EC-bäbisen Nora

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

EC-bäbisen Nora

Inläggav Veronica » tis apr 11, 2006 14:43

Vår lilla skrutta blir två veckor imorgon. Vi har tygisar till den stora killen och jag hade hört talas om EC, men tänkte att det där låter ju bra men säkert jätte krångligt.

Men så föddes princessan, och jag sprack en hel del och fick sys och hade svårt att ta mig upp ur sängen första dygnet. Min man var hemma med äldsta pojken och jag bad sköterskorna om hjälp att byta på tjejen. De tittade i blöjan och sa att Nä, hon har inte bajsat!

Jag bad tre olika personal om hjälp och fick samma svar. Men hon har haft blöjan sen innan lunch (klockan var kanske 21 på kvällen), protesterade jag. Persnalen sa bara att de moderna blöjorna har så bra uppsugningsförmåga så det spelar ingen roll. Då blev jag sur och tog av henne blöjan!
Hon både kissade och bajsade i sängen under natten, och det var då jag insåg att hon faktiskt sagt till innan!

Väl hemma bajsar hon bara på skötbordet när vi tagit av henne blöjan, aldrig i blöjan. - Den här tjejen vill verkligen inte bajsa i blöjan, sa min man när han för tredje gången på raken torkade bajs från skötbordet. :piss: Det blev ju tröttsamt att torka upp så jag började sätta henne på pottan, och det fungerar ju. Hon både kissar och bajsar där!

Jag har försökt läsa in mig lite och gör Sssss-ljud när hon kissar och stånkar med när hon bajsar. Det är inte helt lätt att veta om hon är kissnödig, behöver rapa, vill bli buren eller vad det är när hon gnäller, men det kommer väl med tiden antar jag.

Hon får ganska ofta ha blöja på sig eftersom jag tycker att jag blir så stirrig när hon är naken och försöker potta henne för ofta. Varje gång jag sätter henne på pottan så försöker hon ju trycka ut nånting och börjar stortjuta när det inte går, och då känner jag mig som en skurk som inte kan slappna av och lyssna på henne ordentligt. Vad gör en pöl här och där egentligen ?

Idag har hon fått vara blöjfri hela dagen och jag har bara missat en kissning, jag trodde hon ville amma, men efter att ha snuttat lite gjorde hon en paus och kissade i mitt knä. Nästa gång hon ammade gjorde hon samma sak, dvs hon pausade, men då var jag beredd och kisset hamnade i pottan. :rock: När hon ammat färdigt hamnade bajset där också.

Nu sover hon, alldeles naken, i sjalen på min mage. Det har jag inte vågat mig på förut, så det är lite spännande. :)
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Nora blir 2 veckor idag

Inläggav Veronica » ons apr 12, 2006 20:35

Det har gått riktigt bra idag med, bara ett par missar.

Nora fick vara nakenfis hemma och jag försöker ha henne nära så mycket som möjligt för att lära mig hennes signaler. Det är lite besvärligt när hon sover, för hon vaknar inte till ordentligt när hon kissar. Hon bara grymtar lite i sömnen, kissar och sover vidare.

Första tuppluren hon tog utan blöja var på vår säng utan plastad frotté under, men där var jag tillräckligt snabb för att rädda madrassen även om jag inte var tillräckligt snabb för att få upp henne på pottan. Jag fångade upp kisset i en handduk som hon låg på istället, inte en droppe på sängen!

Andra gången var hon himla gnällig, men jag tyckte att jag nyss erbjudit pottan men då blev hon bara ilsken, och det tolkar jag som att hon inte behöver göra nåt där. Men sen kom tydligen behovet trots allt, så då kissade hon på den plastade frottén hon låg på i soffan.

På eftermiddagen for vi och handlade, då fick hon ha en vikis på sig. Hon sov hela tiden och fortsatte sova när vi kom hem. Vi störde henne inte utan lät henne sova ute i overallen medans vi drack kaffe. När hon väl vaknade var blöjan alldeles våt förstås, och hon var inte kissnödig.

När vi åt middag blev hon himla gnällig igen. Det var inte så länge sen jag erbjudit pottan och hon inte velat sitta där, men den här gången tänkte jag att det kanske var dags nu ändå. Maken tog henne till pottan och där kom det en hel del bajs!

Sen somnade hon igen och kissade i sömnen - tack och lov för plastad frotté.

När hon sen var vaken gick det däremot bra. Vi prickade alla kissningar.

Vid åtta-tiden blev hon dock himla gnällig igen, men ville inte sitta på pottan. Jag erbjöd den flera gånger, men hon blev bara tvärarg. Jag ammade, rapade och försökte lista ut vad som var fel. En stund satt hon lungt i pappas knä, men sen var det samma visa igen. Plötsligt kom det lite bajs i blöjan.

