jazoo och brallisen (okt 05)

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

jazoo och brallisen (okt 05)

Inläggav jazoo » sön mar 05, 2006 19:49

Efter att ha läst en hel massa och EC och konstaterat att "det här är nog inget för mig, det verkar svårt, bökigt, jobbigt, men coolt att det finns de som orkar..." så träffade jag på miriel på en sjalbarnsträff. Äsch, sa hon, det är inte alls svårt, testa lite grann bara...

Och så blev det. Alice var väl 3,5 mån när vi började lite försiktigt med någon slags version av EC-light. Och vet ni vad? Ja, det är klart att ni vet, det funkade ju! :vågen:

Jag började med att ge henne signal när jag märkte att hon kissade eller bajsade "pssssss psssss" och så småningom lyfte jag upp henne över handfatet när jag trodde att det kunde vara dags. Vi kör mest på rutin, sätter på potta efter matning/sovning/sjalning och om det bara gått lite lagom lång tid.

Det tog bara ett par veckor innan jag insåg att vi behövde införskaffa en potta, det blev en fin klarröd en! :tumsup:

Nu är Alice drygt 4,5 mån och jag ser rätt pragmatiskt på det här med EC, allt som hamnar i pottan/handfatet istället för blöjan är en bonus. Om inte annat så är blöjan torr lite längre.

Kisset är lättare än bajset, 8 ggr av tio kommer det kiss när jag sätter henne på pottan (under normala omständigheter). Bajseriet är det lite värre med, jag kan inte riktigt särskilja bajssignalerna från generellt "åmande och ånkande". Sen är det också ett problem att Alice ofta bajsar tidigt på morgonen när jag inte orkar gå ut sängen. :ops:

Det är också olika, olika dagar, vissa dagar går hur bra som helst, både kiss & bajs hamnar i pottan, andra dagar går allt snett (idag bajsade hon tex över hela mig och hela soffan och flera av de fina böcker hon fått i doppresent igår..... slarvemamma :hide: ).

Sen handlar det ju mycket om hur uppmärksam jag är, hur mycket tid jag har och naturligtvis om jag är hemma eller inte. De dagar vi är ute och ränner på stan blir det mindre EC och mer blöja. Och det funkar ju, det med.

Hur som helst ser vi (jag och min man) EC som:
* ett utmärkt sätt att vänja Alice vid att kiss & bajs ska i potta eller toalett
* ett sätt att minimera hennes obehag i form av blöt & kladdig rumpa
* ett sätt att slippa byta kladdiga bajsblöjor
* ett sätt att minska blöjkontot
* och något vi gör för vår dotters skull utan att det ska bli något absolut måste eller tvång.

Och så är det förstås lite roligt att tala om för folk att man sätter sin lilla bebis på pottan, bara för att se deras miner! :green: :lol: :-P
Senast redigerad av jazoo sön mar 05, 2006 20:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » sön mar 05, 2006 19:55

Det är ju lätt att glömma hur bra det funkar ibland, med EC alltså. I början på veckan fick jag dock en påminnelse, när jag var på Gotland i några dagar. Det var mycket med flygplan och nya ställen och nya människor, så vi fick inte riktigt till EC:andet. Och plötsligt så blev blöjorna så där tunga och stora igen... :eld:

Jag hade glömt hur mycket kiss som får plats i en blöja om man inte kissar på pottan.... (och om man glömmer att man måste byta blöjan ibland också.... :ops: )

Men faktum är att när vi kör EC så blir inte ens nattblöjorna sådär tunga! :tumup:
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » tis mar 07, 2006 09:41

Nu har jag i två dagar rusat upp ur sängen (kl 6.30 resp 7.30) för att jag trodde att det var bajs på gång. Men icke. Däremot kissade Alice säkert en deciliter i morse, och väldigt väldigt lite i blöjan (som suttit på sedan 18.30 igår kväll)! :rock:

En stund senare hängde vi lite i badrummet efter en kiss (golvvärmen gör att det är så mysigt, varmt och skönt där inne), så kommer det en bajsprutt på badrumsmattan. Jag märkte verkligen ingenting innan hon plötsligt började krysta. Opedagogisk och osmart som jag är utbrister jag "nej" innan jag hinner hejda mig. Alice hejdar sig förstås mitt i bajsandet, och sen tror jag att det låste sig för henne totalt, för inte ett spår av bajs när jag sätter henne på pottan.

