Det fungerar! (Elsa 060110)

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Det fungerar! (Elsa 060110)

Inläggav Sagogrynet » tis maj 16, 2006 19:59

Måste få berätta! ;-)

Idag har Elsa varit blöjfri hela dagen! Och det har bara kommit kiss på golvet en gång! Resten i handfatet/vasken!

:app: Hurra! :app:

Jag tycker att hon är så duktig! :loving:

När det kom på golvet var vi mitt uppe i en rolig lek med Mumin och tappade bort tiden, jag missade att fråga henne och plötsligt kom det bara... Men det är ju inte så konstigt, vi har ju bara övat i ungefär en vecka! :lol:

Idag har hon även åkt sjal, det har jag inte vågat blöjfritt innan, men det gick ju hur bra som helst! Hon sa till (gnällde lite) när hon behövde kissa, jag tog ur henne, erbjöd vasken och där kom det! _Varje gång!_

Jag tycker det är helt galet att det kan gå så här bra!

Vad som än händer efter detta, med ev. bakslag osv. så vet jag att det har fungerat idag i alla fall!

*stolt mamma*
Mamma till Elsa (060110)

Bär mest i Stork, Easycare, Didymos och Ergo.

Vill flytta: Babybundler trikåsjal
Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav dora » tis maj 16, 2006 21:12

wow! vad kul att det funkar så bra! :tumsup:
dora
250 - Pottsork

Inläggav MrGreen » ons maj 17, 2006 08:21

:tumsup:

Jättekul att du vågat dig till att skriva några rader om hur det går för er.. Blir inspirerad juh.. :rock:

:this: Rätt det! Man ska njuta av stunden när den varar :eld:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Veronica » ons maj 17, 2006 09:48

Hurra! Visst blir man förundrad när det fungerar sådär bra! :app:
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » ons maj 17, 2006 11:37

:rock: :rock: :rock: :rock: Kul!!!

Välkommen hit förresten!! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Sagogrynet » ons maj 17, 2006 12:05

SkogsKajsa skrev::rock: :rock: :rock: :rock: Kul!!!

Välkommen hit förresten!! :vågen:

Tack! :lol:

Har allt varit här och smugit runt tidigare, men inte reggat mig... Men nu blev det av! :green:
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Sagogrynet » tor maj 18, 2006 21:59

Jag är så stolt över min lilla flicka! :heart:

Idag var det tredje dagen hon var helt blöjfri och det går jättebra!
Hon åker sjal flera timmar varje dag och inte en endaste liten skvätt har det kommit i sjalen hittills! :lol: Hon säger ifrån så bra när hon måste kissa och sedan är det bara att sätta tillbaka henne i sjalen igen och hon är helnöjd! :loving:

Idag har hon dessutom kissat mer rejält när det varit dags istället för att småskvätta fler gånger. Det måste väl också vara ett steg framåt?

Tack för att ni finns! :heart:
Senast redigerad av Sagogrynet tor jul 13, 2006 21:39, redigerad totalt 1 gång.
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav SkogsKajsa » fre maj 19, 2006 07:54

Det är jätteroligt att läsa om era framsteg! Ni är superduktiga!
Helt klart ett framsteg att hon börjar tömma blåsan rejält nu! :tumsup:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav MrGreen » fre maj 19, 2006 09:07

Sagogrynet skrev:Tack för att ni finns! :heart:

:urule: Och du ska ha ett stort tack som berättar här och inspirerar andra :urule:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav sonja » fre maj 19, 2006 17:41

Grattis!! Hurra hurra! Visst är det coolt! Visst är det kul! Man får värsta kicken varje gång det funkar, detta är bättre än speed!

Inte för att jag provat speed, men i alla fall :loving:
Har en Böna född okt -05 och en liten Svante född 17/6 -07
Användarvisningsbild
sonja
70 - Pissmyra

Inläggav Sagogrynet » ons maj 31, 2006 23:12

Nu har Elsa varit blöjfri dagtid här hemma i ungefär tre veckor och det går jättebra! :loving:

Visst händer det olyckor ibland, och ett litet bakslag hade vi härom dagen också. Det var efter att hon varit "tvungen" att ha blöja ganska ofta i två dagar då vi inte var hemma, åkte mycket bil och sånt. Då skvätte hon ganska mycket dagen efter.
Men det ordnade sig, efter en eftermiddag i sjalen så var vi i fas igen! :green:

