Nappmotståndare!

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Nappmotståndare!

Inläggav Hemmamamma » sön jul 29, 2007 08:43

:tutte: :hopmad:

Som språklärare kan jag enbart se negativa aspekter med nappanvändning hos vakna barn över sex månader, då jag är övertygad om att den hämmar barnets talutveckling! :this:

Då såväl personalen på BB som läkare och sköterskor på BVC och tandhygienister och tandläkare ständigt informerar om nackdelarna med nappanvändning, tycker jag att det är mycket märkligt att den fortfarande är så vanligt förekommande.

Tilläggas kanske bör att mitt nappmotstånd inte innefattar nappflaska. Barnets sugande är ju här begränsat till den tid det tar att suga i sig vällingen, eller vad man nu har för dryck i flaskan. Dessutom är det ju inte meningen att barnet skall tala när det dricker sin välling.
Senast redigerad av Hemmamamma sön jul 29, 2007 12:07, redigerad totalt 1 gång.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » sön jul 29, 2007 09:20

Ja fast nuförtin rekomenderas ju napp pga spädbarnsdöd...nya tider, nya rön.. :roll:
Vi har napp till ungarna, men från ca 6-7 månader är den begänsad ENBART till sömn. Tycker inte om att se "stora" barn med napp i nyllet och som bubblar fram nåt obegripligt när man vet att de egentligen kan prata bra.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav gottegrisen » sön jul 29, 2007 09:47

Är inte heller särskilt förtjust i nappen. Jakob hade dock väldigt sugbehov under en kort period som liten (mellan några veckor och två månader) och då fick han napp för att han inte skulle ligga vid bröstet flera timmar i sträck varje kväll (AJ!!!). Den försvann dock av sig själv när sugbehovet minskade och sen slapp jag den (tack) Tuva har inte riktigt samma sugbehov eller åtminstone åtgärdar hon det i korta snuttar ofta i stället och det stör inte mig så därför slipper vi tänka på det den här gången.

Fast nog finns det de som tycker annorlunda. På ÖF när jag gick med Jakob var där en mamma med en niomånader dotter som berättade att de var så glada för dottern hade äntligen accepterat nappen, de hade kämpat sen hon var en månad gammal. Snacka om övergrepp på barnet som så tydligt visade att hon inte ville ha napp.
Mamma till Jakob 050218 och Tuva 070714
gottegrisen
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » sön jul 29, 2007 12:19

gottegrisen skrev:Är inte heller särskilt förtjust i nappen. Jakob hade dock väldigt sugbehov under en kort period som liten (mellan några veckor och två månader) och då fick han napp för att han inte skulle ligga vid bröstet flera timmar i sträck varje kväll (AJ!!!). Den försvann dock av sig själv när sugbehovet minskade och sen slapp jag den (tack) Tuva har inte riktigt samma sugbehov eller åtminstone åtgärdar hon det i korta snuttar ofta i stället och det stör inte mig så därför slipper vi tänka på det den här gången.

Har liknande erfarenhet. Vår äldsta ville suga även när hon var mätt och blev helilsken när det fortsatte komma mjölk... så trots mitt nappmotstånd (som nu alltså är reducerat till att gälla barn över halvåret i vaket tillstånd), så fick vår äldsta flicka napp från tre veckors ålder. Hon slutade av sig själv vid två och en halv månad. Av någon anledning tog ändå min man med en napp i en liten burk till tremånadersvaccinationen. När läkaren fick reda på vad vi hade med, fick vi oss minsann en föreläsning om nappanvändningens onda... :this: Det tyckte jag var jättebra, men på just oss var det kanske överflödigt. :lol:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Hemmamamma » sön jul 29, 2007 12:22

gottegrisen skrev:Fast nog finns det de som tycker annorlunda. På ÖF när jag gick med Jakob var där en mamma med en niomånader dotter som berättade att de var så glada för dottern hade äntligen accepterat nappen, de hade kämpat sen hon var en månad gammal. Snacka om övergrepp på barnet som så tydligt visade att hon inte ville ha napp.

Jag har också hört föräldrar beklaga sig över barn som inte "tagit nappen". Då har jag alltid framfört mina åsikter i frågan. :this:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Kolsyra » sön jul 29, 2007 12:25

Napp är ju inget vidare, det håller jag med om. Däremot är det faktiskt så att den tandhygienist som informerade oss innan A föddes rekommenderade mjuka latexnappar om det är så att man märker att barnet riskerar att bli alltför intresserat av tummen. Tummen deformerar gom och tänder mer än vad en mjuk napp gör. Napp kan man göra sig av med eller begränsa till sängen men tummen finns alltid där.

