Det fungerar! (Elsa 060110)

Berättelser/dagböcker ur EC-livet
Dela gärna med dig av Er berättelse!

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav Sagogrynet » mån jun 19, 2006 20:47

Veronica skrev:Åh vad häftigt, jag måste ta tag i mitt tecknande. Det enda jag är konsekvent med är att fråga om hon är färdig när hon sitter på pottan. Men om hon så bara lär sig det så är det ju vackert så. :-D

:iagree: Precis!
Jag är nöjd om hon bara kan förstå lite bättre vad det är jag vill, tecknen är ju så beskrivande liksom...
Sedan om hon lär sig göra dem är bara en bonus! :green:
Jag skulle bli helimpad om hon lärde sig göra ett tecken! :rock: Men det är som sagt inte bara därför vi gör dem... :blahblah:
Mamma till Elsa (060110)

Bär mest i Stork, Easycare, Didymos och Ergo.

Vill flytta: Babybundler trikåsjal
Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Sagogrynet » tor jul 06, 2006 16:18

:eld: Phu, vad varmt det är! Och vad skönt det är att slippa blöja nu!

Elsa visar tydligt när hon inte vill bli kissad. Hon stretar emot och hänger sig bakåt och gnäller när hon tycker att vi frågar vid fel tillfälle.

Ibland är det dock så att jag vet att hon är kissnödig men hon vill inte ändå. Och då kommer kisset mycket riktigt några sekunder efteråt, i mitt knä eller på golvet... Då blir man lite trött på sig själv som inte litade på sin intuition! :-S ;-)
Men, men, det är kanske inte alltid man vill kissa i handfatet? Det är kanske mysigt att kissa på mamma ibland? :roll: :loving:

Det där med att lita på sig själv och sin känsla har jag lite problem med... det händer ganska ofta att jag tänker att "nu kommer hon att kissa" men sekunden efter tänker jag "nej, det gjorde hon ju alldeles nyss" sedan sitter vi kvar och strax där efter kommer kisset precis som jag trodde! :duh:

:this: Jag måste öva vidare på att lita på mig själv! :lol:
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Sagogrynet » tis jul 11, 2006 19:30

:blahblah: Nu var det visst dags att skriva lite igen! ;-) :lol:

Vi har haft ett lite bakslag ett par dagar. Trodde vi alltså...
Hon ville kissa men det kom inget och sedan kom det på pappa istället efter en liten stund. (Oftast var det pappa).
Men när jag läste det som SkogsKajsa skrev om att kisset kan "spärras" och inte komma ut fast de vill, så ramlade ju allt på plats! Tack Kajsa!
Det är såklart så.
Hos pappa leker man och har roligt. Då har man inte tid att kissa ju!
Och nu när vi vet detta så går det bättre igen. Inga olyckor än så länge. Pappa "stressar av" och tar det lugnt, pratat lugnt och håller lite längre stund än han gjorde innan.
Mirakel! ;-)

Idag visade hon att hon förstår tecknet för "äta".
Idag var hon hungrig och satt hos pappa när jag gjorde gröten. Sedan kom jag och frågade om hon ville äta, då var hon bara gnällig, och sedan gjorde jag tecknet när jag frågade - då sken hon upp som en sol och blev jätteglad! :app:
Kanske var det bara den stolta modern som övertolkade, men i min värld så förstod hon! :lol: ;-) :green:
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Sagogrynet » sön aug 13, 2006 20:24

:notes: Nu var det visst ett tag sedan jag skrev här...

Det går upp och det går ner... Igår var det upp, idag var det lite ner. :lol:

Idag signalerade hon nog inte kiss en enda gång tror jag... Hon höll sig inte utan kissade direkt på golvet. Jag prickade endast de gånger då jag rutinkissade henne.
Men däremot är det tydligt att hon är väl medveten om att hon kissar och det är ju det som är vitsen! :lol: När hon sitter och kissar på golvet så tittar hon alltid på kisset när det rinner ut framför henne, ibland plaskar hon lite i det också. :lol: :hellu: Sedan tittar hon på mig och är helnöjd. :loving: Jag säger typ att "nu kissade du ju! *skratt* ska vi torka upp det? Var det skönt att kissa?" Hon förstår nu ordet "kissa" så jag säger det efter en golvkiss eftersom jag ju inte hann säga ljudet medan hon kissade.

Igår missade vi inte en enda gång. :green:

Det är tydligt att hon ibland inte vill bli kissad helt enkelt och det är ju också helt okej! Jag gick ju in i det här med regeln att det alltid ska vara på hennes villkor. Så länge hon tycker att det är roligt ska vi hålla på. Och vissa dagar är det tydligen skönare att kissa på golvet! :lol:

Bajset är däremot fortfarande prickfritt. :-D Hon har inte missat en enda gång sedan vi började ec-bajsa, vilket vi gjorde innan vi började ec-kissa...

