Fördelar med att inte gå på dagis sökes!

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Fördelar med att inte gå på dagis sökes!

Inläggav nallemaja » mån okt 06, 2008 22:47

Jag vill inte ha mitt barn på dagis!!!

Måste jag så måste jag... men nej jag tror inte det är nyttigt, inte för små barn, tidigast vid 3-4 år...

Finns det några fördelar med att sätta dem på dagis tidiagre om än så små?
Vad vinner man på att inte låta dem gå på dagis?

Jag behöver fakta, argument mm (diskussion med lillens pappa :roll: )

Hemmamamma, du kanske har "några ess i rockärmen"?
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav pelikan » tis okt 07, 2008 07:53

Vill du vara hemma, eller är det dagmamma / barnflicka som skulle gälla?

Om barnet bara får träffa andra barn, finns det väl ingen anledning att stoppa undan det på ett dagis för att bli av med det? Några andra fördelar kan jag inte se. Jo, att farbror Staten betalar...

(Men det kommer vi att bli tvungna till. :cry: Eller ja, "tvungen", vad
betyder det? Kanske kan vi ordna med barnflicka? *hoppas*)
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav nallemaja » tis okt 07, 2008 12:50

Min mamma var hemma med mig tills jag började i förskolan vid 6 år, annars jobbade hon när paappa var hemma med mig och jag tycker att jag tackvare detta har fått en väldigt trygg uppväxt, jag träffade barn ändå men hade ändå mina föräldrar nära vilket jag hoppas är anledningen till att jag är en trygg person nu i vuxenålder!
Detta vill jag ge våran son men pappan är ändå inte säker på att det är det bästa att vara hemma med mamma och pappa, han tror att man utveclar egenskaper på dagis som man behöver i dagens samhälle medans jag menar att tiden med föräldrarna skapar trygga och självständiga människor som det tyvär finns dåligt av nu förtiden....

Är jag helt ute och cyklar :hide:
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav pocahontas » tor okt 09, 2008 14:39

Om det är till hjälp kan jag berätta hur vi tänker;
Vi vill ha Ruben hemma längre än "vanligt" och tänkte ta hjälp av vårdnadsbidraget. Det kommer alltså inte bara vara jag som är hemma utan vi kommer pussla med jobbtider så att vi turas om. Eftersom bidraget inte är så högt får vi väl se efter en tid om vi kan få ihop det så att det funkar ekonomiskt utan att vi bara går i skift och träffas i dörren, för det är ju inte riktigt tanken! Vi vill båda ha honom hemma till treårsåldern men tänkte försöka att inte låsa oss vid en viss ålder utan se hur han trivs med det och vänta in den ålder då vi upplever att han skulle må bra av att vistas i barngrupp mer. Barn är ju så olika, för vissa är det säkert idealiskt att vara hemma tills de börjar skolan, andra behöver den stimulans en bra förskola/dagmamma kan ge så jag tror det kan vara en fördel att inte bestämma exakt hur man vill ha det på förhand.
:blahblah: så tänker vi i alla fall!
Mamma till Ruben April 2008 och Vidar April 2010
http://alvehamn.se - tygblöjor, ectillbehör m.m
Användarvisningsbild
pocahontas
10 - Skitnyfiken

Inläggav nallemaja » tor okt 09, 2008 19:29

pocahontas skrev:Om det är till hjälp kan jag berätta hur vi tänker;
Vi vill ha Ruben hemma längre än "vanligt" och tänkte ta hjälp av vårdnadsbidraget. Det kommer alltså inte bara vara jag som är hemma utan vi kommer pussla med jobbtider så att vi turas om. Eftersom bidraget inte är så högt får vi väl se efter en tid om vi kan få ihop det så att det funkar ekonomiskt utan att vi bara går i skift och träffas i dörren, för det är ju inte riktigt tanken! Vi vill båda ha honom hemma till treårsåldern men tänkte försöka att inte låsa oss vid en viss ålder utan se hur han trivs med det och vänta in den ålder då vi upplever att han skulle må bra av att vistas i barngrupp mer. Barn är ju så olika, för vissa är det säkert idealiskt att vara hemma tills de börjar skolan, andra behöver den stimulans en bra förskola/dagmamma kan ge så jag tror det kan vara en fördel att inte bestämma exakt hur man vill ha det på förhand.
:blahblah: så tänker vi i alla fall!

Vi hade räknat med vårdnadsbidraget men det kommer inte till norrtäljekommun...

Men för oss är det inte pengar eller ekonomi som är problemet utan att lillens pappa funderar på om det finns fördelar med att sätta på dagis tidigt?
Själv skulle jag föredra att vi delade på hemmatid med lillen fram tills 6års verksammheten börjar...
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav rosalin » tor okt 09, 2008 19:49

nu vet jag inte om jag inte ska svara eftersom jag eg her ett argument för dagis..

Vi satte embla på dagis vid 16 månader (alltså före 18 månadersgränsen som många säger är jobbig att skola in efter). Anledningen var eg att jag trodde tat jag skulle ha ett jobb vid det laget men så var inte fallet, men det är ändå en av anledningarna för oss. Får jag ett jobb vill jag kunna ta det med en gång utan att det strular för att vi inte har barnomsorg.

