EC-bäbisen Nora

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Yonez » tis dec 12, 2006 12:15

:rock:
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Veronica » tis dec 19, 2006 07:39

Vi var på stan igår och Nora var som vanligt jätte duktig och höll sig tills jag erbjöd henne att kissa i handfat på olika café-toaletter. Jag är så impad av min lilla tjej.

Inatt blev hon dessutom sjuk, 39 graders feber, men inte strular det med ECandet för det. Det sitter verkligen i ryggmärgen på oss båda nu. Och det klart att det gör det för henne, hon har ju alltid kissat på pottan i hela sitt liv. Det är så häftigt.
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Emma2 » tis dec 19, 2006 07:56

Det är ju helt fantastiskt :tumsup:
Synd inte alla bebbar får den chansen som Nora...åhhh va duktig hon e sen oxå :ls:
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav little_me » tor dec 21, 2006 01:00

Fick tidningen föräldrar och barn härom dagen och såg en artikel om en Veronica med en bebis Nora och tänkte att det måste vara du!
Nora är väldens coolaste EC-bebis! :rock: :rock:
Användarvisningsbild
little_me
10 - Skitnyfiken

Inläggav Veronica » mån dec 25, 2006 19:27

little_me skrev:Fick tidningen föräldrar och barn härom dagen och såg en artikel om en Veronica med en bebis Nora och tänkte att det måste vara du!
Nora är väldens coolaste EC-bebis! :rock: :rock:

Javisst är det vi! :tumup:
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Veronica » mån jan 22, 2007 19:48

Nora äter ju alltmer vanlig mat och kissar därför mer sällan, så nu är hon riktigt lätt att ECa. :-D

För nån natt sedan kissade hon inte på hela natten heller. Skööönt. :zzz:
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Veronica » mån feb 12, 2007 08:10

Dags för en uppdatering... Nora är 10 månader och det har flutit på så bra, inte minst var det skönt när hon slutade kissa på nätterna.

Men nu har vi haft ett bakslag igen. Det varade bara ca en vecka och sammanföll med att Nora lärde sig gå. Så det var inget oväntat. Ändå blir man förvånad när hon plötsligt krånglar på pottan och kissar i byxorna lite hur som helst.

Men hon kissar fortfarande aldrig i bilen, famnen eller sjalen, bara om hon är på golvet. Jag gissar att hon var så upptagen med att vingla fram på två ben att hon inte alls hade tid att notera när hon blev kissnödig.

Men det var som sagt ett kort bakslag, igår hade vi inga missar igen. Hon kommer och gnäller och sträcker upp armarna när hon är kissnödig, då gäller det såklart för mig att fatta galoppen.

Men för varje bakslag brukar det bli ännu lite bättre efteråt, och nu skulle jag nog kunna lära henne lite tecken. Hon har börjat vinka, nicka och skaka på huvudet i alla fall. :-D
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Veronica » fre feb 16, 2007 23:27

I två dagar på raken nu har hon (10 månader) krypit fram til mig ställt sig upp och tydligt visat att hon vill nåt. Tidigare gjorde hon så när byxorna blivit blöta. Nu tar jag henne till pottan så slipper byxorna bli blöta! :vågen:

Vilket fantastiskt framsteg! :ls:
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav liv » tis feb 20, 2007 20:44

Åh, vad härligt! :-D Vi längtar sååå tills Edvin på något sätt visar att han vill kissa, eller har kissat... Känns som det är typ omöjligt att få honom torr så länge han aldrig säger till och tycker det är helt ok att gå omkring i kissiga byxor...
liv
70 - Pissmyra

Inläggav Yonez » ons feb 21, 2007 10:50

Veronica skrev:I två dagar på raken nu har hon (10 månader) krypit fram til mig ställt sig upp och tydligt visat att hon vill nåt. Tidigare gjorde hon så när byxorna blivit blöta. Nu tar jag henne till pottan så slipper byxorna bli blöta! :vågen:

Vilket fantastiskt framsteg! :ls:

:vågen: :vågen: :vågen:
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Veronica » sön mar 04, 2007 08:03

NU har vi bakslag igen, och den här gången är det natten som krånglar! :siishah: Det som gått helt problemfritt hur länge som helst!!