Vi började ju hennes "ecande" med att göra ljudet (sssss, ssss, osv.) varje gång vi såg att hon gjorde ifrån sig sedan hennes första dag på BB. Sedan när hon var två och en halv - tre månader började vi låta henne bajsa i handfatet. Hon visade tidigt tydliga signaler just vid bajs. Sedan dess har hon fortsatt att bajsa i handfatet och hon har som sagt ännu inte missat en enda gång och jag tycker att hon är så himla duktig! :loving:
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Sagogrynet » mån okt 30, 2006 22:33

.... det fungerar INTE. :-( :hmm: :roll:

Nu har det varit totalstopp i flera veckor. Hon vägrar både att bli kissad och bajsad. Hon vill kissa på golvet och gå undan och bajsa ensam. Tyvärr har hon på grund av detta haft mer blöja de sista veckorna än hon haft hela sitt liv. :sad:
Hon håller sig när vi försöker få henne att kissa/bajsa och gör ifrån sig på golvet strax efter att vi satt ner henne. Detta har hänt tidigare om vi inte stressat ner, inte hållt tillräckligt länge osv. men detta är helt annorlunda. Hon vill verkligen inte. Inte en droppe. Det är inte så att hon protesterar eller något, hon gör bara inget, håller sig och gör det sedan på golvet istället.
Hon har till och med bajsat i blöjan de sista dagarna och det har inte hänt sedan hon var riktigt liten.

Vad ska vi göra? Ska man bara vänta ut det? Kan det vända igen? Det fungerade ju så bra innan! Det ändrades över en natt. :siishah: :help:
Hon är nio månader, kan det ha med åldern att göra?
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav LinnéaMätare » tis okt 31, 2006 20:31

Oj vad ni är duktiga!!! :siishah:

Så duktiga har vi aldrig varit här hemma!
Kom ihåg vad du tänkte när du började med det här, ni gör det på hennes vilkor.
Vill hon inte, så strunta i det. Låt henne kissa i blöjan (eller på golvet om du föredrar det) tills du en vacker dag bara inser att hon är redo att fortsätta ec:a. Hon kanske säger till då?

Slapna av, det går över. Har du tänkt på att hon vet mycket mer om hur det ska vara med kiss och bajs än vad många andra barn i hennes ålder vet? Hon kommer igång lättare när grunden redan är lagd så bra.

Du har gett din dotter ett sätt att bestämma över sin kropp. Det gör hon nu också, fast inte som du vill. Låt henne forstätta bestämma!

Tålamod! :tumup:
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Inläggav Sagogrynet » tis okt 31, 2006 21:19

LinnéaMätare skrev:Oj vad ni är duktiga!!! :siishah:

Så duktiga har vi aldrig varit här hemma!
Kom ihåg vad du tänkte när du började med det här, ni gör det på hennes vilkor.
Vill hon inte, så strunta i det. Låt henne kissa i blöjan (eller på golvet om du föredrar det) tills du en vacker dag bara inser att hon är redo att fortsätta ec:a. Hon kanske säger till då?

Slapna av, det går över. Har du tänkt på att hon vet mycket mer om hur det ska vara med kiss och bajs än vad många andra barn i hennes ålder vet? Hon kommer igång lättare när grunden redan är lagd så bra.

Du har gett din dotter ett sätt att bestämma över sin kropp. Det gör hon nu också, fast inte som du vill. Låt henne forstätta bestämma!

Tålamod! :tumup:

:heart: Tack! Det var fint skrivet.

Ja, tålamod... det är helt sant. Jag ska absolut inte stressa henne. Det känns bara så synd att behöva sätta på blöja nu när hon är så stor och det fungerat så bra så länge! Jag är helt enkelt otålig.
Ja, det är klart att hon ska bestämma som hon vill!

Tack för ditt svar. Ska skriva ut det och sätta på kylskåpet. :-D
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Veronica » ons nov 01, 2006 11:42

Jaq det var verkligen bra svarat! Och det är ju sant att hon vet hur hennes kropp fungerar. Ett blöjbarn fattar ju inget när byxorna plötsligt blir blöta om man lägger undan blöjan, för det har de aldrig blivit förr. De kopplar inte ihop kissnödighetskänslan med att det kommer kiss.

Så även om ni får ha blöjor på nu så är det inte förstört och hon kommer nog bestämma sig för att hon vill kissa på pottan snart igen!

