Solkräm?

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Solkräm?

Inläggav Hemmamamma » fre jun 08, 2007 09:17

Hur gör ni med solkräm? Själv är jag jätterädd att vi skall bränna oss och kletar in såväl flickorna som mig själv med solskyddsfaktor 15 eller 25, samt ser till att flickorna har hatt eller keps när de är ute i solen. Min man tycker det är bra att flickorna har något på huvudet och att de har solkräm när vi är på stranden, men är däremot skeptisk till vad han uppfattar som överdrivet solkrämsanvändande och jämför solkrämsindustrin med blöjindustrin… :hmm:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Summer » lör jun 09, 2007 21:54

Jag vet inte hur din man funkar men du kanske kan testa att smörja in hans ena arm och sedan tvinga honom att vara i solen en timme eller fem... Så får han jämföra själv.

Jag tycker det är viktigt att smörja in och viktigt att komma ihåg att tunna kläder inte skyddar så bra så man kan behöva smörja in under kläderna också. Solhatt tycker jag är för att skydda det svårinsmörjda huvudet (gäller i alla fall barn med lite hår på ;)) och dom omöjligtsmörjda ögonen som också behöver solskydd (hört talas om starr? Alla borde använda solglasögon.).

Kleta du på!
Med lillkille född 050701 i v28+0. Vill gå på toa sedan 060721.
Summer
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » lör jun 09, 2007 23:52

Vi kletar! :this:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav MrGreen » sön jun 10, 2007 13:15

Vi använder bamse solskydd 30.. Och vi använder det i stort sett hela tiden Siri är ute i det varma.. Så kleta på! :green: Rapporter har ju kommit in att de som bränner sig år in o år ut när de är unga får lättare hudcancer :this:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Emma2 » ons jun 13, 2007 10:44

Jag är kemist och stor solkrämsmotståndare...däremot inte så stor att jag aldrig använder det. Däremot så försöker jag att inte vistas i solen mer än vad huden tål utan, dock kan man ju behöva en klick på tex näsan eftersom man inte har kläder där. Jag försöker att ha kläder som skydd istället, tunna svala sommarplagg till både mig o Vigo och att man börjar exponera sig för solen tidigt på våren så att man hinner få lite färg innan värsta gasset börjar, så man inte är helt vit o sedan går på stranden. I början av sommaren så är jag inte heller ute o solar mitt på dagen och vi stannar aldrig hela dagar på stranden.
Jag måste däremot medge att jag nog älskar att sola och solar lite för mycket mot vad som är bra, har man då inget solskydd blir man ju faktiskt tvungen att ta på sig el gå hem annars bränner man sig.

Eftersom jag läst om strålning etc så tycker jag att det evrkar farligt med solkräm, den skyddar ju bara mot vissa typer av våglängder, främst mot de som gör en bränd..men alla andra våglängder som man exponeras för kan oxå ge skador och man "luras" att stanna i solen för länge eftersom man inte blir bränd.

Men som sagt jag brukar ändå använda kräm ibland för man kan inte alltid undvika solexponering och det är ju bättre med solkräm än att bli bränd.
Men jag tror på att det är bättre med naturligt solskydd och att sola sakta...bland utearbetare är hudcancer nästan obefintligt fast de exponeras mkt mer för solen och dett just för att de solar sakta från våren
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Sagogrynet » tor jun 28, 2007 17:50

Elsa är inomhus de farligaste timmarna på dagen om solen lyser, är hon ute har hon täckande kläder och solhatt.
Måste vi vara ute vid middag så är vi i skuggan i möjligaste mån och vi smörjer även henne med Bamses solskydd 30. Jag tror att solen på en bebishud är farligare än krämen de tillfällen hon måste smörjas.
Mamma till Elsa (060110)

Bär mest i Stork, Easycare, Didymos och Ergo.

Vill flytta: Babybundler trikåsjal
Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav Hemmamamma » fre jun 13, 2008 19:41

Nu är det "smörjsäsong" igen... Vad använder ni för krämer efter alla skriverier om hälsofarliga solkrämer? Vi använder Eucerin - och nu ska jag berätta något jag tycker är ganska skrämmande: Våra flickor har uppblåsbara "armpuffar" när de badar. Vad som händer när vi smörjer in dem med solkräm och sedan tar på armpuffarna, är att färgen från armpuffarna löses upp och kraftigt färgar flickornas armar! Vi har nu slängt armpuffarna och ska köpa en annan sort. Pratade dock med föräldrar till barn med samma slags armpuffar (Nalle Puh). Det ena barnet hade solkräm medan det andra inte hade det, men inget av barnen blev färgat. (Glömde att fråga vilken sorts solkräm de hade.) Någon mer som har råkat ut för något liknande?
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Kolsyra » lör jun 14, 2008 11:11

Nu svarar jag på ursprungsfrågan i stället, sorry :)

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om solkräm... hittills i sommar har vi täckt armar och ben med kläder och använt solhatt och solglasögon samt smort in A:s ansikte, men bara ibland. Vi är oftast ute mellan 10 och 11 och/eller 14.30 och 15.30 dagtid och undviker alltså de intensivaste timmarna.

Innehållet i solkrämerna skrämmer mig nästan lika mycket som tanken på att hon ska bränna sig i solen... Är vi ute efter kl. 14.30 har vi t.ex. ytterst sällan solkräm på henne.

