"Lära gå"redskap för barn-bra eller dåligt?

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

"Lära gå"redskap för barn-bra eller dåligt?

Inläggav nallemaja » fre aug 01, 2008 10:56

Vad är era åsikter om lära gå stolar med hjul? Gå vagnar (typ brio) osv? Funderar på att köpa till lillen men undrar om det kanske hämmar utveclingen?

Vad finns det för något att välja på?
(Saker som låter med baterier är jag starkt emot pga ljudnivån!)
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav rosalin » fre aug 01, 2008 20:38

jag personligen (och det är vad jag tycker) tycker inte om gåstolar. Tror dottrn hade lärt sig krypa senare om hon haft en sådann. Nu lärde hon sig på ren vilja eftersom hon var så arg när hon inte kunde komma till saker och förflytta sig. Det hade ju inte varit nått problem med gåstolen... gåvagn däremot har hon använt, men mest som leksak. Speciellt nu när hon går bra har hon den och lastar grejer i :-D
rosalin
150 - Pissråtta

Inläggav Kolsyra » fre aug 01, 2008 21:02

Gåstol - njäää, inget för oss. Gåvagn - ja, den var bra även om jag hade hjärtat i halsgropen den första tiden (hon klättrade ur och i, stod och vinglade i vagnen m.m. förutom att hon förstås gick med den). Nu, ett år senare, är gåvagnen fortfarande kul som leksak och används som en reservdockvagn och mycket annat.
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav clownen » sön aug 03, 2008 10:02

båda mina barn har tyckt om gåstol den första lite mer.. tror inte det har hämmat dem något direkt. min första som nu är 2 1/2 år började gå redan vid 9 månader hon kröp bara lite innan det, reste sig sen och gick utan vagn och stöd. bebis nr två är nu 11 månader och hon kryper bara än så länge vill inte sitta i gåstolen nu mer iaf, fast hon klättrar själv i den ibland.
gåvagnen tycker jag är lite otäckt med den har förmåga att välta så lätt ifall de snubblar eller så. (har en brio)
har köpt en gåbil som de även kan sitta på o köra, den tycker jag är mycket bättre då den inte välter lika lätt.
//
Mamma till Ellinor 20060121 & Alva 20070902
Användarvisningsbild
clownen
10 - Skitnyfiken

Inläggav Bollen » sön aug 03, 2008 10:11

Vi har Brios gåvagn och har lagt ett paket kakel i. Dessutom bör man ju bromsa hjulen lite så att den rullar trögre. Tycker den fungerar jättebra när den är tung och trög och alltså varken kan välta eller "åka iväg".
Användarvisningsbild
Bollen
70 - Pissmyra

Inläggav clownen » sön aug 03, 2008 10:22

jo självklart kan man lägga i saker i vagnen. men här så är det då roligare att pilla o ta bort det som ligger i vagnen, eftersom min äldsta också gärna hjälper lillasyster så får inget vara kvar i vagnen. (o självklart har jag bromsat hjulen). så jag tyckte det var mycket bättre med gåbilen som det finns ett tippskydd på. sen är bilen i plast o inte så hård så om den mot förmodan skulle välta, vilket vår aldrig har gjort så gör den nog inte lika ont som brios metallhandtag. men annars är briovagnen bra, storasyster kör lillasyster i den, hihi
//
Mamma till Ellinor 20060121 & Alva 20070902
Användarvisningsbild
clownen
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tor aug 07, 2008 19:31

Så mycket negativt man läst och hört om lära-gå-stolar så begriper jag inte att de fortfarande finns på den svenska marknaden. :angry:

Lära-gå-vagnar däremot som barnet stöder sig mot när de går och skjuter vagnen framför sig, har jag oerhört positiva erfarenheter av från båda flickorna. De använde vagnen (Micki) länge också, då den passar bra som dockkärra när man ändrat inställningen. :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tor aug 07, 2008 22:00

Båda Lukas och Nemi har varit relativt sena med att gå, 14 månader har jag för mej dom börjat gå. De var även relativt sena med att krypa.
Vi har inte haft nån egen gåstol men vi lånade en av en kompis bara för att Nemi skulle få sitta i den och vara lite nöjd med att inte bara kräla jämt.

Kan inte säga att det gjorde varken till eller från på hennes gå-utveckling.
Micki-vagnen däremot har varit guld till båda ungarna! Den har verkligen hjälpt dem öva balans när dom väl kommit på benen!
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Lexie » sön sep 07, 2008 07:21

Ett paket kakel - vilken lysande idé!
Själv har jag lagt telefonkatalogsbunten (08-området) i den men den väger lätt jämfört med kakel så jag ska leta upp lite kakel och fylla upp med så det blir lite bättre tyngd.

Bollen skrev:Vi har Brios gåvagn och har lagt ett paket kakel i. Dessutom bör man ju bromsa hjulen lite så att den rullar trögre. Tycker den fungerar jättebra när den är tung och trög och alltså varken kan välta eller "åka iväg".
Lexie
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » sön sep 07, 2008 09:04

Vi har mycket goda erfarenheter av MICKIS lära-gå-vagn. Det var min man som skötte inställningar av tröghet i rullande och vinkel av handtag och det fungerade väldigt bra.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Päronet » sön sep 28, 2008 23:13

För vår del var gåstolen (eller rollatorn, som jag brukar säga :Hahaa: ) en bra sak. Vendela struntade i det där med att krypa, gick med vårt stöd från 10 mån och själv från 11 mån. Alltså gick hon i varje fall inte sent...
Hon tyckte om rollatorn för då kunde hon åka omkring själv och vi fick en lite mindre frustrerad tjej att umgås med. Samtidigt hade vi henne mycket på golvet och försökte på alla sätt inspirera till krypande, utan att lyckas. Hon lyckades bara åla sig bakåt och blev jättearg när hon hamnat i nå´t hörn i rummet. Hon ville också blir buren mycket så det gjorde vi också.
Gåstolen hämmade inte utvecklingen av vårt barn, hon tyckte det var kul att sitta i den och åka omkring och upptäcka lägenheten. :heart:
Var sak har sin tid...
Användarvisningsbild
Päronet
70 - Pissmyra

Inläggav nallemaja » mån sep 29, 2008 13:11

Päronet skrev:För vår del var gåstolen (eller rollatorn, som jag brukar säga :Hahaa: ) en bra sak. Vendela struntade i det där med att krypa, gick med vårt stöd från 10 mån och själv från 11 mån. Alltså gick hon i varje fall inte sent...
Hon tyckte om rollatorn för då kunde hon åka omkring själv och vi fick en lite mindre frustrerad tjej att umgås med. Samtidigt hade vi henne mycket på golvet och försökte på alla sätt inspirera till krypande, utan att lyckas. Hon lyckades bara åla sig bakåt och blev jättearg när hon hamnat i nå´t hörn i rummet. Hon ville också blir buren mycket så det gjorde vi också.
Gåstolen hämmade inte utvecklingen av vårt barn, hon tyckte det var kul att sitta i den och åka omkring och upptäcka lägenheten. :heart:

Lillen har sin gåstol hemma hos mina föräldrar och sista tiden har den blivit intressant på andra sätt än som "potta" :hellu:
Nu åker han runt i den när han blir allt för frustrerad eller när det kommer andra hundar (förutom mammas egna) på besök. Han springer runt och drar ut lådor i köket och river ner dukar och lever "rövare" i törsta allmänhet :Hahaa: Eftersom han inte använde den varje dag så tror jag att det bara är en til rolig leksak!
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Återgå till Snicksnack