HJÄLP! Argument FÖR amning längre än 9 månader

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

HJÄLP! Argument FÖR amning längre än 9 månader

Inläggav nallemaja » sön maj 11, 2008 17:42

Ojoj oj!!!! Tror ni här kan hjälpa mig då många av er verkar ha ammat länge....

Tydligen verkar hälften av min bekantskapskrets tycka det är onormalt eller tom äcligt eller perverst att amma längre än MAX ett år, de flesta tycker att 9 månader är mer än nog!

Kan ni hjälpa mig med argumemt? Lillen är visserligen bara 2 månader men diskussionerna är på intågande då flera tycker det ska bli SÅÅÅÅ kul när han ska börja med smakisar vid 3 månader (tänker INTE tvinga honom att äta annat än bröstmjölk före 6 månader!)
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav SkogsKajsa » sön maj 11, 2008 19:59

Jar har själv inte kunnat amma mina barn nå bra, men jag tror absolut att det är nyttigt att amma länge! Om jag själv skulle ammat barnen länge om det funkat...det vet jag inte faktiskt...Jag hade nog ammat på tills det kändes som det var dags att sluta, inga förbestämda gränser.

Här finns att läsa om amningslängd:
http://amningshjalpen.se/radgivning/amningslangd.htm
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Jenny » sön maj 11, 2008 20:02

"Varför sluta med något som båda trivs med" tycker jag är ett bra svar. Annars att who rekommenderar amning i två år eller mer.
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Inläggav nallemaja » mån maj 12, 2008 05:02

Tack för länken! :tumup: Var inne på amningshjälpen och letade men jag hittade inget.. Är värdelös på datorer :pc:

WHO rekomendationerna använde jag som argument men det jag fick till svar var att "ja ja, i U-länder kanske men här i sverige är det äkligt när vi har så bra mat!" :blahblah:

Men min favorit blir nog att vi trisv med det båda två (alla tre!) samt den om att man inte kan tvinga ett större barn att ta bröstet!

Urs... Känns bara så tråkigt att man inte ska kunna diskutera sånt här öppet... Vad jag inte fattar är att amning verkar provocera mer än porr???
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Marlene » mån maj 12, 2008 08:28

Det bästa är att inte gå i försvar och börja argumentera. Lägg över det på den som påstår istället. Säg -Men herregud 9 månader är ju ingenting, jag tänkte amma tills h*n är 15 år och skratta lite så att dom inte är säkra på om du skämtar eller ej :-D

Eller konstatera bara att vi trivs med det här, varför laga nånting som inte är trasigt.

När man går i försvar så känner man själv som att man försvarar nånting som är fel och den man pratar med får vatten på sin kvarn.

Denna broschyren tycker jag är bra
http://www.amningshjalpen.se/foreningen/sugenpamer.htm

Det kan även vara bra om man hittar lite stöd, jag vet inte vart du bor men amningshjälpen kan man ju gå med i utan kunskaper på amning. Man kan välja att vara aktiv medlem eller stödmedlem. Som stödmedlem betalar man bara årsavgiften och får tidningen Amningsnytt (förra numret var förresten suveränt och handlade om matintroduktion) Man kan även vara aktiv och om det då finns en aktiv länsgrupp där man bor så kan man få väldigt mycket stöd där.
Användarvisningsbild
Marlene
10 - Skitnyfiken

Inläggav Jenny » mån maj 12, 2008 11:04

Amningsnytt är jättebra tycker jag! :-D
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Re: HJÄLP! Argument FÖR amning längre än 9 månader

Inläggav Hemmamamma » mån maj 12, 2008 17:54

nallemaja skrev:.../Lillen är visserligen bara 2 månader men diskussionerna är på intågande då flera tycker det ska bli SÅÅÅÅ kul när han ska börja med smakisar vid 3 månader (tänker INTE tvinga honom att äta annat än bröstmjölk före 6 månader!)

