Farligt börja gå för tidigt?

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Farligt börja gå för tidigt?

Inläggav nallemaja » sön maj 25, 2008 09:53

Våran lilla kille (inte än 3 månader) står helt själv om man hjälper honom med balansen genom att hålla honom under armarna. Han går dessuton (även om det mycket är på samma ställe, bakåt eller med båda benen samtidigt :hellu: )
Min undran är om det kan vara skadligt för hans kropp?
Han sätter sig ner eller visar att han vill lägga sig ppå magen när han blir trött, då borde det väl inte vara farligt när han sjäv sätter sina egna kroppsliga gränser?!?

Mina föräldrar som annars är väldigt tålmodiga med våra "påhitt" som ec osv är oroliga att hans rygg ska skadas av att han står/går för mycket så här liten..... :nono:

(Detta skriver jag för att förklara hur lillen "ligger till" rent utvecklingsmässigt) Lillen är en ganska "stadig" biff på nära 8kg, han kan vända sig till mage på mjukt underlag som i sängen men inte direkt på golvet eller i babygymmet än. Han är väldigt frustrerad (förutom att han håller på att få tänder) över att han inte kan ta sig frammåt när han ligger på mage, benen sprattlar och han blir SÅ ARG när han inte kommer frammåt :cry: och därför blir han först nöjd när vi hjälper honom att stå/gå!

Därför vill jag höra med er här vad ni tror för vi känner att det inte är någon ide att fråga vårat bvc då bm där har MYCKET bestämda åsikter om hur barn utvecklas och att det inte finns barn som får tänder i överkäken först (ett exempel) etc....

Hej så länge å tack för att ni är så trevliga å engagerade här:hello:
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav SkogsKajsa » sön maj 25, 2008 12:30

Jag har ingen koll alls men han borde kanske inte vilja/kunna stå om han inte är redo? Men det ska bli kul att höra om nån har nått mer konkret att komma med :-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Bollen » mån maj 26, 2008 13:38

Ylva har också kunnat stå med bara lite lite stöd väldigt tidigt och nu när hon hela tiden ställer sig upp när hon är på pottan så har hon övat upp värsta lårmusklerna! Nu är hon 6,5 mån och står väldigt gärna och bajsar (favoritpositionen) och då står hon ju och klämmer en bra stund. Jag kan ju inte gärna trycka ner henne i sittande position bara för att jag tycker att det borde vara skönare för henne. Hon gillar att stå och bajsa och att luta huvudet mot mig och dra mig i håret samtidigt :blahblah:

Frågade faktiskt på BVC om det här och de påstod att det faktiskt kunde vara skadligt innan barnet själv kan "dra sig upp" och stå med stöd själv. De menar att skelettet är så mjukt och att de lätt kan bli hjulbenta (låter ju lite som påhitt).

Min mamma berättade att vi tre syskon "ståtränat" massor som riktigt små utan att ta skada av det (jag är snarare kobent). Vad jag vet har mina bröder inga problem vare sig med ryggen eller benen eller skelettet i allmänhet och inte jag heller.

Så jag tror faktiskt inte att det gör någon direkt skada. Det klart du inte ska ståträna en liten som inte har muskler till att hålla sig uppe, men ett barn som hela tiden ställer sig själv när det får möjlighet (som Ylva när hon är på pottan), kan ju inte skadas direkt? I alla fall tror inte jag det.
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav nallemaja » mån maj 26, 2008 17:40

Ja, som kanske går att utläsa av mina tidigare inlägg så litar inte jag på bvc personalen (åtminstonne inte våran) och finns det inte fler argumet mot stå/gå tidigt förutom att de skulle bli hjulbenta så fortsätter vi att göra våran son nöjd med hans favorit sysselsättning!

Förresten om det är skadligt för dem att stå förens de kan resa sig upp själva så borde det var skadligt att sätta barnen upp i en barnstol förens de själva sätter sig upp från liggande?? :duh:

Jag tror nog ändå att barn är kompetenta nog att avgöra vad som är bra/dåligt för dem... De är smartare än vi tror :Hahaa:
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Kolsyra » tis maj 27, 2008 18:57

Angående sitta i matstol och på andra ställen så är väl det "allmänna" jag hört från flera olika håll att det egentligen är först då barnen kan sätta sig upp självt som det ska sitta i t.ex. matstol. Sedan finns det förstås variationer åt alla håll... många hävdar att barn själva säger till då de t.ex. blir för trötta i kroppen för att sitta. Vi körde väl nåt mellanting, "sittränade" aldrig men hon satt korta stunder i matstol också innan hon kunde sätta sig upp.