Fast det är lätt att skiva såna bra saker när man inte är mitt uppe i det själv! :green:
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Sagogrynet » tis nov 28, 2006 19:53

:vågen: Hurra! Det verkar vara på väg att bli lite bättre igen!

Nu har Elsa kissat i handfatet igen i fyra dagar! Inte på långa vägar alla kissningar har hamnat rätt, men att hon överhuvudtaget gör det är ett stort framsteg. Hon har kunnat vara blöjfri mycket mer och det är så skönt för henne och den lilla rumpan. :loving:

Dessutom satt hon på pottan idag och för första gången satt hon kvar. Vi hann läsa lite i pottboken och hon verkade rätt nöjd. Det kom inget kiss denna gången men att hon satt på den var bra.
Senare stod hon med båda fötterna i pottan och kissade, stående! Jag vet inte om det var med mening eller inte...

Hoppas hoppas att det vänder nu! :ls:
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Sagogrynet » tor nov 30, 2006 21:24

:vågen: :app: Hurra igen!

Idag har Elsa varit blöjfri och inte missat en enda kiss! Det börjar likna gamla vanliga Elsa igen!
Hoppas hoppas att detta nu håller i sig och kanske till och med blir ännu bättre, hon har nämligen signalerat ännu tydligare på sistone än hon gjorde före "krisen"...

*hålla tummarna*
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Sagogrynet » sön feb 25, 2007 23:32

Nej, det går inte just nu.

Det har varit dåligt på ec-fronten att bra tag nu.. Vi kör ec-light för tillfället. Blöja på för det mesta. Rutinpottning (handfatet) efter sömn, sjal, mat osv. Ibland kissar hon, ibland inte.
Bajsa vägrar hon, det vill hon gå undan och göra. Däremot vill hon snabbt bli av med det sedan, hon vill bli tvättad på en gång.
När hon är blöjfri och kissar på golvet så är hon mycket väl medveten om att hon kissar, hon tittar och pekar på kisset när strålen kommer.. Sedan plaskar hon lite i det och är jättenöjd... :roll:
Pottan sitter hon gärna på, men hon har ännu inte kissat i den riktigt. Hon verkar inte förstå varför vi så gärna vill att hon ska kissa just där? Det går väl lika bra att kissa på golvet? :hellu: Mycket smidigare tycker Elsa! :lol:

Vi fortsätter erbjuda pottan, olika kissställen osv. helt utan press såklart. Elsa bestämmer själv hur hon vill ha det och just nu vill hon inte alltid bli kissad.

Jag antar att det är en fas. Jag har läst att det ofta går lite dåligt när barnen är runt ett år. Men jag hoppas att hon snart ska komma på hur roligt det är att kissa på pottan! :green:
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Sagogrynet » sön aug 19, 2007 20:49

:vågen: Genombrott!

Elsa kissar på pottan och bär iväg och tömmer själv i toaletten efteråt!
Hurra! Äntligen!

Länge, länge, ville hon ju inte göra något på pottan, men nu går hon självmant när hon känner att det är dags! :vågen:
Hon har inte haft blöja på flera dagar och det fungerar jättebra! :ls:

Hoppas, hoppas, att hon gillar detta och vill fortsätta så här! :tumsup: *håller tummarna*

Åh, jag är så stolt över min flicka! :loving: :heart:
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Sagogrynet » ons jul 09, 2008 15:03

:hide: Oj, vad längesedan jag skrev rapport....
Jag vet knappt var jag ska börja! :lol:

Nu är Elsa i alla fall helt blöjfri på dagen.
Vi tog av blöjan för gott strax innan hon fyllde 2 år.
Innan dess hade hon varit blöjfri hemma men haft blöja när vi var iväg längre stunder, och på dagis.
Men när hon kom tillbaka till dagis efter julledigheten hade hon altså inte längre blöja på sig eller med sig dit och det var inga som helst problem! :-D Sedan dess har hon aldrig haft blöja på dagen.

Däremot har hon fortfarande blöja på natten, i perioder. Oftast är den torr på morgonen när hon tar av den för att kissa på pottan, men ibland har det kommit en skvätt. Hon äter fortfarande på natten, så jag antar att det gör sitt till. Men vi är glada för den oftast torra blöjan! Det brukar vara ungefär en till två gånger i veckan som den är blöt på morgonen. Snart ska vi nog våga ta steget att ta bort den på natten också! (det är bara jag som är så rädd om madrassen... :ops: )

Sammantaget är det alltså jättebra! :ls:
Mamma till Elsa (060110)

Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Föregående

Återgå till EC-Berättelser