Fler som gillar bokstäver?

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Inläggav Sagogrynet » lör aug 11, 2007 22:32

Ja, här finns också intresse för bokstäver och siffror. :-D
Elsa läser alla bokstäverna i alfabetet (stora och små), det gjorde hon innan hon fyllde 1,5. Hon vet nästa i ordningen när man rabblar alfabetet osv. Hon vet att Elsa börjar på E, mamma på M, pappa på P och några till.
Hon räknar själv till 5 och läser siffrorna 1 till 20.
Hon gillar även färger. Hon kan blå, röd, grön, gul, svart, brun, vit, rosa och lila.

"Fem myror är fler än fyra elefanter" är storfavorit här hemma. Det vill hon se på kvällarna istället för de dåliga barnprogrammen.

Tack vare bokstavsintresset och att hon vill uttala bokstäverna, har språket tagit ett enormt kliv framåt!
Jätteroligt! :-D
Senast redigerad av Sagogrynet sön aug 12, 2007 16:40, redigerad totalt 1 gång.
Mamma till Elsa (060110)

Bär mest i Stork, Easycare, Didymos och Ergo.

Vill flytta: Babybundler trikåsjal
Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Hemmamamma » sön aug 12, 2007 08:42

Sagogrynet skrev:Ja, här finns också intresse för bokstäver och siffror. :-D
Elsa läser alla bokstäverna i alfabetet (stora och små), det gjorde hon innan hon fyllde 1,5. Hon vet nästa i ordningen när man rabblar alfabetet osv. Hon vet att Elsa börjar på E, mamma på M, pappa på P och några till.
Hon räknar själv till 5 och läser siffrorna 1 till 20.
Hon gillar även färger. Hon kan blå, röd, grön, gul, svart, brun, rosa och lila.

"Fem myror är fler än fyra elefanter" är storfavorit här hemma. Det vill hon se på kvällarna istället för de dåliga barnprogrammen.

Tack vare bokstavsintresset och att hon vill uttala bokstäverna, har språket tagit ett enormt kliv framåt!
Jätteroligt! :-D

Kul att höra! :-D

Hoppas fler blir inspirerade! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Kolsyra » sön aug 12, 2007 18:49

Vilken intressant tråd jag har missat!

Nu har jag läst mig igenom den mellan vällingmakeri, bajsning (inte min :green: ) och några andra aktiviteter, så jag minns inte längre vem som skrivit vad och vad jag egentligen ville kommentera. Därför blir detta ett synnerligen ostrukturerat och kanske något flummigt inlägg...

De flesta barn är ju intresserade av bokstäver, läsning och skrivning långt före skolåldern, så det är verkligen synd att vissa (många :() tror att det kan bli fel om någon annan än läraren i skolan undervisar i ämnet. Det är ju i förskolåldern som de flesta är så mottagliga att en bra grund kan läggas för skolans mer formella undervisning. Jag känner t.o.m. till fall där föräldrar och lärare från åk 1 och uppåt ondgör sig över att förskollärarna stimulerar läs- och skrivinlärning, för det är ju aaalldeles för tiiiidigt och barnen kan ju lära sig feeeel och ojoj, då måste skolan först nollställa barnet och så börja om från början så barnet lär sig RÄTT. Suck, säger jag bara...

Angående versaler och gemener så finns inget vedertaget sätt här i Finland. Fördelen med versaler är att de har många raka streck och är enklare att skriva än gemenerna som är mer finmotoriskt krävande. Gemenerna är å andra sidan lite lättare att skilja från varandra plus att de flesta texter innehåller fler gemener än versaler, alltså är chansen större att man ska kunna ljuda ihop en text om man behärskar gemenerna.

När jag var liten började jag med versalerna och det var inga problem alls. Mina föräldrar har inte gjort något speciellt för att lästräna mig, men mitt eget intresse räckte så långt att jag vid nyss fyllda fyra högläste min första bok för min nyfödde lillebror och min älsklingsdocka.

Det här med bokstävernas namn kan vara lite förvirrande. Jag vet att en del förskolor löser det så att de talar om vad bokstäverna heter och hur de låter, t.ex. F heter "eff" och låter /fff/.

Eftersom jag själv haft en del med tidig läs- och skrivinlärning att göra har jag sett fram emot att få sitta med A och läsa böcker. Hm, vi kom igång rätt bra men... guess what! Hon vill inte! Just nu vill hon i alla fall inte, det är mycket roligare att klättra, krypa, stå och gå med stöd. Nåja, vi får väl se tiden an. Jag tror att jag ska göra en egen tråd om boken jag beskyller för att ha förstört våra lässtunder.