Men jag känner aldrig att jag lämnar embla till något dåligt medan jag är hemma. Embla fullkommligt älskar sitt dagis och har gjort från första sekunden vi kom dit. När hon ser dagisgrinden på morgonen skrattar hon och redan när jag sätter ner henne från vagnen börjar hon hejja (även fats det inte ens är någon ute att heja på). Hela embla fullkomligt lyser när hon får se fröknarna och de andra barnen och hon kan inte fort nog få komma ifrån mig för att få gå och leka. Många gånger får jag inte ens en chans att säga hej då fastän jag tycker det är viktigt och verkligen försöker få kontakt för att säga att nu går mamma och så hämtar mamma dig sen.

Sedan får jag alltid höra hur bra det har gått när jag hämtar och vilket exemplariskt dagisbarn hon är (fick nån komentar en dag att om alla barn var sådanna, ja då skulle det inte vara några problem) :ls:

Så det jag menar är att vi ser dagis som något som vi har för emblas skull. 1000 kr i månaden är mycket pengar för oss i dagisavgift och det är pengar vi eg skulle behövt till annat när jag är arbetslös.

Sen tycker jag ju själv att 15 timmar i veckan räcker alldeles ypperligt för ett så litet barn och jag är tacksam att vi inte behöver ha henne fler timmar än så. Helst skulle jag vilja ha henne endast 15 timmar i veckan väldigt länge. Det är lagom tid för att träffa kompisar och lära sig det sociala samspelet och andra bra saker.

Men visst har man möjlighet att träffa mycket andra barn ändå så är väl det jättebra, men vi har inte riktigt den möjligheten. Sen är det ju såklart olika barn. Har man inte ett barn som älskar dagis så är det väl ingen ide att ha det där om man inte måste. Men jag ville ändå få fram att det faktiskt finns barn som verkligen gillar dagis. Och ja, hon tycker att et är roligare än att gå hemma med mamma. Sen säger jag inte att hon inte vill vara med sin mamma, men det är ingen nackdel at hon får leka av sig lite ett par dagar i veckan.
rosalin
150 - Pissråtta

Inläggav pelikan » tor okt 09, 2008 20:33

Men det finns ju öppna förskolor (heter det så???) där barn kan leka och träffa andra barn, utan att gå på dagis. En skillnad är väl att dagisfröknar har all koncentration på barnen, medan en mamma har även annat att göra i hemmet. Fast... Äh, jag vet inte... :roll:
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav shalita » tor okt 09, 2008 21:02

vår dotter gick på dagis när hon var 13-14 månader för vi trodde ja skulle kunna söka jobb o så pluggade ja lite på komvux. vi insåg rätt snart dock att jag och min man i regel mest fick jobba på kvällar o helger o då kändes det hemskt att lämna bort vår 1-åring när vi väl var hemma. så hon gick bara 5 veckor, sen har vi ordnat med annan barnvakt (farmor eller faster) de få gånger det krävts.
angående rosalins barn som älskar dagis så är det vanligt att barnet får ett bakslag efter en tid, några veckor eller ett par månader då det plötsligt börjar protestera mer vid lämning o så. vår dotter var som er de första 3-4 veckorna men sen ändrades det.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav shalita » fre okt 10, 2008 18:58

hann inte skriva allt ja hade tänkt igår. alla barn vakna typ..

men ja tänkte på det här med öppen förskola o liknande. min erfarenhet är att de flesta barn är ca 1 år för det är då föräldrarna är hemma med barnet. lite tråkigt för min 2-åring då det är stor skillnad på 1-åringar o 2-åringar att leka med. sen tycker min dotter inte om stora grupper med okända barn så vi brukar mest umgås med andra som är hemma med jämgamla (vi har turen att känna några åtminstone) som är tryggare för henne att umgås med.

men det är väl olika var man bor o tillfälligheter liksom...
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Elin G » fre okt 10, 2008 19:17

Det finns en bok som heter Hold on to your kids som jag tycker är bra.
mamma till Nemo 0510 och Emrik 0803
Elin G
70 - Pissmyra

Inläggav Hemmamamma » fre okt 10, 2008 21:05

Vill du ha forskningsrön som visar på fördelarna med att låta barnen vara hemma med sina föräldrar istället för på förskola under de första småbarnsåren, så rekommenderar jag att läsa:
http://www.hemmaforaldrar.se/jonas_himm ... ningen.htm

Sammanfattningsvis kan man väl säga att han presenterar internationell forskning som visar att det fördelaktigaste för de allra flesta barn är att få vara hemma med sina föräldrar de tre första åren. Forskning visar också att för barn över tre år kan förskolan ha positiv effekt, men även här spelar tiden stor roll. Det finns exempelvis rön som visar att en maxtid om fyra timmar om dagen är att rekommendera för barn under 4,5 år. Detta rimmar ju väldigt väl med den kostnadsfria allmänna förskola vi har i Sverige, där alla barn från och med höstterminen det år de fyller fyra år, erbjuds att delta i förskoleverksamhet tre timmar om dagen.