Typiskt, det var magen trots allt, jag ville ju inte erbjuda pottan för mycket heller när hon ratat den flera gånger redan... Men nu tog jag genast av henne blöjan och satte henne på pottan och då kom där genast mer bajs och lite kiss också! Lilla gumman försökte hålla sig så gott hon kunde! :heart:

Men inte dröjde det länge innan hon blev gnällig igen, men nu började jag inse att hon helt enkelt var trött men inte kunde komma till ro i soffan framför TVn (klokt barn).
Så strax innan 21 kissade hon på pottan igen, på med nattblöja och in i sovrummet. Där somnade hon nästan på en gång när hon fick bröstet.

Det känns som om vi lär känna varandra allt bättre för varje dag som går! :tumsup:
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav tinaw » ons apr 12, 2006 20:51

Roligt! :-D
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » ons apr 12, 2006 20:54

Väldans intressant att läsa om tidigt EC! :tumsup:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Veronica » tor apr 13, 2006 19:32

Härligt, härligt, idag har jag inte missat en enda gång. Först blev vi väckta kl 05.30 av storebror som ställde till ett himla liv, då kissade hon på pottan och fick en ny blöja. När pappa och Isak åkt till dagis/jobbet somnade vi om och den blöjan var våt när vi vaknade igen och hon var inte kissnödig. Det var väl jag som var för seg i starten.

Eftersom jag inte visste hur långt borta behovet var så vågade jag inte ta med henne till tvättstugan utan blöja utan hon fick en vikis på sig. Hon somnade igen i sjalen och när hon vaknade igen var jag rätt snabb. Vikblöjan var torr och hon kissade i pottan.

Sen fortsatte jag att pricka kissningarna så nästa vända i tvättstugan slapp hon blöja. Hon somnade igen, och kissade när hon vaknade. *hurra* Annars är det när hon sover som olyckorna brukar hända.

Alldeles innan vi gick ner till tvättstugan för sista gången så både bajsade och kissade hon i pottan, sen satt hon och sov i sjalen minst 1½ timme. När hon vaknade kom det i pottan igen.

När vi lagade middag så tog hennes pappa på henne en vikblöja, han ville inte riskera att bli nerbajsad. Men när hon blev gnällig tog jag av henne den och kisset kom i pottan!

Vilken dag, jag är så nöjd! :-D
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tor apr 13, 2006 19:35

Jag förstår att du är nöjd!
Det är ju hur coolt som helst! Grattis!! :vågen:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav melon » tor apr 13, 2006 20:42

Vilken höjdardag!! :vågen: :urule:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav miriel » tor apr 13, 2006 23:02

Jättekul att få läsa om din braiga dag! Man blir så glad! :vågen:
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Inläggav Veronica » lör apr 15, 2006 16:51

I torsdagskväll kom Noras mormor och moster hit för att fira påsk, och hälsa på henne för första gången. Vi kom i säng vid kl 23.00, men Nora var inte nöjd och kunde inte komma till roförrän jag klev upp och satte henne på pottan. Då kom det en massa bajs! :vågen:

Igår blev det lite si och så med kissandet, med gäster här och full rulle i allmänhet så hann jag inte riktigt vara med alla gånger, jag tror det blev ungefär varannan kissning i pottan i alla fall, och eftermiddagsbajset hamnade minsann där.

Inatt vaknade stumpan vid 02.30 tiden och var orolig. Jag ammade, rapade och pottade henne, men inget hjälpte. Det kom inget i pottan, och jag ville ju inte sätta henne där hur många gånger som helst samtidigt som jag var ganska säker på att det var bajsdags. Nån gång vid 04 kom det äntligen - i pottan! :tumsup: Sen kunde Nora somna igen.

Idag har vi varit ganska duktiga, jag har bara missat 3 kissningar och den sista missen var klantig. Jag förstod att hon nog behövde kissa, men "jag skulle bara"...

Eftermiddagsbajset kom i alla fall i pottan, jag har nog inte bytt en bajsblöja på en vecka nu... :rock:

Mormor har till och med satt Nora på pottan en gång, tyvärr kom det inget då, men det är schysst att ha fördomsfria släktingar. Hon tycker mest att det är fantastiskt.
- Tänk vad många bajsnödiga bäbisar man har vyssjat i sina dar, sa hon nästan förfärat igårkväll!
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » lör apr 15, 2006 19:44

Va härligt! :vågen:

Och visst är det harmligt när man "ska bara.." och så är det för sent! :duh:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » lör apr 15, 2006 19:55

- Tänk vad många bajsnödiga bäbisar man har vyssjat i sina dar, sa hon nästan förfärat igårkväll!

Otroligt! Det var en ovanligt härlig kommentar! :-D
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav miriel » lör apr 15, 2006 20:50

tinaw skrev:

Otroligt! Det var en ovanligt härlig kommentar! :-D

:iagree:

Hälsa mormor att hon verkar vara en supermormor! :vågen:
Användarvisningsbild
miriel
150 - Pissråtta

Inläggav Veronica » sön apr 16, 2006 19:19

Idag har det väl gått sisådär med EC:andet. En del kiss i pottan har det blivit, men hon har faktikt lyckats kissa på mig två ggr när vi satt i soffan och gosade.