A har bara napp när hon sover och så ibland när hon behöver "lugna sig" på toan, då rör det sig om ca tre minuter vaken napptid.

Från det att A:s motorik tillät det har jag oftast hållit fram nappen till A så att hon får ta den själv om hon vill ha den. Jag hoppas att det minskar risken för att jag stoppar in nappen då hon egentligen inte vill ha den utan vill kommunicera i stället. Nu har hon ju den inte alls dagtid, men tidigare hände det faktiskt att hon inte ville ha den i munnen trots att jag erbjöd den. Då fingrade hon bara på den lite och alla var nöjda :-)

Jag har tänkt avsluta nappsugandet kring ett år, men tror att vi påbörjar avslutandet först vid ca 14 månader p.g.a. en flygresa där napp kan vara bra att ha med tanke på öronen (plus att vi inte vill avvänja henne från nappen precis innan resan, kan vara lugnare att låta henne ha den tills vi är tillbaka i vardagen...).
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav melon » sön jul 29, 2007 21:23

Vi är en av dem som försökt få vårt barn att ta nappen istället :hide: Hellre napp som vi kan styra över än tumme som blir svårt att sluta med. Jag talar av egen erfarenhet, jag hade jättesvårt att sluta och sög länge på tummen trots mutor ;-) och jag var tvungen att ha tandställning i tonåren.

Efter ett par försök med nappen gav vi dock upp, vi tvingade inte henne att ta napp om det nu lät så... ;-) I början hade hon mig som napp, och sen hon kunnat styra över sina händer har hon tagit tummen.

EDIT:
Fast nu läser jag din TS igen, och ser att ditt motstånd endast gäller vakna barn över 6 månader... I såna fall kan jag bara hålla med :green:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav krtek » sön jul 29, 2007 21:35

Kolsyra skrev:Napp är ju inget vidare, det håller jag med om. Däremot är det faktiskt så att den tandhygienist som informerade oss innan A föddes rekommenderade mjuka latexnappar om det är så att man märker att barnet riskerar att bli alltför intresserat av tummen. Tummen deformerar gom och tänder mer än vad en mjuk napp gör. alltid där. .

Eftersom jag har (haft) två tumsugare har jag bett tandläkare resp tandhygienist kolla det extra noga. Enligt dem har ingen av mina tumsugare några problem av det. Men Det är en viktig aspekt. Vår tredje har aldrig haft napp heller och inte intresserat sig ett dugg för tumme - hoppas på det nästa gång också. Inte för att napp skulle påverka språket utan främst för att det är ÄCKLIGT (ska jag säga som tydligen var en notorisk nappsugare som liten :-D ). Har bestämt för mig att öroninfektioner är betydligt vanligare bland nappsugare också... och DET påverkar ju absolut språket!
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav Hemmamamma » tor jan 31, 2008 15:26

Ytterligare en tråd jag kände för att aktualisera...

Egentligen tänkte jag skriva redan vid Lucia. Som brukligt är, har de ju luciatåg på våra flickors förskola. Döm om min förskräckelse, då jag ser att en av tärnorna (2,5 år gammal!) deltog i luciatåget med napp i munnen. :siishah: Hur skall man kunna sjunga om man har en napp instoppad i sin mun? :tutte: Tilläggas bör att det givetvis var vi föräldrar som assisterat barnen med klädombytet inför firandet.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tor jan 31, 2008 20:57

Hemmamamma skrev:Som brukligt är, har de ju luciatåg på våra flickors förskola. Döm om min förskräckelse, då jag ser att en av tärnorna (2,5 år gammal!) deltog i luciatåget med napp i munnen.

:hmm: Vad tänkte den föräldern egentligen?

Lukas är förargad på sin ett år äldre kompis som fortfarande har tutte. "Ta ut dän, du ä ingen bäääbit!"... :this:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav mollyjones » mån feb 04, 2008 16:44

Angående det där med tumme/napp och tänderna så läste jag någonstans att det inte påverkar tänderna förrän barnen är fem-sex år och får sina permanenta tänder. Svårt att veta om man ska ge napp till små sugare för att det inte ska bli för mycket tumme. Min kusin är tio och suger fortfarande på tummen och hon pratar inte riktigt rent. Hon föddes med sugmärke på handen och började livet utanför magen med att suga sig fast på sin mors mage i jakt på tutte. Snacka om sugbehov...

