Att få skriva sitt namn

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Inläggav rosalin » fre apr 25, 2008 22:20

Hemmamamma skrev:Ja, nu menade jag ju inte att jag tycker att man skall sätta ettåringar i hårdträning för att skriva sitt namn... För er med barn i den åldern vill jag gärna rekommendera tråden "Fler som gillar bokstäver?" här på Snicksnack. Där hoppas jag att ni kan få inspiration! :tumup:

hittar inte den tråden (kanske är aldelses för trött). Kan du inte länka??
rosalin
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » lör apr 26, 2008 07:37

rosalin skrev:
Hemmamamma skrev:Ja, nu menade jag ju inte att jag tycker att man skall sätta ettåringar i hårdträning för att skriva sitt namn... För er med barn i den åldern vill jag gärna rekommendera tråden "Fler som gillar bokstäver?" här på Snicksnack. Där hoppas jag att ni kan få inspiration! :tumup:

hittar inte den tråden (kanske är aldelses för trött). Kan du inte länka??

Jag vet inte. :mitvit: Ska försöka... Funkar det inte får jag be om :help: http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php? ... 308b90d460
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav rosalin » lör apr 26, 2008 19:52

Hemmamamma skrev:Jag vet inte. :mitvit: Ska försöka... Funkar det inte får jag be om :help: http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php? ... 308b90d460

:app: fungerade aldeles utmärkt. Tackar så mycket :urule: ska genas börja läsa där
rosalin
150 - Pissråtta

Inläggav diddeldi » tor maj 01, 2008 16:31

för er vars barn inte vill skriva för hand så kan jag rekommendera datorn, tangentbord är mycket enklare att skriva på ;-) . atlas vägrar både rita och skriva på papper, han tycker det är tråkigt. men han kan skriva en massa ord på datorn och läsa ännu fler.
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Inläggav Kolsyra » fre maj 02, 2008 06:03

Nu kommer ett trådsvar som jag skrev nästan klart för någon vecka sedan. Så blev jag avbruten mitt i och sparade i Word för att posta senare... och glömde förstås att göra det. Inlägget är långt som sju svåra år och knappast så aktuellt, men ...

==========

Jag har läst en del om barns tidiga skriftspråksutveckling (tyvärr kan jag inte nämna titel eller författare för jag blandar ihop dem och kan påstå helt fel ang. vem som sagt vad). Vissa forskare/böcker har resonerat (i några korta meningar) kring det här med språk- och skriftspråksutveckling och lagt fram ungefär följande:

Barn har en medfödd förmåga att hantera och utveckla talspråk, men barn som inte får talspråklig stimulans utvecklar förstås inget talspråk. I vanliga fall räcker det med att barnet hör folk tala och blir talat med för att det ska utveckla ett talspråk. So far so good, det är knappast några nyheter.

Det jag tycker är intressant är hur forskarna/författarna resonerar kring skriftspråksutvecklingen. Medan utvecklingen av talat språk alltså är en kombination av medfödd förmåga och omgivningens stimulans anses skriftspråksutvecklingen mer luta åt att bara handla om omgivningens stimulans. Förenklat kan man väl säga att tal är delvis medfött medan skrift är kulturellt.

Dessa forskare som jag inte kommer ihåg resonerar vidare och undrar då vad som skulle hända om man lät ett barn växa upp i en skriftspråkskultur utan att någonsin ge barnet någon aktiv, medveten skriftspråksstimulans, dvs. aldrig undervisa det i läsning eller skrivning, aldrig tala om bokstäver eller vad skrift innebär etc. Det är förstås ett experiment som aldrig får genomföras på riktigt, så man vet egentligen inte svaret. Forskarna lutar ändå åt att den som inte har någon träning i skriftspråk nog utvecklar någon form av skriftspråkskännedom och förmodligen t.o.m. läs- och skrivförmåga. Detta eftersom skriftspråkskulturen i vår del av världen är så otroligt stark och inflytelserik, man kan helt enkelt inte låta bli att lägga märke till den. Självklart skulle utvecklingen ta längre tid och kanske inte bli lika bra som med hjälp från någon kunnig, men den skulle troligen ändå ske.

Själv har jag en del invändingar mot det här påståendet, men inga helt vattentäta. T.ex. kan man ju i så fall undra varför det finns analfabeter också i västvärlden. Mitt svar är att det kanske handlar om personer med läs- och skrivsvårigheter som aldrig fått hjälp, eller också om personer med så många andra problem att de aldrig fått näsan ovanför vattenytan och börjat intressera sig för skrift. Men en fysiskt och psykiskt frisk person utan läs- och skrivsvårigheter skulle alltså enligt vissa utveckla en skriftspråksförmåga på egen hand.

Att ge ifrån sig signaler om nödighet är ju medfött precis som att signalera om hunger eller att utveckla talspråk under förbehållet att det finns någon som stimulerar talspråket. Ett barn utan störningar behöver man alltså inte vänta på att ska bli ”moget” för att inte bajsa i blöjan, men hur är det egentligen med den troligen icke-medfödda skriftspråksfärdigheten? Jag tror att det kan löna sig att ligga lågt om ett litet barn verkar ha andra intressen än pennor och bokstäver, att vänta ett tag helt enkelt. Det knepiga är förstås att inte vänta för länge... eller att komma åt delar av skriftspråksträningen på ett alternativt sätt, t.ex. genom att på andra sätt prova på symboltänkande, språkljuden eller lekläsning.

==================
Kolsyra
250 - Pottsork

Föregående

Återgå till Snicksnack