Pappa prickade i alla fall bajset på eftermiddagen, så det är ju vackert så. :-D

Och hon sov rätt länge i sjalen utan att kissa i blöjan utan det kom i pottan när hon vaknade.

Så egentligen har det gått ganska bra, jag tycker väl bara att jag borde ha märkt att hon behövde kissa när jag hade henne i famnen... men, men, vi lär oss fortfarande.
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Annandag påsk

Inläggav Veronica » mån apr 17, 2006 20:55

Nora är lite snuvig och vaknade kl 02 inatt av att hon var täppt i näsan. Jag droppade lite bröstmjölk i näsan på henne, sen bajsade hon på pottan och sen somnade hon om.

På morgonen var blöjan kissig och Nora var inte kissnödig, däremot kom det mer bajs i pottan.

Under hela förmiddagen hade vi fint flyt och allt kiss hamnade i pottan. Dessutom provade jag att hålla henne över handfatet idag, praktiskt om det fungerar inför framtida dagar på Öppna förskolan eller på stan tex., och visst kom det både bajs och kiss där med! Hurra!

När hon somnade mitt på dagen satte jag på henne en vikblöja, för det är då vi brukar missa. Men döm om min förvåning när blöjan var torr när hon vaknade efter två timmar! Jag satte henne på pottan men då blev hon tvärarg, hon var hungrig! Mitt i amningen började hon gnöla lite och jag trodde att det var mjölken som kom för fort och att hon behövde rapa. Men då kom kisset. Som väl var hade jag vikblöjan under henne och kunde fånga upp allt kiss.

Senare klantade jag mig igen. Jag kände av att hon behövde kissa och satte henne på pottan, men hon började genast skrika och det tolkar jag som att hon inte vill/behöver sitta där. Men jag hann inte mer än lyfta av henne så kom kisset. Där skulle jag alltså gett henne en lite längre chans.

Efter det somnade vi bägge två på vår säng, Nora utan blöja. Men när jag klev upp så fegade jag och la plastad frotté under henne... Det var tur för även om hon höll sig de dryga 4 timmar hon sov så hann hon kissa innan jag tog upp henne när hon vaknade. Hon vaknade nämligen när vi åt middag, så jag hörde henne förmodligen inte först.

Resten av kvällen gick bra, bara en miss. Jag tyckte att det borde vara dags men det kom inget i pottan, kanske 10 minuter senare så kom det på mig istället.

Det roligaste med att Nora sitter på pottan är att Isak har fattat att man ska sitta på den också. Det har bara kommit kiss i den en gång, annars skvätter han på golvet utan att bry sig det minsta, men nu sätter han sig ialla fall på den frivilligt lite nu och då. Förut skrek han i högan sky om vi försökte få honom att sitta på den.
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Veronica » ons apr 19, 2006 00:40

18/4 2006

Inatt fick jag sova nästan hela natten, inte förrän kl 04.30 vaknade Nora. Efter att ha bajsat, kissat (på pottan) och ammat så somnade hon om efter ca en timme. När hon vaknade igen framåt 09-tiden så gjorde hon sina jag-behöver-gå-på -pottan-ljud, men jag hade lämnat pottan ute i vardagsrummet. När jag hämtat den så hade hon redan hunnit kissa såklart. Och inte lite heller, liberon hon hade på sig hann inte suga upp det så det blev en olycka i sängen.

Förmiddagen blev lite sölig för Nora är snuvig och varje gång hon nös kom lite bajs. Suck. Tills jag gjorde dagens framsteg, Nora kissade på pottan och 10 minuter senare signalerade hon toadags igen. Det är då jag brukar missa, för jag brukar tänka att hon ju nyss varit på pottan, det är säkert nåt annat. Men den här gången erbjöd jag pottan ändå och då kom det mycket bajs.

Efter det somnade hon och då kom dagens miss. När hon vaknade så kissade hon innan jag hann reagera på att hon vaknat, men skam den som ger sig. Resten av dagen har varit missfri!! :vågen:

När hon sov på eftermiddagen vaknade hon efter en timme och gjorde missnöjesljud, jag släppte tvätten och sprang dit med pottan. Det som väckte henne var förmodligen en rap som satt på tvären, men så kissade hon lite i pottan också, sen somnade hon om så nöjd så. När hon vaknade nästa gång hann jag också med och det kom både bajs och kiss i pottan. Resten av kvällen flöt på, helt missfri och Nora har inte haft blöja på hela dagen. :-)

Pappa har talang för det här också, han har prickat flera kissningar och en bajsning! :-D
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Nästa

Återgå till EC-Berättelser