De senaste dagarna har vi inte missat en enda gång. Allt kiss och bajs har kommit i vask/handfatet!
Hon är så nöjd och glad speciellt när det kommer bajs. Hon sitter och lutar sig ner och tittar efter det... "Kommer det något? Ja där kom det! :green: "

Vi har ännu inte provat potta men börjar fundera på det. Hon kan ju inte sitta själv ännu så det har varit så smidigt att hålla henne över vasken. Men det hade varit bra om hon kunde lära sig att sitta på potta för då kan man ju ta den med sig när man ska någonstans. Det är ju inte alla som uppskattar kiss och bajs i handfatet! :lol: Undrar varför? :roll: Det som är så kul! B-) :green:
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Veronica » tor jun 01, 2006 09:18

Sagogrynet skrev:Vi har ännu inte provat potta men börjar fundera på det. Hon kan ju inte sitta själv ännu så det har varit så smidigt att hålla henne över vasken. Men det hade varit bra om hon kunde lära sig att sitta på potta för då kan man ju ta den med sig när man ska någonstans. Det är ju inte alla som uppskattar kiss och bajs i handfatet! :lol: Undrar varför? :roll: Det som är så kul! B-) :green:

Eftersom vi redan hade en potta till storebror så har Nora fått sitta på den från start, man får såklart hålla up henne under armarna, men hon föredrar helt klart att sitta på pottan framför att bli hållen över handfatet.

Så prova med potta! Precis som du säger är det ju praktiskt att ha med sig den! :tumsup:
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Sagogrynet » tor jun 15, 2006 22:33

Jag fortsätter väl att berätta här i denna tråden som jag började på... :blahblah: :blahblah: :blahblah:

Nu har vi fyndat en pottstol. Idag provade vi den men Elsa ville inte kissa i den, det var bara jättekonstigt tyckte hon och när jag lyfte upp henne i knät efteråt kissade hon på mig istället, för första gången på länge... :-S

:mitvit: Hur gör man för att hon inte ska vara "rädd" för den?
Jag började med att hålla henne över den på samma sätt som jag håller henne över handfatet men hon ville inte kissa. Sedan provade jag lite senare att sätta henne på den men det tyckte hon inte alls om. :hmm: Ja, vi får väl fortsätta öva lite i taget...

Fortsättning följer... :blahblah: :blahblah: :blahblah:

:green:
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Sagogrynet » mån jun 19, 2006 19:49

:oooops: Kanske skulle flytta den här tråden till ec-berättelser?

Idag har det varit en bra ec-dag. :-D
Inte en enda miss och bara en blöja som åkt på och av vid behov. (Hon får inte sitta i gåstolen utan blöja för den är lånad...)
Vi låg tex. länge på golvet på filten och lekte och hon sa till varje gång hon behövde kissa och då kom det i handfatet.
Hon brukar alltid kissa när hon äter. (Jag tror att hon tycker det är mysigt! Även fast hon alltid kissar innan mat så kommer det lite när hon äter.) Idag sa hon till och vi avbröt matningen och kissade, sedan fortsatte hon att äta igen, helt nöjd och glad.

Däremot vill hon inte kissa i pottan. :hmm: Hon tycker om att leka med den, att ta ur och sätta i insatsen och att lägga saker i den. Men hon vill inte sitta på den.
Men vi får fortsätta att öva lite då och då. Snart kanske det släpper.

Hon har fått bajsrutiner. Varje morgon, någon gång mellan klockan 05.30 - 06.00, de senaste två veckorna har det varit dags. Sedan kommer det sällan mer under dagen. Hon har faktiskt inte bajsat i blöjan på snart två månader nu! :loving:
Hon är väldigt duktig på att säga till just när det gäller det. Det är kanske speciellt otäckt när det kommer bajs i blöjan...

Vi har använt endel tecken när vi pratar med henne. Hittills har hon inte visat att hon bryr sig eller ens ser dem, men idag var hon väldigt intresserad av dem. Hon tittade väldigt noga och såg ut som att hon försökte förstå. Hon är så söt! *stolt mor* :loving:

Vi har börjat med: äta, dricka, åka sjal, kissa, bajsa, sova, färdig och mer.
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Veronica » mån jun 19, 2006 20:21

Åh vad häftigt, jag måste ta tag i mitt tecknande. Det enda jag är konsekvent med är att fråga om hon är färdig när hon sitter på pottan. Men om hon så bara lär sig det så är det ju vackert så. :-D
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Nästa

Återgå till EC-Berättelser