Själv spottade jag ut nappen när jag var liten och sen var det inte mer med det, ingen som tvingade mig. Min egen son får napp bara i absoluta nödfall, dvs i bilen när jag inte kan ta upp och trösta honom på annat sätt. Man "ska" ju inte ha åsikter om hur andra föräldrar gör, men för mig känns napp som ett sätt att "stänga av" ungen. Vakna barn behöver ju munnen för att kommunicera och undersöka saker. Tycker jag.
:blahblah: :blahblah: :blahblah:
Användarvisningsbild
mollyjones
10 - Skitnyfiken

Inläggav rosalin » lör mar 08, 2008 17:55

jag var också emot napp ibörjan och vägrade. Men när vi blev inlaggda på neo när dottern var ett par dagar gammal så ville de att vi skulle ge napp -vilket vi gladerligen gjorde efetr en stund. Vi låg inne för att tösen inte hade fått nån mat och de misstänkte att det var fel på tarmarna så hon fick dropp hela natten men fick inte äta. Gissa om hon skrek. Napp var det enda som kunde lugna henne. Sen dess har det varit napp, men vi föröker hålla det till när hon ska sova. Eller om hon är ledsen och vi nte kan trösta, typ i bilen.

Däremot har jag märkt att sen hon började krypa lyckas hon hitta nappar både här och där (vi måste nog börja hålla bättre koll på dem :hide: ) och vips åker den in i munnen.
rosalin
150 - Pissråtta

Inläggav Itis » lör mar 08, 2008 19:38

Jag försökte få dottern att ha napp i början då jag tyckte att tumsugandet var även detta ett otyg, men hon var bestämd på att ingen napp ha och nu vet hon knappt vad dom är till ens!
Erika med Emelie född feb -07

Bild
Användarvisningsbild
Itis
1 - Smygfis

Inläggav Kolsyra » mån mar 10, 2008 21:03

Nu kan jag berätta att vi började avrunda nappanvändningen vid 14 månader precis som jag skrev ovan. Först skippade vi den i bilen och väldigt snart kom vi fram till att hon smågnäller ett tag och sedan somnar hon utan napp. Efter tre-fyra bilresor gnällde hon inte mer utan somnade nöjd utan napp.

Sedan slutade jag ge henne nappen då hon skulle sova dagtid. Hon sover alltid ute i vagnen. Första dagen fick jag gå med henne 10 minuter extra innan hon somnade. Andra dagen hann jag inte ens ut på vägen innan hon sov :-D Gissa om vi kände oss lite dumma, vi har automatiskt gett henne napp för middagsluren bara för att hon hade den på natten, men tydligen var napp inget hon egentligen behövde för att sova gott dagtid.

Nästa steg var att ta bort nappen nattetid. I samma veva flyttade hon (på eget initativ, men det är en annan historia) till eget rum. Vi bestämde att prova om hon kunde somna utan napp och det kunde hon minsann. Några nätter var jag uppe och gav henne nappen under natten för att hon inte skulle vakna till helt när hon gnällde. Vi ville ju inte riskera att hon skulle vakna och komma till oss flera nätter i följd då hon äntligen börjat sova i eget rum, d.v.s. vi ville inte köra in henne på ett dåligt mönster.

Efter några nätter slutade vi ge henne nappen då hon gnällde på natten. Jag var nervös för hur det skulle gå. När hon gnällde till och inte lugnade sig gick jag in till henne och lade handen på henne och höll kvar tills hon blev lugn... hon somnade djupare och jag kunde smyga ut. Sedan dess har hon ingen napp och jag glömmer aldrig hur jag stod där i mörkret som världens frågetecken. Att en lätt handpåläggning kan ersätta nappen sådär bara...

Kombinationen av eget rum och ingen napp gör nu att vi alla nio nätter av tio sover som små grisar. Vi behöver sällan titta till henne under natten och hon har troligen helt glömt att hon haft napp. Hon tittar på andra barns nappar och vet vad det är, men verkar inte vilja prova dem eller längta efter en egen. Enligt henne är det bebisar och dockor som har napp :tutte:

Även om A aldrig var napp-fanatisk är det väldigt skönt att vara av med den. Inget mer letande när vi ska iväg nånstans, inga äckliga, dammiga nappar på golvet och ... ja, helt enkelt en sak mindre att hålla reda på.

Nu när vi ska få barn nummer två i juni funderar vi förstås på hur vi ska göra med nappen. Precis som med A kommer vi troligen att försöka utan först men ge honom (det är en kille) napp om han har stort sugbehov. Sedan kommer vi nog att vara väldigt återhållsamma med användningen ändå och plocka bort nappen senast vid 14-15 månader som med A.

Pust, detta blev långt... men jag är bara så glad över att det gick så lätt att befria A från nappen :-P
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav rosalin » tis mar 11, 2008 21:20

Kolsyra: härligt att det gick så bra att ta bort nappen. :vågen:
rosalin
150 - Pissråtta

Nästa

Återgå till Snicksnack