När det gäller mig själv är jag ännu slarvigare. Alla krämer som inte har fysikaliskt skydd gör att mina ögon börjar klia rinna. Solkrämer är de enda krämer jag någonsin reagerat på och det är samma sak oberoenda av om det är fråga om en riktig solkräm eller en dagkräm med solskyddsfaktor. Därför använder jag krämer med fysikaliskt skydd både till mig och A (och gubben som är jordbrukar smörjer bara in sig på stranden och utomlands, han bränner sig aldrig).

Angående simpuffarna så säger jag bara huuu!
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav Bollen » lör jun 14, 2008 15:16

Vi kör bara täckande kläder och skugga!

Och sen tror jag på att lite sol på bebisen är ok, men aldrig någonsin så att bebis blir bränd eller ens i närheten av bränd. Klart det blir en annan sak med äldre barn som man har svårare att hålla i skuggan hela tiden. Då blir det nog solkräm, men än så länge försöker vi undvika det.
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav nallemaja » lör jun 14, 2008 19:18

Jag kan INTE ha solskyddsfaktor för då får jag UTSLAG! Det är INTE nyttigt med petroliumbaserade mjukgörare för huden vilket ALLA stora märken/tillverkare har i sina smörjor! Jag vill rekommendera weledas zinkbaserade (spf 30?) eller liknande tillverkare(gillar deras produkter även om jag inte testat deras solskydd just för att man blir vit som en snögubbe!)
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Hemmamamma » sön jun 15, 2008 06:52

nallemaja skrev:Jag kan INTE ha solskyddsfaktor för då får jag UTSLAG! Det är INTE nyttigt med petroliumbaserade mjukgörare för huden vilket ALLA stora märken/tillverkare har i sina smörjor! Jag vill rekommendera weledas zinkbaserade (spf 30?) eller liknande tillverkare(gillar deras produkter även om jag inte testat deras solskydd just för att man blir vit som en snögubbe!)

Ja, det är ju troligtvis de petroliumbaserade mjukgörarna som löste upp färgen från armpuffarna. Färg, som alltså trängde in i huden och inte gick att tvätta bort. (Nu är den dock borta.) Själv vågar jag dock inte använda exempelvis Bamses solkräm som är zinkbaserad, efter skriverierna om riskerna med dessa... Faktum är att jag hade köpt en Bamsesolkräm, som vi inte hunnit använda, så när jag såg varningarna i media, gick jag till Apoteket och reklamerade den. Jag fick utan problem låta köpet gå tillbaka - och på expeditens bemötande fick jag intryck av att jag inte var den första kunden som varit där i detta ärende...
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav nallemaja » sön jun 15, 2008 17:20

Hemmamamma skrev: Själv vågar jag dock inte använda exempelvis Bamses solkräm som är zinkbaserad, efter skriverierna om riskerna med dessa... Faktum är att jag hade köpt en Bamsesolkräm, som vi inte hunnit använda, så när jag såg varningarna i media, gick jag till Apoteket och reklamerade den. Jag fick utan problem låta köpet gå tillbaka - och på expeditens bemötande fick jag intryck av att jag inte var den första kunden som varit där i detta ärende...

Vad är det för "fel" med zink? Bamses vet jag inget om, är det en apoteksprodukt? Den lär väl nästan vara petroliumbaserad den med? Berätta gärna vad du läst! *nyfiken*
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Hemmamamma » sön jun 15, 2008 18:43

Jag har bl.a. läst en intressant artikel "Så farlig är din solskyddskräm" i tidskriften NY TEKNIK nr 23, 4 juni 2008. Där står bl.a. att zinkoxid är förbjuden att använda som solfilter (eftersom man inte vet hur små partiklarna kan vara för att inte riskera att tränga ner i huden och klumpa ihop sig i blodet), men trots det har man funnit den i fem av arton undersökta krämer. Tre av dessa är avsedda för barn, däribland Bamse solskydd, som man alltså kan köpa på Apoteket. (De andra är Naturén Kids och Aco barnlotion, samt Naturen solcreme och Sun protection body creme.)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav nallemaja » mån jun 16, 2008 07:58

Hemmamamma skrev:Jag har bl.a. läst en intressant artikel "Så farlig är din solskyddskräm" i tidskriften NY TEKNIK nr 23, 4 juni 2008. Där står bl.a. att zinkoxid är förbjuden att använda som solfilter (eftersom man inte vet hur små partiklarna kan vara för att inte riskera att tränga ner i huden och klumpa ihop sig i blodet), men trots det har man funnit den i fem av arton undersökta krämer. Tre av dessa är avsedda för barn, däribland Bamse solskydd, som man alltså kan köpa på Apoteket. (De andra är Naturén Kids och Aco barnlotion, samt Naturen solcreme och Sun protection body creme.)

Urs! Läskigt! Men zinkkräm som man har till barnstjärtar då? Då kan det vara farligt också?
Det är alltså samma risk med zink som med kolodialtsilver! Man vet inte var det hamnar och vad det gör på lång sikt!
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Bé Bé » fre jul 04, 2008 10:40

Hur vet man vilken solkräm innehåller fysikaliska ämnen?Jag menar under vilket ord heter det?Har aldrgi förstått det.Vet ni om vichys solkräm för barn är bra?Den som kostar 189 kr.
Bild

Sjalande mor till B,född 071110
Har börjat med tygblöjor men ej fullt ut
Vill börja ECa och är VÄLDIGT intresserad
Bé Bé
10 - Skitnyfiken

Nästa

Återgå till Snicksnack