma gjorde med mig och min bror, mormor gjorde med mamma och så vidare... Fram till 1960-talet var ju detta en SJÄLVKLARHET, liksom att se till att befria barnen helt från blöjorna vid 18 månaders ålder. Problemet är väl att många föräldrar istället valt att lyssna till blöjproducenternas subjektiva budskap. :hmm:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Alla är vi barn i början

Inläggav Kickan » ons jan 09, 2013 12:28

En natt med nya erfarenheter

I natt har M krånglat en hel del. Hon har legat och knorvat sig och grejat, dock hela tiden sovande. Jag låg bredvid och velade om jag skulle ta upp henne på pottan eller låta det vara. Jag vill ju ogärna väcka en sovande bebis. Tillslut gick vi på pottan i alla fall vid halv två. Blöjan var kissig men det kom kiss i pottan också. Dessutom hade hon inte bajsat på hela dan igår så jag antar att det tryckte på lite också. Mycket riktigt kom det bajs i pottan vid fem. Tyvärr var jag för snabb att lyfta av henne för sen kom lite i blöjan också och då väckte hon mig med en liten snyftning.

Nu efter dagislämning, förmiddagssov, mat och mera krångel med magen och massor av bajs sover hon gott efter ett bad. Jag märkte att hon skulle göra ifrån sig eftersom hon stånkade och knorvade när jag ammade. När jag höll upp henne mot min axel så var det dags så vi skyndade till pottan och simsalabim så var det klart.

Jag börjar fatta skillnaden mellan allmänt stånkande och klämmande och "the real thing". Men det är inte helt enkelt med dessa småbebisar eftersom de har så mycket sådant fuffens för sig. Hon blir ju arg om jag ränner med henne till pottan och hon inte behöver. Jag har bestämt mig för att faktiskt inte hålla på och kolla och kolla hela tiden utan gå mera på känsla. Jag vill ju inte att hon sök tycka att det blir jobbigt och uppleva pottan som något negativt. Hon är ju faktiskt inte fyra månader ännu och vi har bara hållit på i några dagar. Ca 1/3 av allt kiss kommer faktiskt i pottan och bara 1 av ca 5 bajs har hittills kommit i blöjan så det tycker jag är smått fantastiskt! Jag tror hon har förstått grejen. Nu behöver vi bara bli mera synkade.
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Alla är vi barn i början

Inläggav Kickan » fre jan 11, 2013 09:59

Det börjar kännas som om hon ger tydligare signaler nu när hon ska kissa. Det är fortfarande blött i de flesta blöjor men det kommer i pottan oftast också. Igår hade vi två torra blöjor och kiss i pottan. Hon kissar ev lite mera sällan nu.

På kvällen var jag ute en sväng på kanske 40 min. Lämnade lillan hemma med pappa. Självklart skulle hon bajsa under den tiden och allt kom i blöjan för "nä hon visade inga signaler på att hon var nödig" :hellu: Men det var väl inte hela världen. Aja, pappa lär sig nog han också :-)
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Alla är vi barn i början

Inläggav Kickan » lör jan 12, 2013 22:32

Lite mera potträning...om nån är intresserad :green:

I natt vaknade hon inte förrän vid halv fem och då var hon arg och grät. Brukar hon aldrig göra. Maken fick pallra sig iväg och hämta pottan. Blöjan var jättekissig men det kom massor i pottan i alla fall och efter det var det frid och fröjd :-) Sen kom stora morgonbajset senare på morgonen. Idag har vi även haft ett par helt torra blöjor!! Jag är så glad att jag upptäckte detta med tidig potträning :-D

En annan grej som lilla M börjat med är att protestera rejält om man sätter henne på pottan och hon inte är nödig. Då försöker hon ställa sig upp det lilla hjärtat :heart:

Det känns fantastiskt att en knappt fyra månader gammal bebis kan lära sig vad man gör på en potta och att det är bättre än blöjan.

Mm det var allt för nu...
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

alla är vi barn i början

Inläggav Kickan » tis jan 15, 2013 10:40

Efter att nu regelbundet ha satt lilla M på pottan under två veckors tid så börjar det så smått bli rutin.

Morgonpottan "sitter" just nu. Runt sju börjar hon knorra missnöjt och då är det bara att ta fram den :app:

På nätterna tycker jag hon visar tydligare än dagtid att hon är nödig. Det svåra är bara att bestämma om man ska väcka henne eller inte eftersom hon sällan vaknar till ordentligt. I natt knorrade hon vid tre och då var blöjan torr!! Precis när jag bestämt mig för att potta henne så kissade hon i den.

