När är det "medvetet" tal?

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

När är det "medvetet" tal?

Inläggav nallemaja » lör sep 27, 2008 17:58

Lillen har senaste veckan eller två använt ordkombinationen "mam-mam" och "mam-ma". Är det ett "medvetet" användande av ordet "mamma" (vill gärna tro det) eller är det bara tillfälligheter att han använder det för att påkalla min uppmärksamhetet (tittar efter mig med uppfodrande blick).
Lillen är ju bara 6,5 månader... Han har också börjat härma oss när vi säger "hej" till honom med ett stönande "ejh" eller som några gånger då det verklogen har låtit som "Hej"...

Tillfälligheter eller har han börjat använda sig av ord medvetet? När börjar bebisar annars att tala?
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Hemmamamma » lör sep 27, 2008 21:32

Många barn börjar med de första stavelsebaserade ordkonstruktionerna vid ca 6 månaders ålder. Om barnet fortsätter att använda dessa beror helt på omgivningens reaktioner. Barnet prövar sig fram och fortsätter använda de ljudkombinationer som det märker det har användning för. Det är inte alls ovanligt att barn lär sig använda "mamma", "pappa" och "hej" vid sex månaders ålder. Vår äldsta dotter började säga "mam" redan vid två månaders ålder och det var tydligt att det betydde att hon ville till mig, även om det inte användes som "direkt tilltal" förrän vid sex månaders ålder. Sedan dröjde det ytterligare två månader tills hon började säga "pappa". Hennes språkutveckling satte sedan ordentlig fart vid 9 månaders ålder. På 10-månadersdagen sa hon 14 ord och en månad senare var det aktiva ordförrådet uppe i 30 ord. Därefter gick det så fort att jag tappade räkningen på orden och istället fick koncentrera mig på hur många ord i satsen (meningarna) hon fick ihop. Vår yngsta sa "mamma" och "pappa" vid 6 månader. Sedan plockade det på med fler och fler nya ord varje månad, dock ej i samma rasande takt som för storasyster. (Jag tror jag har skrivit mer om detta i min tråd: "Därför tecknar inte vi" på "Teckensnack".)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav diddeldi » ons okt 01, 2008 20:22

jag är övertygad om att det är medvetet, barn är så otroligt mycket mer begåvade än vi tror :-D
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Inläggav nallemaja » tor okt 02, 2008 17:00

:vågen: Lillen har sagt "papp" ´några gånger nu!
"mamm-am" hör jag nästan varje gång lillen är ledsen/arg och vill vara nära!

Hoppas att det här håller i sig, lillen är ju lite speciell i sin utveckling. Han lärde sig vända sig tidigt men slutade när han förstod att han kunde och sedan började han några månader senare att rulla runt :siishah: överallt :-D och så har det varit med fler saker... testa-lära-vila några veckor/månader-slå alla med häpnad :hellu:
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Hemmamamma » fre okt 03, 2008 09:49

nallemaja skrev::vågen: Lillen har sagt "papp" ´några gånger nu!
"mamm-am" hör jag nästan varje gång lillen är ledsen/arg och vill vara nära!

Hoppas att det här håller i sig, lillen är ju lite speciell i sin utveckling. Han lärde sig vända sig tidigt men slutade när han förstod att han kunde och sedan började han några månader senare att rulla runt :siishah: överallt :-D och så har det varit med fler saker... testa-lära-vila några veckor/månader-slå alla med häpnad :hellu:

Det där gäller i synnerhet språket! Det är oerhört viktigt att man fortsätter se till att barnen märker att det gynnar sig att använda sig av talspråkliga ljud, som man tillsammans utvecklar till riktiga ord - annars finns risk för att språkutvecklingen går i stå. Jag intresserar mig ju speciellt för barns tidiga språkutveckling och har därför tittat närmare på detta. Det finns föräldrar som vittnar om att deras barn sa flera ord när de var runt halvåret än vid 1,5 års ålder! Man kan också se att många föräldrar är mycket ambitiösa när det gäller att lära sina barn säga mamma, pappa, tack och hej, men nöjer sig med detta. Hos oss har vi fortsatt att snappa upp alla barnens försök till talspråk, uppmuntrat och givit massor av beröm :app: , samt sett till att det skall löna sig för barnen att kommunicera med ord! Och det har sannerligen givit resultat! :vågen:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Snicksnack