Traditionella sällskapsspel för barn

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Traditionella sällskapsspel för barn

Inläggav Hemmamamma » sön nov 04, 2007 14:07

Nu när det börjar närma sig jul tycker jag det skulle vara roligt att få ta del av andras positiva (och kanske även negativa) erfarenheter av olika traditionella sällskapsspel för barn. Här kommer våra favoriter:

Tårtspelet från Kärnan har varit en favorit för båda våra flickor från 2 års ålder. 5,5-åringen gillar det fortfarande. Man skall samla olika pusselbitar, som ligger upp-och-nervända, så att man får ihop "tårtor" med bitar i olika kategorier, såsom kläder, former, djur... Tyvärr är pusselbitarna väldigt små, vilket är enda orsaken jag kan se till att det rekommenderas först från 3 år. (Kanske någon annan som känner till liknande spel med större bitar?)

Domino är också mycket populärt här, och har varit det sedan barnen var nyss fyllda två. Vi har några gamla efter mig, och ett nytt "Pippi".

Ett enkelt kortspel: Svenska djur från Hjelms förlag är också en riktig favorit (från 2,5 år ungefär). Man får ett antal kort var och skall begära kort av varandra för att samla ihop så många par som möjligt. Extra roligt är att namnet på de olika djuren står med versaler på svenska och engelska på varje kort! Lärorikt även för äldre barn alltså.

Ett riktigt roligt spel för lite äldre barn (över tre år) är Bamses Honungsjakt från Kärnan. Det är lite tidskrävande, men riktigt roligt tycker vi.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav dora » sön nov 04, 2007 20:42

Senast redigerad av dora sön nov 04, 2007 20:45, redigerad totalt 1 gång.
dora
250 - Pottsork

Inläggav dora » sön nov 04, 2007 20:44

jaha nu funkade visst inte alla länkar :hmm: men man kan ju klippa och klistra om man vill läsa om spelen.
dora
250 - Pottsork

Inläggav Hemmamamma » sön dec 28, 2008 22:30

Har ni flickor i åldern 4-7 år, så har jag ett alldeles utomordentligt bra speltips: Disney princess "Magic Mirror Game" från "danspil". Flickorna fick det i julklapp och vi har spelat det hela familjen ett antal gånger redan och haft så roligt! :-D
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Snicksnack