Vi får väl se vad som händer, hon bajsade ingenting igår, så det torde komma en rejäl laddning under dagen idag... :eld:

Nu vaknar hon! Tjingeling!
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav Emma2 » tis mar 07, 2006 12:17

andra dagar går allt snett (idag bajsade hon tex över hela mig och hela soffan och flera av de fina böcker hon fått i doppresent igår..... slarvemamma ).

Hehe känner igen detdär :piss: ;-) ;-)
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav jazoo » tis mar 07, 2006 17:32

Hmmm, jag undrar om det var mitt "nej" imorse som ställde till det. Efter det totalvägrade hon att kissa på pottan fram tills för bara en liten stund sedan (kring fyra-fem), men det kom ju kiss i blöjan. Inget bajs ännu - jag ser fram emot en riktig laddning så småningom - jippie! :mrgreen:

Vi får ta nya tag i morgon igen, men jag ska försöka bli lite mer pedagogisk och tolerant om det kommer på golvet. Det gör ju verkligen ingenting egentligen, var mest att jag blev irriterad på mig själv över att jag var ouppmärksam och så blev det som det blev. Men det fattar ju inte Alice... :ops: Vill ju verkligen inte förknippa pottan med irritation!
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » tor mar 09, 2006 08:58

Gårdagens EC:ande

07.00 - Vaknar och ammar lite. Märker att det trycker på, så går ut i badrummet. Mamma är dock för slö, så första bajklutten kommer i blöjan. Resten i pottan! :vågen:

07.00 - 09.00 Lite sov, lite amning, lite kiss i pottan, väldigt lite kiss i blöjan, ibland helt torrt.

Ca 10.00 - Rutinkiss på potta efter amning och *lo and behold* en rejäl bajsladdning av bara farten! :rock:

Ca 12.00 - Blöjbyte och kiss i handfatet på gymet

Ca 14.00 - Blöjbyte (nästan inget kiss i blöjan, så lite att jag bestämde mig för att använda samma blöja ett tag till) och kiss i handfatet i skötrummet

14.00 - 18.00 - Rutinkiss på pottan hemma, kiss varje gång! :urule:

18.30 - Bajs i blöjan på restaurang - inte en chans att vi hade kunnat göra något annat, men - för första gången som jag kan minnas blev Alice riktigt, riktigt ledsen över att ha bajs i blöjan! Det gick inte så fort som hon hade velat att byta blöjan av olika anledningar. Kiss i handfatet vid blöjbyte.

21.00 - en väldigt, väldigt trött men duktig liten EC-flicka kissar en sista gång på pottan innan hon äntligen fick gå och lägga sig och sova gott, långt efter sin normala sängdags!

PS Jag sa ju att det skulle komma massor av bajs idag! ;-) :-)
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » mån mar 13, 2006 10:14

Det går upp och det går ner...

Igår var vi ute och borta och snurrade runt rent allmänt hela dagen, och då blir det som det blir med EC:andet. Stökiga toaletter på IKEA är inte direkt rätt ställe att försöka kissa i handfatet heller. Så det mesta kom i blöjan (tunga tunga kissblöjor :eld: ). Men det är ju bara att konstatera att det är bra att det finns blöjor.

Inatt bajsade Alice i blöjan strax före fyra-snåret, och sen var hon jätteledsen och ville varken amma eller somna om. Väldigt okaraktäristiskt, för hon brukar verkligen inte vara ledsen annat än när hon antingen är trött eller hungrig. Kanske förkylning på gång? Efter en dryg timme somnade hon i alla fall om. Och nu på morgonen verkade det bättre, det kom också såväl kiss som bajs i pottan direkt. :rock: Kanske var hon bara körig i magen?

Annars så jobbar vi på att bli kompis med nya tygblöjorna, även om jag måste erkänna att vi inte riktigt törs använda dem utanför hemmet ännu.
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » tis mar 14, 2006 22:44

Igår: totalt 2 kissblöjor (båda på eftermiddagen när vi var lite trötta), resten i pottan (1 bajs & oräkneliga kiss). Samma blöja torr från morgon till sen eftermiddag... :rock:

Idag: totalt 3 kissblöjor (vi var ute och snurrade och hälsade på kompisar, så potteriet kom lite på skam, men ändå tre kissningar på främmande potta!)
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav nennie81 » ons mar 15, 2006 08:21

:app: Ni är så duktiga :app: Vad duktig hon är lilla Alice som kissar på främmande potta!

