EC-bäbisen Nora

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Veronica » tis apr 03, 2007 11:58

Jaaaa, det går så bra.

Imorse när jag vaknade så snuttade Nora lite, och jag märkte på henne att hon var ganska kissnödig. Hon kunde liksom inte vara still. Och det vore ju konstigt annars, eftersom hon inte kissat sen kl 18.30 kvällen innan!

Till slut masade jag mig upp ur sängen (kl 06.45) och tog henne till toaletten. Min lilla kissnödiga skrutta försökte verkligen hålla sig så länge det gick, men när hon fick se pottan så kissade hon lite grann innan jag hann få av henne trosorna. Men sedan kom resten i pottan.

Hon är så duktig. Håller sig ju lika bra som jag gör! Med tanke på att hon fortfarande ammar på natten så är jag så imponerad.
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Veronica » sön okt 14, 2007 19:30

Nu är det verkligen dags för en uppdatering, det är 6 månader sedan sist!

Nora har hunnit bli 18 månader och började på dagis för en månad sedan lite drygt.

Vi betraktar henne som torr. Visst händer det olyckor ibland för hon kan inte få av alla byxor själv (men hon försöker!), men hon är duktig på att säga till så det är sällan det blir missar.

Jag var ganska nervös när hon började på småbarnsavdelning på dagis och förväntade mig rätt mcyket olyckor i början. Men under den dryga månad som gått kan jag räkna gångerna jag fått med blöta kläder he, på handens fem fingrar! Det har gått alldeles över förväntan bra!

Personalen på dagis var förbluffade när vi skolade in henne över att hon var så "tidig" och ännu mer förbluffade kommentarer har jag fått senare när de märkt hur bra det fungerar också.

Hon vaknar 2-3 ggr per natt och kissar på pottan. jag är inte säker på att det behövs egentligen, men jag tar det säkra före det osäkra. Ibland somnar hon om där hon sitter på pottan, ibland vill hon snutta lite innan hon somnar igen.

Överlag så går det så himla smidigt nu och jag är så otroligt glad att slippa knöla med blöjor och blöjvecksexem, för att inte tala om hur otroligt jobbigt det var att vänja av Isak med blöjor när han var 2 år! Det slipper vi nu, underbart!

Det har varit en fantastisk resa och jag är så glad att vi upptäckte EC tillsammans!

ECandet har dessutom gjort att vi haft en väldigt bra kommunikation redan innan hon utvecklade sitt språk, och hon är mycket tidigare med språket än vad storebror var.

Jag önskar alla Ecare där ute lycka till på er resa - ge aldrig upp! Belöningen är värd allt tvättande i världen. ;-)
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » sön okt 14, 2007 20:00

Kul att höra från er igen och att det gått så bra!

:ls:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav rosenbaby » lör okt 27, 2007 15:27

Vad roligt att läsa om er!
Glad i hjärtat och skönt att höra det där om tvättning. :-D
Lycka till!
Användarvisningsbild
rosenbaby
70 - Pissmyra

Inläggav Veronica » tis nov 06, 2007 13:30

8 ggr av 10 kommer Nora och ser bekymrad ut och säger "bajs" när hon är kiss eller bajsnödig. Så himla skönt!

Om hon är hemma och springer barrumpa eller bara har trosor på sig kan hon gå på pottan alldeles själv. Enda nackdelen med det är att det är så väldigt roligt att torka sig med myyyycket toapapper. :lol:
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Veronica » tor jan 24, 2008 20:14

Om två månader fyller Nora 2 år och är ingen EC-bäbis längre, men det är fortfarande ganska få jämnåriga som är blöjfria!

Hon har nyss fått flytta ut från vår dubbelsäng och delar nu rum med storebror. Jag undrade om det skulle fungera lika bra på nätterna nu, skulle nu hon fortfarande säga till så vi vaknade och kunde hjälpa henne när hon vaknar mitt i natten och är kissnödig?

Första natten hann det bli en olycka innan sömniga mamma kom springande. Men resten av veckan har det gått jätte bra. Dels pottar vi henne innan vi går och lägger oss, det har vi ju alltid gjort med storebror också. Nora vaknar knappt då, kissar och sover redan innan huvudet landar på kudden.

Sen brukar hon vakna en gång till på natten och ropa för full hals. Maaaammmaaaaa Mmmaaaaammmaaaa! Och om jag inte kommer tillräckligt fort så kliver hon upp och möter mig utanför toalettdörren. Gullgumman. :ls: Hon är bara såååå duktig!
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tor jan 24, 2008 21:35

Va kul att höra lite update från er! Va duktig hon är lilla gumman!! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav shalita » tor jan 24, 2008 21:38

roligt att det går bra för er!

min dotter är 18 månader nu och det går ännu lite i perioder. men sista veckorna blir det i snitt 1 fel-piss per dag o jag insåg igår att det är väl dags att ta bort blöja o köra träningsbyxor, så de fick hon ha idag. 1 piss-miss idag med, givetvis inne på coop forum utan ombyte med... :siishah: pappa fick gå hem med henne så kunde jag handla färdigt.

nog om oss men ville bara säga det att det var du som inspirerade oss! TACK! :tumup: läste i föräldra-tidning om erat ec:ande och det var det som gjorde att vi blev peppade att testa, då ja hade funderat över att potta henne långt tidigare men då jag aldrig hade hört talas om ec så det hade liksom inte blivit av.

du bor förresten nära min bror o hans familj tror jag! runt funbo gunsta trakten nånstans? tänk om era barn går på samma dagis o dom kunde bli inspirerade att ec:a... men de e väl lite sent nu kanske för dom!! 1,5 år är yngsta.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Veronica » sön mar 02, 2008 20:01

Vad roligt att höra att man inspirerat någon!

Jag ska erkänna att jag letar fram numret vi var med i och lägger fram på bordet varje gång vi är på BVC (BVC i Länna prenumererar på Föräldrar & Barn så den finns i väntrummet). :lol:

Nu är persen över för vår del, för nu har även storebror (3,5 år) blivit natt-torr! Underbart.
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Föregående

Återgå till EC-Berättelser