Men egentligen är det inte att klaga på. Om hon har badat på kvällen kan det bli en olycka framåt midnatt, annars håller hon sig numera hela natten (trots att jag ammar på natten). Ca kl 05 på morgonen vaknar hon och är kissnödig. Problemet är bara att hon spjärnar och skriker när jag sätter henne på pottan. Om jag lägger ner henne eller håller henne i famnen så kissar hon där då hon slappnar av. :-S

Men om jag snabbt går upp och håller henne över handfatet så går det bra. Det är bara det att jag är så segstartad så tidigt på morgonen. dessutom har det ju aldrig krånglat med pottan på natten sen hon vande sig vid den. Hon brukade somna där hon satt på pottan.

Hoppas att det ger med sig snart.
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Veronica » fre mar 16, 2007 12:43

Det är fortfarande samma visa, hon vill inte sitta på en kall otäck potta när hon vaknar tidigt på morgonen av att hon är kissnödig. Hon vill ligga kvar och gosa och snutta, i värmen.

Precis som när man var på läger, eller tältade. Man vaknade av att man var kissnödig, men det var ju varmt och skönt i sovsäcken så helst ville man bara somna om, inte behöva gå upp och ut i kylan för att kissa. Så länge det gick brukade jag ligga och hålla mig, men till slut gick det ju inte längre.

Jag tror det är precis likadant för Nora. Hon vill inte gå upp, men hon måste.

Så nu har jag anpassat mig efter tingens nya ordning. Jag tar genast upp henne och går ut i badrummet så får hon kissa hängandes över handfatet. Det går bra, för då slipper hon en kall potta mot rumpan i alla fall. Sedan torkar jag av henne och så går vi tillbaka till sängen igen, där snuttar hon lite och somnar om. Om inte klockan hunnit bli 06 för då blir hon pigg istället...

Det är i alla fall jätte skönt att hon är torr på nätterna nu! Tänk, det blev hon vid 10-11 månaders ålder. Det var väl inte illa pinkat. :loving: Förlåt för den dåliga humorn
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Kolsyra » sön mar 18, 2007 20:21

:green: Verkligen inte illa pinkat! Jag tänket förselå att ni kanske kan ha en bunke och hålla henne över den i sovrummet, men badrummet kanske finns nära till hands?

Usch, jag känner igen den där känslan av att behöva kissa och veta att det är kallt, fuktigt och myggigt utanför tältet. Tyvärr blir ju inget bättre av att vänta heller...
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Veronica » tis mar 27, 2007 10:54

På torsdag fyller Nora 1 år, och nu är hon jätte tydlig när hon är kissnödig. Hon kommer stolpandes till mig och ropar Maaammaaa!, tar tag i mina byxben och gnölar och har sig. När jag lyfter upp henne och tar med henne till badrummet blir hon lugn och nöjd.

Det har hänt nån gång att det inte var det hon ville, och då blir hon tvärilsk när hon ser pottan, spjärnar med hela kroppen och fräser. Så här har vi tydlig kommunikation i alla fall. :lol:

När jag själv går på toaletten ställer jag ibland pottan på golvet mitt emot mig, hon brukar komma och kolla var jag är och vad jag gör. Ibland när hon får syn på pottan så går hon dit och får hjälp av med byxorna, sätter sig själv och kissar! :rock:

Så dagtid är hon i princip torr. Om vi är ute länge kan det hända en olycka, om både jag och/eller pappan och Nora glömmer bort tiden.

Sen är det natten också... nån bunke i sovrummet törs jag inte ha, för den skulle nog bara bli utvält. Och måste jag ändå kliva upp och tömma den så kan jag ju lika gärna ta med mig Nora ut i badrummet direkt istället. Dessutom är hon så arg över att hon inte får ligga i sängen och värmen, så hon gormar och fäktar när hon ska kissa på morgonen. Handfatet prickar vi, men en bunke vete sjutton om det skulle hamna i eller på sidorna.

Hur som helst så gillar jag läget, vi har det ju faktiskt himla lättsamt nu. :-D
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Veronica » fre mar 30, 2007 10:14

Inte en enda miss vare sig dag eller natt på 3 dygn nu! :rock:

Dessutom var storebrors nattblöja torr imorse... det blir helt klart sommarens projekt. ;-)
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

FöregåendeNästa

Återgå till EC-Berättelser