Det är så kul att läsa dina uppdateringar!
Användarvisningsbild
nennie81
10 - Skitnyfiken

Inläggav jazoo » tor mar 16, 2006 11:10

05.00. Bebisen onkig och knölig. Mamman, som tror att allt går att lösa med lite mat, drar upp tröjan och slänger fram tutten. Visst skulle det inte finnas några krig om alla bara hade tillräckligt att äta? Bebisen tar några sugtag men sedan ointresserad. Mamman somnar om, så snabbt att hon knappt noterar ointresset. Amma sovandes är en sport hon blivit mycket duktig på.

Men bebisen är inte nöjd, fortsätter att onka och stånka. Mamman viftar med bröstet. Som om det skulle hjälpa ett endaste dugg. Prrrrrrrrtt *trumvirvel* där kommer det. Det ni alla har väntat på. Braket i brallan.

Mamman vaknar av ljudet och blir genast klarvaken, slår sig för pannan :duh: det var ju så det var. En prutt på gång. Inte hunger, bara en hederlig liten bajs som ville ut. Snabbt ut i badrummet, en rejäl klutt i blöjan, men lika mycket till på pottan.

Men när ska mamma lära sig att fånga upp bajset innan det kommer i blöjan? Följ den rafflande upplösningen på ecsweden.se - följetongen för oss som gillar bajs.
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav Jenny » tor mar 16, 2006 11:22

Hihihi... Väntar med spänning! :Hahaa: :app:
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tor mar 16, 2006 11:58

Tille skrev:Hihihi... Väntar med spänning! :Hahaa: :app:

:iagree: :Hahaa: :Hahaa: :Hahaa:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav jazoo » fre mar 17, 2006 08:46

Även en dålig dag har en och annan torr blöja eller
Hallå, tygblöjor är faktiskt inte till för att bajsas i

Ja, ibland händer något, man hamnar snett och allt går åt pipan. Det måste ha varit den där nattbajsningen som ställde till det, för sedan kändes inget rätt, och tajmingen var fel hela dagen. En och annan kisseskvätt kom väl på pottan, och faktiskt var det ibland torrt däremellan, så det är väl ett tecken på att det går åt rätt håll.

Men huvva, hon kissar ju allt mer sällan, och det är mycket svårare att pricka nu. Hon kissar inte alltid direkt efter sovning, och inte heller direkt efter ätning som förut. Det känns nästan som att börja om. Och efter alla gånger jag satt henne på pottan när hon inte behöver börjar hon nu bli argnär jag sätter henne där.

Till råga på allt så valde hon, min lilla skrutta att bajsa i sina fina nya tygblöjor... De skulle ju inte bajsas i, det fattar väl vem som helst? Bajsa ska man göra på pottan! Men nej, mamma missade alla signaler, den där gnälligheten som var precis mittemellan sömnig-gnället och hungrig-gnället... Det var alltså varken hunger eller trötthet, utan helt enkelt bajsnödig-gnället.

Jaja, imorgon, eller snarare idag, är en annan dag...
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » mån mar 20, 2006 18:38

Nytt rekord (i fredags): samma blöja från 13.00 fram till nästföljande morgon. :rock:

Kiss och bajs på pottan hela eftermiddagen, och eftersom blöjan var snustorr vid sängdags var det ju ingen poäng att byta blöja när det byttes till pyjamas. :vågen: :vågen: :vågen:
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » tis mar 21, 2006 09:48

Nytt rekord år andra hållet, typ... två bajsblöjor på två dagar... :sad:

Har inte varit så på länge länge. Men å andra sidan har det varit rätt hysteriska dagar, med födelsedagskalas till höger och vänster, rumänska zigenarorkestrar och trevliga, snälla, knasiga och konstiga människor i största allmänhet som alla ville klappa och hålla i lilla Alice. Hon har varit helt fantastiskt tålmodig och ändå varit otroligt duktig på att kissa på pottan. Så vem bryr sig om en liten bajsblöja eller två?
Johanna, mamma till Alice född okt 05 och Vincent född okt 08 :loving:
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Nästa

Återgå till EC-Berättelser