Jag vill också varmt rekommendra boken: "Mamma @ home" av Elise Claeson, Prisma 2006. Där får du också gott om argument för att vara hemma med barnen. :tumsup:

Ja, jag är ju dotter till en förskolärare och har därigenom sedan barnsben fått höra hemifrån hur oerhört fördelaktigt det är att se till att vara hemma med barnen de tre-fyra första åren och vilka negativa konsekvenser och risker tidig förskolestart och långa förskoledagar kan medföra, så för mig har det liksom aldrig ens funnits något alternativ till att vara hemma med barnen de första åren. Min man hade däremot inte samma synsätt. Han var inte på något sätt negativ till mina åsikter, utan snarare förvånad och även i viss mån ifrågasättande, varför jag själv beslöt att aktivt ta reda på om min mammas åsikter i frågan fortfarande stod sig. Förutom att leta fakta på nätet så talade jag med ett ganska stort antal förskollärare. Jag inledde alltid samtalen med att säga: "Min mamma, som är förskollärare, säger att det är så här och så här... Tycker du att det stämmer?" Jag kan sammanfatta med att de allra flesta jag talat med verkar tycka det - och ju längre de arbetat som förskollärare desto mer benägna är de att hålla med. När jag då frågar om de aktivt går ut med denna information till småbarnsföräldrar har jag fått svaret att de inte får det...

Det är ju också så att barn är olika och klarar tidig förskolestart och långa dagar olika bra/ dåligt. De flesta av dagens föräldrar tycks resonera som så att: "Ja, men om andra barn kan klara det, så klarar väl mina det också." Själv tänker jag precis tvärtom: "Visst, mina barn skulle kanske klarat det, men varför ta risken att de inte gör det?" Jag har valt en aktiv mammaroll med mycket tid för mina barn och det är ett val som känns helt rätt för mig och min familj. :tumup:

Sedan får man naturligtvis inte glömma att det finns föräldrar som av olika anledningar inte har möjlighet att vara hemma så länge som de skulle önska. Om jag hade varit i den situationen att jag varit tvungen att börja jobba innan barnen kommit upp i treårsåldern skulle jag sannolikt ha valt dagmamma. I första hand att bli en själv ;-) , i andra hand att anlita en.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav nallemaja » lör okt 11, 2008 13:02

Hemmamamma skrev:Vill du ha forskningsrön som visar på fördelarna med att låta barnen vara hemma med sina föräldrar istället för på förskola under de första småbarnsåren, så rekommenderar jag att läsa:
http://www.hemmaforaldrar.se/jonas_himm ... ningen.htm
--------
Sedan får man naturligtvis inte glömma att det finns föräldrar som av olika anledningar inte har möjlighet att vara hemma så länge som de skulle önska. Om jag hade varit i den situationen att jag varit tvungen att börja jobba innan barnen kommit upp i treårsåldern skulle jag sannolikt ha valt dagmamma. I första hand att bli en själv ;-) , i andra hand att anlita en.

Tack så hemskt mycket hemmamamma!
Tack för forskning och länk!

Självklart får vi inte glömma bort att det finns de som inte har möjlighet att vara hemma... Men vi har den möjligheten och jag tycker det skulle vara så tråkigt att inte ta tillvara på den tiden!
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav pelikan » sön okt 12, 2008 22:17

*varning för egotrippat inlägg*

Jag vill också vara hemma!!! Men jag har en doktorsavhandling att avsluta, som jag inte ens vill avsluta... Och ett lån att betala av. Och en man som tycker att jag borde arbeta efter att ha investerat så många år i utbildning.

Och en pappa som tycker att jag borde stanna hemma!!! :siishah:
Och en mamma som kommer ner till Frankrike för att ta hand om Gabriel på deltid åtminstone (hennes rygg klarar inte heltid). :loving:
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » mån okt 13, 2008 16:55

Ytterligare ett argument är ju att förskolebarnen inte inkluderas i arbetsmiljölagen. Intressant läsning om detta kan man finna på: http://www.hemmaforaldrar.se/skydd_for_ ... behovs.htm
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav nallemaja » mån okt 13, 2008 23:31

pelikan skrev:*varning för egotrippat inlägg*

Jag vill också vara hemma!!! Men jag har en doktorsavhandling att avsluta, som jag inte ens vill avsluta... Och ett lån att betala av. Och en man som tycker att jag borde arbeta efter att ha investerat så många år i utbildning.

Och en pappa som tycker att jag borde stanna hemma!!! :siishah:
Och en mamma som kommer ner till Frankrike för att ta hand om Gabriel på deltid åtminstone (hennes rygg klarar inte heltid). :loving:

Ha ha! Med andra ord så har jag en fördel med att stå utan utbildning (föruton tiden som vuxenlärling då, men det var arbetsplatsbaserat!)
*lång näsa* :Hahaa:
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Nästa

Återgå till Snicksnack