Hon vet definitivt vad hon ska göra på pottan nu, min duktiga lilla tjej :ls:

Men jag är jättenoga med att inte pressa henne. Om jag märker att hon inte är på humör så skippar vi den pottningen bara.
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » ons jan 16, 2013 08:29

Ja, många föräldrar upplever att det är lättare att uppfatta barnets signaler på natten och det är ju inte så konstigt. Dels är man själv ofta känsligare över huvud taget nattetid, men sedan så är det ju heller inget annat som distraherar vare sig barn eller förälder.

Vad skönt att morgonpottningen sitter nu. Det är en bra start på dagen.

Ostörd sömn har dock högre prioritet än en torr blöja. Ni lär snart komma in i bra nattpottrutiner också. Er dotter verkar ju vara duktig på att tala om sina behov för er. :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

alla är vi barn i början

Inläggav Kickan » mån jan 21, 2013 21:02

Idag var vi ute några timmar och shoppade. Hade ingen potta med och räknade med att det skulle komma i blöjan. Medan vi var ute pruttade hon lite och jag såg på henne att hon kissade två gånger. Sen när vi kom hem var blöjan bara lite kissig men det kom mycket i pottan, och bajs! Hon måste ha hållit sig tills hon kunde göra ifrån sig där :loving:

Annars har jag kommit på att sätta på henne underbyxor och ullblöjbyxor över när vi har blöjfri tid här hemma. Lite för kallt tycker jag att ha henne helt utan byxor och blöjbyxorna håller iaf tätt vid småskvättar så kan jag bara byta underbyxor och skölja upp de blöta.
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » mån jan 21, 2013 21:36

Ja, i vårt klimat får man allt ha kläder på. Brrr...

I vår kultur och vårt klimat är det ju faktiskt praktiskt att använda blöjor som skydd tills barnen är tillförlitligt torra. Det är väl därför det blivit så populärt. Problemet med blöjorna uppstår ju främst när de överanvänds.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

alla är vi barn i början

Inläggav Kickan » tor jan 24, 2013 10:42

Vi har haft två torra nätter i rad! Jag vågar nästan inte hoppas på att det ska hålla i sig. Jag inser ju att det kommer att komma kissiga nätter även i fortsättningen. Men jag är så glad.

Första natten var torr med två pottningar och den andra med första pottningen vid 5-tiden. Då hade jag ändå erbjudit potta vid ett eftersom hon höll på att knorva sig men då blev hon skogstokig så det var bara att avbryta.

JAg tror knappt det är sant :app: :vågen:
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tor jan 24, 2013 13:15

Jovisst, så funkar det! :tumup:

Jag läste någonstans på den här hemsidan om en norsk undersökning och om jag inte missminner mig så visade den att vid sex månaders ålder så vaknar ca 85% av alla barn för att kissa. En del, såsom våra flickor, vaknar redan från födseln. Det anmärkningsvärda är väl att inte BVC upplyser om detta utan låter blöjföretagens reklam sprida ett helt annat budskap. :hmm:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

alla är vi barn i början

Inläggav Kickan » tor jan 24, 2013 15:45

Ja det är verkligen konstigt. Det tipsas/informeras/erbjuds joga, babysim, barnvagnsbio, massage och tusen andra påhitt men detta som är det mest naturliga i världen är det ingen som nämner ens varken på MVC eller BVC. Ju mer jag tänker på det desto mer knasigt låter det... :hmm:

Nu jobbar vi vidare med dagtid. Vissa dagar missar jag typ varenda kissblöja. Men det gör inget för jag ser att lillan är väl medveten om ATT hon kissar, bara jag som måste bli lite mera tajmad ;-) Bajsar gör hon bara på pottan nu :loving: :tumsup:
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

alla är vi barn i början

Inläggav Kickan » tor jan 31, 2013 12:02

Jag ser/känner allt tydligare när lillan behöver på pottan. Det går också längre tid mellan kissningarna nu. Hon har lagt om sina bajsrutiner (tyvärr) så nu blir det ibland flera smålass/dag istället för ett stort. Men då får vi ju flera tillfällen att träna på vår kommunikation.

Lillan har varit sjuk för första gången i sitt fyra månader långa liv, med feber, snuva och hosta. Jag tänkte att nu går EC åt skogen ett tag, aldrig att hon orkar sitta på potta och kommunicera massor nu. Men jag hade fel, det har gått alldeles utmärkt faktiskt, men det kommer säkert att vara olika.

Igår hände en kul grej. Satt i soffan och ammade med barrumpad bebis och med pottan bredvid, i fall att. När hon var klar satt hon i min famn och fick syn på pottan, tittade intensivt på den och verkligen sträckte sig mot den. Jag tänkte att vi provar väl om det kommer nåt och det gjorde det, både ett och två :tumup: Ja tydligare än så kunde det ju inte bli :-D
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Nästa

Återgå till EC-Berättelser