Jag ser ingen motsättning i att amma och att ge smakportioner. Många bebisar är mycket förtjusta i att få smakportioner och det är mycket gynnsamt för talutvecklingen att barnet får gymnastisera sin tunga med tuggandet av puréer. Båda våra flickor fick börja med smakportioner vid fyra månaders ålder, d.v.s. vid samma tidpunkt som de började sitta på pottan. Detta var en passande kombination. Deras avföring förändrades ju i samband med att de började äta fast föda och från att ha bajsat otaliga gånger om dagen, stabliserades matsmältningen och de började bajsa en gång om dagen istället.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav tinaw » mån maj 12, 2008 19:33

Att sluta amma ett 9-månaders barn ger hälsonackdelar. Även i I-länder, visar flera gigantiska studier på senare år.

Jag brukar vända på det. Det är inte jag som behöver försvara mig, utan andra som ska försvara sig. Varför sluta amma så tidigt som vid 9 månader?

Amning i två år eller mer är det som är "normalt" för människor. Att sluta tidigare än så är det som ska förklaras, inte tvärtom. Nu menar jag inte att alla måste amma i flera år, utan jag bara konstaterar vad som är biologiskt "rätt". I stora delar av världen ammar man till 3-4-5 eller till och med 7-8-9 år. 9 månader är väl inget!

Jag brukar ställa lite envisa frågor tillbaka :wink::

"Hur menar du nu? Hur tänker du? Varför skulle jag sluta amma menar du? Är du medveten om att människobarn är gjorda för att ammas i MINST två år? Det finns inga barn som inte fått napp eller flaska som slutar amma frivilliigt före två års ålder. Det är visat i flera studier, hur mycket vet du om amning egentligen?"

OK, inte snällt. Men ibland vill man bli lämnad ifred, och då är kombinationen påläst + "det är du som får förklara dig nu" väldigt effektiv.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Marlene » mån maj 12, 2008 20:51

tinaw skrev:Jag brukar ställa lite envisa frågor tillbaka :wink::

"Hur menar du nu? Hur tänker du? Varför skulle jag sluta amma menar du? Är du medveten om att människobarn är gjorda för att ammas i MINST två år? Det finns inga barn som inte fått napp eller flaska som slutar amma frivilliigt före två års ålder. Det är visat i flera studier, hur mycket vet du om amning egentligen?"

OK, inte snällt. Men ibland vill man bli lämnad ifred, och då är kombinationen påläst + "det är du som får förklara dig nu" väldigt effektiv.

:iagree: Det är farligt när man börjar gå i försvar, det är bättre om det är personen som frågar som upplever att dom måste försvara det dom säger istället
Användarvisningsbild
Marlene
10 - Skitnyfiken

Tack tinaw och Marlene!

Inläggav nallemaja » tis maj 13, 2008 05:58

Det är ju självklart att "amningsmotståndarna" ska få förklara sina påståenden och inte tvärt om! Mistänker dock att jag kommer att få stämpeln "amningsfundamentalist".... :hellu:

Alvarligt nu så var det några som hade sett på tv om en mamma som ammade sin 7åring, det har jag inte sett, är det någon av er som har det? Har fått i ansiktet att det är lika att amma en tvååring aom en 7åring och iom denna dokumentär så... ja ni kan ju gissa.... :this:
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav lynn » sön jul 27, 2008 07:59

Argh! Jag blir tokig på såna som inte låter en göra det som känns rätt!

Min dotte rär nu nio månader, och jag har märkt att hon blir mindre och mindre intresserad av att ammas. Så jag har funderat på att trappa ner lite till.

Men om man vill fortsätta längre så är väl såklart inte det något problem? Alla barn är ju olika, så det är ju bara självklart att man ammas olika länge. Det tycker jag i alla fall.

Sedan tycker jag kanske också att sju år är lite väl länge - då går de ju i skolan...
Har en dotter MADELEINE född 07-10-22.
Första barnet. Sjalburen och pottränad :)
lynn
10 - Skitnyfiken

Återgå till Snicksnack