Mitt tips på intressant läsning i ämnet är alla böcker av Bente Eriksen Hagtvet, professor vid Institutt for spesialpedagogikk vid Universitetet i Oslo.

Så hoppas jag också på tips. Jag vill gärna köpa (eller göra) något med alla alfabetets bokstäver till min dotter. Hon är 10 månader så vad det än blir så måste det gå att ha i munnen utan kvävningsrisk. Vad finns det förutom böcker? Tallriksunderlägg ska jag spana på, men vad mer? Kylskåpsmagneter är väl för små kan jag tänka.

Ett tag var jag inne på att sy bokstäverna i filttyg och med lite stoppning, men insåg att det är fråga om 29 bokstäver som då skulle ligga och skräpa... vi som int ens kan hålla reda på hennes sex klossar :hmm:
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav SkogsKajsa » sön aug 12, 2007 19:19

Kolsyra: Lukas älskar att leka med lera så vi byggde bokstäver i playdooh. En lek var t.ex att jag gjorde hans namn och ställde på bordet, sen gjorde jag en bil och sa "krocka A", "krocka U" osv vilket han gladeligen gjorde :-D

Sen tag jag papper ur ett kub-block och gjorde en bokstav på varje...men det blev nog för rörigt så det ligger bara och skräpar.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kolsyra » tis aug 14, 2007 17:38

Aha! Då tjejen slutar stoppa allt i munnen ska vi absolut börja med Play-Doh och liknande.

I dag kom jag på att vi säkert skulle kunna hänga någon typ av affisch på badrumsinredningen mitt framför toastolen, gärna med bokstäver och annat att sitta och prata om medan hon bajsar. Förmodligen borde vad det än blir tåla vatten m.m. eftersom det ska placeras nedanför handfatet.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Yonez » tis aug 14, 2007 19:20

Finns en bok som heter "Lär din baby läsa"

Vi höll på med övningarna i den ett ag, men sen blev kasper helt ointresserad så nu har det legat nere ett tag. Är nog dags att ta tag i det igen. Där pratar de om att man skall lära dem läsa ord först och bokstäver först senare.
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Yonez » tis aug 14, 2007 19:20

kul att det är fler som övar bokstäver o läsning med sina små, trodde vi var ensamma :-S
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav SkogsKajsa » tis aug 14, 2007 19:38

VI kör endel med veckodagar här nu, Lukas har koll på torsdag-söndag...men mån-onsdag är lite svårare...det är väll så tråkigt då B-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav krtek » tis aug 14, 2007 20:33

Yonez skrev:Finns en bok som heter "Lär din baby läsa"

av Glenn Doman - brukar finnas på bibliotek. Kom ut på svenska första gången 1966. :blahblah:
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav Yonez » tis aug 14, 2007 20:59

krtek skrev:
Yonez skrev:Finns en bok som heter "Lär din baby läsa"

av Glenn Doman - brukar finnas på bibliotek. Kom ut på svenska första gången 1966. :blahblah:

Tack för tillägget, har lite dålig koll själv :-S
Vill Själv!
Designa själv barnkläder och bärhjälpmedel.
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Hemmamamma » ons aug 15, 2007 08:57

Jag är på inget sätt motståndare till Glenn Domans metodik, men vill gärna poängtera skillnaderna mellan svenskt och engelskt skriftspråk. På svenska fungerar det precis lika bra att börja med bokstäverna och gå på ljudenlig skrift (som i "Fem myror är fler än fyra elefanter" ). Om man är intresserad av Glenn Doman, så skulle jag hellre rekommendera den svenska varianten (som lär vara äldre). Se "Barnets tidiga språkutveckling" av Ragnhild Söderbergh, Gleerups förlag. En jättebra bok för alla som är intresserade av barns tidiga språkutveckling! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Yonez » mån aug 20, 2007 21:06

Hemmamamma skrev:Jag är på inget sätt motståndare till Glenn Domans metodik, men vill gärna poängtera skillnaderna mellan svenskt och engelskt skriftspråk. På svenska fungerar det precis lika bra att börja med bokstäverna och gå på ljudenlig skrift (som i "Fem myror är fler än fyra elefanter" ). Om man är intresserad av Glenn Doman, så skulle jag hellre rekommendera den svenska varianten (som lär vara äldre). Se "Barnets tidiga språkutveckling" av Ragnhild Söderbergh, Gleerups förlag. En jättebra bok för alla som är intresserade av barns tidiga språkutveckling! :tumsup:

