jazoo och brallisen (okt 05)

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav miriel » tis mar 28, 2006 07:38

Å, jag har inte hunnit läsa allt så jag återkommer! Det är dagisdags här och barnen hoppar i hallen.

Har inte varit inne på ECsweden på en halvevighet och nu är halva bekantskapskretsen (nästan ;-) ) superaktiva. :app:
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Inläggav jazoo » tis mar 28, 2006 19:55

*dubbelt*
Senast redigerad av jazoo tis mar 28, 2006 19:59, redigerad totalt 1 gång.
Johanna, mamma till Alice född okt 05 och Vincent född okt 08 :loving:
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » tis mar 28, 2006 19:57

Om att fylla år och annat väsentligt

Jag måste säga att jag är imponerad av min lilla tjej. :loving: Den senaste tiden har varit helt hysterisk, det har varit dop, födelsedagar i parti och minut och därmed lika många fester. Först var det dop för tre veckor sedan, mamma (jag alltså: Alice mamma) fyllde 30 förra lördagen med rumänsk zigenarorkester och massor av folk från förmiddag till sena kvällen, morfar 60 några dagar senare med 200-personersparty i lördags, morfars mor fyllde 94, mormor 64..... Det innebär knasiga sängtider, många människor som ska hälsa och klappa och tramsa sig. Mamma och pappa är inte lika uppmärksamma, har inte tid att springa och kissa i parti och minut och världen är allmänt upp och ned.

Ändå klarar den här lilla tjejen att kissa på pottan när den erbjuds, men är lika nöjd med blöjan om det nu är det som gäller. Toaletter och handfat blir kissade och till och med bajsade i både här och där som ett aldeles utmärkt komplement till blöjan som förstås inte är torr hela tiden, men vad gör väl det? :urule:

Idag har varit en riktig toppendag!
* Idag vaknade Alice och blöjan var nästan torr - i pottan (med pappa!) kom istället en formidabel vårflod.
* Kiss i pottan hela förmiddagen, bara liten liten miss, så ny blöja.
* Ut på promenad i vagnen, hemma igen kiss i pottan och blöjan torr!!
* Iväg till tandhygienisten så ytterligare barnvagnspromenad med farfar, väl hemma - blöjan torr! :vågen:
* Liten liten miss igen på kvällskvisten (mamma trött), men blöjan torr vid pyjamasbyte.

Resultat: 3 blöjor och kiss i pottan vid varje försök (minns inte ens hur många gånger 7-8-9?

Intressant iakttagelse: Alice kissar mer sällan nu, det är inte ovanligt att det går 45-60 minuter när hon är vaken eller betydligt mer vid sjalning eller sovning
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » mån apr 03, 2006 21:54

Om känsla och intuition

Det är ju inte ovanligt att jag bara känner på mig att Alice nog behöver kissa, det hände mig flera gånger innan vi började med EC också. Jag fick plötsligt känslan av att det var dags, men förnuftet, eller logiken eller vad det nu var sa emot, nej hon har ju precis eller något annat. Och så kissade hon. Ändå. Känslan och intuitionen regerar. :rock:

Men sen finns ju också en annan slags känsla - kan man till och med kalla det kalla det telepatisk kommunikation? På sistånde har jag märkt att Alice inte kissar om jag själv är kissnödig. Då får jag lägga henne ifrån mig, kissa själv, och försöka igen. Och då funkar det.

Och på något sätt är det ju logiskt, ett litet barn är som ett enda stort känselspröt som känner varenda känsla som mamman (oftast, men också pappan) känner och därmed förmedlar vidare till sitt barn. Om jag med kroppen förmedlar energin "jag måste hålla mig" till Alice samtidigt som jag säger att hon ska kissa är det ju inte konstigt att hon inte kissar. Det känslomässiga, intuitiva, telepatiska eller vad du vill, budskapet är ju det som hon är allra bäst på att tolka. Ord (eller kissignal) är sekundärt än så länge.

För övrigt: så kissade Alice tre gånger på pottan på öppna förskolan idag, och blöjan torr från det att vi gick hemifrån tills det att vi kom hem (och lite till)! :vågen:
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » mån apr 03, 2006 21:56

Detta med intuition är så intressant så jag måste nog starta en egen tråd om det - är ni fler som upplevs samma sak?
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav nennie81 » tis apr 04, 2006 07:08

:vågen: 3 kissningar på ÖF :vågen:

:app: :app: :app:
BildBild
Användarvisningsbild
nennie81
10 - Skitnyfiken

Inläggav jazoo » fre apr 07, 2006 08:36

Nytt rekord!

Nu satt banne mig samma blöja på i ett helt dygn!
Blöjan var torr när vi skulle gå och lägga oss - då får den ju sitta kvar!
Torr på morgonen, störtflod kiss & bajs i pottan!
Torr efter sjalpromenad - kiss på öppna förskolan!
Torr efter ytterligare promenad - kiss i handfat på café!
Torr när vi kom hem - kiss i pottan!
Framåt 18-tiden på kvällen var vi på besök hos goda vänner, och då höll det inte längre, andra barn, massor av stoj, ouppmärksamma föräldrar. Ny blöja. Som var torr när vi kom hem och skulle gå och lägga oss....