Jag vet alldeles för lite om barns fysik för att kunna säga något om huruvida skelett, muskler eller något annat kan ta skada av tidigt stående och "gående", men jag kan ändå se en liten fara i det hela. Man ser ju helt klart mer, kommer högre upp, är mer "med" etc. då man står och går. Alltså är det mycket intressantare än att sitta, åla, krypa m.m.

Risken med att vänja barnet vid att stå mycket och tidigt kan vara att barnet helt hoppar över ålning, kryp etc. Och risken med det är i sin tur att vissa medfödda reflexer inte integreras ordentligt (krypa m.m. integrerar/släcker dessa reflexer) -> problem med motoriken, t.ex. svårt att sitta stilla om något skaver mot ryggen där den ointegrerade reflexen utlöses. Hur det hela hänger ihop med språkutvecklingen kan jag tyvärr inte förklara, men det lär vara så att man kan få språkproblem (framför allt läsning, skrivning har jag för mig, alltså där man kombinerar flera "förmågor") om man hoppar över ålande och krypande och börjar gå direkt.

Observera alltså att det kan gå så, men inte automatiskt blir så. Jag känner till många barn som börjat gå direkt och som inte har några problem. Å andra sidan känner jag också till några fall av motsatsen... dock är det ju svårt att säga att det är bristen på kryp deras problem beror på, det kan man ju inte veta till 100 %.

Observera också att det ju inte automatiskt går så att barnet "glömmer" att krypa och åla bara för att det får stå mycket.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav nallemaja » tor maj 29, 2008 11:20

Kolsyra skrev:Jag vet alldeles för lite om barns fysik för att kunna säga något om huruvida skelett, muskler eller något annat kan ta skada av tidigt stående och "gående", men jag kan ändå se en liten fara i det hela. Man ser ju helt klart mer, kommer högre upp, är mer "med" etc. då man står och går. Alltså är det mycket intressantare än att sitta, åla, krypa m.m.

Tack för svaret, intressant det där med språkutveckling och läsandet! Jag smög in på Anna Wahlgrens hemsida :hide: för jag sökte på just det här och hon är ju STOR förespråkare för magläge, men där tog hon upp det som du berättade om!

MEN, jag tycker mig märka att lillen blivit MER intresserad av att ligga på mage sedan han fick börja stå! Dessutom så ser han inte så mycket på golvet tycker jag, han hänger ju med oss i sjal nästan hela tiden (förutom när mormor passar) och då ser han ju mer och är mer "med"?

Kan det vara så att han har så brottom och är så otålig på att kunna förflytta sig själv att han vill bara ha lite "försmak"?

Jag vill gärna ha fler åsikter![/b]
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav lynn » sön jul 27, 2008 07:54

Vi började också väldigt tidigt med vår dotter. Hon hade blivit stadig i nacken (blev det vid nästan tre månader), men var så fruktansvärt frustrerad över att inte kunna förflytta sig. Så vi gick med henne. Bara väldigt korta stunder i början - någon minut eller så fort hon visade sig trött - och hon stormtrivdes!

Nu är hon nio månader, har sitt speciella sätt att förflytta sig på (kryper inte, men drar sig fram sittande på ena benet ungefär...svårt att förklara). Det går jättefort! Och hon älskar att gå - vi håller bara i ena handen, och hon har tagit sina första steg!

Så jag tror inte att det är farligt för dem - om man är väldigt försiktig så att de inte blir trötta på det eller utmattade eller dylikt...Det 'r ju bara att använda sitt förstånd, så ska det nog gå bra. Men överdriv bara inte. Det är mitt råd.
Har en dotter MADELEINE född 07-10-22.
Första barnet. Sjalburen och pottränad :)
lynn
10 - Skitnyfiken

Återgå till Snicksnack