Vilken spännande tråd.
Hur kommer det sig att det funkar på svenska och inte på engelska? I boken skriver de (den ända källan ajg haft än så länge) att anledningen med att man skall vänta med bokstäver är att de är lösrykta ur sitt sammanhang medan tillexempel ordet boll finns i barnets begrepps värld.
Vill Själv!
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Hemmamamma » tis aug 21, 2007 07:18

Yonez skrev:
Hemmamamma skrev:Jag är på inget sätt motståndare till Glenn Domans metodik, men vill gärna poängtera skillnaderna mellan svenskt och engelskt skriftspråk. På svenska fungerar det precis lika bra att börja med bokstäverna och gå på ljudenlig skrift (som i "Fem myror är fler än fyra elefanter" ). Om man är intresserad av Glenn Doman, så skulle jag hellre rekommendera den svenska varianten (som lär vara äldre). Se "Barnets tidiga språkutveckling" av Ragnhild Söderbergh, Gleerups förlag. En jättebra bok för alla som är intresserade av barns tidiga språkutveckling! :tumsup:

Vilken spännande tråd.
Hur kommer det sig att det funkar på svenska och inte på engelska? I boken skriver de (den ända källan ajg haft än så länge) att anledningen med att man skall vänta med bokstäver är att de är lösrykta ur sitt sammanhang medan tillexempel ordet boll finns i barnets begrepps värld.

Först vill jag förtydliga att den "svenska" metod Ragnhild Söderbergh skriver om, är snarlik Domans, men med en pedagogik jag personligen är mer tilltalad av. Läs gärna själv och jämför!

Att det är lättare att lära sig läsa genom att ljuda på svenska, beror ju på att vårt skriftspråk inte skiljer sig lika mycket från talspråket, som engelskans gör. Är man ute efter att verkligen lära barnen läsa jättetidigt, så betvivlar jag inte att helordsinlärning är den effektivaste metoden för detta, men för en fyra-, femåring går det lika bra att lära sig genom att ljuda. De flesta barn (i denna ålder) lär sig ju dessutom genom en blandning av olika metoder: se gärna "HURRA JAG LÄSER!" av Betty Miles, Hallgren & Fallgren.

Själv är jag mycket intresserad av barns uttalsutveckling, och är mycket förtjust i att använda bokstäver för att visualisera ljud (även om det finns de som menar att man inte kan "uttala en bokstav"). Från cirka elva månaders ålder har, som sagt, våra barn snappat upp kopplingen mellan bokstav och ljud och uppskattat olika slags bokstavslekar. Förutom att känna igen, benämna, rabbla och skriva bokstäver har de också mycket tidigt upptäckt vilken bokstav olika ord börjar på. Vår äldsta hittade i fyraårsåldern på en egen lek som gick ut på att säga hur många bokstäver olika ord innehåller, utan att man ser dem i skrift - En lek hon fortfarande är mycket förtjust i (t.ex. "Glas" är fyra bokstäver, "Bamse" är fem bokstäver...) Visst är det roligt med bokstäver! :-D
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Yonez » tor aug 23, 2007 18:49

kul med lite boktips, skall ta mig ner till biblioteket på jakt :-)
Vill Själv!
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav LinnéaMätare » tis aug 28, 2007 20:25

Detta är en kul lek för oss:
Vi har en mugg med gula post-it -lappar i ca 20 st.
I början hade vi bara 3; "Edit", "Mamma Linnéa" och "Pappa Manne", men det var för lätt, så vi la till 5 eller 7 lappar till med namn på katterna, och grann-familjen (farmor o farfar med flera). En morgon bestämde jag mig för att introducera; skrattar, sover och pussar. Nu är det mycket roligare att läsa, för nu kan vi pussla ihop hela händelseförlopp:
"Mamma Linnéa" "sover" - då låtsas jag sova.
"Edit" "pussar" - då pussar hon mig, vilket resulterar i att jag vaknar!
Eller bara "Pappa Manne" "skrattar", då har vi jätte roligt!

Vi övar oftast på toaletten, för då tappar vi inte bort lapparna.
Eftersom vi är hemmifrån på dagarna har det inte blivit särskillt mycket läsande på sistånde, och hon har glömt en del ord.
Edit är 2 år och fyra månader.
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

FöregåendeNästa

Återgå till Snicksnack