(OK, jag erkänner att jag bytte blöja en gång innan, men inte för att den var bjöt, utan för att den blev så knölig av att tas på och av hela tiden).
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » fre apr 07, 2006 08:51

:rock:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Saffran » fre apr 07, 2006 14:06

Tjohoooooooo! :vågen:
En härlig känsla....
Användarvisningsbild
Saffran
150 - Pissråtta

Inläggav jazoo » mån apr 10, 2006 10:10

EC-bäbis i Köpenhamn

Nu har vår Alice varit utomlands för första gången, det bar av till Köpendanmark med mamma & pappa, farmor & farfar, och så jämngamla kusinen och hans mamma & pappa. ECeriet fick väl komma lite i skymundan, men det är inte utan att en och annan blöja var torr emellanåt, och kissades gjorde det i handfat både här och var. Men det var länge sedan vi fick byta så många bajsblöjor! Och läckiga bajsblöjor till på köpet, tror visst det är dags att gå upp en storlek på engångsblöjorna!

Men alla inblandade är väldigt nöjda med resan, mycket tack vare fina nya Ergo-selen som inhandlades speciellt för tillfället! Såå skönt att slippa släpa med sig vagnen på flyget! Och selen passade pappa så mycket bättre än sjal...
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » ons apr 12, 2006 20:37

Ibland går det bättre och ibland går det sämre...

Med en förkyld mamma blir det inte mycket som hamnar i pottan (Kanske var det också Köpenhamnsresan som ställde till det lite). Det är som att någon dragit för rullgardinen, eller snarare satt på mig ett par glasögon med helt fel styrka. Allt blir lite lite skevt. Oftast har brallisen precis precis kissat när jag tar av henne blöjan. Hoppas på att vi hamnar på rätt köl snart igen.
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » mån apr 24, 2006 15:51

En svacka? Eller ork och vilja som saknas?

Nu går det inte så bra med EC:andet. Visst sätter jag (vi) fortfarande Alice på pottan, men inte lika målmedvetet och främst i samband med blöjbyte. Och visst kissar hon fortfarande på pottan, men inte lika ofta och nästan alltid har det kommit kiss i blöjan däremellan.

Jag har bara inte orkat. Fokuset har varit på andra saker, och pottningen har hamnat på skam. Tajmingen känns helt av, även de gånger jag försöker anstränga mig. Ibland kommer jag på att jag borde sätta brallisen på pottan, men oftast är det för sent, väldigt ofta har hon precis kissat i blöjan. Ibland får jag dåligt samvete för att jag inte orkar, men det måste ju funka för mig också, inte bara Alice. Jag kan inte tvinga mig själv att potta, då blir det bara jobbigt.

Jag tror att vi kommer att ta det lite lugnt ett tag nu på pott-fronten, köra i samband med blöjbyte, men inte så mycket mer. Förhoppningsvis återkommer orken och känslan och lusten att potta. För det måste ju vara lite kul också, eller hur?
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » mån apr 24, 2006 16:56

Tråkigt med svacka, men som du säger: det ska kännar rätt för alla inblandade när det gäller EC. Vila upp er på EC-fronten ett tag och kom igen med nya krafter :tumup:

Vilken ursöt avatar förresten!! :love:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav jazoo » tis apr 25, 2006 21:14

Lite bättre idag, plus sjalrelaterad insikt

Jag har plötsligt kommit på att vår svacka i EC:andet hänger samman med att vi börjat använda vagnen mycket mer. Vi har bytt till sittdelen, och plötsligt är det mycket roligare med vagn (tycker både Alice och mamma). Tro jag det, att det var trist innan, bara ligga på rygg och titta rakt upp i himmelen. Då ville lillskruttan hellre åka sjal. Sen bytte vi, och då har det blivit mer vagn. Och mindre potta. Eller i alla fall fler blöta blöjor mellan pottningarna.

Och när det började gå sämre tappade jag väl orken litegrann, och så blev det en negativ spiral utan att jag ens märkte det.

Idag har Alice kissat på pottan lite mer och i blöjan lite mindre, utan att jag för den skull har ansträngt mig speciellt för att det skulle bli så. Kanske är det på väg att vända - på alla plan? Imorgon tänker jag i alla fall ta sjalen när jag går ut!
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav jazoo » mån maj 01, 2006 19:18

Det rullar på

Vi kör på i samma, lätt oinspirerade lunk som beskrivits i mina senaste inlägg. Sätter Alice på pottan alltid i samband med blöjbyte och ibland däremellan. Allt som oftast kommer det kiss i pottan, och ibland är också blöjan torr (men oftast inte). Så det är ju ändå så att det känns meningsfullt att fortsätta.

Hon är oftare torr i samband med sjalbärning, så min tidigare insikt verkar stämma.

Vi längtar efter värmen och sommaren, då vi kan låta Alice vara blöjfri mer. Då kanske vi får en omstart och kan få Alice att vara torr längre mellan kissningarna. Eller kan lära oss att uppfatta signalerna bättre, och sätta henne på pottan när hon behöver.

Förresten så håller hon på att få en tansebissing, min lilla trollunge! Hon börjar bli så stor!
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

FöregåendeNästa

Återgå till EC-Berättelser