Påskfirande

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Påskfirande

Inläggav Hemmamamma » mån mar 17, 2008 22:06

Jag är nyfiken på påsktraditioner i andra delar av landet, då jag har förstått att det skiljer sig åt en hel del.

Här har barnen just nu fullt upp med att måla påskbrev som de viker till trekantiga "kuvert" och skriver GLAD PÅSK! på. På påskafton klär barnen ut sig till påskkärringar (eller påskgubbar) och går runt i grannskapet och delar ut dessa påskbrev och önskar Glad Påsk! I gengäld får de godis, som läggs i medhavd korg eller kaffepanna. (Våra flickor har kvastar också - och i år kanske de behövs för att sopa bort snön med. :lol: )

I Karlstad finns även en påskparad i centrum på påskafton; där små och stora påskkärringar deltar.

Hemma hos oss har vi faktiskt lånat in seden med påskharen - Från "Lotta på Bråkmakargatan". Våra flickor älskar att få trä på sig overallen över pyjamasen på påskaftons morgon och gå ut i trädgården och leta påskgodis.

Jag tycker det vore jättekul att få höra om hur man firar på andra håll! Hur utbrett är det med påskbrev? (I Lotta-filmen ser de inte ut att ha några, utan går bara utklädda och tigger godis...)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tis mar 18, 2008 09:54

I Forshaga har vi aldrig haft påhäls av påskkärringar men de kanske bara inte kommer hit...Dyvelsten är som det är... :-S

Hemma i Sillerud (Årjäng) däremot påskades det för fulla muggar! Några år samlades ett gäng familjer som åkte runt i bygden och påskade tillsammans på traktorflak eller lastbilsflak. Det var påskbrev och godis i mängder!
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kolsyra » tis mar 18, 2008 12:31

Påskbrev finns i vissa delar av Finland också och då går det till ungefär som hos er. Ungarna klär ut sig till häxor eller troll, går från dörr till dörr med sina teckningar och får godis som tack. Där jag bor nu är de alltid troll och de har alltid med sig påskbrev, men en timme längre söderut där jag växte upp var vi alltid häxor och hade aldrig några teckningar/påskbrev. Godis fick vi ändå :)
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav diddeldi » tis mar 18, 2008 14:38

påskkärringarna ska ju komma på skärtorsdagen ;-) . påskharen kommer och värper ägg hos oss på natten till påskafton, men han brukar värpa dem inne vilket jag tycker är väldigt skönt B-)
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Inläggav Hemmamamma » tis mar 18, 2008 15:04

diddeldi skrev:påskkärringarna ska ju komma på skärtorsdagen ;-)

Enligt gammal folktro så flög ju häxorna till Blåkulla på Skärtorsdagen, men de kom hem igen på Påskafton - så vi får väl gissa att de landade i Värmland då. ;-) (Fast på förskolorna så klär de ut sig till påskkärringar och påskgubbar redan på Skärtorsdagen här också...) Jag är barnsligt förtjust i att gå påskkärring och går glatt med flickorna - utklädd till påskkärring, jag också. Bäst att passa på så länge man får... :lol:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Hemmamamma » tis mar 18, 2008 15:09

SkogsKajsa skrev:I Forshaga har vi aldrig haft påhäls av påskkärringar men de kanske bara inte kommer hit...Dyvelsten är som det är... :-S

Enligt min erfarenhet har det helt att göra med hur många barn som bor i området. Där vi bor är det full fart på påskafton. :-D
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tis mar 18, 2008 19:31

Hemmamamma skrev:
SkogsKajsa skrev:I Forshaga har vi aldrig haft påhäls av påskkärringar men de kanske bara inte kommer hit...Dyvelsten är som det är... :-S

Enligt min erfarenhet har det helt att göra med hur många barn som bor i området. Där vi bor är det full fart på påskafton. :-D

Jodå, det finns en hel del barn här också... :roll:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Hemmamamma » tis mar 18, 2008 20:25

SkogsKajsa skrev:
Hemmamamma skrev:

Jodå, det finns en hel del barn här också... :roll:

Då får ni väl föregå med gott exempel... ;-)

Det kan ju kanske också vara så att en del småbarnsföräldrar väljer att delta i påskparaden i stan och tycker att det räcker med det.

Själv tycker jag det är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med folk i grannskapet - detta att gå med barnen, utklädd till påskkärring. Från början klädde jag ju ut mig av pedagogiska skäl - för att föregå med gott exempel (när vi bara hade ett barn). Nu när vi har två flickor behövs knappast det längre, men jag fortsätter av bara farten. Populärt är det också. :lol:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Snicksnack